AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #1 Skrevet 12. januar 2017 Hei! Har en liten problemstilling her. Er snart ferdig med 2 års lærlingetid, har bodd for meg selv i egen leilighet og disponert egen bil en god stund nå. Forsørger meg selv 100% og får ingen økonomisk støtte hjemmefra. Per idag får jeg litt borteboerstipend fra lånekassen pga. reisetid mellom foreldrehjem og lærested. Fyller 20 år i år. Til høsten tenker jeg å ta påbygning til studiekompetanse. Ettersom jeg har bodd i egen leilighet en stund nå og faktisk er voksen, er det uaktuelt for meg å flytte hjem til foreldrene mine igjen. Om jeg skal ta påbygg er det begrenset hvor mye jeg kan jobbe og tjene av penger under dette året, og vil derfor være helt avhengig av stipend fra lånekassen for å kunne ta påbygg (jeg har fortsatt ungdomsrett) mtp. på husleie, kostnader til bil, klær, mat osv. Pga. reisetid og avstand mellom foreldrehjem og vgs virker det som jeg ikke får borteboerstipend, men jeg stusser virkelig på dette. I følge rådgiver på vgs har man ungdomsrett fram til man er 24 år, men det er vel heller få som fortsatt bor hjemme til foreldrene sine da. Har avstand/reisetid virkelig fortsatt betydning når jeg er så gammel som jeg er? Synes det er veldig rart at det forventes at ungdom i 20 årene fortsatt skal bo hjemme/bli forsørget av foreldrene sine, spesielt når jeg ikke engang har adressen min på foreldrehjemmet og får absolutt ingen økonomisk støtte derfra. Noen som har erfaringer med dette og vet hvordan dette blir gjort? Kan selvfølgelig ta opp lån, men hadde håpet å kunne vente med det til evt. høyskole. Anonymkode: e6dfc...799
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #2 Skrevet 12. januar 2017 Skal selvfølgelig stå "...foreldre skal forsørge barna sine til de ER 24?" i overskriften. Anonymkode: e6dfc...799
asterix Skrevet 12. januar 2017 #3 Skrevet 12. januar 2017 De aller, aller fleste voksne som tar utdanning tar opp studielån. Sånn er det bare. Enkelt og greit. 8
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #4 Skrevet 12. januar 2017 Er dette VGS fag du skal ta? Kanskje du kan søke deg inn på ettårig studier på universitet i stedet? Anonymkode: db8d8...0e2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #5 Skrevet 12. januar 2017 TS her. Påbygning til studiekompetanse er VGS-fag ja, det er altså de fagene jeg mangler for å få til å søke på høgskole/universitet, pga. jeg har gått yrkesfag og tatt fagbrev. Anonymkode: e6dfc...799
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #6 Skrevet 12. januar 2017 Lånekassen forventer ikke det. Det er derfor de tilbyr lån Anonymkode: cafc2...d1a 6
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #7 Skrevet 12. januar 2017 Du må ta opp lån som alle andre, det er dessuten fullt mulig å jobbe litt ved siden av. Bil er en luksus man ikke nødvendigvis har råd til, klær kan du fint ta kjøpestopp på i ett åt. Anonymkode: 26a62...efe 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #8 Skrevet 12. januar 2017 Man har krav på pengetilskudd fra foreldre så lenge man går et løp på VGS som regnes som vanlig. Man har eksempelvis krav på dette ved å gå to år yrkesfag, to år læretid og påfølgende påbygg. Man har ikke krav på det dersom har fått generell studiekompetanse og vil ta yrkesfag, eller at man tar opp fag i etterkant. Dette er nedfelt i barneloven og har ikke noe med Lånekassen å gjøre, men det er jo klart at det som man har krav på fra Lånekassen vil bli sett i lys av dette. Du har imidlertid muligheten til å ta opp lån. Nei, det er ikke vanlig å få pengetilskudd fra foreldrene til man er 24 år for å fullføre videregående, men loven er til for å gagne barn/ungdom som er i denne situasjonen. Loven tilrettelegger for utdanning. Dersom du er så voksen som du skal ha det til kan du ta opp lån på lik linje som andre voksne i utdanning. Anonymkode: 7aa90...04b 3
Ariam Skrevet 12. januar 2017 #9 Skrevet 12. januar 2017 (endret) 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man har krav på pengetilskudd fra foreldre så lenge man går et løp på VGS som regnes som vanlig. Man har eksempelvis krav på dette ved å gå to år yrkesfag, to år læretid og påfølgende påbygg. Man har ikke krav på det dersom har fått generell studiekompetanse og vil ta yrkesfag, eller at man tar opp fag i etterkant. Dette er nedfelt i barneloven og har ikke noe med Lånekassen å gjøre, men det er jo klart at det som man har krav på fra Lånekassen vil bli sett i lys av dette. Du har imidlertid muligheten til å ta opp lån. Nei, det er ikke vanlig å få pengetilskudd fra foreldrene til man er 24 år for å fullføre videregående, men loven er til for å gagne barn/ungdom som er i denne situasjonen. Loven tilrettelegger for utdanning. Dersom du er så voksen som du skal ha det til kan du ta opp lån på lik linje som andre voksne i utdanning. Anonymkode: 7aa90...04b Har foreldre virkelig forsørgerplikt når "barnet" allerede har fått en utdannelse og et fagbrev?? Påbygg er jo ikke lengere "nødvendig " for at vedkommende skal få en utdannelse da hun allerede har fagbrev. Endret 12. januar 2017 av Ariam Skrive feil 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #10 Skrevet 12. januar 2017 Når du begynner på høgskole/universitet,så får du stipend igjen,på ca. 3000 kr i måneden. Litt mer i august og januar. Du kan ikke bare få stipend for å ta opp vgs-fag som er utenom det vanlige løpet. Anonymkode: 34bc5...66a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #11 Skrevet 12. januar 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man har krav på pengetilskudd fra foreldre så lenge man går et løp på VGS som regnes som vanlig. Man har eksempelvis krav på dette ved å gå to år yrkesfag, to år læretid og påfølgende påbygg. Man har ikke krav på det dersom har fått generell studiekompetanse og vil ta yrkesfag, eller at man tar opp fag i etterkant. Dette er nedfelt i barneloven og har ikke noe med Lånekassen å gjøre, men det er jo klart at det som man har krav på fra Lånekassen vil bli sett i lys av dette. Du har imidlertid muligheten til å ta opp lån. Nei, det er ikke vanlig å få pengetilskudd fra foreldrene til man er 24 år for å fullføre videregående, men loven er til for å gagne barn/ungdom som er i denne situasjonen. Loven tilrettelegger for utdanning. Dersom du er så voksen som du skal ha det til kan du ta opp lån på lik linje som andre voksne i utdanning. Anonymkode: 7aa90...04b TS her. Takk for svar alle sammen! Forstår det som at jeg ikke kommer til å få stipend. Vil bare understreke at jeg skjønner det at "alle" voksne under utdanning må ta opp lån til høgskole og universitet osv., men hadde håpet å være gjeldsfri til VGS var fullført ihvertfall. Ellers vil jeg legge til et par ting, b. la til deg som skriver at "dersom du er så voksen som du skal ha det til...". Med at jeg skriver at jeg er voksen tenker jeg at alle over 18 år i Norge juridisk sett er voksne, så å få det som at jeg skryter over at jeg er "så voksen for alderen" har ingenting med saken å gjøre i det hele tatt. Alle over 18 år er vel på papiret voksne? Ser også jeg har fått en kommentar på at bil er en unødvendig luksus og at jeg bør innføre kjøpestopp på klær i et år. Fra hvor jeg bor er det flere km til nærmeste butikk, en del km til skole/jobb og 2 km til nærmeste bussholdeplass (bussen går forøvrig bare 1-2 ganger pr dag, og går ikke i det hele tatt i helgene). Enkelte småsteder i Norge er det faktisk nødvendig med bil for å i det hele tatt komme seg rundt. Mtp. klær er jeg helt enig i at det egentlig ikke er noe problem i utgangspunktet å ha kjøpestopp ett år, men nå har det seg sånn at jobben min krever en del klær som jeg må betale av egen lomme. Dette i tillegg til at jobben fører til mye slitasje på klærne gjør at jeg faktisk er nødt til å handle inn litt klær av og til, og da spesielt utetøy som ofte er litt dyrt. Tenker å søke på andre jobber, så får se hvordan dette blir. Anonymkode: e6dfc...799 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #12 Skrevet 12. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for svar alle sammen! Forstår det som at jeg ikke kommer til å få stipend. Vil bare understreke at jeg skjønner det at "alle" voksne under utdanning må ta opp lån til høgskole og universitet osv., men hadde håpet å være gjeldsfri til VGS var fullført ihvertfall. Ellers vil jeg legge til et par ting, b. la til deg som skriver at "dersom du er så voksen som du skal ha det til...". Med at jeg skriver at jeg er voksen tenker jeg at alle over 18 år i Norge juridisk sett er voksne, så å få det som at jeg skryter over at jeg er "så voksen for alderen" har ingenting med saken å gjøre i det hele tatt. Alle over 18 år er vel på papiret voksne? Ser også jeg har fått en kommentar på at bil er en unødvendig luksus og at jeg bør innføre kjøpestopp på klær i et år. Fra hvor jeg bor er det flere km til nærmeste butikk, en del km til skole/jobb og 2 km til nærmeste bussholdeplass (bussen går forøvrig bare 1-2 ganger pr dag, og går ikke i det hele tatt i helgene). Enkelte småsteder i Norge er det faktisk nødvendig med bil for å i det hele tatt komme seg rundt. Mtp. klær er jeg helt enig i at det egentlig ikke er noe problem i utgangspunktet å ha kjøpestopp ett år, men nå har det seg sånn at jobben min krever en del klær som jeg må betale av egen lomme. Dette i tillegg til at jobben fører til mye slitasje på klærne gjør at jeg faktisk er nødt til å handle inn litt klær av og til, og da spesielt utetøy som ofte er litt dyrt. Tenker å søke på andre jobber, så får se hvordan dette blir. Anonymkode: e6dfc...799 Jeg ville egentlig tenkt at det var ganske naturlig at du flyttet til et sted nærme skolen din slik at du slipper å ha bil. Det er faktisk helt vanlig at studenter både på vgs, høgskole og universitet ikke har bil. Det er en luksus jeg ikke synes lånekassen skal finansiere. Er det ikke slik at man får borteboerstipend hvis det er mer enn fire mil fra foreldrene dine til skolen. At du ikke vil flytte hjem igjen forandrer jo ikke de reglene. Da blir det lån som gjelder. Anonymkode: 9f0e5...3fa 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #13 Skrevet 12. januar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville egentlig tenkt at det var ganske naturlig at du flyttet til et sted nærme skolen din slik at du slipper å ha bil. Det er faktisk helt vanlig at studenter både på vgs, høgskole og universitet ikke har bil. Det er en luksus jeg ikke synes lånekassen skal finansiere. Er det ikke slik at man får borteboerstipend hvis det er mer enn fire mil fra foreldrene dine til skolen. At du ikke vil flytte hjem igjen forandrer jo ikke de reglene. Da blir det lån som gjelder. Anonymkode: 9f0e5...3fa Har aldri sagt at lånekassen skal finansiere bilen min, det jeg snakker om her er borteboerstipend, altså støtte til husleie! Bilen nevnte jeg bare for å forklare at alle utgifter til sammen ikke blir dekt av den inntekten jeg får av å jobbe litt på kvelder og i helger. Og hadde det vært hybler/leiligheter i min prisklasse i nærheten av skolen hadde jeg selvfølgelig flyttet dit, men i ei lita bygd er det ikke akkurat flust av kollektiv og leiligheter å velge mellom. At studenter på høgskole og universitet ikke har bil er jo selvfølgelig helt naturlig da dette er i byer med godt kollektivtilbud og korte avstander mellom f.eks skole, butikk, arbeidsplasser, legevakt osv. Ellers ser det nok ut som du har rett i at det er lån som gjelder i mitt tilfelle ja. Anonymkode: e6dfc...799 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #14 Skrevet 13. januar 2017 På 12.1.2017 den 19.01, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for svar alle sammen! Forstår det som at jeg ikke kommer til å få stipend. Vil bare understreke at jeg skjønner det at "alle" voksne under utdanning må ta opp lån til høgskole og universitet osv., men hadde håpet å være gjeldsfri til VGS var fullført ihvertfall. Ellers vil jeg legge til et par ting, b. la til deg som skriver at "dersom du er så voksen som du skal ha det til...". Med at jeg skriver at jeg er voksen tenker jeg at alle over 18 år i Norge juridisk sett er voksne, så å få det som at jeg skryter over at jeg er "så voksen for alderen" har ingenting med saken å gjøre i det hele tatt. Alle over 18 år er vel på papiret voksne? Ser også jeg har fått en kommentar på at bil er en unødvendig luksus og at jeg bør innføre kjøpestopp på klær i et år. Fra hvor jeg bor er det flere km til nærmeste butikk, en del km til skole/jobb og 2 km til nærmeste bussholdeplass (bussen går forøvrig bare 1-2 ganger pr dag, og går ikke i det hele tatt i helgene). Enkelte småsteder i Norge er det faktisk nødvendig med bil for å i det hele tatt komme seg rundt. Mtp. klær er jeg helt enig i at det egentlig ikke er noe problem i utgangspunktet å ha kjøpestopp ett år, men nå har det seg sånn at jobben min krever en del klær som jeg må betale av egen lomme. Dette i tillegg til at jobben fører til mye slitasje på klærne gjør at jeg faktisk er nødt til å handle inn litt klær av og til, og da spesielt utetøy som ofte er litt dyrt. Tenker å søke på andre jobber, så får se hvordan dette blir. Anonymkode: e6dfc...799 Jeg har da overhodet ikke gitt uttrykk for at du "skryter over at du er så "voksen for alderen"". Du skriver jo likevel klinkende klart i hovedinnlegget at det er uaktuelt for deg å flytte hjem til foreldrene og få dem til å finansiere VGS-løpet ditt. Da får du rett og slett ta opp lån på lik linje som andre på din alder. Anonymkode: 7aa90...04b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå