AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #1 Skrevet 12. januar 2017 Heihå Jeg starter denne tråden fordi jeg sliter (og har slitt lenge) med karrierevalg. Det er mange faktorer som spiller inn og jeg synes, som sikkert mange andre, at dette er utrolig vanskelig. Jeg kan vel starte tråden med å si at jeg er mann, 23 år gammel og at jeg for tiden studerer psykologi på førsteåret (bachelornivå). Jeg begynner imidlertid å innse at dette ikke er noe for meg, både på grunn av interesse og jobbmulighetene etter fullført bachelor. Føler at jeg heller mot et yrkesvalg innen helsesektoren, og jeg har tenkt en del på barnevernspedagog, fysioterapi og ergoterapi, men det er flere ting jeg går og tenker på angående disse studieretningene. Jeg har hørt at det kan være vanskelig å få jobb som fysioterapeut etter fullført utdanning, og til dels også som ergoterapeut, dette til tross for at jeg kommer fra en liten kommune som jeg gjerne vil flytte tilbake til etter endt studietid. En annen ting som bekymrer meg er muligheten for videre utvikling yrkesmessig - høyere stillinger, høyere lønn osv etter hvert som årene går. Jeg vil ikke være "låst" i en enkelt stilling med fast lønn de neste 50 årene etter utdanning, jeg vil ha muligheten til å "klatre opp stigen" og komme meg litt videre. Jeg sier dette både på grunn av det yrkesmessige, at jeg gjerne vil ha muligheter for utvikling, men også med tanke på lønnen som er forventet i disse yrkene. Jeg prøver helt ærlig å ikke la tanker om lønn styre mitt yrkesvalg, men det er vanskelig. Ulike nettsider kommer med ulike tall, men jeg kan kanskje regne med en årslønn på omtrent 400.000.- etter hvert i disse ulike yrkene, noe som er helt ok, men det er litt viktig for meg å vite at jeg har mulighet til å komme meg litt over dette også gjennom årenes løp. Jeg har også vurdert vanlig pedagogikk og også lærerutdanning på barne- ungdomsskolenivå, men jeg sliter med å bestemme meg. Det jeg kan si er vel egentlig at jeg trives med å jobbe med mennesker og at jeg gjerne vil ha en jobb hvor jeg kan hjelpe andre, hvor jeg gjør noe viktig og kan føle at jeg har en "mening". Føler til tider at jeg er en av de få som har kikket innom alle studieretninger som eksisterer uten å faktisk finne det som passer for meg, men jeg er samtidig overbevist om at det finnes en jobb der ute hvor jeg vil gjøre det bra og trives. Håper noen her inne kan dele noen erfaringer og tips, trenger litt hjelp for å finne min vei. Er også åpen for tips om yrker som ikke direkte er i helsesektoren, men som kanskje kan være passende. Ble litt langt, men takk til dere som tar dere tid Anonymkode: ff5ec...53a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #2 Skrevet 12. januar 2017 Slik arbeidsmarkedet er nå ville jeg valgt noe som fører til jobb, helsevesen eller skole. Anonymkode: 7b340...343
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #3 Skrevet 12. januar 2017 Jurist. Det er så mange muligheter, særlig hvor du får hjulpet andre. Hardt men spennende studie. Gode muligheter for både utvikling og lønnsøkninger. Anonymkode: 40fc8...f7b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå