AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #1 Skrevet 12. januar 2017 Har ei venninne som står i et dilemma og er usikker på hvordan hun skal forholde seg til dette. Hun står som eier på bolig, men de som har stilt som kausjonister har betalt ned lånet de siste årene. Kausjonistene ønsker nå å kaste henne ut. Nå kjenner jeg ikke til alle detaljene, men dette er kjernen i problemstillingen. Hvordan burde min venninne forholde seg til dette? Anonymkode: 2ab31...981
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #2 Skrevet 12. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ei venninne som står i et dilemma og er usikker på hvordan hun skal forholde seg til dette. Hun står som eier på bolig, men de som har stilt som kausjonister har betalt ned lånet de siste årene. Kausjonistene ønsker nå å kaste henne ut. Nå kjenner jeg ikke til alle detaljene, men dette er kjernen i problemstillingen. Hvordan burde min venninne forholde seg til dette? Anonymkode: 2ab31...981 Hvis kausjonistene har betalt lånet de siste årene, så skjønner jeg godt at de ønsker seg ut av dette. Hvis din venninne ikke kan betale lånet sitt selv, bør hun se seg om etter andre løsninger for bosted. Hun har jo tydeligvis ikke råd til å ha lån. Hvis hun egentlig har råd til å ha lån, får hun få en ny verdivurdering og gå til banken for å få løst kausjonistene fra avtalene og begynne å betale på lånet sitt selv. Anonymkode: c2cc3...acb 27
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #3 Skrevet 12. januar 2017 Stakkars kausjonister. Dyrt å være grei med folk som er betalingsudyktig. Veninnen din bør flytte umiddelbart, og håpe at salg av bolig kan dekke noen av kostnadene til kausjonistene. Så bør hun finne seg et kott å bo i og betale tilbake pengene folk har lagt ut for henne. Anonymkode: 1f211...4b6 22
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #4 Skrevet 12. januar 2017 Hven står lånet på, og hvem står som eier av boligen? Ingen kan kaste noen ut folk fra egen bolig. Anonymkode: 8b09b...f19
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #5 Skrevet 12. januar 2017 Jeg vet hun står som eier. Har forstått det slik at hun også står på lånepapirene. At de andre kun er kausjonister. Prøver bare å være en nøytral part. Sier ikke at det som skjer er rett eller galt. Anonymkode: 2ab31...981
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #6 Skrevet 12. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg vet hun står som eier. Har forstått det slik at hun også står på lånepapirene. At de andre kun er kausjonister. Prøver bare å være en nøytral part. Sier ikke at det som skjer er rett eller galt. Anonymkode: 2ab31...981 Kausjonister er til for ekstra sikkerhet for banken, ikke for å betale ned på lån. Men hvis hun ikke betaler ned på lånet sitt selv, risikerer de altså å miste den verdien, f.eks. sitt eget hus, de har brukt for å gi henne ekstra sikkerhet så hun får lån. Dette er mest sannsynlig grunnen til at de over flere år har betalt ned på hennes lån. At de nå ønsker seg ut av en slik avtale, bør både du og venninnen din ha forståelse for hvis dere er oppegående mennesker. Beklager, men det er nok vanskelig å være en "nøytral part" i en slik sak, rett og slett fordi det er noe som er rett og galt. Og som en god venn, bør du heller se om du finner løsninger så din venninne kan bli økonomisk selvstendig, ikke prøve å finne løsninger så hun kan fortsette å snylte på andre. Anonymkode: c2cc3...acb 20
asterix Skrevet 12. januar 2017 #7 Skrevet 12. januar 2017 Hadde jeg vært kausjonist for henne hadde huset vært solgt videre for lenge siden. Selvfølgelig kan kausjonistene kreve at hun flytter ut siden hun ikke betaler lånet. 11
Gjest O.G. Skrevet 12. januar 2017 #8 Skrevet 12. januar 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ei venninne som står i et dilemma og er usikker på hvordan hun skal forholde seg til dette. Hun står som eier på bolig, men de som har stilt som kausjonister har betalt ned lånet de siste årene. Kausjonistene ønsker nå å kaste henne ut. Nå kjenner jeg ikke til alle detaljene, men dette er kjernen i problemstillingen. Hvordan burde min venninne forholde seg til dette? Anonymkode: 2ab31...981 Flytte frivillig og ikke kjøpe seg bolig før hun klarer seg uten kausjonister.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #9 Skrevet 12. januar 2017 Jeg har sagt akkurat hva jeg mener og bedt hun se det fra kausjonistenes ståsted. Som venninne er jeg ærlig og pynter ikke på det. Takk for rådene. Har bedt henne om å få en ny verdivurdering for å fristille kausjonistene og bruke BSU på å betale tilbake det kausjonistene har betalt av lånet. Anonymkode: 2ab31...981 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #10 Skrevet 12. januar 2017 Hun er eier og ansvarlig for lånet. Dem betaler lånet, og dermed er hun skyldig dem penger. Dem kan nok ikke kaste henne ut, da dem har frivillig har tatt på seg ansvaret for hennes lån. Venninnen din bør så raskt som mulig sjekke med banken om hvordan/om hun kan fristille dem, men hvor villig banken er til refinansiering eller lignende kan jo bli interessant dersom hun har misligholdt lånet sitt i så stor grad at kausjonister ønsker henne ut av boligen. Kausjonistene bør kontakte advokat, for å få satt i gang ett regresskrav om at hun må betale tilbake de siste årenes avdrag mm til dem, og eventuelt vurdere slå henne konkurs. Anonymkode: f1040...3e8
Gullik Skrevet 12. januar 2017 #11 Skrevet 12. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun står som eier på bolig, men de som har stilt som kausjonister har betalt ned lånet de siste årene. Nå kjenner jeg ikke til alle detaljene, men dette er kjernen i problemstillingen. HAnonymkode: 2ab31...981 Ut i fra den første setningen er det åpenbart at kausjonistene har et poeng. Hvordan er relasjonen mellom kausjonistene og huseier? Familie?
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #12 Skrevet 12. januar 2017 1 time siden, Gullik skrev: Ut i fra den første setningen er det åpenbart at kausjonistene har et poeng. Hvordan er relasjonen mellom kausjonistene og huseier? Familie? De er foreldrene. Anonymkode: 2ab31...981
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #13 Skrevet 12. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun er eier og ansvarlig for lånet. Dem betaler lånet, og dermed er hun skyldig dem penger. Dem kan nok ikke kaste henne ut, da dem har frivillig har tatt på seg ansvaret for hennes lån. Venninnen din bør så raskt som mulig sjekke med banken om hvordan/om hun kan fristille dem, men hvor villig banken er til refinansiering eller lignende kan jo bli interessant dersom hun har misligholdt lånet sitt i så stor grad at kausjonister ønsker henne ut av boligen. Kausjonistene bør kontakte advokat, for å få satt i gang ett regresskrav om at hun må betale tilbake de siste årenes avdrag mm til dem, og eventuelt vurdere slå henne konkurs. Anonymkode: f1040...3e8 Takk for godt og utfyllende svar. Det er greit å vite hva kausjonistene også kan gjøre så hun vet hva hun kan møte av utfordringer. Anonymkode: 2ab31...981
boblevann Skrevet 12. januar 2017 #14 Skrevet 12. januar 2017 Hvis det er kausjonistene som har betalt ned lånet, bør hun umiddelbart selge og flytte - og betale alt hun skylder dem. Når kausjonistene må betale betyr det at lånetaker (din venninne) har misligholdt (ikke betalt) lånet sitt. De kan, som AB over sier, trolig ikke kaste henne ut. Men de kan slå henne konkurs, da blir hun tvunget til å selge for å betale dem tilbake. 2
Akay Skrevet 12. januar 2017 #15 Skrevet 12. januar 2017 Må jo uansett vite hvorfor kausjonistene har betalt ned lånet her? Har hun misligholdt lånet eller har de bare betalt det ned sånn uten videre?
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #16 Skrevet 12. januar 2017 5 minutter siden, Akay skrev: Må jo uansett vite hvorfor kausjonistene har betalt ned lånet her? Har hun misligholdt lånet eller har de bare betalt det ned sånn uten videre? Jeg kan se at du lurer på grunnen, men jeg føler ikke det er relevant. De har betalt, vil ikke betale lenger og ønsker hun ut. Så da må hun finne en måte å betale de tilbake. Anonymkode: 2ab31...981
Akay Skrevet 12. januar 2017 #17 Skrevet 12. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg kan se at du lurer på grunnen, men jeg føler ikke det er relevant. De har betalt, vil ikke betale lenger og ønsker hun ut. Så da må hun finne en måte å betale de tilbake. Anonymkode: 2ab31...981 De kan nok gå til forliksrådet å kreve tvangssalg dersom hun har misligholdt for å få pengene sine tilbake, men dersom de bare betalte ned lånet hennes sånn uten videre så er det jo en helt annen ting for det er jo hun som eier boligen uansett om de er kausjonister. Og dersom hun ikke har misligholdt så kan de ikke gå til forliksrådet og si "vi betalte ned lånet hennes, men vi vil ha dem tilbake nå så vi krever tvangssalg" så det er derfor jeg lurer
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #18 Skrevet 12. januar 2017 Akkurat nå, Akay skrev: De kan nok gå til forliksrådet å kreve tvangssalg dersom hun har misligholdt for å få pengene sine tilbake, men dersom de bare betalte ned lånet hennes sånn uten videre så er det jo en helt annen ting for det er jo hun som eier boligen uansett om de er kausjonister. Og dersom hun ikke har misligholdt så kan de ikke gå til forliksrådet og si "vi betalte ned lånet hennes, men vi vil ha dem tilbake nå så vi krever tvangssalg" så det er derfor jeg lurer Ok. Da forstår jeg at det er relevant. Jeg vet ikke hvorfor de har betalt lånet, så skal videreformidle dette. Anonymkode: 2ab31...981
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #19 Skrevet 12. januar 2017 Hennes foreldre sitter på et godt pressmiddel: De kan unnlate å betale lånet. Ettersom din venninne ikke i uvesentlig misligholder låneavtalen, vil kausjonistene ha rett til å innfri kausjonsansvaret. Etter alminnelige regler vil han da tre inn i låneavtalen i stedet for lånetaker. Da vil han også vanligvis overta den sikkerheten som er stilt av lånetaker, her huset. Videre har de regresskrav ovenfor henne for det beløpet de har betalt til banken. Dersom hun ikke kan gjøre opp for seg, kan de i ytterste fall kreve huset tvangssolgt. Summa summarum: Hun kastes uansett ut. Dersom hun uansett ikke kan gjøre opp for seg, er den mest skånsomme løsningen (både økonomisk og med tanke på familieforholdet) å gjøre dette frivillig. Anonymkode: 5420f...6d0 2
Akay Skrevet 12. januar 2017 #20 Skrevet 12. januar 2017 Ja med mindre hun ikke har misligholdt og at foreldrene bare har betalt ned lånet. har faktisk vært borti lignende sak tidligere. Foreldrene til en kompis stilte som kausjonister men endte opp med å bare betale ned huset over et par år. Det MÅ legges til at han aldri misligholdte noe og foreldrene var såpass velstående at de bare bøttet inn 5-600000 3-4 ganger på lånet de var kausjonist for. Når han da skulle flytte utenlands ville han leie ut boligen, noe han også gjorde. Etter et par år utenlands ville han permanent bosette seg der. Dette likte foreldrene såpass dårlig og de ville tvangsselge huset fordi de likte så dårlig at han skulle permanent bosette seg utenlands. Jeg vet dessverre ikke hvordan det endte for vi har mistet kontakten etterhvert
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå