AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #1 Skrevet 12. januar 2017 Har fått beskjed av lærer at vi i klassen skal gå sammen i grupper på 6 til en time på tirsdag for å jobbe med et prosjekt, og jeg har ingen å være med. Jeg er skoleflink, men passer ikke inn i klassen og har derfor ikke mange venner der, så da ender jeg alltid opp på en gruppe med de som ikke bidrar noe mye. Vet ikke hva jeg skal gjøre? Dette skjer alltid når vi skal ha gruppearbeid. Skulle ønske læreren bare kunne delt i grupper. Anonymkode: e48b9...1fb 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #2 Skrevet 12. januar 2017 Ja, dette er ikke en god ordning på skolen. Du får ta det opp med faglærer eller kontaktlærer. Jeg synes også det er rart at faglærer ikke er kjent med hvem som er venner med hvem i klassen, og hvordan gruppeinndelinger normalt skjer. Det virker veldig ignorant og hensynsløst. Anonymkode: e56dc...ed8 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #3 Skrevet 12. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har fått beskjed av lærer at vi i klassen skal gå sammen i grupper på 6 til en time på tirsdag for å jobbe med et prosjekt, og jeg har ingen å være med. Jeg er skoleflink, men passer ikke inn i klassen og har derfor ikke mange venner der, så da ender jeg alltid opp på en gruppe med de som ikke bidrar noe mye. Vet ikke hva jeg skal gjøre? Dette skjer alltid når vi skal ha gruppearbeid. Skulle ønske læreren bare kunne delt i grupper. Anonymkode: e48b9...1fb Fortell det til læreren. Det er ikke sikkert han/hun alltid kan ta hensyn til det, men det er sånt som er ok å vite om. Anonymkode: 621bd...529 3
Gjest Sorbus Skrevet 12. januar 2017 #4 Skrevet 12. januar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har fått beskjed av lærer at vi i klassen skal gå sammen i grupper på 6 til en time på tirsdag for å jobbe med et prosjekt, og jeg har ingen å være med. Jeg er skoleflink, men passer ikke inn i klassen og har derfor ikke mange venner der, så da ender jeg alltid opp på en gruppe med de som ikke bidrar noe mye. Vet ikke hva jeg skal gjøre? Dette skjer alltid når vi skal ha gruppearbeid. Skulle ønske læreren bare kunne delt i grupper. Anonymkode: e48b9...1fb Før var det manges skrekk når man skulle velge lag i gymmen. Det var alltid noen som alltid ble valgt sist. Gjerne etterfulgt av et oppgitt sukk og himling med øynene av de som fikk sistemann på laget. På mange måter er dette like ille. Mobbingen er ikke like åpenbar, men i slike tilfeller går det ut over karakterer. Jeg vet at dette er vanlig praksis, men jeg skjønner ikke hvorfor. Kan ikke gi deg noe annet råd enn å ta det opp med læreren din....
Honnikorn Skrevet 12. januar 2017 #5 Skrevet 12. januar 2017 (endret) En hver pedagog bør vite at man aldri lar elevene velge grupper selv, blir så oppgitt... ta en prat med kontaktlærer og si det som det er "Når du ikke deler i grupper selv så får jeg ikke noen å være med." Blir det ikke endring, eller du føler at du ikke blir hørt så gå til inspektør, eller rektor. Be om at det loggføres, henvis til opplæringslovens Paragraf 9a Elevenes opplevelse av det psykososiale miljøet avgjør om det er godt nok Det er elevens egen opplevelse av det psykososiale miljøet som er avgjørende. Hvis det psykososiale miljøet ikke fremmer helse, trivsel og læring, innebærer det at elevens psykososiale miljø ikke er godt nok. Rektor, lærere eller medelever skal ikke bagatellisere hva eleven opplever. Rektor kan for eksempel ikke vise til at det generelt er lite mobbing på skolen. Hvis eleven opplever at noe er ubehagelig og krenkende, skal skolen ta det på alvor. Brosjyre om læringsmiljø Endret 12. januar 2017 av Honnikorn 5
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #6 Skrevet 12. januar 2017 Virker som nesten alle har avtalt hvem de skal være på gruppe med allerede, så selv om jeg tar det opp med faglærer vet jeg ikke om det gjør noen forskjell nå. Men må sikkert bare prøve Anonymkode: e48b9...1fb
Honnikorn Skrevet 12. januar 2017 #8 Skrevet 12. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virker som nesten alle har avtalt hvem de skal være på gruppe med allerede, så selv om jeg tar det opp med faglærer vet jeg ikke om det gjør noen forskjell nå. Men må sikkert bare prøve Anonymkode: e48b9...1fb Jeg hadde tatt det opp med lærer ved første anledning. Spør om å få et par ord med han på morgenen , forklar hvordan dette er for deg og spør han om hva han har tenkt til å gjøre med det. 4
Krakk Skrevet 12. januar 2017 #9 Skrevet 12. januar 2017 Har du ingen du kan spørre om du kan være på gruppe med? Ingen du snakker med litt med? Jeg synes du uansett bør ta det opp med læreren, så blir det i hvert fall kanskje fikset til neste gruppearbeid.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #10 Skrevet 12. januar 2017 1 minutt siden, Krakk skrev: Har du ingen du kan spørre om du kan være på gruppe med? Ingen du snakker med litt med? Jeg synes du uansett bør ta det opp med læreren, så blir det i hvert fall kanskje fikset til neste gruppearbeid. Det er noen jeg snakker litt med, men greia er at det egentlig skal være 6 på hver gruppe og da synes jeg det blir ekkelt for meg å være den som må spørre "kan jeg være med dere?" fordi alle har en gruppe bortsett fra meg, så blir jeg den syvende personen som de egentlig ikke vil ha i gruppa. Anonymkode: e48b9...1fb 1
Krakk Skrevet 12. januar 2017 #11 Skrevet 12. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er noen jeg snakker litt med, men greia er at det egentlig skal være 6 på hver gruppe og da synes jeg det blir ekkelt for meg å være den som må spørre "kan jeg være med dere?" fordi alle har en gruppe bortsett fra meg, så blir jeg den syvende personen som de egentlig ikke vil ha i gruppa. Anonymkode: e48b9...1fb Jeg tenker det kanskje ville være enklere når det er såpass store grupper, men om folk allerede er 6 stykker så blir det litt verre. Synes du burde høre med noen, i verste fall får du nei. Jeg skjønner at det ikke er gøy, men hvis du får et ja, så kanskje det vil hjelpe med å velge gruppe neste gang også
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #12 Skrevet 12. januar 2017 8 minutter siden, Krakk skrev: Jeg tenker det kanskje ville være enklere når det er såpass store grupper, men om folk allerede er 6 stykker så blir det litt verre. Synes du burde høre med noen, i verste fall får du nei. Jeg skjønner at det ikke er gøy, men hvis du får et ja, så kanskje det vil hjelpe med å velge gruppe neste gang også Jeg må sikkert bare spørre noen om å bli med i gruppen de allerede har laget, men jeg synes det blir så lite gøy å spørre når de egentlig ikke vil ha meg med i gruppa.. Det andre jeg ser på som en mulighet er å si ifra til faglærer tidlig i timen, så kanskje hun kan dele inn i grupper. Synes dere jeg heller burde gjøre det? Anonymkode: e48b9...1fb 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #13 Skrevet 12. januar 2017 37 minutter siden, Honnikorn skrev: En hver pedagog bør vite at man aldri lar elevene velge grupper selv, blir så oppgitt... ta en prat med kontaktlærer og si det som det er "Når du ikke deler i grupper selv så får jeg ikke noen å være med." Blir det ikke endring, eller du føler at du ikke blir hørt så gå til inspektør, eller rektor. Be om at det loggføres, henvis til opplæringslovens Paragraf 9a Elevenes opplevelse av det psykososiale miljøet avgjør om det er godt nok Det er elevens egen opplevelse av det psykososiale miljøet som er avgjørende. Hvis det psykososiale miljøet ikke fremmer helse, trivsel og læring, innebærer det at elevens psykososiale miljø ikke er godt nok. Rektor, lærere eller medelever skal ikke bagatellisere hva eleven opplever. Rektor kan for eksempel ikke vise til at det generelt er lite mobbing på skolen. Hvis eleven opplever at noe er ubehagelig og krenkende, skal skolen ta det på alvor. Brosjyre om læringsmiljø Takk, det går veldig utover min trivsel på skolen siden jeg alltid gruer meg til når vi skal ha gruppearbeid. Anonymkode: e48b9...1fb 2
Orbis Skrevet 12. januar 2017 #14 Skrevet 12. januar 2017 Har ingen tips å komme med, vil bare si at du ikke er alene. Husker den synkende følelsen jeg fikk hver gang læreren sa "del dere inn i grupper", og fryden de få gangene læreren sa "jeg deler dere i grupper". Uheldigvis var det jo sånn at alle de "høyrøstede" i klassen foretrakk å velge selv, så da hørte læreren på de 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #15 Skrevet 12. januar 2017 4 minutter siden, Orbis skrev: Har ingen tips å komme med, vil bare si at du ikke er alene. Husker den synkende følelsen jeg fikk hver gang læreren sa "del dere inn i grupper", og fryden de få gangene læreren sa "jeg deler dere i grupper". Uheldigvis var det jo sånn at alle de "høyrøstede" i klassen foretrakk å velge selv, så da hørte læreren på de Takk! Føler meg alltid så alene når alle har noen å være med bortsett fra meg. Jeg har venner andre steder, men i klassen passer jeg virkelig ikke inn. Skulle ønske lærerne tenkte mer på at ikke alle har noen å være på gruppe med:/ Anonymkode: e48b9...1fb
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #16 Skrevet 12. januar 2017 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Virker som nesten alle har avtalt hvem de skal være på gruppe med allerede, så selv om jeg tar det opp med faglærer vet jeg ikke om det gjør noen forskjell nå. Men må sikkert bare prøve Anonymkode: e48b9...1fb De fleste har nok allerede gruppen sin i tankene når lærer nevner ordet "gruppearbeid". Helt tankeløst av læreren å gjøre det på denne måten, særlig med så store grupper. Jeg håper at du tar det opp, men det kan hende at det beste er at du finner en gruppe på egenhånd. Hvis ikke blir det vel slik at læreren plasserer kun deg på en gruppe. Det er greit det også, men jeg forstår at det også kan være ubehagelig. Det er fint at du har venner andre steder utenom klassen din hvertfall. Anonymkode: e56dc...ed8
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #17 Skrevet 12. januar 2017 10 minutter siden, Orbis skrev: Har ingen tips å komme med, vil bare si at du ikke er alene. Husker den synkende følelsen jeg fikk hver gang læreren sa "del dere inn i grupper", og fryden de få gangene læreren sa "jeg deler dere i grupper". Uheldigvis var det jo sånn at alle de "høyrøstede" i klassen foretrakk å velge selv, så da hørte læreren på de Veldig enig med deg. Generelt sett er jeg ikke begeistret for lærere som føyer seg etter de elevene som skriker høyest. Anonymkode: e56dc...ed8 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #18 Skrevet 12. januar 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk! Føler meg alltid så alene når alle har noen å være med bortsett fra meg. Jeg har venner andre steder, men i klassen passer jeg virkelig ikke inn. Skulle ønske lærerne tenkte mer på at ikke alle har noen å være på gruppe med:/ Anonymkode: e48b9...1fb Jeg er lærer og vil gjerne ha beskjed hvis noen føler seg nervøse og leie seg i timene mine. Det går an å bare sende en melding på it's learning om at du ikke har så mange å være sammen med, og at du derfor synes det er litt ekkelt å velge grupper selv da du som regel føler deg til overs. Det er bare ubetenksomhet fra lærerens side, og da er det godt for oss at noen sier fra når vi ikke har tenkt oss om. Anonymkode: 2ff75...341 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #19 Skrevet 12. januar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er lærer og vil gjerne ha beskjed hvis noen føler seg nervøse og leie seg i timene mine. Det går an å bare sende en melding på it's learning om at du ikke har så mange å være sammen med, og at du derfor synes det er litt ekkelt å velge grupper selv da du som regel føler deg til overs. Det er bare ubetenksomhet fra lærerens side, og da er det godt for oss at noen sier fra når vi ikke har tenkt oss om. Anonymkode: 2ff75...341 Jeg synes det er rart at læreren ikke ser det, for jeg sitter nesten alltid alene i timene hennes :/ er også redd for at de andre i klassen skal bli litt irriterte over at de ikke får velge grupper selv likevel, og finne ut at det var min ide? Mulig jeg bare overtenker da. Anonymkode: e48b9...1fb 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #20 Skrevet 12. januar 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er lærer og vil gjerne ha beskjed hvis noen føler seg nervøse og leie seg i timene mine. Det går an å bare sende en melding på it's learning om at du ikke har så mange å være sammen med, og at du derfor synes det er litt ekkelt å velge grupper selv da du som regel føler deg til overs. Det er bare ubetenksomhet fra lærerens side, og da er det godt for oss at noen sier fra når vi ikke har tenkt oss om. Anonymkode: 2ff75...341 Det minste man kan fovente av en lærer er at vedkommende observerer det sosiale miljøet i klassen og danner seg en oversikt over vennegjenger samt hvem som havner utenfor. Dersom det ikke er noe læreren i det hele tatt tenker på høres det ikke ut som personen er egnet i læreryrket etter min mening. Læreryrket omfatter langt mer enn bare undervisning, vurderinger og faglig veiledning. Anonymkode: e56dc...ed8 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå