AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #1 Skrevet 11. januar 2017 Hvordan er det? Anonymkode: 1b28b...f08
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #2 Skrevet 11. januar 2017 Hvordan det er varierer veldig. Jeg jobber med eldre utviklingshemmede som trenger både mer hjelp og rutiner enn en del andre. Hjelper til med det som trengst i stell, lager mat, gjør ærend, reiser på aktiviteter osv. Min favorittdel med jobben er alle personlighetene til brukerene, selv hvor frustrert en kan bli innimellom. Trivest med det. Anonymkode: d2b06...c36
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #3 Skrevet 11. januar 2017 Jeg jobber som vernepleier på en bolig, og jeg trives veldig godt. Du har hele spekteret fra de som er multihandicappede og som er fullstendig ute av stand til å ta vare på seg selv, og til de som bare trenger en telefonsamtale i løpet av dagen og som bor i vanlig eid bolig. Det er ofte også en del psykiatri inne i bildet. Men det er svært variert arbeid da! Jeg kan gi sondemat og sette klyx den ene dagen, så drar jeg på skitur og på teater den neste dagen, og legger opp dossetter eller skriver kvartalsrapporter midt i mellom. Det er både veldig givende, og veldig frustrerende på samme tid:P Men det beste er nok alle personlighetene du møter, på godt og vondt:) Anonymkode: 1cfad...cd2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #4 Skrevet 11. januar 2017 Jeg trives veldig godt. Er bare 20 år og vikar, og har jobbet der i ca ett år. Brukerne har så forskjellige personligheter, men de jeg jobber med er herlige. Heldigvis ingen som utagerer, men noen få som kan være veldig masete og slitsomme. Man får alle en måte å takle det på. Vi gjør mye sammen med brukerne. Handler mat sammen med dem, drar på kafe, rydder/vasker leiligheta deres og noen trenger bistand til stelling. Føler det er så mange som ser ned på jobben vi gjør, tenk bare hvis en hadde fått en utviklingshemmet unge - ville man ikke at h*n skulle hatt det bra? Men det er utrolig givende og en fantastisk jobb! Anonymkode: 603fe...7a9 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #5 Skrevet 12. januar 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trives veldig godt. Er bare 20 år og vikar, og har jobbet der i ca ett år. Brukerne har så forskjellige personligheter, men de jeg jobber med er herlige. Heldigvis ingen som utagerer, men noen få som kan være veldig masete og slitsomme. Man får alle en måte å takle det på. Vi gjør mye sammen med brukerne. Handler mat sammen med dem, drar på kafe, rydder/vasker leiligheta deres og noen trenger bistand til stelling. Føler det er så mange som ser ned på jobben vi gjør, tenk bare hvis en hadde fått en utviklingshemmet unge - ville man ikke at h*n skulle hatt det bra? Men det er utrolig givende og en fantastisk jobb! Anonymkode: 603fe...7a9 Så sant. Anonymkode: 1b28b...f08
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #6 Skrevet 12. januar 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trives veldig godt. Er bare 20 år og vikar, og har jobbet der i ca ett år. Brukerne har så forskjellige personligheter, men de jeg jobber med er herlige. Heldigvis ingen som utagerer, men noen få som kan være veldig masete og slitsomme. Man får alle en måte å takle det på. Vi gjør mye sammen med brukerne. Handler mat sammen med dem, drar på kafe, rydder/vasker leiligheta deres og noen trenger bistand til stelling. Føler det er så mange som ser ned på jobben vi gjør, tenk bare hvis en hadde fått en utviklingshemmet unge - ville man ikke at h*n skulle hatt det bra? Men det er utrolig givende og en fantastisk jobb! Anonymkode: 603fe...7a9 Jeg tror mange tar abort om de observerer et barn med Downs Syndrom, så mange er nok opptatt av at barnet skal være mest mulig 'funksjonsfriskt'. Jeg er egentlig ikke sikker på om det er fordi samfunnet er ekstremt opptatt av å være ressurssterk,samt fordommer mot eller frykt for sykdommer. Eller at man er redd for de utfordringene det kan innebære med et barn som er psykisk utviklingshemmet(fordi psykisk utviklingshemning beskriver senere kognitiv utvikling). Nå tror jeg likevel at foreldre som får utviklingshemmede barn ofte blir glad i dem, uansett. Og ja, jeg synes du er inne på noe. Samt at det er lett å få inntrykk av at folk har lett for å dømme mennesker med nedsatt funksjonsevne, som dumme og syke. De jeg kjenner er ganske ofte ikke dumme, og i hvertfall ikke syke(da psykisk utviklingshemning ikke er en sykdom, men en nedsatt funksjonsevne fra fødsel, e l). Kan hende det er derfor noen er dømmende mot de som jobber med utviklingshemmede(eller fordi det ikke er 'kule' jobber). Men jeg synes det er bra at noen også tar disse jobbene. En dag blir man gammel og syk, også, og da trenger man pleie. Anonymkode: 1b28b...f08
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå