Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ett spørsmål om kalorier og mat?

Viss jeg spiser akkurat det jeg har lyst på av usunne ting, typ sjokolade og is, men ikke over det jeg forbrenner, vil jeg da gå ned og ikke få mer fett? 

Altså jeg vet jeg vil gå ned uansett, men viss jeg spiser grønnsaker, villris og kyllingfilét, vil jeg da få en strammere kropp når jeg går ned enn om jeg spiser is og boller, eller vil det bli det samme? Liksom, 1400 kcal is er det samme som 1400 kylling(Det er jo ikke det, men dere forstår.) 

Og ja, 1400 kcal er sikkert lite, men jeg holder vekta på 1700 og er lita. 

Anonymkode: 4decf...02e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er dette bare synsing siden jeg egentlig ikke har noen spesiell kunnskap innen ernæring.

Dersom du ikke er i fysisk aktivitet så vil du nok miste muskler som erstattes med fett (?) fra maten du spiser. Fett veier mindre enn muskler og du vil nok derfor oppleve et lavere tall på vekten. 
Dersom du kombinerer trening og kosthold så vil nok et kosthold med mer proteiner (kylling, villris, grønnsaker) gjør at du bytter meg muskler og får en strammere kropp. Næringsrik vil også føre til at du får mer energi til trening og kan yte mer (?).
Du kan sikkert spise 1400 kalorier med is og boller, men jeg ville ikke forventet å bli stram og fått en flott kropp av det. Kanskje du blir tynnfeit med mangelsykdommer og en god del fett på innsiden.

Velg det sunnere kostholdet du :) 

Anonymkode: 3fec5...b90

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nå er dette bare synsing siden jeg egentlig ikke har noen spesiell kunnskap innen ernæring.

Dersom du ikke er i fysisk aktivitet så vil du nok miste muskler som erstattes med fett (?) fra maten du spiser. Fett veier mindre enn muskler og du vil nok derfor oppleve et lavere tall på vekten. 
Dersom du kombinerer trening og kosthold så vil nok et kosthold med mer proteiner (kylling, villris, grønnsaker) gjør at du bytter meg muskler og får en strammere kropp. Næringsrik vil også føre til at du får mer energi til trening og kan yte mer (?).
Du kan sikkert spise 1400 kalorier med is og boller, men jeg ville ikke forventet å bli stram og fått en flott kropp av det. Kanskje du blir tynnfeit med mangelsykdommer og en god del fett på innsiden.

Velg det sunnere kostholdet du :) 

*Bygger mer og *næringsrik mat  

Skrevet

Hvis du spiser bare usunne ting som is, sjokolade, sukkerting, men mindre mengde enn sunne ting. Så kan du holde vekten, hvis du klarer å holde deg til det. Tviler på at du orker å trene og være like aktivt hvis du bare spiser usunt. 

Man får et mye mer overskudd og velvære i kroppen av å spise sunt, ikke minst fordøyelsen er bedre. Med riktig kost orker man å trene mer effektivt og blir dermed strammere.

• Liker 1
Skrevet

Du vil gå like mye ned på is, som kylligfillet om total kaloriinnhold er den samme. Men når du velger lite, usunn og næringstett mat som slankekur, fremfor sunn mat vil du bli mye mer redusert og sliten av slankingen fordi du ikke klarer å få i deg alle næringsstoffene du trenger på den måten. Men på vektnedgangen vil resultatet bli det samme, om maten er sunn eller usunn.

Anonymkode: aca05...0bb

• Liker 1
Skrevet

Ja, du kan gå ned i vekt så lenge du spiser mindre kalorier enn du forbrenner. Grunnen til at det lønner seg å gjøre det med sunn mat er fordi 1400 kalorier med sjokolade og godis er veldig lite mat i volum. Med sunn mat og masse grønnsaker kan man spise mye større volum, og mye mer fiber og derfor holde seg mett lenger. Du får jo også ikke i deg de riktige næringsstoffene, så du vil fort føle deg sliten og slapp.

• Liker 2
Skrevet
På 12.1.2017 den 16.25, perplexed skrev:

Ja, du kan gå ned i vekt så lenge du spiser mindre kalorier enn du forbrenner. Grunnen til at det lønner seg å gjøre det med sunn mat er fordi 1400 kalorier med sjokolade og godis er veldig lite mat i volum. Med sunn mat og masse grønnsaker kan man spise mye større volum, og mye mer fiber og derfor holde seg mett lenger. Du får jo også ikke i deg de riktige næringsstoffene, så du vil fort føle deg sliten og slapp.

Nettopp, satt på spissen: en stor sjokoladeplate og en bolle mot 5 kg grønnsaker. 

Anonymkode: 39ab7...af7

Skrevet

1400 kalorier er 1400 kalorier uansett hvor de kommer fra.

Anonymkode: 2befa...0ab

• 2 måneder senere...
Skrevet

Ja mange tror en kalori er en kalori. Jeg er uenig. De ulike næringsstoffer vi spiser tar ulik tid å jobbe seg gjennom systemet, og tas opp i kroppen på ulikt sted. Spiser du grove kornprodukter som spaltes langt nede i tarmen, eller spiser du sukker som kroppen må begynne å arbeide med umiddelbart? Jeg syns det er langt viktigere å tenke på HVA jeg spiser enn hvor mye jeg spiser. 150 kcal med grønnsaker gir en rekke fordeler over 150 kcal med noe sukkerholdig som levra må ta seg av. Fruktose omdannes til fett nesten umiddelbart f.eks.

Skrevet

Tråden er stengt på grunn av brudd på retningslinjene for underforumet:

- Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt.
Etter en lengre diskusjon og gjennomgang av informasjon, har vi nå kommet frem til at vi vil endre minstegrensen til 1500 kalorier, i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger her

Raven Emerald, mod.

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...