AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #1 Skrevet 11. januar 2017 Jeg har en tyrkisk venn som giftet seg og fikk barn med en norsk dame. De bodde sammen i Tyrkia, men reiste til Norge før fødselen så ungen ble altså født i Norge og har norsk statsborgerskap. Nå skal dette paret skilles og hun har allerede tatt med seg ungen og flyttet tilbake til Norge. Har den tyrkiske pappaen noen som helst rettigheter? Jeg synst fryktelig synd på han som får revet bort ungen uten noe mulighet for å holde kontakten, for han kan jo ikke reise inn og ut av Norge for å besøke ungen som han vil. Men jeg skjønner jo selvfølgelig også at moren ikke kan forlate ungen hos faren i Tyrkia heller. Begge er i utgangspunktet like gode omsorgspersoner, og "eier" vel ungen like mye? Så hva gjør man da? Har noen vært borti eller hørt om lignende situasjon? Anonymkode: f53da...0e0
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #2 Skrevet 11. januar 2017 Dette er klokkeklart advokatmat. Spørsmålet er hvilket lands barnelover som skal gjelde. For å avgjøre dette må man se til internasjonale konvensjoner. Både Haag-konvensjonen og Europarådskonvensjonen kan være aktuelle. Utgangspunktet, slik jeg har forstått det, er at det er i landet hvor barnet var bosatt før konflikten om barnefordeling oppstod som skal gjelde. Det vil si at barnefordelingssaken skal gå etter tyrkisk rett. Dette forutsetter at konvensjonene som avgjør hvilket lands rett som skal gjelde, er ratifisert av både Tyrkia og Norge. Tyrkia har så vidt jeg vet ratifisert både Haag-konvensjonen og Europarådskonvensjonen. Noe som gjør Norge forpliktet til å respektere en avgjørelse om at saken skal gå for tyrkisk rett så lenge avgjørelsen er i tråd med konvensjonene. Både i Tyrkia og Norge avgjøres spørsmål om hvilket lands rett som gjelder i domstolene. Den tyrkiske faren må altså reise sak enten i Norge eller Tyrkia for å få dette spørsmålet avklart. Inntil dette skjer anses barnet som bosatt i Norge og norsk rett gjøres gjeldene. Og etter norsk rett har faren små muligheter til å få foreldreansvaret så lenge han bor i Tyrkia. Derfor vil det være i hans interesse å få saken avgjort i Tyrkia. Anonymkode: 6ac03...ec2 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #3 Skrevet 11. januar 2017 Ts Tusen takk for et godt svar 😀 Satt i grunnen å ventet på å kun få servert spydige og usaklige kommentarer. Faren til denne ungen har allerede kontakt med advokat, men i mitt hodet hørtes hele saken og situasjonen for vanskelig ut til at det i det hele tatt var muligheter for et lykkelig utfall for faren ( og selvfølgelig for ungen). Anonymkode: f53da...0e0
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #4 Skrevet 12. januar 2017 Jeg vet egentlig ingenting om det du spør etter, men ville bare si at ungen hadde vært norsk statborger om den ikke hadde vært født i Norge. Når mor er norsk statborger så følger barnet morens statsborgerskap. Når barnet er norsk statborger så er det med andre ord fordi moren er norsk, ikke fordi barnet er født i Norge. Eh! Det ble veldig smør på flesk, leste jeg nå. Anonymkode: 4afbd...823
sonush Skrevet 12. januar 2017 #5 Skrevet 12. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ts Tusen takk for et godt svar 😀 Satt i grunnen å ventet på å kun få servert spydige og usaklige kommentarer. Faren til denne ungen har allerede kontakt med advokat, men i mitt hodet hørtes hele saken og situasjonen for vanskelig ut til at det i det hele tatt var muligheter for et lykkelig utfall for faren ( og selvfølgelig for ungen). Anonymkode: f53da...0e0 Nettrollene har lagt seg. 😊😊 1
Gjest wildfig Skrevet 12. januar 2017 #6 Skrevet 12. januar 2017 Er jo en fryktelig trist sak for både foreldre og barnet
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #7 Skrevet 12. januar 2017 Det tryggeste valget for barnet er å få vokse opp i Norge. Barn er ikke eiendeler til foreldrene. Det er barna som har rett på mor og far, ikke omvendt. Foreldrene valgte utenlandsk partner av eget fritt valg, med de konsekvenser det kan medføre for barnet. Det er ikke synd på foreldrene, det er tross alt barnet det går ut over. Anonymkode: 3aece...7f0 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #8 Skrevet 12. januar 2017 Hva mener du (og din venn) ville være en lykkelig slutt for alle tre da? Beste er vel om faren kan skaffe seg en jobb og bo i Norge noen år, til barnet er stort nok til å kunne dra på samvær selv i ferier og slikt. Dette må nesten foreldrene finne ut av, men barnet må bo et sted med en av dem antageligvis. Hvis moren har jobb og nettverk i Tyrkia, kan de bo der, men hun kan vanskelig tvinges. Anonymkode: 8324b...d0f 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #9 Skrevet 12. januar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts Tusen takk for et godt svar 😀 Satt i grunnen å ventet på å kun få servert spydige og usaklige kommentarer. Faren til denne ungen har allerede kontakt med advokat, men i mitt hodet hørtes hele saken og situasjonen for vanskelig ut til at det i det hele tatt var muligheter for et lykkelig utfall for faren ( og selvfølgelig for ungen). Anonymkode: f53da...0e0 Hva er et lykkelig utfall for faren (og barnet) da? Ønsker far hovedomsorgen? Anonymkode: 58f5a...d09
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #10 Skrevet 12. januar 2017 4 timer siden, wildfig skrev: Er jo en fryktelig trist sak for både foreldre og barnet Ts Ja absolutt Det beste hadde nok sikkert vært om faren hadde flyttet til Norge også, men det er jo ikke bare bare det heller Anonymkode: f53da...0e0
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #11 Skrevet 12. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er et lykkelig utfall for faren (og barnet) da? Ønsker far hovedomsorgen? Anonymkode: 58f5a...d09 Ts Far ønsker ikke skilsmisse i det hele tatt nettopp pga barnet. Han vil i bunn og grunn bare at barnet skal ha mulighet til å vokse opp med både far og mor, men det er jo ikke så enkelt når mor plutselig reiste tilbake til Norge. Han ønsker hovedomsorgen ja, i og med at en mellomting ikke er mulig når avstanden mellom mor og far er så stor, og det samme ønsker jo selvfølgelig også mor. Anonymkode: f53da...0e0 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #12 Skrevet 12. januar 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet egentlig ingenting om det du spør etter, men ville bare si at ungen hadde vært norsk statborger om den ikke hadde vært født i Norge. Når mor er norsk statborger så følger barnet morens statsborgerskap. Når barnet er norsk statborger så er det med andre ord fordi moren er norsk, ikke fordi barnet er født i Norge. Eh! Det ble veldig smør på flesk, leste jeg nå. Anonymkode: 4afbd...823 Jeg har født to barn i Sverige, og begge har svensk statsborgerskap. Norge tillater ikke dobbelt, og man må søke om å få annet statsborgerskap enn landet man er født i. Barna kan da altså få norsk statsborgerskap, men da må pappaen også underskrive. Anonymkode: 1a5d4...dc5 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #13 Skrevet 12. januar 2017 Hva er det beste alternativet for barnet da? Se helt bort i fra hva som er best for mor og far. Anonymkode: 58f5a...d09
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #14 Skrevet 12. januar 2017 Synes det blir veldig rart av dere å si at barnet har det bedre sv å vokse opp i Norge?? Dor noe tull! Fordi Norge er best?? Kan garantere at pappaen synes Tyrkia er best! Helt utrolig at ett så lite land kan tro sååå høyt om seg selv helt ukritisk held tiden... Anonymkode: 87821...668 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #15 Skrevet 12. januar 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har født to barn i Sverige, og begge har svensk statsborgerskap. Norge tillater ikke dobbelt, og man må søke om å få annet statsborgerskap enn landet man er født i. Barna kan da altså få norsk statsborgerskap, men da må pappaen også underskrive. Anonymkode: 1a5d4...dc5 Du tar feil De som er født til dobbel statsborgerskap får selvfølgelig det. Dvs at minst en av foreldrene har norsk statsborgerskap. Det er ikke noen søknad involvert, man bare sender inn fødselsattest og får registrert barnet i folkeregistret. Mine barn er født i utlandet og her får man ikke automatisk statsborgerskap fordi man er født her (det gjør man forøvrig heller ikke i Norge). Anonymkode: 0bc73...4dd
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #16 Skrevet 12. januar 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det beste alternativet for barnet da? Se helt bort i fra hva som er best for mor og far. Anonymkode: 58f5a...d09 Ts Det er nettopp det som er så vanskelig. Det er fordeler og bakdeler hos både mor og far. Ting jeg helst ikke vil gå for mye inn på for å holde saken mest mulig anonym. Anonymkode: f53da...0e0
Outlander Skrevet 12. januar 2017 #17 Skrevet 12. januar 2017 (endret) 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har født to barn i Sverige, og begge har svensk statsborgerskap. Norge tillater ikke dobbelt, og man må søke om å få annet statsborgerskap enn landet man er født i. Barna kan da altså få norsk statsborgerskap, men da må pappaen også underskrive. Anonymkode: 1a5d4...dc5 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tar feil De som er født til dobbel statsborgerskap får selvfølgelig det. Dvs at minst en av foreldrene har norsk statsborgerskap. Det er ikke noen søknad involvert, man bare sender inn fødselsattest og får registrert barnet i folkeregistret. Mine barn er født i utlandet og her får man ikke automatisk statsborgerskap fordi man er født her (det gjør man forøvrig heller ikke i Norge). Anonymkode: 0bc73...4dd Da tar dere begge feil. Norge tillater dobbel statsborgerskap i NOEN land. Som feks, mine barn, som er født i Norge men jeg er amerikansk. Da har de dobbel men det er fordi uansett hvor disse barna er født, får de statsborgerskap automatisk fra min mann (Norge) og meg (Amerikansk). Det høres ut som hun har bortførte barnet - og da kan hun få skikkelig straff. Endret 12. januar 2017 av Outlander 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #18 Skrevet 12. januar 2017 SÅ fremt ikke far er meget velstående, så har nok barna både flere og bedre muligheter i Norge. Og jeg tror nok far gjør klokt i å samarbeide og ikke lage store konflikter, i verste fall risikerer han at barna ikke kan komme til Tyrkia på besøk hvis det mistenkes fare for kidnapping. Mor og barn er i Norge, så sannsynligheten er stor for at man følger norsk lov om hun søkte skilsmisse fra Norge (det antar jeg at hun gjorde, ellers hadde vel barnefar nektet å la henne reise ut med barna). Anonymkode: 0bc73...4dd 3
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #19 Skrevet 12. januar 2017 1 minutt siden, Outlander skrev: Da tar dere begge feil. Norge tillater dobbel statsborgerskap i NOEN land. Som feks, mine barn, som er født i Norge men jeg er amerikansk. Da har de dobbel men det er fordi uansett hvor disse barna er født, får de statsborgerskap automatisk fra min mann (Norge) og meg (Amerikansk). Det høres ut som hun har bortførte barnet - og da kan hun få skikkelig straff. Nei, selv om ingen av foreldrene er f.eks. amerikanske så kan barna få amerikanske statsborgerskap også, om de er født der. Anonymkode: 0bc73...4dd
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #20 Skrevet 12. januar 2017 I Tyrkia vil vel far få foreldreretten automatisk, så lenge ikke barnet er under 7 år eller noe. Eller så var det mens barnet fortsatt måtte amme. Jeg husker ikke helt, men det er noen islamske regler som gjør at jeg har full forståelse for at mor ikke ville ta en barnefordelingssak i Tyrkia. Så dette er vel helt klart barnebortføring av mor, men en forståelig en. Anonymkode: 8d099...f53 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå