Gå til innhold

Tips til grønnsaker som kan spises rå

Gjest Nori

Anbefalte innlegg

Jeg prøver stadig å øke inntaket av grønnsaker og den største utfordringen er frokost og lunsj. Jeg føler jeg spiser det samme igjen og igjen og lurer derfor på hvilke grønnsaker du spiser rå? Kanskje jeg får noen tips slik at jeg kan utvide repertoaret. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Agurk, gulerøtter, kålrot. Vet mange mauler blomkål også :) Ikke så spennende ting jeg spiser med andre ord :P 

Anonymkode: 97fac...e3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomkål, paprika, agurk, kålrabi, gulrot og stangselleri er grønnsaker jeg mumser i meg rå. Gjerne med en dipp til. Perfekt kveldskos hvis man er fysen på noe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agurk, paprika, gulrot, kålrabi, brokkoli, sukkererter(ikke direkte grønnsak, men nevner de) og tomat går det mye i her. 

Anonymkode: 71fd3...806

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, SnuskeLuska skrev:

Alle grønnsaker kan spises rå.

Nei, ikke aubergine :-) (Det skal visstnok være giftig, og neppe noe godt. heller ikke sopp anbefales å spise rått)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foruten de typiske - , paprika (gjerne i ulike farger?), agurk, sylteagurk, salat osv - kan du jo teste ut noen av følgende:

• Neper
  • redikk
  • hermetisk sopp
  • Bønnespirer
  • spinat
  • oliven
  • rødkål (søk opp "råkostsalat"/ eller "kald rødkål)
  • blomkål (noen liker det godt eått, andre kan ikke fordra det)
  • stilselleri
  • sukkererter
  • rødbeter
  • kålrot, gulrot, mm

avokado og tomat er også godt (strengt tatt frukt og ikke grønt, da :-p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Lill3My skrev:

Foruten de typiske - , paprika (gjerne i ulike farger?), agurk, sylteagurk, salat osv - kan du jo teste ut noen av følgende:

• Neper
  • redikk
  • hermetisk sopp
  • Bønnespirer
  • spinat
  • oliven
  • rødkål (søk opp "råkostsalat"/ eller "kald rødkål)
  • blomkål (noen liker det godt eått, andre kan ikke fordra det)
  • stilselleri
  • sukkererter
  • rødbeter
  • kålrot, gulrot, mm

avokado og tomat er også godt (strengt tatt frukt og ikke grønt, da :-p )

Sylteagurk og hermetisk sopp kan ikke spises rå da de allerede er hhv syltet og hermetisert.

Olivenfrukten er også uspiselig rå og rett fra treet, den er svært bitter og trå. Det er heller neppe en råvare som er tilgjengelig her til lands. Oliven på glass eller i løs vekt er behandlet på ulikt vis, dvs gjæret og/eller behandlet med saltlake osv. 

Anonymkode: a1725...387

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sylteagurk og hermetisk sopp kan ikke spises rå da de allerede er hhv syltet og hermetisert.

Olivenfrukten er også uspiselig rå og rett fra treet, den er svært bitter og trå. Det er heller neppe en råvare som er tilgjengelig her til lands. Oliven på glass eller i løs vekt er behandlet på ulikt vis, dvs gjæret og/eller behandlet med saltlake osv. 

Anonymkode: a1725...387

Poenget mitt var at hermetisk sopp og sylteagurk kan spises rett ut av boksen/glasset, altså uten å måtte "forberedes" på noe måte. Slik jeg forsto spørsmålet til TS, så var det dette det ble spurt om. Altså grønnsaker som er enkle å tilføre lunsj og frokost, og da passer jo ofte sylteagurk :-) og sopp nevnte jeg fordi det også er enkelt og tilgjengelig, i tillegg rimelig og godt (mener iallfall jeg!) og passer fint i salater og til kjøtt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser rå:
brokkoli
blomkål
kålrot
agurk
salat
gulrøtter 
knutekål (vanskelig å finne)
rødbeter (og andre farger når mulig å oppdrive - hvit-, gul- og polka-)
romanesco (mellomting mellom brokkoli og blomkål, ser ut som den kommer fra en annen planet, dyr/vanskelig å få tak i)
asparges

Dessuten i små mengder pga overfølsomhet:
paprika
sukkererter

Og små mengder blandet i annen mat:
løk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sukkererter, kålrabi, gulrot, paprika, tomat (ok, tomat er vel egentlig et bær) og agurk er de grønnsakene jeg liker best å spise rå og spiser på "egen hånd", altså kan ta en paprika og spise som et eple.

Løk av alle sorter, redikk, hodekål og diverse grønne salater, rødbeter - disse liker jeg godt i salater eller rå sammen med annen mat.. men spiser ikke løk som et eple :)

Anonymkode: fc58c...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å spise en fettkilde sammen med grønnsakene, ellers får du nesten ikke utbytte av næringsstoffene. Fiber får du, da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for tips! Mye av dette spiser jeg allerede, men for eksempel redikk og rå brokkoli og blomkål har jeg faktisk ikke tenkt på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2017 den 8.14, Lill3My skrev:

Nei, ikke aubergine :-) (Det skal visstnok være giftig, og neppe noe godt. heller ikke sopp anbefales å spise rått)

Nå er ikke sopp en grønnsak da. Og enkelte sopper kan fint spises rå.

Anonymkode: 14ea8...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke sopp en grønnsak da. Og enkelte sopper kan fint spises rå.

Anonymkode: 14ea8...626

Å? Interessant! Hva er det da klassifisert som? :-) 

Prøvde å Google det da, men fant ikke særlig mer enn:

"Grønnsaker er kulturplanter der deler av planten brukes rå, kokt eller stekt i matlaging på grunn av sin smak og sitt næringsinnhold. Ordet har ingen vitenskapelig, botanisk definisjon, og heller ikke i praktisk kokekunst har begrepet noe endelig og vedtatt innhold. Noen vil si at poteter, mais og sopp er grønnsaker – andre ikke. Det er heller ikke noe vedtatt skille mellom grønnsaker og frukt og mellom grønnsaker og kryddervekster."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
11 timer siden, tannfortunge skrev:

Husk å spise en fettkilde sammen med grønnsakene, ellers får du nesten ikke utbytte av næringsstoffene. Fiber får du, da.

Tips til fettkilde som passer til rå grønnsaker, men ikke er dip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, applestories skrev:

Tips til fettkilde som passer til rå grønnsaker, men ikke er dip?

- Fet fisk (laks - salma/røkt/filet, annen fet fisk - sardiner, makrell mm.)
- Avocado
- en dæsj olje 
- nøtter - passer ofte fint inn i salater =)
- Frø - f.eks linfrø
- oster av ulike sorter; både feta eller mozzerella gjør seg godt sammen med mange typer grønnsaker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...