AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #1 Skrevet 12. januar 2017 Var på jobbreise forrige uke og fører timer i jobben min, har normalt 37,5t/uken. Problemet er at jeg ikke er sikker på hvordan jeg skal føre timene, pga reisetid. Det sies jo at man skal føre timene man står for "arbeidsgivers disposisjon" og det gjør man vel når man reiser også? Er jo pålagt til å være der til den og den tiden, og dro ikke akkurat fordi jeg hadde lyst. Så her er situasjonen: Startet reisen: 05.00-0900 Konferanse: 9-17 Reise hjem igjen: 17.00-23.45 Har ikke akkurat den beste lønnen heller, så vil ikke ha brukt godt over 19 timer av dagen min på reising jeg ikke får igjen. Skal sies at flyet var innstilt og dermed dagen ble ekstra lang, men det burde vel ikke gå ut over meg som arbeidstaker? Og når fører jeg 50% og 100% overtidstillegg isåfall? Er jo "nattarbeid" fra 21.00-06.00, så har jo sånn sett 4 "natttimer". Har dere noen lover dere evt. kunne vise til? I tilfelle de skal være vanskelig? Anonymkode: 89456...bf3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #2 Skrevet 12. januar 2017 Du får ikke lønn for reisetid, men samtidig så får du dekket reisekostnadene av arbeidsgiveren. Du får altså ikke vanlig timelønn for reisetiden din, men heller en såkalt "kompensasjon". Denne må du forhøre deg med arbeidsgiver om, ettersom den varierer veldig. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med nattarbeid. Overtidstillegg gjelder for når du er på arbeidsplassen eller på et sted knyttet til arbeidsplassen (som for eksempel konferansen), du får ikke overtidsbetaling ved å sitte i bil, buss, fly, osv. Anonymkode: bc1c0...0ba 1
Angelheart2 Skrevet 12. januar 2017 #3 Skrevet 12. januar 2017 Du må sjekke med arbeidsgiveren din, for dette varierer veldig. Her jeg jobber er det slik at dersom vi reiser for å delta på heldagskurs så får vi dekket reisen + at vi får avspasering for timene vi brukte utover ordinær arbeidstid. Altså, om jeg hadde hatt en slik dag som du skisserer så ville jeg fått 3 timer avspaseringstimer på morgenen (5-8, siden arbeidsdagen min starter kl 8) og 7,75 timer avspaseringstimer på ettermiddagen (fra kl 16:00 da min ordinære arbeidsdag er slutt). Totalt ville jeg da altså få 10,75 timer avspasering jeg kunne ta ut senere.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #4 Skrevet 12. januar 2017 Dette er gjeldende regler: Sitat 7.3.8 § 8 Kompensasjon for reiser innenlands1 Reisetid i den alminnelige arbeidstid regnes fullt ut som arbeidstid 1. Beregning av reisetid utenom alminnelig arbeidstid: a) Reisetid er den tid som medgår mellom arbeidssted/bosted og bestemmelsesstedet for reisen, inkludert nødvendig ventetid underveis. Dersom reisen omfatter flere bestemmelsessteder, regnes tid for reiser mellom det enkelte bestemmelsessted som reisetid. b) Tid som tilbringes på hotell og lignende telles ikke som reisetid. c) Reisetid mellom kl. 22.00 og kl. 06.00 blir ikke regnet som arbeidstid når arbeidstakeren har rett til nattillegg eller benytter soveplass. d) Reisetid beregnes time for time (1:1). 2. Kompensasjon for reisetid: a) Opparbeidet reisetid gis som fri et tilsvarende antall timer en annen virkedag. b) Dersom reisetid ikke kan gis som fritid, utbetales timelønn etter tabell C, 37,5 timesatsen for beregnet reisetid. Dersom reisetiden er opparbeidet på frilørdager, søndager, ukefridager (turnusfridager), påskeaften, helge- og høytidsdager samt etter kl. 12.00 på pinse-, jul- og nyttårsaften og onsdag før skjærtorsdag, utbetales timelønn etter tabell C, 37,5 timesatsen pluss 50 % for beregnet reisetid.2 c) Tilleggene etter § 15 nr. 3 og 4 utbetales ikke for beregnet reisetid. 3. Bestemmelsen omfatter ikke arbeidstaker i ledende stilling eller i særlig uavhengig stilling, eller som har særskilt kompensasjon for reisetid. Det fastsettes ved lokale særavtaler hvilke arbeidstakere dette gjelder. 4. Arbeidet tid utover den alminnelige arbeidstid regnes som overtid. Dette gjelder også nødvendig for- og etterarbeid som må tas under reisefraværet og som har tilknytning til reiseoppdraget. Så strengt tatt skal du enten få avspasere eller få det betalt om avspasering ikke er mulig. Anonymkode: 36c8b...bd9
Mariss@68 Skrevet 12. januar 2017 #5 Skrevet 12. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er gjeldende regler: Så strengt tatt skal du enten få avspasere eller få det betalt om avspasering ikke er mulig. Anonymkode: 36c8b...bd9 Hvor fant du disse reglene? Dette et ikke regulert i arbeidsmiljøloven, men som regel i virksomhetens Personalhåndbok. 4
Gjest EkteMannen Skrevet 12. januar 2017 #6 Skrevet 12. januar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er gjeldende regler: Så strengt tatt skal du enten få avspasere eller få det betalt om avspasering ikke er mulig. Anonymkode: 36c8b...bd9 Dette er tariffavtale i staten, og er ikke en lov. Da jeg jobbet i det private var det som oftest slik likevel. Reisetid ble avspasert time mot time, evt utbetalt uten overtid.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #7 Skrevet 12. januar 2017 Det vanlige i det private næringsliv er at reisetid ikke avspaseres eller betales som overtid. Anonymkode: 5b0e1...7c8
Carrot Skrevet 12. januar 2017 #8 Skrevet 12. januar 2017 Hos oss får man vanlig lønn for reisetid og vi fører det som normaltid på post for kurs, konferanse osv og spesifiserer i rapporten til lønning dersom det er reisetid utenfor det vi kaller rammetid (06.30 til 18.30) Reisetid innenfor denne tiden spesifiserer vi ikke. Så har vi et 20% tillegg på overnatting dersom det er behov for dette. Alt er nedfelt i fleksitidsavtalen mellom bedriften og organisasjonene Både Tekna, NITO og staten har nettsider som besrkiver disse avtalene som gjelder for deres medlemmer. https://www.tekna.no/lonn-og-arbeidsvilkar/rettigheter/arbeidstid/ https://www.nito.no/lonn-arbeidsliv-lonnskalkulator/alle-temasider-om-lonn-og-arbeidsliv/tjenestereiser/ https://lovdata.no/dokument/SPH/sph-2017/KAPITTEL_7-3-8#KAPITTEL_7-3-8 Regner med du finner tilsvarende for de fleste andre fagforeninger samt i bedriftens egen Personalhåndbok om du leter, finnre du det ikke tar du kontakt med HR i din bedrift
student1994 Skrevet 12. januar 2017 #9 Skrevet 12. januar 2017 Det skal sies at jeg jobber gjennom Adecco for en privateid bedrift. Jeg har ikke "reisetid" innbakt i lønnen da jeg fører timer. I tillegg var det utenlandsreise.
Serafina. Skrevet 12. januar 2017 #10 Skrevet 12. januar 2017 Iflg arbeidsmiljøloven er reisetid ikke arbeidstid og dermed ikke betalt. Som du ser over her kan det være tariffavtaler eller ulike interne rutiner i bedriften som gjør at du kan bli kompensert. Hvis ikke er det kl 5-17 som er din arbeidstid den dagen. På reiseregningen din setter du opp at reisen startet kl 05:00 og endte kl 23:45 slik at du blir kompensert med diett for den tiden, hvis dere får diett, men overtid eller avspasering kan du ikke forvente hvis det ikke er interne regler på det hos dere. 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #11 Skrevet 12. januar 2017 Som hovedregel har du ikke rett på betaling for reisetid når denne faller utenfor din alminnelige arbeidstid. Dette følger av Ot.prp. nr. 49 (2004-05): "Reise til og fra arbeidet vil som i dag falle utenfor definisjonen av arbeidstid. (...) Annen reisetid i forbindelse med arbeid lengre unna enn arbeidsstedet hvor for eksempel overnatting er nædvendig, vil ikke være arbeidstid, med mindre arbeidstakeren blir pålagt plikter slik at vedkommende likevel må sies å stå til arbeidsgivers disposisjon." Annet kan imidlertid følge av bedriftens interne regelverk eller tariffavtaler. Derfor vil jeg anbefale deg å undersøke dette med arbeidsgiver. Anonymkode: 48a24...f30
Mariss@68 Skrevet 12. januar 2017 #12 Skrevet 12. januar 2017 3 timer siden, student1994 skrev: Det skal sies at jeg jobber gjennom Adecco for en privateid bedrift. Jeg har ikke "reisetid" innbakt i lønnen da jeg fører timer. I tillegg var det utenlandsreise. Som innleid vikar har du krav på samme rettigheter som er i virksomheten du er innleid i. https://www.raeder.no/Kompetanse/Arbeidsliv/Artikler/Den-innleide-vikarens-rettigheter-styrkes-vesentlig-fra-1.-januar-2013 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #13 Skrevet 13. januar 2017 :-O Så vanskelig å orientere seg, så mange ulike regler og tolkninger... Og på arbeidsplassene burde det vært holdt kurs i dette, både avspasering ifm reiser, og permisjon/rett til å følge sykt barn til lege etc. På min arbeidsplass har mange av oss gjort dette helt ulikt i flere år, før vi innkalte personalansvarlig til møte for å få oppklaringer. Jeg jobber i staten (på universitetet), og her avspaserer vi time for time i forbindelse med reiser. Ellers ville jeg ikke giddet å bli med, rett og slett. Ellers må man begynne å kreve at konferanser holdes på/ved store flyplasser, slik at folk kommer seg hjem så fort som mulig etterpå. Og ikke må ta tog og buss i flere timer etter å ha landet med fly.... Anonymkode: f8e87...317
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå