AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #1 Skrevet 12. januar 2017 Gjør man det, eller er det placebo hele greia? Kan dele litt hva jeg personlig har opplevd ved å kutte ut kjøtt i kostholdet; - bedre hud (sleit med eksem gjennom oppveksten som magisk forsvant uka jeg sluttet å konsumere kjøtt), - så å si aldri syk (har vært syk én gang de ti årene jeg har vært vegetarianer, og det var da jeg jobbet tre uker på kjøleterminal med +2 grader, med masse overtid og bare én fridag midt oppi disse ukene. Da gikk jeg på en smell), - gikk fra å slite med vekta (BMI på 27) til å ha normal og stabil vekt (BMI 23), - dette punktet er kanskje litt vel privat, men jeg nevner det likevel; avføringen lukter enten veldig mildt eller ikke i det hele tatt. - sterkere og sunnere hår, før hadde jeg flass og tørt hår med tupper som splittet seg i løpet av bare en måneds tid, Har noen opplevd noe av det samme, eller kanskje andre erfaringer knyttet opp mot det å kutte ut kjøtt i kostholdet? Hadde vært gøy om det var flere enn meg. Anonymkode: a05af...4ed 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #2 Skrevet 12. januar 2017 Det er nok ikke derfor du har hatt vektnedgang og bedre hud osv. Årsaken til det er mindre kalorier i kosten og mer grønnsaker. Dette får man også naturligvis også dersom man spiser kjøtt, men samtidig færre kalorier og mer grønnsaker i kosten. Jeg spiser kjøtt og er tynn, får "aldri" virussykdommer (men har medfødt sykdom som gir cøliaki, så det er ikke kjøttet som er problemet), veldig sterk pga trening og proteinrik kost, kjempesunt hår som er tykt og en hud jeg får stadige kompliment for. Anonymkode: a0a43...730 8
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #3 Skrevet 12. januar 2017 Jeg har bare vært vegetarianer i 1,5 mnd. Men jeg er kronisk syk, med mange diagnoser. Var hos legen i går, og han lyttet på lungene mine. Og sa de har aldri hørtes bedre ut. Jeg har astma. Jeg har fått mer energi, og huden har blitt bedre. Anonymkode: 75bdd...a44
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #4 Skrevet 12. januar 2017 Enig med AB over i at det sannsynligvis er det økte inntaket grønnsaker og og veltnedgangen som er årsaken til at du føler deg bedre. Anonymkode: 59619...618 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #5 Skrevet 12. januar 2017 Jeg har ikke spist kjøtt på mange år. Dessverre ingen helsegevinst som jeg har oppdaget i hvertfall. Anonymkode: b438c...29d 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #6 Skrevet 13. januar 2017 Enig i at det nok er grønnsakene som gjør det. Jeg fikk mye bedre hud da jeg kuttet ut brødskivelunsjen med en salat med masse grønnsaker hver dag. Jeg prøvde meg som vegeterianer, og måtte gi meg etter halvannet år fordi helsen led under det. Jeg fikk ikke i meg nok protein, og ikke nok jern. Jeg ble slapp, svak, presterte elendig på trening, mistet styrke (gikk ned 10 kg i max på benkpress i den perioden..), fikk jernmangel (og ble kjempedårlig i magen av jerntilskuddene jeg da måtte ta...), og trivdes rett og slett dårlig med det. Anonymkode: 195f9...20e 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #7 Skrevet 13. januar 2017 Nei. Jeg var småsyk hele tiden. Ble frisk og holdt meg frisk da jeg begynte å spise kjøtt igjen. Prøvde meg ett år til som vegeterianer, føltes som jeg var forkjølet/syk sammenhengende det året også. Anonymkode: 2dd15...60e 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #8 Skrevet 13. januar 2017 Men dere som har blitt syke av det, må jo ha spist veldig feil. Jeg var og vegetarianer i tenårene. Men da spiste jeg feil, og ble tilslutt dårlig. Nå spiser jeg riktig som vegetarianer. Og det er ikke noe problem å få i seg nok protein. Man må bare spise riktig. Anonymkode: 75bdd...a44 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #9 Skrevet 13. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men dere som har blitt syke av det, må jo ha spist veldig feil. Jeg var og vegetarianer i tenårene. Men da spiste jeg feil, og ble tilslutt dårlig. Nå spiser jeg riktig som vegetarianer. Og det er ikke noe problem å få i seg nok protein. Man må bare spise riktig. Anonymkode: 75bdd...a44 Nei, jeg spise ikke feil Jeg har drevet med idrett på høyt nivå siden tidlig i tenårene, og kan mye om kosthold. Når man trener mye, spesielt styrkeidretter, trenger man ekstra mye proteiner. Det holder ikke med 60-80 g, som er det vegetarforkjemperne ofte sier er meeeer enn nok. Jeg må ha minst 1,5 g protein pr kg kroppsvekt for å holde muskelmassen ved like. Jeg blir veldig dårlig i magen av for mye bønner/belgfrukter, noe som er tilfellet for veldig mange av oss. Jeg prøvde i over halvannet år å venne magen til det, men det gikk bare ikke, jeg fikk så store luftproblemer at det bare ikke kunne fortsette. Ei heller ville jeg bælme nedpå med melkeprodukter og egg. En ting er at magen ikke likte litervis med melk eller en kartong egg daglig. Hovedgrunnen min til å pvøre å kutte ut kjøtt var dyrevelferd, og å innta melkeprodukter og egg i store mengder da er jo meningsløst, siden dyrene jo må leve i fangenskap og lide for å produsere de eggene/melken like mye som om man skulle ete dem når de dauet eller ikke. Jern er også lettest å få i seg om man spiser kjøtt, spesielt rødt kjøtt. Hem-jern, som er det kroppen lettest tar opp, er i kjøtt. Ikke-hemjern er mye vanskeligere for kroppen å ta opp. Når man trener mye, trenger man ekstra mye jern. Å få tatt opp nok jegn kun fra vegetarkost, gikk ikke for meg, jeg fikk altså jernmangel. Nei, det er bare ikke så himla mye jern i spinat som enkelte skal ha det til.. Anonymkode: 195f9...20e 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #10 Skrevet 13. januar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men dere som har blitt syke av det, må jo ha spist veldig feil. Jeg var og vegetarianer i tenårene. Men da spiste jeg feil, og ble tilslutt dårlig. Nå spiser jeg riktig som vegetarianer. Og det er ikke noe problem å få i seg nok protein. Man må bare spise riktig. Anonymkode: 75bdd...a44 Ja det var det jeg også tenkte, de må jo ha spist feil. Det er ikke vanskelig å få i seg proteiner, man kan jo bare inkludere mandelmel i bakst f.eks som har 51g proteiner pr 100g (som er dobbelt så mye som det mest proteinrike kjøttet) , ellers spise soyakjøtt, quinoa/frø, belgfrukter, kesam, ost (vanlig gulost har jo rundt 25g pr 100g), egg osv. Det er nesten godt gjort å ikke få i seg nok proteiner. Jern også er lekende lett å få i seg, man må bare vite hvor. Teksturert soyaprotein har f.eks 9mg, og da er du allerede nesten i mål med de 12-18mg du behøver daglig. Hiv litt sesamfrø, med eller uten skall, i maten så er du ferdig for dagen. Anonymkode: a05af...4ed 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #11 Skrevet 13. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det var det jeg også tenkte, de må jo ha spist feil. Det er ikke vanskelig å få i seg proteiner, man kan jo bare inkludere mandelmel i bakst f.eks som har 51g proteiner pr 100g (som er dobbelt så mye som det mest proteinrike kjøttet) , ellers spise soyakjøtt, quinoa/frø, belgfrukter, kesam, ost (vanlig gulost har jo rundt 25g pr 100g), egg osv. Det er nesten godt gjort å ikke få i seg nok proteiner. Jern også er lekende lett å få i seg, man må bare vite hvor. Teksturert soyaprotein har f.eks 9mg, og da er du allerede nesten i mål med de 12-18mg du behøver daglig. Hiv litt sesamfrø, med eller uten skall, i maten så er du ferdig for dagen. Anonymkode: a05af...4ed Mandelmel: det er det ikke alle som tåler.. En ting er at det er en nøtt. En annen ting er at det suger til seg veldig mye væske, så man kan få treg mage. En tredje ting er at det inneholder veldig mye fett og kalorier, som ikke nødvendigvis er gunstig når man skal holde vekten. En fjerde ting er at det er dyrt, og ikke alltid lett å få tak i. En femte ting er at det smaker ræv. Soya: dette er en mijøversting. Visste du at en av hovedgrunnene til avskoging av regnskogen i sør-amerika er pga soya? Visste du også at soya ikke nødvendigvis regnes som sunt i store mengder? Det kan blant annet kødde med østrogennivåene dine. Soya er i tillegg en bønne. Se belgfrukter under. (og forøvrig smaker det ræv, og er dyrt, og ikke lett å få tak i alle plasser i landet). Quinoa er skamdyrt, og ikke alltid lett å få tak i. Belgfrukter: veldig mange får mageproblemer. Kesam/ost/egg: mye melk og egg kan gi råtten mage. I tillegg føler ihvertfall jeg det er tvilsomt å skulle bare bruke dyrene til melk/eggeproduksjon, og så bare destruere likene i stedet for å bruke dem som mat. Da er mye av vitsen med å kutte ut kjøtt borte for meg. Da kan man like gjerne spise dem når de ikke lenger skal produsere melk/egg. Hvor mye proteiner man trenger avhenger også av hvor mye man trener... Jern er IKKE lekende legg å få i seg nei, hvorfor tror du det er så mange som har jernmangel..? Soyaprotein: igjen, se problemer over med soya. At en matvare inneholder jern, er også langt ifra det samme som at kroppen tar opp dette jernet. Kroppen klarer ta opp 15-35% av hemjern, mens den bare tar opp 5-25% ikke-hemjern. Anonymkode: 195f9...20e 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #12 Skrevet 13. januar 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mandelmel: det er det ikke alle som tåler.. En ting er at det er en nøtt. En annen ting er at det suger til seg veldig mye væske, så man kan få treg mage. En tredje ting er at det inneholder veldig mye fett og kalorier, som ikke nødvendigvis er gunstig når man skal holde vekten. En fjerde ting er at det er dyrt, og ikke alltid lett å få tak i. En femte ting er at det smaker ræv. Soya: dette er en mijøversting. Visste du at en av hovedgrunnene til avskoging av regnskogen i sør-amerika er pga soya? Visste du også at soya ikke nødvendigvis regnes som sunt i store mengder? Det kan blant annet kødde med østrogennivåene dine. Soya er i tillegg en bønne. Se belgfrukter under. (og forøvrig smaker det ræv, og er dyrt, og ikke lett å få tak i alle plasser i landet). Quinoa er skamdyrt, og ikke alltid lett å få tak i. Belgfrukter: veldig mange får mageproblemer. Kesam/ost/egg: mye melk og egg kan gi råtten mage. I tillegg føler ihvertfall jeg det er tvilsomt å skulle bare bruke dyrene til melk/eggeproduksjon, og så bare destruere likene i stedet for å bruke dem som mat. Da er mye av vitsen med å kutte ut kjøtt borte for meg. Da kan man like gjerne spise dem når de ikke lenger skal produsere melk/egg. Hvor mye proteiner man trenger avhenger også av hvor mye man trener... Jern er IKKE lekende legg å få i seg nei, hvorfor tror du det er så mange som har jernmangel..? Soyaprotein: igjen, se problemer over med soya. At en matvare inneholder jern, er også langt ifra det samme som at kroppen tar opp dette jernet. Kroppen klarer ta opp 15-35% av hemjern, mens den bare tar opp 5-25% ikke-hemjern. Anonymkode: 195f9...20e Mandel er ikke en nøtt. Folk med nøtteallergivil tåle mandler. Ellers enig eller mangler kunnskap om resten av det du skriver. Anonymkode: 59619...618 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #13 Skrevet 13. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mandel er ikke en nøtt. Folk med nøtteallergivil tåle mandler. Ellers enig eller mangler kunnskap om resten av det du skriver. Anonymkode: 59619...618 Mandel er ikke teknisk sett en nøtt, nei, men mange som er allergisk mot nøtter reagerer også på mandler. Peanøtter er heller ikke nøtter (de er belgfrukter), men likevel er de fleste nøtteallergikere sensitive for peanøtter også. Jeg har to nøtteallergikere i slekta, og de reagerer på mandler. Anonymkode: 195f9...20e 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #14 Skrevet 13. januar 2017 Nei, ingen helsefordeler. Får også B12-mangel. Anonymkode: c6709...b86 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #15 Skrevet 13. januar 2017 Det er for til dyr vi spiser som er det verste problemet når det gjelder soya. Å spise soya er bedre enn å gi det til dyr som vi slakter for mat Ellers er det mulig å spise sunt både på vegetar og med kjøtt. Kommer an på helheten, hva man spiser. Man kan jo lure på om dårlig mat til dyra har dårlig innvirkning på kroppen når vi spiser dem. Da muligens bedre å spise vilt Anonymkode: 0f797...280
tannfortunge Skrevet 13. januar 2017 #16 Skrevet 13. januar 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja det var det jeg også tenkte, de må jo ha spist feil. Det er ikke vanskelig å få i seg proteiner, man kan jo bare inkludere mandelmel i bakst f.eks som har 51g proteiner pr 100g (som er dobbelt så mye som det mest proteinrike kjøttet) , ellers spise soyakjøtt, quinoa/frø, belgfrukter, kesam, ost (vanlig gulost har jo rundt 25g pr 100g), egg osv. Det er nesten godt gjort å ikke få i seg nok proteiner. Jern også er lekende lett å få i seg, man må bare vite hvor. Teksturert soyaprotein har f.eks 9mg, og da er du allerede nesten i mål med de 12-18mg du behøver daglig. Hiv litt sesamfrø, med eller uten skall, i maten så er du ferdig for dagen. Anonymkode: a05af...4ed Eller man kan spise animalske produkter og slippe å tenke på alt dette. Helt fantastisk, eller hva? 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #17 Skrevet 13. januar 2017 3 minutter siden, tannfortunge skrev: Eller man kan spise animalske produkter og slippe å tenke på alt dette. Helt fantastisk, eller hva? Det enkle er ofte det beste Anonymkode: c6709...b86 1
tannfortunge Skrevet 13. januar 2017 #18 Skrevet 13. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det enkle er ofte det beste Anonymkode: c6709...b86 Og rimeligere. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #19 Skrevet 13. januar 2017 4 minutter siden, tannfortunge skrev: Eller man kan spise animalske produkter og slippe å tenke på alt dette. Helt fantastisk, eller hva? Dersom man mener det er feil å spise dyr så er det jo ikke så enkelt. I tillegg så lærer man jo den type ting utenat til slutt, det er en form for hjernetrim. "Legg fra deg kryssordet så slipper du å gruble på hva elv på 5 bokstaver er". Dersom du tenker over det, så liker du vel ikke den type enkel tekning ellers i livet ditt, så hvorfor skal den passe inn her? Kan det være at kommentaren din er basert på irriterte følelser mot en annen persons kosthold? Kanskje det ikke er konstruktivt å diskutere og reagere basert på knee jerk reactions? Vegetarisk er for øvrig billigere enn kjøtt. Anonymkode: 0f797...280 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #20 Skrevet 13. januar 2017 Jeg har mye matallergier, og er vegetarianer. Så jeg tåler ikke soya eller nøtter. Jeg får mine proteiner hovedsakelig fra linser. Bruker og risproteinpulver iblant. Så jeg får mer enn nok protein. Jeg trener og en del. Jeg har alltid høyt jern nivå. Hvorfor vet jeg ikke. Anonymkode: 75bdd...a44 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå