AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #1 Skrevet 12. januar 2017 Ja, der gikk jeg på en giga sjokko smell i går og fortsatte i dag... Jeg slanker meg ikke direkte, men skal prøve å spise godteri kun i helger. Noen tips mot søtsug? Anonymkode: 014dc...ff3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #2 Skrevet 12. januar 2017 en skje honning. kaffe. te Anonymkode: bd711...f21
Pringle Skrevet 12. januar 2017 #3 Skrevet 12. januar 2017 Hvis du har veldig strenge regler, er det veldig fort gjort å bryte dem. Og når skaden først har skjedd, er den uopprettelig. Jo mer søtt man spiser, jo mer søtt vil man ha. Finn ut hvorfor du bare vil spise godteri i helgen, om det er nyttig for deg, og hvor viktig det er. Hvis det er viktig og nyttig for noe, sørger du for at du ikke har tilgang til godteri annet enn når du har planlagt å spise det. Kortversjonen: Forbuden frukt smaker best. 1
Inwe Skrevet 13. januar 2017 #4 Skrevet 13. januar 2017 Tenkte at sånt skjer, ikke være så utrolig streng med seg selv og ikke tenke "nå som jeg har spist den kan like godt fortsette". Jeg for min del spiser lite godteri på hverdagene (litt mer i helgene, men ikke ekstremt), men har jeg veldig lyst på en liten sjokolade spiser jeg den. De gangene jeg har slanket meg eller bestemt meg for at godteri ikke er lov er de periodene jeg spiser mest godteri. Jeg kan rett og slett ikke gjøre sånne ting forbudt. Velger heller å ha et sunt forhold til det, en sjokolade gjør veldig lite i det lange løp, men er ingenting jeg har bruk for hver dag. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #5 Skrevet 13. januar 2017 Jeg fungerer faktisk best med strenge regler, jeg. Jeg kjenner meg veldig godt igjen når jeg leser om desicion fatigue, og har hatt stor suksess med å lage regler slik at jeg reduserer antall valg jeg må ta i løpet av en dag. Jeg har en regel om at det aldri er lov å spise søtsaker på jobb, med mindre det er feiring for en av dem som jobber på min egen avdeling. Jeg rørte ikke julekakene eller konfekten som sto fremme hver dag i hele desember, men jeg spiste kake for å feire 50-årsdagen til han på nabopulten. Jeg har regel om ikke noe snop annet enn lørdag og søndag, og det er veldig deilig å slippe å lure på om jeg skal ta en liiiten bit midt i uken. Jeg slipper å ta den avgjørelsen, for regelen er nei. Jeg er en sånn som sliter med å ta bare litt. Har jeg først fått sukker i meg, går alt som heter viljestyrke og sunn fornuft rett i dass, og jeg eter til jeg hater meg selv, og så fortsetter jeg til det er tomt Så jeg kan ikke ha det sånn at "det er lov å ta litt om man har veldig lyst"; for jeg kjenner at jeg klarer ikke ta litt. Det er mye lettere å la helt være, og så heller begrense antall dager (og så begrense hvor mye jeg kjøper inn... aldri aldri aldri kjøpe inn "for å ha om det plutselig kommer gjester", og tro at jeg ikke kommer til å raide skapet etter jeg har tømt godteskålen jeg hadde planlagt å begrense meg til på lørdagskvelden). Anonymkode: 23b11...6ca 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #6 Skrevet 13. januar 2017 Har du forsøkt rooibos-te? Den er litt søt selv om du ikke bruker søtning. Jeg drikker om kvelden og bruker en sukett eller to, og synes det er bedre enn å går på en total sprekk. Ta en rute eller to med 70% mørk sjokolade til teen om det virkelig er prekært. Goji-bær kan også fungere som småspising/søterstatning om du liker det, enten alene eller sammen med blåbær, evt med den mørke sjokoladen, evt med te eller kaffe on the side. Du har antakeligvis googlet allerede, men HER er noen tips fra en skikkelig sukkermotstander. Selv tillater jeg meg å spise litt hver dag. Det er lettere for meg enn å være totalavholds. Det blir jeg bare helt opphengt av. Jeg noen biter New Energy og spiser det til en kopp koffeinfri kaffe eller te. Det må være varm drikke til, så det blir et lite rituale. Anonymkode: ae8a3...331
Gjest Nanne70 Skrevet 13. januar 2017 #7 Skrevet 13. januar 2017 Spis variert mat og spis nok, og sørg for nok søvn. Hvis du har et kosthold som gir deg tilstrekkelig av næringsstoffer, vitaminer og mineraler, så burde søtsuget minske. Jeg har slitt med periodevis sukker/sjokoladeavhengighet i mange år, men nå når jeg har fått kostholdet og den fysiske aktiviteten i balanse, opplever jeg sjelden søtsug. Om jeg likevel skulle få lyst på noe søtt, holder det med et par biter sjokolade e.l. for å tilfredsstille behovet. Alle de gangene jeg har slanket meg har jeg opplevd et nærmest konstant sug etter søtt, og jeg tror det må ha vært fordi kostholdet var for ensidig og at jeg spiste for lite.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå