Gå til innhold

Lære hunden å gi labb?

enhna

Anbefalte innlegg

Jeg synes det virker unødvendig å lære hunden sin å gi labb. Det synes ikke stemoren min som går hjemme med hunden min om dagene.

Igår fikk jeg beskjed om at man ikke bør lære hunden å gi labb hvis man vil unngå at den tigger senere.

Dette er en hund som skal brukes i utstilling.

Noen som har noen råd og synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har egentlig hatt samme holdning som dere inntill onsdag.

Da fikk jeg vite det at i forhold til barn, så er det bra at hunden lærer seg å gi labb. Da vet hunden at det er barnet som er "sjefen".

En hund skal være nederst på rangstigen og ikke prøve å komme over barna i familien.

Hvorvidt dette stemmer, det aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Om den tigger har vel ikke å gjøre med om den kan gi labb eller ikke. En hund som får mat ved bordet tigger, en som IKKE får det gjør det ikke. Den klarer alltids å påkalle oppmerksomhet om den har lyst på mat (det er ikke lett å avlære store våte øyne, feks).

Ellers trodde jeg ikke at å gi labb var noe viktig å lære hunden - men kanskje riktig som det blir sagt at det har betydning i forhold til barn. Aldri hørt det før, men. Det er kanskje en av de kommandoene det er lettest for et barn å få den til å adlyde, dermed underkaster den seg...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

forresten - det kan kanskje ha betydning HVORDAN svigermor lærer hunden å gi labb. Hvis hun bruker godbit og dere ikke gjør det, feks... hm. men pass heller på at hun ikke lar den tigge og få matbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er en uting at man lærer hundene å gi labb.

Ett barn som ennå ikke er kjønnsmodent vil uansett ikke stå over hunden i rang samme hvor mye hunden gir labb. :wink:

Ikke tigger hunden mindre eller mer heller.

Men hovedgrunnene til at jeg syns det er unødvendig/en uting er at jeg vil ikke ha en hund som i tide og utide kommer og slenger labben sin opp i fanget på meg.

For selv om de ikke bruker det til å tigge, så kan de bruke det for å få oppmerksomhet.

Og om hunden skal få oppmerksomhet akkurat der og da er det kun jeg som bestemmer, ikke hunden.

Jeg syns heller ikke det er no særlig å komme hjem til folk som har lært hunden å gi labb.

Scenario: hunden kommer inn møkkete på beina og det første han gjør er å slenge labben i fanget på folk.

:-? Evt. klorer opp og ødelegger klær med labben.

Nei, fysj. Bikkjene får holde labbene sine på golvet syns jeg. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Men det kommer vel litt an på hunden også - hunden jeg hadde kunne gi labb (både venstre og høyre... hmmm. lærte den hunden mye rart...før jeg var kjønnsmoden. hehe. men det var pappa den hadde respekt for, da), men brukte det aldri for å få oppmerksomhet. tror det har veldig mye å gjøre med hva slags respons man gir hunden - kjefter man konsekvent hvis den gir labb "av seg selv" bør den jo skjønne tegninga.

Men så klart - når dere har bestemt dere for ikke å lære hunden det, blir det feil når svigermor gjør det. Ikke la andre delta i oppdragelsen med andre ideer og metoder, er min mening. Dessuten gir kanskje ikke HUN den kjeft om den gir labb for oppmerksomhet, dermed har dere en forvirret hund som ikke finner mennskene konsekvente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund kan ikke gi labb, og skal heller ikke kunne det. Å gi labb er etter min mening noen helt unyttig, og jeg er redd det fører til en konstant løfting av labben etter tigging av mat, dersom gi labb blir brukt før maten.

Å løfte labbene som en del av lydighetstrening/klikkertrening synes jeg derimot er flott. Det er en enkel øvelse å starte med som fort gir belønning (klikk hos meg) og mestring, men vi bruker ikke "gi labb" kommando fir øvelsen.

Før maten må min hund sitte, ligge eller stå, vi varierer, men en kommando kommer det hver gang det er mat, og hunden må se på meg for å få "værsegod". Hørtes plutselig litt omstendelig ut å fore, men å ikke gi labb men kun sitte, har vi være konsekvente på helt siden vi fikk hunden. Stå og dekk har kommet til etterhvert, og hun skal se på oss som en del av kontakttreningen.

Fungerer bra hos oss uten å gi labb! (ande som skal passe hunden vår klager derimot over at vi har en ulydig hund som ikke gir labb. Når jeg da svarer at den ikke kan det, og heller ikke skal lære det, blir de litt snurte... dem om det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund kan ikke gi labb, og skal heller ikke kunne det. Å gi labb er etter min mening noen helt unyttig, og jeg er redd det fører til en konstant løfting av labben etter tigging av mat, dersom gi labb blir brukt før maten.

Før maten må min hund sitte, ligge eller stå, vi varierer, men en kommando kommer det hver gang det er mat, og hunden må se på meg for å få "værsegod". Hørtes plutselig litt omstendelig ut å fore, men å ikke gi labb men kun sitte, har vi være konsekvente på helt siden vi fikk hunden. Stå og dekk har kommet til etterhvert, og hun skal se på oss som en del av kontakttreningen.

Helt enig! "Gi labb" er for meg og mine hunder noe fullstendig unyttig, og assosieres for meg med svigers' tiggende gneldrebikkjer.

Praktiserer også "sitt" og kontakt før "værsågod" ved fôring, og synes det er svært nyttig. Siden jeg har stor hund (leonberger), er det greit å lære inn litt beherskelse rundt fôringen for å unngå en hund som prøver å nå matskåla før den er på gulvet. Min forrige leonberger respekterte ungene i denne sammenhengen, men hørte ikke mye på dem ellers, selv om de elsket hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dersom hunden gir labb på kommando så ser jeg ikke problemet. Da styrer dere labben!

Hunden vil selvfølgelig prøve å gi labb uten kommando, dersom det under innlæring av "gi labb" vanket godbiter. Da overser dere dette likegodt.

Altså kun "gi labb" på kommando!

Selv synes jeg det er veldig kjekt å lære hunden min alle slags sirkuskunster som absolutt ikke er nødvendig i utstilling, lp-konkurranser, ag etc.

Men de er virkelig nyttige i hverdagen. Å kunne slike ting gjør at barn kan "leke" kontrollert med hunden på hundens premisser.

Barna kommanderer og hunden adlyder gladelig, og barna belønner. Dette er forresten like kjekt for oss voksne.

Hilsen Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden vil selvfølgelig prøve å gi labb uten kommando, dersom det under innlæring av "gi labb" vanket godbiter. Da overser dere dette likegodt.

Hvor mange ødelagte klær skal man tåle før hunden lærer å kun gi labb på komando da?

Og hunden vil kunne teste grenser på gjester f eks, tviler meget sterkt på at de vil syns det er spesielt kult å få en møkkete labb i fanget. Eller den vil kunne gjøre det på bussen, på vilt fremmede mennesker.

Når det gjelder unger og kontrollert lek så er det vel like gøy både for ungene og hunden hvis man bruker nyttige komandoer.

Jeg har alltid trent mine hunder i lydighet og brukt dette som "lek" hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvor mange ødelagte klær skal man tåle før hunden lærer å kun gi labb på komando da?

Og hunden vil kunne teste grenser på gjester f eks, tviler meget sterkt på at de vil syns det er spesielt kult å få en møkkete labb i fanget. Eller den vil kunne gjøre det på bussen, på vilt fremmede mennesker.

Når det gjelder unger og kontrollert lek så er det vel like gøy både for ungene og hunden hvis man bruker nyttige komandoer.

Jeg har alltid trent mine hunder i lydighet og brukt dette som "lek" hver eneste dag.

Selvfølgelig vil hunden teste ut om det vanker godbiter uten at kommandoen kommer på forhånd. Men dette ser jeg på som en viktig del av innlæringsprossessen. Når hunden ikke får belønning for "gi labb" når den gjør det uten kommando vil den sannsynlig lære UTROLIG mye av dette.

Jeg ser ingen som helst grunn til at f.eks. MIN hund skal ha mulighet til å hilse på vilt fremmede mennesker uten at disse menneskene selv ønsker dette. Derfor er det ikke en problemstilling for meg at hunden kan skitne til fremmede mennesker sine klær. Slik bør gjelde for alle hunder.

Og grunnen til at jeg gledelig lar barn og andre voksne mennesker gjøre sirkustriks med hunden min er VELDIG bevisst.

Jeg ønsker at de momenter som jeg konkurrerer med i LP etc. er forbeholdt meg og min hund. Disse momentene skal ikke utvannes eller ødelegges av andre som ikke vet hvordan de skal være.

Jeg ønsker ikke at folk skal belønne min hund for en treg dekk, skjev sitt, treg stå etc.

Så sirkustriksene våre er min måte å gjøre hunden min tilgjengelig for andre mennesker.

Dersom en hund har lært å lære (skjønner?) så vil den lære ganske så raskt at labb kun gis ved kommando :)

Hilsen Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...