Gå til innhold

DAB - Hvordan blir din nye radiohverdag?

Hvordan blir din nye radiohverdag?  

39 stemmer

1. 1. Hvordan blir din nye radiohverdag?

• Akkurat som før.
      24
    • Reduseres med 10-25%
      1
    • Økes med 10-25%
      1
    • Reduseres med 25-50%
      1
    • Økes med 25-50%
      0
    • Reduseres med 50-100%
      11
    • Økes med 50-100%
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå som vi får mange flere radiokanaler og mangfold på et mye mer robust dab-radionett, hvordan blir egentlig din egen nye radiohverdag?

Delta i undersøkelsen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er det det samme, da jeg har brukt DAB i flere år, og har det også i bilen. Her der jeg bor, på et lite sted, så er det kun NRKs kanaler som har dekning, ikke de kommersielle. Men disse hadde heller ikke dekning på FM-nettet, så min radiohverdag blir 100% uendret.

Men det er takket være at vi har en såpass ny bil at det er DAB+ i den.

Anonymkode: 4c3d8...67f

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er takket være at vi har en såpass ny bil at det er DAB+ i den.

Ingen av bilene mine har DAB eller kommer til å få DAB. De blir ikke byttet før 4-5 år. Ingen av mobilene mine har DAB. Jeg lytter regelmessig på radio når jeg går ute, men det blir det slutt på også. Kanskje litt over 4G hvis det er noe viktig. Jeg har en overflødig DAB-radio på kjøkkenet. Og det er vel faktisk eneste stedet på jord hvor jeg kan glede meg over mangfoldet og mange kanaler på et robust dab-nett:)

Og jeg som bare lyttet til P1, P2 og lokalradioen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke bil, radioene hjemme er DAB og jeg bruker apper (altså nettradio) når jeg lytter på mobilen. Så det blir helt uendret.

Det er jo den bilradioen som blir den store endringen, er et mindretall som har DAB i bil og så spørs det hvor mange som gidder å bytte radio/kjøpe adapter eller bare tuner inn en lokalradio fra FM, plugger i mobilen eller setter i en CD (ja, folk kjøper det fremdeles). Kjøkkenradioen har vel de fleste klart å bytte i løpet av de siste ørten årene det var vært snakk om DAB.

Gjest canacas
Skrevet

Nettradio på jobb. Nå bruker jeg mest spotify i bilen, men har dab+ der om det trengs. 

Gjest EkteMannen
Skrevet

Har dab men ikke pluss i bilen, så det ble stille i går. Jeg gidder ikke betale 2500 for å oppgradere, når FM slukker blir det Spotify og eventuelt lydbøker 

Skrevet

Blir ingen forskjell for min del. Jeg har én radio (student i en reativt liten leilighet), og den er DAB+, så det forandrer ingenting. Bilen jeg låner iblant har foreløpig ingen adapter, men det monteres snart, og det er uansett så sjelden jeg bruker bilradio at jeg ikke vil tenke over det. Sikkert sure penger for en del, men man har i hvert fall blitt forberedt på dette i mange, mange år, så de som har latt være å planlegge ut fra slukkingen av FM-nettet har nå tross alt tatt et valg selv. Unntatt de med svært dårlig økonomi, da, jeg kan jo forstå at dette kan være noe f.eks. aleneforeldre som sliter med å få det til å gå rundt ikke prioriterer. Samt at jeg så en som hadde innebygd radio i dusjen som neppe er særlig fornøyd.

Anonymkode: 07a48...008

Skrevet

Går over til podcast 

Anonymkode: 894f5...703

Skrevet

Blir som før - mest sannsynlig. Bruker bare Spotify i bilen, svært sjeldent radio. Har DAB+ hjemme som aldri er i bruk. 

Kommer neppe til å oppgradere radioen i bilen før det blir billigere. Ved behov kan jeg bruke nettradio....

Skrevet

Radio? :P Det blir uendret, dvs. fra å ikke bruke det til å ikke bruke det. Hørte hverken på FM nettet, ei heller vil jeg høre på DAB-nettet. Med alle streamingløsninger tilgjengelig og alle tilgjengelige radioer på nett fra verden over, så er det uinteressant med "gammeldags" radio for min del.

Anonymkode: 40c78...e18

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye bytes går det når man lytter nettradio f.eks i bil?

Anonymkode: eb506...29b

Skrevet

bruker radio over mobilt bredbånd i bilen... så merkes ikke i det hele tatt.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye bytes går det når man lytter nettradio f.eks i bil?

Anonymkode: eb506...29b

Det går ca.60 mb i timen i DAB-kvalitet.

• Liker 1
Gjest Margit Spat
Skrevet

Har DAB+ i bilen, på hytta og flere plasser i huset, og har hatt det i noen år nå, så her blir det ingen forskjell. 

Skrevet

Har ikke dab i bilene. De har heller bluetooth eller aux inngang, så der blir det stille. Er usikker på hvordan adapter virker, men må vel finne ut det etterhvert. Hører ikke på radio hjemme, men har en dab+.

Skrevet

Hører aldri på radio, så min radiohverdag blir akkurat som før :P

Anonymkode: 6193b...f44

Skrevet

Har ikke DAB i bilene, vet ikke om vi kommer til å skaffe det heller når FM slukkes der jeg bor. Kommer sikkert til å høre endel på nærradiostasjonene i bilen, de får jo sende over FM-nettet en stund til. Syns det er synd at FM-nettet slukkes, kanskje mest av sentimentale grunner. Har jo vokst opp med FM og det er alltid litt rart når noe som "alltid" (ihvertfall hele mitt liv) har eksistert forsvinner. 

Hjemme hører jeg like mye på nettradio som på vanlig radio, så der blir ikke forskjellen så stor. Hører uansett ikke så veldig mye på radio hjemme, det går litt i perioder.

Skrevet

Har kun brukt DAB/DAB+ i 6-7 år. Null forskjell. Hører mer på radio i dag enn før pga flere nisjekanaler.

Skrevet

Jeg har aldri hørt på radio i bilen, på mange år.            

Så jeg gir blanke pokker i alt dette tullet...

Anonymkode: 53109...d33

Gjest Coolaid
Skrevet

Det blir som før. Hører mest radio hjemme. I bilen er det ikke dab og gidder ikke kjøpe adapter til den heller. Bruker den veldig lite og skal selge den på våren. 

Har en dab radio (ikke dab+) som er deilig lyd i, den kommer jeg til å savne bittelitt. Ellers har vi  dab+ radio på kjøkkenet, stuen og på podens sitt rom. 

Her er en kul liten nedtelling som viser hvor lenge det er til ditt FM nett slukkes 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...