AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #1 Skrevet 12. januar 2017 Noen i nær familie av meg leier leilighet i bofellesskap. Hun har vedtak om eget personell på dagtid (ca 15 timer), og delt nattevakt med flere beboere. "Hjemmehjelp" utføres av de som jobber med henne, og ikke av en ekstra person. Dette betaler hun månedlig for. Jeg forstår at kommunale tjenester er etter et selvkostprinsipp, og dette er ikke en ekstrautgift siden det ikke er hjemmehjelp som utfører jobben. Er det riktig at det skal betales for hjemmehjelp? Anonymkode: e82e0...1f6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #2 Skrevet 12. januar 2017 Du må nesten sjekke hvilken avtale som er gjort i forbindelse med vasking. Kan tenke meg at det blir ganske kostbart for kommunen å ha så mange i arbeid i bofellesskapet samtidig. Nå er vel kanskje beboerne på opplegg som jobb/ skole på dagtid når det blir vasket, og da kan jo like gjerne personalet som likevel må være der ta seg av vasking. Anonymkode: ea9d5...6f4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #3 Skrevet 12. januar 2017 Kan bpa være et alternativ? Anonymkode: 1f895...e13
andy capp Skrevet 13. januar 2017 #4 Skrevet 13. januar 2017 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-16-1349 Se paragrafene 8 til 10.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #5 Skrevet 13. januar 2017 Psykisk utviklingshemmede har en form for uføretrygd. Hvis de bor i en bolig i regi av kommunen, så betaler de en leie til kommunen av uføretrygden for å bo der. I tillegg så har de jo vedtak i fohold til hvilket nivå de er på. Noen har mer hjelp enn andre. Du mener vel ikke heller at hun betaler husleie for å bo der? Ant timer og vedtak er jo basert på hvilket nivå man er på og der kommer jo personalet inn, hvilket arbeid de skal utføre/hjelpe til med i løpet av en dag. Anonymkode: ff4f4...b0c
HMKH Skrevet 13. januar 2017 #6 Skrevet 13. januar 2017 Utviklingshemmede som bor i kommunale omsorgsboliger betaler husleie, strøm og sine telefonutgifter på lik linje som alle andre. I tillegg må de betale en egenandel for bistand i boligen, denne egenandelen er satt ut fra inntektsnivå og hvor mange timer bistand man har i døgnet/uken. Det vanlige er at man betaler en timesats for bistand når man har bistand i inn til 10 timer i måneden. For de som har mer bistand betaler man en fast egenandel i måneden, den varierer veldig alt ettersom hvilke kommune man bor i. Om den hjelpen blir utført av de fast ansatte eller innleigd hjemmehjelp har ikke noe med saken å gjøre, egenandelen må man betale uansett. 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #7 Skrevet 13. januar 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen i nær familie av meg leier leilighet i bofellesskap. Hun har vedtak om eget personell på dagtid (ca 15 timer), og delt nattevakt med flere beboere. "Hjemmehjelp" utføres av de som jobber med henne, og ikke av en ekstra person. Dette betaler hun månedlig for. Jeg forstår at kommunale tjenester er etter et selvkostprinsipp, og dette er ikke en ekstrautgift siden det ikke er hjemmehjelp som utfører jobben. Er det riktig at det skal betales for hjemmehjelp? Anonymkode: e82e0...1f6 Har vedkommende egen inntekt så betaler man for praktisk bistand hushold. Og man betaler etter politisk bestemte regler i hver enkelt kommune uansett hvilken diagnose man har eller ikke har. Sett deg inn i reglene på kommunen din sine hjemmesider. Anonymkode: 8e64e...a79 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå