Gå til innhold

Hvordan si nei

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det sosialt akseptert å si nei til f.eks. fest med begrunnelse om at du ikke orker? Jeg kjenner jobb  og familie tar så på at jeg ikke har energi til annet. Men opplever egentlig ikke så mye forståelse når jeg ymter frempå om dette?  Hva er OK grunn til å si nei? vil helst ikke lyve. Mange har mer forpliktelser enn meg, men f.eks. en helgetur bruker jeg så mye energi på at jeg blir helt matt av tanken. 

Anonymkode: a18bc...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må finne en god forklaring på forhånd, noen kommer unna alt ved å være gode med ordene. Min psykolog har sagt til meg at jeg må tenke ut svar på forhånd hvis det er ting jeg ikke vil. 

Anonymkode: a3796...670

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må finne en god forklaring på forhånd, noen kommer unna alt ved å være gode med ordene. Min psykolog har sagt til meg at jeg må tenke ut svar på forhånd hvis det er ting jeg ikke vil. 

Som hva da f.eks.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn på noe jug hvis du ikke er flink til å lyve på stående fot. Synes man skal ha lov til å si nei, men det er ikke alle som takler det hvis man ikke har en god unnskyldning. 

Det enkleste er vel å skylde på at du må hjelpe noen med noe eller må reise bort på grunn av noe. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det likt selv... Er selv i en stressende periode med masse som skjer på jobb/skole, og familiefronten. Det medfører at jeg ikke har tid eller orker å være med venner like mye som før, noe jeg virkelig får høre. Er litt trist når venner stadig maser om at jeg aldri tar initiativ til å finne på noe med dem, selv om jeg vet de mener det godt og bare vil være med meg:)

Anonymkode: 2c59e...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer helt an på. Jeg har noen personer jeg fint kan si "nei, idag orker jeg ikke" også er det helt ok. Andre tar det såpass persoblig og blir fornærmet at jeg alltid drar en hvit løgn.

Nå som jeg hsr fått barn er det flere som godtar at jeg rett og slett ikke orker da :P det er jo fint, så slipper jeg å juge så mye. Huff.

Anonymkode: e6a77...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "nei, vettu, i dag gidder jeg ikke, jeg vil bare ligge på sofaen i kveld" 
noen ganger sier jeg "i dag har jeg egentlig mest bare lyst å ligge på sofaen" 

Men jeg er også en av dem som veldig sjelden sier nei, og ofte tar initiativ selv til å finne på ting, så har enda ikke vært borti noen som merkbart ikke har forståelse for at jeg vil ligge på sofaen en gang i blandt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2017 den 17.35, AnonymBruker skrev:

Er det sosialt akseptert å si nei til f.eks. fest med begrunnelse om at du ikke orker? Jeg kjenner jobb  og familie tar så på at jeg ikke har energi til annet. Men opplever egentlig ikke så mye forståelse når jeg ymter frempå om dette?  Hva er OK grunn til å si nei? vil helst ikke lyve. Mange har mer forpliktelser enn meg, men f.eks. en helgetur bruker jeg så mye energi på at jeg blir helt matt av tanken. 

Drit i "sosialt akseptert"  og si ting rett ut. Ikke gå rundt grøten. Orker du ikke, så orker du ikke. Blir folk sure eller barnslige av svaret ditt, får de bare bli det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...