AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #1 Del Skrevet 12. januar 2017 Jeg har en "kusine" som ofte kommer på besøk hjem til meg, og noen ganger overnatter. Jeg har ikke noe imot dette, men de to jeg bor med har begynt å bli litt lei av at hun er her så mye og ikke bidrar med noe. De synes hun skal bli med å betale for leien og kjøpe fellesting som hun også bruker av siden hun er her så mye. Det er jeg faktisk enig i når de nevnte det. De påpekte en del ting som jeg aldri har tenkt over, som at jeg må rydde opp etter hun, og at hun ikke tilbyr seg å hjelpe til med å gjøre rent, ta ut av oppvaskmaskin, ta ut søppel osv. Jeg har bedt hun om å hjelpe til i blant, men jeg har på en måte gitt opp å prøve å "forandre" hun, fordi det er sånn hun er. Hun tar ikke til seg kritikk, men legger feilen over på andre istedet. Nå har de sagt ifra til meg om at de har blitt lei, (hun ene har også nevnt det en gang tidligere) og at de kommer til å ville flytte ut hvis det fortsetter å være sånn. Jeg forstår de, selv om jeg mener at man bør få lov til å ha besøk. De betaler jo for å bo her, kjøper fellesting og vasker, så det er de jeg må ta hensyn til og det innser jeg nå mens jeg skriver dette. Men, kusinen min sier (indirekte) at jeg bør kaste de ut og finne noen andre å bo sammen med, fordi hun mener at de er veldig kravstore til at de har bodd her i bare et halvt år. Hun mener også at de burde være glad for at de ikke trenger å betale for strøm, internett eller tv. Og at det kommer til å være lett for meg å finne noen nye til å flytte inn her siden det er veldig bra beliggenhet og billig leie. Men jeg liker de og har ikke lyst til at noen nye skal flytte inn. Kusinen min mener også at de rotter seg sammen og overkjører meg. Jeg er forresten veldig dårlig på å ta hensyn til og stå opp for meg selv, som det er veldig lett for folk å utnytte. Og det har jeg følelsen av at noen her gjør? Jeg synes det er trist at jeg ikke kan la hun komme på besøk så ofte lenger, spesielt fordi hun har en litt ustabil bosituasjon selv, så jeg vil hjelpe hun. Og jeg synes jeg burde få ha besøk uten at det skal bli så store problemer ut av det. Men når det har blitt et så stort problem at de tok det opp på denne måten, så lurer jeg på om de har rett. Jeg er veldig usikker på hva som er riktig å gjøre her, for begge "sider" har bra argumenter. Jeg prøver å tenke fornuftig og rettferdig, men jeg kunne virkelig trengt noen flere råd? Anonymkode: 1ac67...ca2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #2 Del Skrevet 12. januar 2017 Det er vanskelig å lese innlegget ditt når du ikke skiller mellom hun og henne / de og dem. Ellers virker det som om du eier leiligheten og da kan jo du bestemme? Spesielt siden det virker som om det er du som må ta belastningen med å ha henne på besøk. Så lenge du betaler hennes forbruk og rydder opp etter henne så bør de andre ikke klage. (Hvis det er det du ønsker da). Anonymkode: 5d426...926 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #3 Del Skrevet 12. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vanskelig å lese innlegget ditt når du ikke skiller mellom hun og henne / de og dem. Ellers virker det som om du eier leiligheten og da kan jo du bestemme? Spesielt siden det virker som om det er du som må ta belastningen med å ha henne på besøk. Så lenge du betaler hennes forbruk og rydder opp etter henne så bør de andre ikke klage. (Hvis det er det du ønsker da). Anonymkode: 5d426...926 Beklager at innlegget var uleselig for deg, men jeg vet faktisk ikke når jeg skal bruke henne og dem. Du får gjerne forklare så kan jeg endre på det og/eller oversette for deg? Anonymkode: 1ac67...ca2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #4 Del Skrevet 12. januar 2017 Det er skikkelig irriterende at en person som ikke betaler for å bo der bruker strøm, dopapir og mat samtidig som den lager ekstra rot som faller på de andre å rydde opp. Jeg forstår romkameratene dine veldig godt! Det kan også være kjipt at der er en "fremmend" på besøk så ofte, spesielt om de ikke har et godt forhold til henne. Da må man sette på høflighetsmaska og ta ekstra hensyn og det er kjipt. Tenk om en av de som bor der hadde besøk av moren sin hver uke til overnatting. Hadde ikke det blitt kjedelig? Man har lyst å kunne slappe av i eget hjem, og man slapper ikke like godt av når det er en bekjent i huset Tror det er få personer som er ok med at kusinen din er der så ofte, og dersom du finner noen som er det kan det være du ikke liker dem. Jeg tenker at du burde side med romkameratene dine her. Anonymkode: 65642...864 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #5 Del Skrevet 12. januar 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager at innlegget var uleselig for deg, men jeg vet faktisk ikke når jeg skal bruke henne og dem. Du får gjerne forklare så kan jeg endre på det og/eller oversette for deg? Anonymkode: 1ac67...ca2 Hun når det er subjekt, henne når det er objekt. De når det er subjekt, dem når det er objekt. Akkurat som jeg/meg eller vi/oss. Hun kysset meg, jeg kysset henne. Vi så dem, de så oss. (Virker som om dette ikke er pensum på skolen lenger, flott at du vil lære!) Anonymkode: 5d426...926 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Browncoat Skrevet 13. januar 2017 #6 Del Skrevet 13. januar 2017 Jeg synes ikke at begge sider har gode argumenter, jeg er helt på romkameratene dine sin side. De betaler for å bo et sted, og de trives ikke pga valg som 1/3 av husholdningen står for, nemlig deg. Det virker som at det er du som eier leiligheten og leier ut videre til dem, stemmer det? I så fall har det likevel ingenting å si. Betingelsene for å leie ut var at deg var deg de skulle bo med, ikke deg og kusina di. Det at de ikke betaler ekstra for strøm, TV osv har ingenting å si, det er innlemmet i leien og hvis du mener at du får for lite leie med tanke på hva som er inkludert, står du fritt til å heve den. Du kan ikke kreve ekstra goder eller at dine behov for å ha unormalt mye besøk skal gå over deres behov for å trives i eget hjem. Et kollektiv må være et demokrati, du kan ikke være diktatoren og bestemme mens de er undersåttene som bare må finne seg i det du bestemmer. Det spiller heller ingen rolle hvor lenge de har bodd der. De betaler, bidrar og bor der offisielt, de er ikke på besøk og de må få kunne si ifra hva de synes er greit og ikke i eget hjem (og ja, det er hjemmet deres selv om de leier). Prøv å tenk litt over hva Anonym 864 sier over - hadde du følt deg komfortabel hvis begge romkameratene dine hadde besøk like mye som du hadde? Du sier flere ganger at du føler at du burde få lov til å ha besøk, og hvis du hadde bodd alene hadde du stått helt fritt til det så mye du ville, men sånn er det ikke så da MÅ du ta hensyn slik at alle trives best mulig. Du skriver: "Kusinen min mener også at de rotter seg sammen og overkjører meg. Jeg er forresten veldig dårlig på å ta hensyn til og stå opp for meg selv, som det er veldig lett for folk å utnytte. Og det har jeg følelsen av at noen her gjør?" Jeg mener absolutt at det er noen som prøver å utnytte deg og manipulere deg, og det er kusina di. Hun prøver å fremstille romkameratene dine som urimelige selv om dette er et problem de ikke burde ha trengt å ta opp engang, du burde selv ha skjønt at dette var over grensen, spesielt etter første gangen du fikk "klager" over kusina di. Hun bor nesten hos deg gratis, bidrar ikke og gjør livet surt for romkameratene dine, likevel lurer du på hva som er problemet. Hvis du vil hjelpe kusina di så får du la de andre flytte ut, leie ut til henne og finne en ny person til det siste rommet. Men jeg ville ikke anbefalt det. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #7 Del Skrevet 13. januar 2017 7 minutter siden, Browncoat skrev: .Du skriver: "Kusinen min mener også at de rotter seg sammen og overkjører meg. Jeg er forresten veldig dårlig på å ta hensyn til og stå opp for meg selv, som det er veldig lett for folk å utnytte. Og det har jeg følelsen av at noen her gjør?" Jeg mener absolutt at det er noen som prøver å utnytte deg og manipulere deg, og det er kusina di. Hun prøver å fremstille romkameratene dine som urimelige selv om dette er et problem de ikke burde ha trengt å ta opp engang, du burde selv ha skjønt at dette var over grensen, spesielt etter første gangen du fikk "klager" over kusina di. Hun bor nesten hos deg gratis, bidrar ikke og gjør livet surt for romkameratene dine, likevel lurer du på hva som er problemet. Hvis du vil hjelpe kusina di så får du la de andre flytte ut, leie ut til henne og finne en ny person til det siste rommet. Men jeg ville ikke anbefalt det. Signeres! Selvsagt vil kusina di ha romkameratene dine ut. Blir hun kvitt de kan hun fortsette å utnytte deg. Anonymkode: 9eaf2...a98 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tannfortunge Skrevet 13. januar 2017 #8 Del Skrevet 13. januar 2017 Det virker ikke som om passer til å holde et kollektiv, TS. Kanskje du skal leie ut hele leiligheten og bo et annet sted selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 13. januar 2017 #9 Del Skrevet 13. januar 2017 Hva legger du i "ofte" ? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Heftig Skrevet 13. januar 2017 #10 Del Skrevet 13. januar 2017 Bare vent til de får seg kjærester. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 13. januar 2017 #11 Del Skrevet 13. januar 2017 Ditt besøk, ditt ansvar. Og så klart, du kan ha besøk når du vil, men da på ditt rom i kollektivet. Høres ut som om din kusine er der mye. Da er det klart at det er et irritasjonsmoment for de andre som faktisk bor der. Jeg hadde ikke syns det var noe særlig om en av konas venner hadde en venninne eller kompis på besøk så ofte. Husk at dette er hjemmet til folk. Hvorfor flytter ikke du sammen med kusinen din? Hvor ofte er hun der, la oss si i løpet av en gjennomsnittlig måned? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 13. januar 2017 #12 Del Skrevet 13. januar 2017 Hvor ofte er kusina di på besøk? Jeg forstår samboerne dine godt. Husk at dette også er deres hjem! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #13 Del Skrevet 13. januar 2017 Kusina di overkjører deg. Anonymkode: 20fda...2fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Keiserensnyeklær Skrevet 13. januar 2017 #14 Del Skrevet 13. januar 2017 Dette høres ut som en kjip situasjon for både deg og dine romkamerater! Jeg tenker at hvis det skal fungere at noen har besøk ofte, så er det gjesten i kollektivet (her kusinen din) som skal føye seg, ikke dem som tross alt betaler husleie og som er i sitt eget hjem. Du kommer i en skvis her siden du ønsker å fortsette å bo med romkameratene dine, og kusinen din virker å forsøke å svartmale dem for deg og komme med tåpelige argumenter som at de ikke trenger å betale for strøm, internett eller TV eller at de bare har bodd der i et halvt år. Jeg forstår egentlig ikke hva det har med saken å gjøre, og synes ikke dette er ok gjort av din kusine. Du gir henne husrom og dette er takken? Nei, du trenger ikke forsøke å "forandre" denne kusinen din, men du kan sette visse kriterier for at hun skal få komme på besøk. Både for din egen del og av hensyn til dine romkamerater. Kanskje blir det lettere for din kusine å godta disse kriteriene om du går inn i samtalen med høyt hevet hode og en vennlig, men bestemt mine. Si ifra når hun sporer av og bringer ting på banen som ikke har noe med saken å gjøre. Vær tydelig og bestemt og ikke la deg manipulere. Det kan være skikkelig ubehagelig der og da, men det er så verdt å ta det midlertidige ubehaget- både for deg selv og for at det skal være mest mulig trivelig i kollektivet. Kanskje kan dere i kollektivet også bli enige om noen regler når det gjelder besøk, så kan det komme noe godt ut av dette også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 13. januar 2017 #15 Del Skrevet 13. januar 2017 Hvor ofte er ofte? 1-2 ganger i uka? Oftere? Jeg tenker at din kusine må vel mer eller mindre bo hos deg for å plutselig skal være ansvarlig for vasking og utgifter. At du rydder etter ditt eget besøk er en selvfølge, det gjelder jo alle i kollektivet. Likevel er det jo begrenset hvor mye rot og skitt gjester står for, det er jo hverdagslivet som gir mest skitt i heimen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #16 Del Skrevet 13. januar 2017 Syns det høres ut som at romkameratene dine passer på deg. Høres ut som de ser at kusinen din utnytter deg, og prøver å si ifra. Hun bor der gratis, bruker _deres_ felles ting og roter, sånn at du må rydde opp.. Anonymkode: 3b518...904 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #17 Del Skrevet 13. januar 2017 Når du velger å ha andre til å bo hos deg(slik jeg forstod det), så har alle like rettigheter på utgifter og skal være med på reglene. I et fungerende kollektiv må man kunne tillate overnatting avogtil, gitt at de som overnatter oppfører seg normalt. Man må også akseptere at ikke alle rydder likt og har samme standard - men en viss grense må man holde. Det høres for meg ut som kusina di ikke eier helt grenser, og ikke fungerer i bofellesskap. Jeg kan skjønne a hun kanskje har vanskelig for å ta kritikk, men det er ganske drøyt av henne å overtale deg til å skulle kaste ut disse to andre. Om du liker dem og trives ellers så er jo dette et veldig godt bomiljø, og kusinen din ødelegger det med oppførselen sin. Inviter henne mindre, og bare si at dere har regler på ingen overnatting - men at du gjerne treffer henne ute. Om hun argumenterer mot, så får du bare si at det er sånn det fungerer og det gjelder alle. Da slipper hun føle seg avvist av deg(du er jo i familie med henne, så en hvit løgn er greit da tenker jeg) - og du beholder det som jo er en bra bosituasjon. Så ville jeg fått de du bor med til å ha en samtale med deg, hvor du ber om beklagelse for at du har vært treg her. Forklar at du har taklet henne dårlig, og ikke har klart å sette grenser. Og, at du håper de ønsker fortsette bo der. Foreslå å lage litt felles regler om eksempelvis overnatting - det bør være noe muligheter her for alle å kunne vise litt hensyn avogtil. Jeg reagerer på at de ikke betaler strøm og nett osv dog - hva er grunnen til det? Om du betaler deres forbruk er ikke det riktig overhodet - det må de faktisk gjøre. Om dette inngår i fellesutgifter som husleier har dekket opp fra deres side er det jo noe annet. Anonymkode: 753df...e02 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå