Gå til innhold

Foreldrerett når far er tyrkisk og mor er norsk?

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

SÅ fremt ikke far er meget velstående, så har nok barna både flere og bedre muligheter i Norge. 

Og jeg tror nok far gjør klokt i å samarbeide og ikke lage store konflikter, i verste fall risikerer han at barna ikke kan komme til Tyrkia på besøk hvis det mistenkes fare for kidnapping. Mor og barn er i Norge, så sannsynligheten er stor for at man følger norsk lov om hun søkte skilsmisse fra Norge (det antar jeg at hun gjorde, ellers hadde vel barnefar nektet å la henne reise ut med barna). 

Anonymkode: 0bc73...4dd

Ts 

Far er faktisk i dette tilfellet en bedre ressursperson enn mor. Og det er mor som ikke samarbeider og nekter far å ha noe som helst kontakt. Etter jeg skrev tråden i går fikk jeg vite at det allerede skulle være en slags høring i en tyrkisk domstol hvor både mor og far skulle møte, mot dukket aldri opp. 

Det er mor som har tatt med seg barnet fra felles hjem i Tyrkia, så da er det vel heller hun som kan beskyldes for kidnapping? 

Anonymkode: f53da...0e0

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, selv om ingen av foreldrene er f.eks. amerikanske så kan barna få amerikanske statsborgerskap også, om de er født der. 

Dette har null med tema å gjøre.  Vi snakker ikke om barn som er født i USA og jeg har ikke sagt at barn født i USA får ikke amerikansk statsborgerskap automatisk heller.  

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts 

Far er faktisk i dette tilfellet en bedre ressursperson enn mor. Og det er mor som ikke samarbeider og nekter far å ha noe som helst kontakt. Etter jeg skrev tråden i går fikk jeg vite at det allerede skulle være en slags høring i en tyrkisk domstol hvor både mor og far skulle møte, mot dukket aldri opp. 

Det er mor som har tatt med seg barnet fra felles hjem i Tyrkia, så da er det vel heller hun som kan beskyldes for kidnapping? 

Hvor lenge siden kidnappet hun barna?  Her er noe info - men pappaen trenger en advokat herfra tror jeg, en som kan dette.  http://www.frirettshjelpadvokat.no/barnebortfoering2.html

1 minutt siden, Outlander skrev:

Hvor lenge siden kidnappet hun barna?  Her er noe info - men pappaen trenger en advokat herfra tror jeg, en som kan dette.  http://www.frirettshjelpadvokat.no/barnebortfoering2.html

Ts 

Er et par måneder siden, kanskje et halvt år. Faren har allerede advokat og de har vist allerede en plan. Var bare jeg som synst saken hørtes håpløs ut for far, men etter det første svaret jeg fikk her så ser jeg at det alikevel kan være en mulighet, så da skal jeg i alle fall slutte å være negativ ovenfor far

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Far ønsker ikke skilsmisse i det hele tatt nettopp pga barnet. 

Han vil i bunn og grunn bare at barnet skal ha mulighet til å vokse opp med både far og mor, men det er jo ikke så enkelt når mor plutselig reiste tilbake til Norge. 

Han ønsker hovedomsorgen ja, i og med at en mellomting ikke er mulig når avstanden mellom mor og far er så stor, og det samme ønsker jo selvfølgelig også mor. 

TS, hvorfor kan du ikke holde ut i noen år til barna blir større? Kanskje det kan bli bryllup?

Er barna muslimer?

Anonymkode: e7737...a0c

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har født to barn i Sverige, og begge har svensk statsborgerskap. Norge tillater ikke dobbelt, og man må søke om å få annet statsborgerskap enn landet man er født i. Barna kan da altså få norsk statsborgerskap, men da må pappaen også underskrive. 

Anonymkode: 1a5d4...dc5

Dette er feil. Jeg har født to barn i Norge, pappaen er utenlandsk. Barna har to statsborgerskap. Norge prøver seg på å ikke tillate dobbelt, men får det ikke alltid til. Det kommer an på om barnet blir GITT det andre statsborgerskapet auto ved fødsel (altså foreldrene må bare si fra om fødsel på ambassaden via  korrekt skjema) eller om de må SØKE på sitt lands ambassade. F.eks USA har et system hvor de gir, Australia har et system hvor det må søkes. Barn av norske og amerikanske foreldre kan da ha to statsborgerskap, barn av australske og norske kan ha ett statsborgerskap fordi de tvinges til å velge. En litt snål greie når flere lands lovverk skal tråkles sammen... Tyrkias lovet for dette kjenner jeg ikke.

Anonymkode: 4a5fa...e34

• Liker 3

Annonse

På 1/12/2017 den 11.44, AnonymBruker skrev:

Synes det blir veldig rart av dere å si at barnet har det bedre sv å vokse opp i Norge?? Dor noe tull! Fordi Norge er best?? Kan garantere at pappaen synes Tyrkia er best! Helt utrolig at ett så lite land kan tro sååå høyt om seg selv helt ukritisk held tiden...

Anonymkode: 87821...668

Lol k. "Alle" vet at Norge er suverent Tyrkia på alle mulige måter. Bedre skolesystem, helsesystem, mye av Tyrkia er islamsk med påfølgende regler, flyktninger, militærkupp osv.

