Gjest Sorbus Skrevet 12. januar 2017 #1 Skrevet 12. januar 2017 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/veldedighet/fattighusets-styremedlemmer-ga-pengegave-til-seg-selv/a/23896096/ Er det greit?
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #2 Skrevet 12. januar 2017 Synes det er litt morsomt at de 10 000 til hver familie var øremerket til aktiviteter for familien, mens talspersonen ikke vet noe om hva medlemmene i styret brukte pengene til. Blir litt rart å stole på at andre skal bruke pengene til aktiviteter, men muligens ikke ønske å gjøre det selv Anonymkode: ed6ee...580 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #3 Skrevet 12. januar 2017 Det er ikke bra. Det forstår nok de som mottok pengene også, de satset vel bare på at det ikke skulle komme ut. Det som gjør det verre er at virker som om styremedlemmene har avtalt seg i mellom på bakrommet at de skal tilgodese hverandre. Tre av fem styremedlemmer er som kjent nok til flertall. Nå er saken sprukket og Fattighuset kan skylde seg selv om donasjonene i tiden fremover minsker. Anonymkode: 02a37...65f 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #4 Skrevet 12. januar 2017 Haha. De gir 10.000 kroner til hver familie øremerket ferie. Ti laken cash i hånda til "ferie" for en fattig familie. Hvor naiv går det an å bli. Faktisk synes jeg det er helt på sin plass at de som fikk pengene bruker de på noe annet. Er man fattig og plutselig får ti tusen i hånda, bruker man dem ikke på ferie. Det ville faktisk vært helt idiotisk etter min mening. Anonymkode: ff192...3ce 6
makkapakka Skrevet 12. januar 2017 #5 Skrevet 12. januar 2017 Det er en grunn til at jeg aldri gir penger til organisasjoner... 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #6 Skrevet 12. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha. De gir 10.000 kroner til hver familie øremerket ferie. Ti laken cash i hånda til "ferie" for en fattig familie. Hvor naiv går det an å bli. Faktisk synes jeg det er helt på sin plass at de som fikk pengene bruker de på noe annet. Er man fattig og plutselig får ti tusen i hånda, bruker man dem ikke på ferie. Det ville faktisk vært helt idiotisk etter min mening. Anonymkode: ff192...3ce Delvis enig. Jeg mener man i en sånn situasjon burde dele opp pengene, og bruke en liten del av dem på en ferie, feks. til fornøyelsespark i Norge, campingtur eller danskebåten. Nettopp fordi det er barn inne i bildet Anonymkode: 4c59f...2d0 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #7 Skrevet 12. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Delvis enig. Jeg mener man i en sånn situasjon burde dele opp pengene, og bruke en liten del av dem på en ferie, feks. til fornøyelsespark i Norge, campingtur eller danskebåten. Nettopp fordi det er barn inne i bildet Anonymkode: 4c59f...2d0 Enig Barna har også behov, og ferie trenger ikke å være så veeeldig dyrt heller. Anonymkode: ed6ee...580 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #8 Skrevet 12. januar 2017 Urelatert, men jeg må si jeg hadde hatt problemer med å bruke 10 000 på ferie om jeg slet så mye økonomisk at jeg tok imot penger fra fattighuset... Har det noe knapt økonomisk nå og jeg ville foretrukket å sette dem på sparekonto til en måned jeg ikke hadde råd til strøm eller der vaskemaskinen ble ødelagt Anonymkode: 05c47...016
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #9 Skrevet 12. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Urelatert, men jeg må si jeg hadde hatt problemer med å bruke 10 000 på ferie om jeg slet så mye økonomisk at jeg tok imot penger fra fattighuset... Har det noe knapt økonomisk nå og jeg ville foretrukket å sette dem på sparekonto til en måned jeg ikke hadde råd til strøm eller der vaskemaskinen ble ødelagt Anonymkode: 05c47...016 Det er slike ting man kan søke sosialen om stønad til. Dessverre er sosialsatsene i Norge altfor lave til å dekke normalt forbruk, selv om man sparer inn veldig. Men til spesielle situasjoner kan man få ekstrastønad. Så å spare de til slike utgifter vil normalt være det samme som å spare for kommunen, som da slipper å betale dette. Bruker man ikke opp de vil det også trekkes fra sosialstønad, siden man da har penger på konto. Anonymkode: 4c59f...2d0
Drizzt Skrevet 12. januar 2017 #11 Skrevet 12. januar 2017 1 time siden, makkapakka skrev: Det er en grunn til at jeg aldri gir penger til organisasjoner... Ikke jeg heller. Dette er en av grunnene, det er også mange andre. Men denne saken er bare så tragisk at man blir helt målløs. Og så kommer de og sier i media ''men styremedlemmene er fattige, de også''. UANSETT gjør du ikke dette! Herregud, så pinlig og så sinte bør alle som har donert noe til denne organisasjoner føle seg nå. Kanskje det beste av det beste som doneres av ting også går til styremedlemmene? Korrupsjon i Norge - alltid der. 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #12 Skrevet 12. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det som gjør det verre er at virker som om styremedlemmene har avtalt seg i mellom på bakrommet at de skal tilgodese hverandre. Tre av fem styremedlemmer er som kjent nok til flertall. Anonymkode: 02a37...65f Når de andre medlemmene ikke reagerer og de ikke har ordninger mot inhabilitet så er nok dette vanlig praksis hos Fattighuset. Anonymkode: 9c7a3...fe9
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #13 Skrevet 12. januar 2017 Hvorfor ikke bruke de 50 000 kronene på et felles opplegg for kanskje 30-40 fattige barn istedet? Det å bare gi penger ut til folk uten oppsyn høres veldig dumt ut, og ikke minst når flesteparten som fikk pengene er med i styret. Anonymkode: 53522...905 2
Gjest Sorbus Skrevet 12. januar 2017 #14 Skrevet 12. januar 2017 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke bruke de 50 000 kronene på et felles opplegg for kanskje 30-40 fattige barn istedet? Det å bare gi penger ut til folk uten oppsyn høres veldig dumt ut, og ikke minst når flesteparten som fikk pengene er med i styret. Anonymkode: 53522...905 Man kan synes hva man vil om prioriteringene her. Dette var en donasjon fra en giver utenfor fattighuset, og betingelsen var at pengene skulle brukes til ferie for 5 barnefamilier. Giveren hadde sikkert sine grunner, og følte nok sterkt for dette siden pengene var øremerket. Fattighuset sto derfor ikke fritt til å bruke pengene til et felles opplegg for 40 barn. Mottakeren skulle heller ikke bruke pengene på mat eller til sparing. Det problematiske her er at Fattighuset skulle finne 5 brukerfamilier som fortjente disse pengene, og syntes de selv fortjente det mest. De har fulgt giverens betingelser, men puttet donasjonen i egen lomme. Jeg tviler på at Fattighuset får flere donasjoner fra denne giveren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå