Gå til innhold

Problemstilling

snok

Anbefalte innlegg

Hei ! Jeg skal skrive en oppgave , temaet må være didaktikk og trenger hjelp å finne til en god problemstilling . For eksempel hvis hadde valgt å skrive om  variasjon i arbeidsmetoder , hvordan hadde begynt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du gir litt lite informasjon. Formulering av problemstilling vil jo avhenge av om du skal gjøre undersøkelser i praksis eller om du skal skrive en teoretisk oppgave. Variasjon i arbeidsmåter kan være ganske vidt da det finnes utrolig mange måter en kan variere arbeidsmåter. Jeg ville derfor prøvd å spisse dette mer inn, f.eks. i retning av ett spesifikt fag eller emne. 

"Hvordan kan varierte arbeidsmåter i matematikk bidra til økt interesse for faget" --> Dersom du begynner en problemstilling med "hvordan kan..." trenger du ikke finne noe fasitsvar på spørsmålet. En nokså åpen problemstilling vil jeg si som kan besvares med hjelp av teori og/eller feltarbeid. Både problemstillingen jeg hadde på bacheloren og som jeg nå har på masteren begynner nettopp med "hvordan kan...". Fordi varierte arbeidsmetoder kan være så mangt er det en slik type problemstilling jeg ville gått for.

"På hvilken måte kan varierte arbeidsmetoder i matematikk bidra til økt interesse for faget" --> Jeg tenker at dersom du begynner en problemstilling slik er du mer avhengig av å finne ett slags fasitsvar. Her er man kanskje mer avhengig av å gjøre egne undersøkelser også?

"Hvilken betydning har varierte arbeidsmetoder for..." --> Begynner du en problemstilling slik legger du i stor grad opp til at du skal ut å gjøre undersøkelser som vil gi ett klart svar på problemstillingen. 

Jeg er forøvrig ikke noe flink til å formulere problemstillinger selv. Eneste grunnen til at jeg svarte er fordi jeg så at du ikke hadde fått noen andre svar. Jeg foreslår at du spør medstudenter om de har noen forslag/kan gi tilbakemelding på problemstillingen du formulerer. Selv opplever jeg at tilbakemeldingene mine medstudenter gir meg er gull verdt. De ser og tenker på ting jeg ikke nødvendigvis ser og tenker på selv. Så bruk medstudentene for det de er verdt. Lykke til :) 

Anonymkode: 0d0ad...b34

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ! 

Takk for svaret :)

Jeg går i første år i lektorutdanning i realfag og skal ut i praksis fra mandag i to uker . Jeg skal undersøke et tema i praksis og skrive en teoretisk oppgave om hva jeg har opplevd og hva har jeg funnet ut . 

Nå har tenkt å skrive om" lesing" i stedet for" variasjons i arbeidsmetoder" . Ville skrive om lesing i naturfag.

Fint om du kunne skrive litt om hvordan kan jeg formulere problemstillingen om " lesing i naturfag". 

Takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ingenting om hvor praksisen skal foregå men siden du nevner at du er interessert i temaet "lesing" i forbindelse med naturfag går jeg ut fra at praksisen innebærer en eller flere klasser som har dette faget. Kanskje du kan undersøke/observere hvordan, hvor mye - eller om lesing blir vektlagt som en metode eller del av naturfagsundervisningen? 

Rundt egen undersøkelse kan du kanskje ta med hvorvidt lesing utgjør noen av kompetansemålene i naturfag, hvordan/hvorfor lesing bør integreres i undervisningen, hva/hvordan lesing er vesentlig i forbindelse med naturfag (konkretisere hva lesing i naturfag er/kan være)  o.s.v

:)

Anonymkode: f52ad...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder selv på med lektorutdanning :) Kanskje du kan koble problemstilling opp mot grunnleggende ferdigheter siden lesing er en grunnleggende ferdighet som skal brukes i alle fag? Jeg tenker at det er viktig at du får med i problemstillingen at du skal finne ut av problemstillingen i praksisklassen. Ellers kan kanskje problemstillingen antyde at oppgaven har ett større omfang en den faktisk har.

Hva med noe slik:

"Hvordan brukes den grunnleggende ferdigheten lesing i faget naturfag i praksisklassen?"  

eller

"Hvordan blir den grunnleggende ferdigheten lesing ivaretatt i faget naturfag i praksisklassen?"

Dette er enkle problemstillinger som ikke krever noe særlig mye annet enn at du har øyne og ører åpen. Dette er veldig enkelt å koble opp mot styringsdokumenter og teori i tillegg. Men jeg ville spurt den som har gitt dere oppgaven hva h*n synes. Medstudenter kan som sagt sikkert bidra med noe de også. Jeg er som sagt ikke veldig flink til å formulere problemstillinger, men jeg ville gått for noe slikt. Når jeg tenker meg nøye om tror jeg det første forslaget er det beste av de to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo artig at du holder på med lektorutdanning og ☺️

Dette var jo veldig bra !

"Hvordan brukes den grunnleggende ferdigheten lesing i faget naturfag i ".

Hvis du vet noe om relevant kilde eller resusser som jeg kan bruke i både teori og praksis ?

Eg har norsk som andre språk og bodde i Norge i ti år ,og er har ekstra utfordringer for å skrive på en riktig måte 😬

Takk for hjelp ! Det var snilt ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :) Jeg utdanner meg til barneskolelektor (1-7 trinn). Selv om det sikkert er mye likt i utdannelsen jeg tar og den du tar, så er det sikkert mange ting som er ganske ulikt også. 

Noen tips kan jeg gi deg :) Bruk udir.no og søk opp grunnleggende ferdigheter der. Les nøye gjennom kompetansemålene i naturfag etter 10 trinn. Du burde plukke ut de kompetansemålene fra læreplanen i naturfag som omhandler lesing og som passer inn i undervisningen du observerer. Om du ikke viser at du har kjennskap til læreplanen i teksten risikerer du å få arbeidet ikke godkjent/trekk i karakter. Spørs hvor strenge de er da dere er på første året. Anbefaler at du leser deg opp på bruken av observasjon som metode. Dersom du ikke har en strategi for hvordan du skal observere og hva du skal notere underveis kan observasjon som metode fort bli vanskeligere enn man skulle tro. I tillegg er det alltid lurt å ha med noe teori om metoden du har brukt for å samle inn informasjon.

Jeg regner med at du har noe pensum som omhandler grunnleggende ferdigheter? Du burde alltid forsøke å bruke pensumlitteratur dersom du har noe som er relevant. Hos oss er i tillegg Udir en selvfølgelig kilde. 

Her er noen pålitelige og veldig relevante kilder fra nett:

https://www.udir.no/globalassets/upload/larerplaner/lareplangrupper/rammeverk_grf_2012.pdf

http://www.naturfag.no/tema/vis.html?tid=1994595

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/grunnleggende-ferdigheter/lesing/

https://www.regjeringen.no/contentassets/988cdb018ac24eb0a0cf95943e6cdb61/no/pdfs/stm200320040030000dddpdfs.pdf (fra side 30 ca).

Dersom omfanget på teksten ikke er så veldig stort kan det godt hende at disse kildene i tillegg til det du eventuelt har av pensumlitteratur er mer enn nok :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen ! 

Temaen blitt godkjent av praksis læreren .Har lest en del om grunnleggende ferdighet i lesing , men vet ikke hvordan kan jeg bruke i praksis !?

Hvordan kan jeg svare på spørsmålet i problemstilling ? At hvordan kan bruke den grunnleggende ferdighet i lesing i naturfag ?! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturfag er ett fag det leses mye i. Leses det tekster, rapporter, etikketter, periodesystemet er det noen eksempler på hvordan lesing brukes i naturfag. Power point eller lignende kan også være lesing. Dersom det brukes noen modeller i undervisningen kan du godt kalle det også lesing. Hvis du selv har undervisningen er det bare å legge opp til at det blir lest noe i timen. Hvis praksislæreren har timen så følger du bare med på hva elevene faktisk leser på i løpet av timen. Akkurat på dette området burde den største utfordringen være å begrense seg, hvilket er veldig bra. 

Men du skal ikke svare på problemstillingen nå. Du må ut i praksis å se hvordan lesing faktisk brukes i den klassen du skal være i. Når du har funnet ut av det har du funnet svaret på problemstillingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppgave er : Formuler en problemstilling som du vil utforske i din undervisning .

Kan jeg utforske dette med å be om elevene leser en tekst og noterer det som har lest? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg omformulert problemstillingen noe. Denne problemstillingen vil nok passe bedre til oppgaven du har fått:

"Hvordan kan den grunnleggende ferdigheten lesing brukes i naturfag"

Jeg ville begrenset oppgaven til å gjelde kun det elevene gjør av lesing. 

Du kan utforske problemstillingen ved at en eller flere former for lesing blir brukt i timen. I hoveddelen av oppgaven skriver du hvordan du har brukt lesing i dine undervisningtimer i naturfag. Du bør også begrunne hvorfor du har brukt lesing som metode i timen. Dette må da igjen kobles opp mot lesing som grunnleggende ferdighet. Her har du muligheten til å begrense oppgaven til å gjelde kun måten du har brukt lesing på, men du kan også skrive litt om andre måter lesing kan brukes på. 

Jeg foreslår at du ikke skriver ned midt i timen. Det er bare forstyrrende. Ta heller notater rett etter timen. Lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du om andre måter lesing som kan bruke på ?

Kan for eksempel be  elevene velger et tema i naturfag i læreboka og lese  den i noe minutter og reflektere det har lest ! Men jeg skjønner ikke hva kan jeg utforske med dette ?!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

På 14.1.2017 den 19.24, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg omformulert problemstillingen noe. Denne problemstillingen vil nok passe bedre til oppgaven du har fått:

Du kan utforske problemstillingen ved at en eller flere former for lesing blir brukt i timen. I hoveddelen av oppgaven skriver du hvordan du har brukt lesing i dine undervisningtimer i naturfag. Du bør også begrunne hvorfor du har brukt lesing som metode i timen. Dette må da igjen kobles opp mot lesing som grunnleggende ferdighet. Her har du muligheten til å begrense oppgaven til å gjelde kun måten du har brukt lesing på, men du kan også skrive litt om andre måter lesing kan brukes på. 

Jeg foreslår at du ikke skriver ned midt i timen. Det er bare forstyrrende. Ta heller notater rett etter timen. Lykke til :) 

Hei igjen ! 

Jeg har et spørsmål !

Målene som ble satt for timen , kan vi deler inn i tre deler.

kunnskapsmål, ferdighetsmål og holdningsmål .

Jeg vet ikke hva kan være holdningsmål i timen ?

Anonymkode: 97172...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2017 den 19.24, AnonymBruker skrev:

Hei igjen ! 

Jeg har et spørsmål !

Målene som ble satt for timen , kan vi deler inn i tre deler.

kunnskapsmål, ferdighetsmål og holdningsmål .

Jeg vet ikke hva kan være holdningsmål i timen ?

Anonymkode: 97172...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...