hjertesukka Skrevet 13. januar 2017 #21 Skrevet 13. januar 2017 Fikk påvist gallestein ved ultralyd pga noe annet, men glad jeg fikk vite det i tilfelle det blir smerter. Har ikke hatt vondt til nå #bank i bordet#. Har lest litt om det, og la merke til at man skal helst unngå ingefær hvis man har gallestein.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #22 Skrevet 13. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det tok meg 10 år og bytte av fastlege før jeg ble diagnosert. Gamle legen min var overbevist om at jeg hadde "stress-relatert smertesyndrom", og at det kom til å gå over av seg selv med tran og nakkebøy. Når jeg fikk ny fastlege (yngre lege, nærmest nyutdannet) forklarte jeg symptomene, hvorpå hun utbrøt "I all verden, dette må jo være gallestein!" Så nå får jeg endelig hjelp. Enkelte leger er bare ubrukelige. Anonymkode: f0950...434 Jeg er så enig. Jeg hadde lys avføring, mørk urin, sterke smerter, oppkast, høy crp, det er som tatt utav læreboken på gallesteinsanfall. Det burde iallfall blitt undersøkt siden jeg fikk gjentakende anfall flere ganger. De var mildere, men hadde samme symptomer. Den andre gangen jeg hadde anfall var crp over 90 og jeg fikk antibiotika og beskjed om å møte på legekontoret hver dag for å sjekke at crp gikk ned. Tre forskjellige leger har gitt meg kun antibiotikakur og fulgt opp at crp gikk ned etterhvert. Skal ta det opp med fastlegen jeg har nå, har ikke hatt særlig plager mens jeg har hatt siste fastlegen, men kjenner ofte murring ved høyre ribbensbue. tusen takk for svar! Anonymkode: fbd50...f84
Frøken M Skrevet 13. januar 2017 Forfatter #23 Skrevet 13. januar 2017 1 time siden, hjertesukka skrev: Fikk påvist gallestein ved ultralyd pga noe annet, men glad jeg fikk vite det i tilfelle det blir smerter. Har ikke hatt vondt til nå #bank i bordet#. Har lest litt om det, og la merke til at man skal helst unngå ingefær hvis man har gallestein. Oi, men det er jo bra at du ikke har noe plager eller vondt pga det. Han som tok ultralyd på meg sa at mange kan ha 20-30 steiner der men ikke kjenne noen ting. Fikk du vite hvor mange det var der? Hehe
Batgirl Skrevet 13. januar 2017 #24 Skrevet 13. januar 2017 Andre gang jeg hadde anfall ble jeg hentet med ambulanse grunnet voldsomme smerter, så ble jeg liggende tre uker på sykehus, høy på ketorax, med en stein sittende fast i gallegangen (det var midt i sommerferien på et lite sykehus). Fikk tilslutt fjernet steinen som blokkerte, men etter tre anfall til samme høst som alle endte på legevakt fikk jeg fjernet galleblæra, da hadde den vært betent så mange ganger at mye arrvev var dannet og di hadde store problemet med å få den løs. To år siden nå, ikke kjent noe siden
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #25 Skrevet 13. januar 2017 1 time siden, drue skrev: Ja, skummelt med leger som bare antar. Tok 6 år før jeg fikk diagnosen. Jeg var ganske ung, og fastlegen min sa ordrett første gangen jeg var innom "Det kan høres ut som gallestein, men du er for ung". Så, da gikk årene da. Ble vel sendt til ultralyd én gang i løpet av de årene (de fant ingenting da), og legevakten sendte meg hjem mange ganger med smertestillende. Dette ga meg store problemer med psyken i tenårene, og jeg ble helt hypokonder. Hvilke smertestillende sendte de deg hjem med? Anonymkode: b6744...feb
hjertesukka Skrevet 14. januar 2017 #26 Skrevet 14. januar 2017 8 timer siden, Frøken M skrev: Oi, men det er jo bra at du ikke har noe plager eller vondt pga det. Han som tok ultralyd på meg sa at mange kan ha 20-30 steiner der men ikke kjenne noen ting. Fikk du vite hvor mange det var der? Hehe Nei, han sa ingenting om det, angrer nå at jeg ikke spurte. Men jeg var der for noe annet, så han virket ikke så interessert i disse steinene.
drue Skrevet 14. januar 2017 #27 Skrevet 14. januar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilke smertestillende sendte de deg hjem med? Anonymkode: b6744...feb Det husker jeg ikke, det er mer enn 10 år siden. Det jeg husker er at de ikke hjalp i det hele tatt.
Frøken M Skrevet 14. januar 2017 Forfatter #28 Skrevet 14. januar 2017 11 timer siden, hjertesukka skrev: Fikk påvist gallestein ved ultralyd pga noe annet, men glad jeg fikk vite det i tilfelle det blir smerter. Har ikke hatt vondt til nå #bank i bordet#. Har lest litt om det, og la merke til at man skal helst unngå ingefær hvis man har gallestein. Oi, men det er jo bra at du ikke har noe plager eller vondt pga det. Han som tok ultralyd på meg sa at mange kan ha 20-30 steiner der men ikke kjenne noen ting. Fikk du vite hvor mange det var der? Hehe 1
Frøken M Skrevet 14. januar 2017 Forfatter #29 Skrevet 14. januar 2017 Jeg har ikke hatt anfall på snart 4 dager nå, bank i bordet. Men går rundt å er redd for at det skal komme igjen. Og innimellom føler jeg et lite stikk på høyre siden også går det over igjen med en gang. Kan kanskje være litt ømt der? Ikke spist sjokolade eller noe som helst. Bare lagd mat fra bunn og spist sunt nå de dagene her. Men én ting jeg og syns er veldig rart er at gallestein kan jo bli laget pga kolesterol, da syns jeg det er litt rart at legen ikke har tatt blodprøver av meg for å sjekke kolesterolet? Eller se tilbake på tidligere prøver? Kanskje litt ekkelt å skrive dette. Men avføringen i dag tidlig var veldig lys og rennende. Men jeg har spist yoghurt og drukket melk noe jeg vet jeg reagerer på om morgnen. Men hadde dere lys avføring hele tiden ?
Serafina. Skrevet 15. januar 2017 #30 Skrevet 15. januar 2017 På 13. januar 2017 den 23.28, hjertesukka skrev: Fikk påvist gallestein ved ultralyd pga noe annet, men glad jeg fikk vite det i tilfelle det blir smerter. Har ikke hatt vondt til nå #bank i bordet#. Har lest litt om det, og la merke til at man skal helst unngå ingefær hvis man har gallestein. Det er veldig stor andel som har gallestein og som aldri har noen plager med dem. Så vidt jeg husker øker andelen med gallestein spesielt for kvinner jo eldre vi blir. Ikke tenk på det, de fleste får ikke gallesteinsanfall - heldigvis - det er virkelig forjævlig vondt.
hjertesukka Skrevet 15. januar 2017 #31 Skrevet 15. januar 2017 2 minutter siden, Serafina. skrev: Det er veldig stor andel som har gallestein og som aldri har noen plager med dem. Så vidt jeg husker øker andelen med gallestein spesielt for kvinner jo eldre vi blir. Ikke tenk på det, de fleste får ikke gallesteinsanfall - heldigvis - det er virkelig forjævlig vondt. Godt å høre!
Silfen Skrevet 15. januar 2017 #32 Skrevet 15. januar 2017 Jeg hadde bare grus, men jevnlige anfall likevel. Fikk den fjernet for 5 år siden, beste avgjørelsen ever. Alt kunne trigge, bare det å svelge feil fra et glass vann, helt merkelig men joda. Som kvinner er vi disponert omtrent 50 % mer enn menn, i tillegg øke sjansene for å få anfall med for eksempel overvekt og for hver fødsel. Så ikke alltid like heldig med å være kvinne.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå