Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det å være polygamist i Norge? F.eks 1 mann med to koner. Synes man hører lite om det, så jeg bare lurer på hvordan det foregår.

Jeg vet at man bare lovlig kan være GIFT med én, men kan man BO med flere partnere? Og kan evt. mannen gifte seg med kone nr.2 i ett annet land, hvor flerkoneri er tillatt?

Og hva når det er barn i bildet; vil barnevernet bli innblandet, fordi dette ikke er "riktig" levemåte? 

Anonymkode: b9397...9b1

Videoannonse
Annonse
Gjest Jonasmann
Skrevet

Jeg ville personlig aldri vert venn med en polygam mann.

Skrevet
3 minutter siden, Jonasmann skrev:

Jeg ville personlig aldri vert venn med en polygam mann.

Ser den, du ville blitt så sjalu at du ikke hadde greid å tenke på annet.

Anonymkode: cb07f...bea

Gjest Frus3rtSjokkiz
Skrevet

Herregud det ville bare blitt drama! det er vel ikke lov å gifte seg i andre land når du er gift med noen andre i Norge? Tror ikke det akkurat. :P 

Skrevet

Du kan bo sammen med så mange du vil.  Det er ikke bv mat. 

• Liker 1
Skrevet

Bo sammen med så mange man vil? Hallo det kan ikke jeg. Jeg lever med okkupasjonsmakten og må ha åpent hus og gjestehus HVER ENESTE DAG. Det er grufullt seriøst. Grusomt og jeg har heller ikke valgt det selv fordi det bare skjedde at jeg fikk stalker når JEG ville bli alenemor og kk altså få karriere.

Skrevet

Jeg spurte ikke om dere kunne tenkt dere å være i ett slikt forhold eller meningene deres om polygami, men om hva dere VET om det :)

TS

Gjest Jonasmann
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte ikke om dere kunne tenkt dere å være i ett slikt forhold eller meningene deres om polygami, men om hva dere VET om det :)

TS

At polygami er svært ødeleggende for samfunn. Se på alle samfunnene som har polygami i forhold til de som ikke har det, de som ikke har det er mye bedre fungerende. 

Skrevet (endret)

Vet ikke om noen som lever sånn, bortsett fra han rike fyren som var i se og hør.

Men jeg tror det er trist. En jeg kjenner som jobber litt med innvandrere sier at flere menn har forsøkt å hente kone nummer to til Norge, for så å nekte på at de har flere koner. Regner med at de sender en del penger til landet hun bor i. De har som kjent kun lov å ha en kone i Norge, og ikke lov til å hente en annen ektefelle ved hjelp av gjenforening. De må også vise ekteskapsbevis på engelsk. Aner ikke hva som hadde skjedd om mann, to koner og ungeskokken hadde møtt opp samtidig.

Endret av Minitroll
Skrevet

Jeg vet det er vanlig i mange vestlige land. Men nå snakker jeg altså om nordmenn, i polygame forhold :)

TS

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det er vanlig i mange vestlige land. Men nå snakker jeg altså om nordmenn, i polygame forhold :)

TS

Da må du snakke med han rike fyren som var i se og hør. Google litt. Tror ikke du finner så mange polygamister på KG. Og hvorfor lurer du sånn? Ønsker du deg enda en svigermor?

Skrevet

Jeg tror ikke det vanlig, fordi folk flest vil vel ha kun én partner å forholde seg til?

Hvis det er noen som har flere partnere uten å være gift, tenker jeg de holder det for seg selv

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Er det? Hvilke vestlige land?

Anonymkode: b4354...1dc

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det? Hvilke vestlige land?

Anonymkode: b4354...1dc

Gikk litt fort her.. Det er selvsagt ikke så vanlig i vestlige land😂 Men i østen😊

Gjest Jonasmann
Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gikk litt fort her.. Det er selvsagt ikke så vanlig i vestlige land😂 Men i østen😊

Polygami har opp gjennom årene ført med seg ekstremt dårlige seleksjonsmekanismer. I midtøsten har f.eks. agressive/soldater ol. fått flere barn enn vanlige arbeidere, nettopp fordi de har hatt mer penger og stjelt land. Det har ført til feil seleksjon av mennesker, og igjen krig. Det er ganske tydelig at feil gener blir bært frem med polygami, og at det blir for lite "mangfold" av typer hjerner, f.eks. de som er flinke til praktiske vs. matematikk vs. teori osv.

Vi i vesten har vert velsignet med den judeo-kristne kulturarv (blant annet monogami).

Endret av Jonasmann
Skrevet

Jeg har vært i et forhold med en polygam mann. Det gikk ikke så veldig bra, kunne aldri tenkt meg å prøve det igjen. Den andre damen gikk frivillig inn i en relasjon med eksen min vel vitende om at han var sammen med meg. Vi prøvde å leve i denne konstellasjonen en tid, men det ble bare krøll av grunner du sikkert kan tenke deg. 

Jeg tror folk som klarer å dele på partneren sin enten mangler noe fundamentalt i emosjons- og tankeregisteret, eller er blindt overbevist pga religion eller livssyn.

Anonymkode: 864b5...bcf

Skrevet
2 timer siden, Minitroll skrev:

Da må du snakke med han rike fyren som var i se og hør. Google litt. Tror ikke du finner så mange polygamister på KG. Og hvorfor lurer du sånn? Ønsker du deg enda en svigermor?

De er ikke tre lengre. 

Og det er mange polyamorøse i Norge. Vi kaller det ikke polygami, både for å understreke at dette handler om kjærlighet, og fordi faktisk flergifte ikke er lov. Men å ha flere samboere er det ingen som legger seg opp i. Det er også like vanlig å være to menn og en kvinne, som to kvinner og en mann i forholdet, eller tre av samme kjønn for den del. Noen er også flere enn tre, i ulike konstellasjoner. 

Det har også nylig blitt stiftet en forening: https://www.nrk.no/livsstil/starter-norges-forste-organisasjon-for-polyamorose-1.13135431

Anonymkode: 7b4d4...682

• Liker 3
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De er ikke tre lengre. 

Og det er mange polyamorøse i Norge. Vi kaller det ikke polygami, både for å understreke at dette handler om kjærlighet, og fordi faktisk flergifte ikke er lov. Men å ha flere samboere er det ingen som legger seg opp i. Det er også like vanlig å være to menn og en kvinne, som to kvinner og en mann i forholdet, eller tre av samme kjønn for den del. Noen er også flere enn tre, i ulike konstellasjoner. 

Det har også nylig blitt stiftet en forening: https://www.nrk.no/livsstil/starter-norges-forste-organisasjon-for-polyamorose-1.13135431

Takk for linken! Jeg hørte snakk om at det var på trappene, men ikke at det var kommet igang.

Anonymkode: a322b...dbf

Skrevet

Folk kan leve det livet de vil. Men de kan ikke gifte seg med flere. Min personlige meningen er at det holder med en partner. Elsker man hveandre oppriktig så behøver man ikke flere partnere. 

• Liker 1
Gjest Jonasmann
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De er ikke tre lengre. 

Om du ønsker sosial uro, arbeid for at polygami skal bli normalt. Vi går jo bare lenger og lenger mot usivilisertheten uansett. Helt siden 70-tallet har vi bevegd oss mot det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...