AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #1 Skrevet 12. januar 2017 Jeg skal skrive masteroppgave og har fått tildelt en veileder som er nyutdannet.... jeg fikk litt sjokk da jeg så det, men har forsøkt å se positivt på det; h*n er nettopp ferdig med studiet og vet hva som skal til, har nettopp skrevet masteroppgave, har ingen andre å veilede osv. Men likevel.. er det virkelig vanlig å være veileder når man nettopp (1 år+/-) er ferdig med studiet? Anonymkode: 7b547...046
boblevann Skrevet 12. januar 2017 #2 Skrevet 12. januar 2017 Jeg tenker at dersom h*n er valgt ut til veileder har vedkommende skrevet en eksepsjonelt god masteroppgave og vist sine kunnskaper på andre måter. Tenker dette er bare positivt jeg Hvor vanlig det er, vet jeg dessverre ikke. 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #3 Skrevet 12. januar 2017 Vel, jeg har googlet h*n og vedkommende har ikke skrevet masteroppgave som er i nærheten av det temaet jeg skal skrive om, og h*n jobber heller ikke med det til daglig (ut fra hva jeg kan se). H*n er nødt til å være flink i form av gode karakterer, men annet enn det så er det ikke noe spesielt ved vedkommende. I denne bransjen er du stort sett spesialisert, derfor er jeg redd for at h*n ikke har noe særlig bedre kunnskap om temaet enn jeg selv har. Helt ærlig er jeg bekymret for oppgaven min.. Jeg trenger å diskutere alternative problemstillinger og til å spisse problemstillingen. Det virker som om h*n forventer at jeg serverer dette ferdig. Jeg har inntrykk av at det er vanlig å diskutere alternative problemstillinger med veileder? Jeg gir det en sjanse, men lurer likevel på om andre har vært med på det samme. Anonymkode: 7b547...046
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #4 Skrevet 12. januar 2017 Nå vet ikke jeg hva du studerer, men jeg hadde ung veileder(phd-student) og det fungerte helt fint. De som klagde på veilederen da jeg studerte klagde på at veilederen ikke brukte nok tid på dem. Tror ingen klagde over at veilederen var dårlig faglig skikket. Anonymkode: fdb76...84d 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #5 Skrevet 12. januar 2017 Ville vært skeptisk. Selv om han har vært aldri så flink under studiet, så har han jo nettopp "bare" skrevet masteroppgave, og mangler derfor erfaring innen sitt fagfelt (med mindre han har jobbet mange år me det før han skrev masteroppgave, da er det noe annet). Dessuten vil man ikke være automatisk god i et annet fagfelt, så her kan det høres ut som de du skriver oppgaven for prøver seg på en shortcut, som kan gå utover deg. Jeg hadde ikke godtatt det sånn uten videre uten å undersøke litt. Optimalt bør man ha veileider innen samme fagfelt, og aller helst noen som har jobbet med problemstillinger tett opp mot sin egen. Gjerne med litt erfaring. Anonymkode: b95ce...32a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #6 Skrevet 12. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ville vært skeptisk. Selv om han har vært aldri så flink under studiet, så har han jo nettopp "bare" skrevet masteroppgave, og mangler derfor erfaring innen sitt fagfelt (med mindre han har jobbet mange år me det før han skrev masteroppgave, da er det noe annet). Dessuten vil man ikke være automatisk god i et annet fagfelt, så her kan det høres ut som de du skriver oppgaven for prøver seg på en shortcut, som kan gå utover deg. Jeg hadde ikke godtatt det sånn uten videre uten å undersøke litt. Optimalt bør man ha veileider innen samme fagfelt, og aller helst noen som har jobbet med problemstillinger tett opp mot sin egen. Gjerne med litt erfaring. Anonymkode: b95ce...32a Det er akkurat det jeg tenker og er redd for.. vi får tildelt veileder av fakultetet. Jeg har gjort det jeg kan av undersøkelser, vi skal ha et møte nå snart så da får vi se. Jeg føler liksom at det er mer kollokvie enn veiledning.. kan jeg kanskje henvende meg til professorer/vitenskapelig ansatte i det feltet jeg skriver om "på siden"? Anonymkode: 7b547...046
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #7 Skrevet 12. januar 2017 Dette ville jeg ha vært svært skeptisk til. Veileder bør være faglig og erfaringsmessig overlegen i forhold til student, særlig dersom man har store ambisjoner karrieremessig. Nivået som skiller deg og en nyutdannet person som ikke har erfaring innenfor ditt område er ikke så ulikt. Du kan sikkert få noen nyttige innspill, men om du får en ordentlig veilederforhold er ikke garantert. Er det ikke krav om en viss erfaring før man blir ansett som kvalifisert av fakultetet? Anonymkode: 612f9...8d7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #8 Skrevet 12. januar 2017 Jeg ville vært skeptisk. Hva er vedkommende ansatt som på fakultetet? Hos oss kan PhD-studenter veilede bacheloroppgaver, ikke mer. En PhD-student kan jo være "nettopp utdannet". Jeg er selv PhD-student og ville aldri i verden vært veileder for en masteroppgave alene, det måtte i så fall vært i samarbeid med en veileder med mer erfaring. Anonymkode: ff49d...a9d
Pinguu Skrevet 12. januar 2017 #9 Skrevet 12. januar 2017 Jeg fikk også en nyutdannet veileder. Jeg hadde dårlig erfaring med vedkommende. Ble ikke fulgt opp (uansett om jeg krevde og krevde), fikk aldri tilbakemelding på hele oppgaven, tok seg plutselig avspasering ei uke før innlevering, h*n hadde ikke skrevet noe innenfor mitt tema, og h*n underviste heller ikke innenfor temaet. Prøvde å bytte veileder, men det var ikke mulig. Endte opp med å stå veldig mye på egne bein, heldigvis gikk det bra. Men der igjen, finnes mange forskjellige erfaringer når det kommer til slike situasjoner, andre i klassen min fikk også en nyutdannet veileder, og der var ting helt annerledes - på den positive siden :-) Om det skulle ha noe å si, så hadde veilederen min phd, og oppgaven min var en bacheloroppgave.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #10 Skrevet 13. januar 2017 TS her. Vedkommende får kun godtgjørelse for å være veileder, og er ikke ansatt som noe annet. H*n er ikke phd-student. Slik jeg ser det har vi egentlig like mye kunnskap om emnet begge to, akkurat nå har vedkommende faktisk mindre kunnskap om det enn meg fordi jeg har lest meg opp på emnet. Jeg har ihvertfall en plan. Jeg ser hvordan det går første møte, og er magefølelsen og inntrykket dårlig etter det skal jeg spørre en professor om h*n vil veilede meg. Det kan være vanskelig å få til da det selvsagt kommer litt brått på, så det vil bli en utfordring.. Samtidig vil jeg si fra til fakultetet og til tillitsvalgte på studiet, jeg er nærmest sjokkert over at det er mulig å bli tildelt en nyutdannet veileder uten erfaring i emnet. Hadde vedkommende gjort noe helt eksepsjonelt hadde man selvsagt kanskje kunne akseptere det, men i mitt tilfelle synes jeg bare det blir for drøyt. Anonymkode: 7b547...046
cheers1982 Skrevet 14. januar 2017 #11 Skrevet 14. januar 2017 Jeg har hørt om mange rare veiledersituasjoner. Mye negativt der de ikke følger opp studentene sine, ikke tar seg tid, og bidrar med lite faglig hjelp. I mitt fagfelt er det vanlig med to veiledere der den ene er en erfaren professor, mens den sekundære veilederen gjerne er en phd-student. Synes det er for dårlig når en masterstudent har følelsen av å stå helt alene i det. En masteroppgave er stort og omfattende arbeid i mange fagfelt, og mange er avhengig av å levere gode oppgaver for å sikre seg videre arbeid i feltet. Om du føler du får utilstrekkelig hjelp gjennom denne veilederen synes jeg du skal prøve å skaffe deg andre kilder til hjelp. Det kan ikke skade å spørre, selv om jeg er noe pessimistisk til at det vil føre noen vei (mtp ny veileder f.eks). Lykke til med masteren uansett veileder!
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #12 Skrevet 14. januar 2017 Ikke noe uvanlig med en nyutdannet veileder, hos oss må stippene veilede som en del av oppgaven og ikke alle veiledere er ansatt på noe annet enn prosjekt. Men syntes det er rart at du ikke har en annen veileder på papiret i det minste. Anonymkode: 7237b...d9f
Gjest moreno Skrevet 14. januar 2017 #13 Skrevet 14. januar 2017 Kjenner iallefall to tidligere medstudenter som hadde fersk veileder. En fikk god veiledning, mens den andre var svært lite fornøyd. Så det kan vel bikke begge veier. Jeg hadde en professor som veileder, og var knallfornøyd, selv om jeg hørte folk med både-og-erfaringer der også.
Strawberry Fields Skrevet 14. januar 2017 #14 Skrevet 14. januar 2017 Jeg tenker det er en grunn til at han har fått denne muligheten, altså må han være god nok. Han vil jo også huske prosessen og hvordan det var å stå midt i det, veldig godt. Det er uansett helt vanlig at veilederne ikke har noe spesiell kunnskap om temaet du skriver om, poenget er jo at de skal hjelpe deg med det tekniske, tidsfordeling, selve oppbyggingen, osv (sånn er det i alle fall med bachelor, beklager hvis det er annerledes med master! Da er det sikkert noe du kan klage på.) Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #15 Skrevet 14. januar 2017 1 time siden, Strawberry Fields skrev: Jeg tenker det er en grunn til at han har fått denne muligheten, altså må han være god nok. Han vil jo også huske prosessen og hvordan det var å stå midt i det, veldig godt. Det er uansett helt vanlig at veilederne ikke har noe spesiell kunnskap om temaet du skriver om, poenget er jo at de skal hjelpe deg med det tekniske, tidsfordeling, selve oppbyggingen, osv (sånn er det i alle fall med bachelor, beklager hvis det er annerledes med master! Da er det sikkert noe du kan klage på.) Lykke til! Hos oss er det om å bruke minst mulig tid på det tekniske og strukturelle sammen med veileder - der er det mest mulig faglig man skal få hjelp med. Dette er på masternivå. Jeg skjønner godt at du er skeptisk TS, jeg har fått en professor i faget som min veileder og er veldig lettet over det. Men hos oss er det strenge krav for å "få lov til" å bli veileder, så du får håpe det er sånn hos dere også. Anonymkode: 128be...be1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå