Gå til innhold

EBay og toll og sånn....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ny på å handle over nettet fra utlandet. Har akkurat registrert meg på EBay, men er usikker på hvordan dette med tollregler fungerer. Nå er dollarkursen lav, 32 dollar er ca kr 196,-. Hvis jeg ikke handler for ovver 32 dollar, betyr det at jeg slipper toll, og betaler kun frakt?

:o

Morild

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De satsene som gjelder er Postens satser når pakken kommer, så helt sikker kan en ikke være. Dessverre.

Skrevet

Takk Druscilla! Har vært inne og sjekket sidene for omregningskurser. De endrer seg fra uke til uke.

Skrevet

Når det gjelder ebay så er det vel mye privatpersoner som selger, og min erfaring er hvertfall da at det sendes som gave. Noe som igjen gjør at en slipper unna tollen :)

Skrevet
Når det gjelder ebay så er det vel mye privatpersoner som selger' date=' og min erfaring er hvertfall da at det sendes som gave. Noe som igjen gjør at en slipper unna tollen :)[/quote']

Og man kan spørre om de kan skrive verdien på pakken så lavt at man slipper å bekymre seg. Det er sjeldent de åpner og sjekker pakker fra privatpersoner uansett tror jeg.

Skrevet

Jepp - det er vanlig prosedyre å skrive at de sender en gave. Jeg bestiller av og til DVD-bokser og lignende på over 1000 kr, og han ennå ikke måtte betalt et rødt øre i toll!! :sjarmor:

Men hvis man vil være med på leken får man tåle steken. jeg er alltid forberedt på å måtte betale toll en gang når hellet tar slutt.

Skrevet

Jeg har måttet fortolle et par ting kjøpt fra Ebay. Ikke var det spesielt store eller dyre ting.

Handler jeg for over 200 kroner fra utlandet, regner jeg med at jeg må betale mva (og evt toll) på toppen. Så tar jeg det heller som en ren bonus de gangene jeg slipper.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har aldri handlet fra EBay, kun nettbutikker. Kommer varene i posten eller f.eks DHL, som de fleste nettbutikker? Har handlet fra Victorias Secret og J. Lo, da kom varene med DHL

Skrevet

Stort sett er det privatpersoner som selger på ebay. Alle jeg har vært bort bruker posten. Det blir det rimligste for deg også.

Med "global priority mail" har du varene etter ca 1 uke.

Gjest Anonymous
Skrevet
Stort sett er det privatpersoner som selger på ebay. Alle jeg har vært bort bruker posten. Det blir det rimligste for deg også.

Med "global priority mail" har du varene etter ca 1 uke.

Takk for svar, Nella!

:)

• 3 år senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

hei. Dere som har handlet på e.bay. Hvor mye betalte dere i frakt?

Gjest Gjest_Helene_*
Skrevet
hei. Dere som har handlet på e.bay. Hvor mye betalte dere i frakt?

Det varierer jo hvor store ting du kjøper.

Jeg har betalt alt fra $4 til $10 til å sende små ting (som sminke). Klær og sko betaler jeg som regel $10 til $15 i frakt.

Se opp for selgere som selger ting billig, men har skyhøye sendekostnader.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Det varierer jo hvor store ting du kjøper.

Jeg har betalt alt fra $4 til $10 til å sende små ting (som sminke). Klær og sko betaler jeg som regel $10 til $15 i frakt.

Se opp for selgere som selger ting billig, men har skyhøye sendekostnader.

Hvorfor det? Jeg har funnet MANGE billige brudesjoler til 9.99$ til 18.00$. De ønsker å sende kjolen til norge for ca 135$ ( 600kr). Hva er farlig med det?

Skrevet
Hvorfor det? Jeg har funnet MANGE billige brudesjoler til 9.99$ til 18.00$. De ønsker å sende kjolen til norge for ca 135$ ( 600kr). Hva er farlig med det?

Hadde brudekjolene vært så billige så ville jeg derimot vært obs mot selger igjen og hvordan omdømme til den personen er.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Hadde brudekjolene vært så billige så ville jeg derimot vært obs mot selger igjen og hvordan omdømme til den personen er.

Det er ikke bare en selger som har så billige brudekjoler. Det er de fleste. Jeg har vært i kontakt med de fleste og de sier det koster ca. 600kr å sende. Burde jeg fremdeles være skeptisk?

Skrevet

Vel, så lenge selger har 98% eller mer så hadde jeg ikke vært skeptisk til det. Men svært mange bruker ikke bilder av kjolene de har lagd, men bildet fra de de kopirer fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...