Anonymkode: 931d3...d64

• Liker 3

Frisøren vår i Tyrkia har barn med 2 norske damer. Ene sønnen er hos han hele skoleferien, og noen av de andre feriene. Så er faren i Norge i julen. Vet ikke med andre sønnen, men mener på han også pleier å være der alene på samvær. 

Anonymkode: 35a08...265

På 12.1.2017 den 11.44, AnonymBruker skrev:

Synes det blir veldig rart av dere å si at barnet har det bedre sv å vokse opp i Norge?? Dor noe tull! Fordi Norge er best?? Kan garantere at pappaen synes Tyrkia er best! Helt utrolig at ett så lite land kan tro sååå høyt om seg selv helt ukritisk held tiden...

Anonymkode: 87821...668

Min tyrkiske svigersønn (ikke muslim) som bor i Norge slår bombastisk fast at Norge er bedre enn Tyrkia på alle måter. I og med at det ofte er bombing i Tyrkia og generelt urolig, så ville ikke hans foreldre at de kom på besøk i fjor sommer. Til sommeren skal en bror gifte seg i Tyrkia og min svigersønn vurderer å reise "hjem" alene. Han ser ikke ut som en turist der nede, noe min datter og barna gjør og han vil ikke utsette de for farlige situasjoner i hans hjemand. Stoler på at han forstår dette bedre enn oss som  er norske.

Anonymkode: cc9eb...f49

• Liker 3

Her må faren skynde seg. Det er gjerne at (norske) domstoler ikke bare ser hvor barnet var bosatt når bruddet skjedde, men hvor lang tid har gått siden barnet kom til Norge. Det kan gå fort gå mange måneder eller tom år når 2 forskjellige rettsystemer er involvert før saken kommer opp.

Tyrkia ER med i Haager barnekonvensjon, så hvis barnet var bosatt i Tyrkia og moren faktisk bortførte barnet uten fars samtykke kan det godt være at hun har en svak posisjon. Man burde absolutt tenke seg om før man stifter familie med utlendinger og bosetter seg i utlandet, det kan gå fryktelig galt når forholdet tar slutt.

Jeg skjønner at de fleste synes det er klart best at barnet bor i Norge, men det er ikke følelser som avgjør, men lovverket. Og det kan føles riv ruskende galt.

Anonymkode: 01720...a8f

På 12.1.2017 den 23.21, AnonymBruker skrev:

TS, hvorfor kan du ikke holde ut i noen år til barna blir større? Kanskje det kan bli bryllup?

Er barna muslimer?

Anonymkode: e7737...a0c

Ts 

Hæ? Jeg holde ut noe år til? Hva har dette med meg å gjøre? 

Og ja, både far, mor og barn er muslimer

Selvfølgelig skal barnet vokse opp med den primære omsorgspersonen, og det vil alltid være mor.  Sånn er biologien, det er bare de senere år likestillingen har ført til at far liksom er så viktig. Far er viktig, men vil aldri være viktigere enn mor.

Anonymkode: a9ed0...50a

• Liker 1
På 12.1.2017 den 11.46, AnonymBruker skrev:

Du tar feil De som er født til dobbel statsborgerskap får selvfølgelig det. Dvs at minst en av foreldrene har norsk statsborgerskap. Det er ikke noen søknad involvert, man bare sender inn fødselsattest og får registrert barnet i folkeregistret. 

Mine barn er født i utlandet og her får man ikke automatisk statsborgerskap fordi man er født her (det gjør man forøvrig heller ikke i Norge). 

Nei, du tar feil. Men med norsk mor kan man søke om norsk statsborgerskap. Og ungen kan ha dobbelt frem til 22 år, så må det velge. Men det er ingen automatikk at norske foreldre får norsk statsborgerskap. Det er det mange som har brent seg på. Ei veninne av meg med norsk far og svensk mor fikk vite at hun var statslsø da papirene ikke var  fylt ut rett. Tok ikke lange tiden å bli statsborger, men hun måtte faktisk søke

Anonymkode: dd167...64d

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du tar feil. Men med norsk mor kan man søke om norsk statsborgerskap. Og ungen kan ha dobbelt frem til 22 år, så må det velge. Men det er ingen automatikk at norske foreldre får norsk statsborgerskap. Det er det mange som har brent seg på. Ei veninne av meg med norsk far og svensk mor fikk vite at hun var statslsø da papirene ikke var  fylt ut rett. Tok ikke lange tiden å bli statsborger, men hun måtte faktisk søke

Anonymkode: dd167...64d

Dere kan ikke dette så best at dere ikke svare.   Når barn er født av norsk foreldre får de automatisk statsborgerskap. De må ikke søke på noe- de får automatisk.  Når barn er født til foreldre fra land hvor barn får AUTOMATISK statsborgerskap, feks, USA og Norge, får de dobbel statsborgerskap FOR LIVET.  De MÅ ikke velge et av de når de blir 22.  Trust me jeg vet..siden jeg er amerikansk med norsk mann med barn født i Norge.  

Anonymkode: c2054...3fa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...