Frøken M Skrevet 11. januar 2017 #1 Del Skrevet 11. januar 2017 Har blitt påvist 8 gallesten, hvor en av dem er 1 cm, er det stort? Noen andre som har gallesten eller har hatt? Kan de gå bort? Blir de større? Fikk ikke så mye informasjon av legen da jeg var der i stad. Og hva er ja mat og hva er nei mat? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drue Skrevet 11. januar 2017 #2 Del Skrevet 11. januar 2017 Jeg hadde vel ca 8 steiner som ble tatt ut da jeg fjerna galleblæren min, husker ikke nøyaktig størrelse. Kanskje 1-2 cm? Store nok til å gi meg et smertehelvete. Hos meg tok det årevis før de fant utav det, fikk anfall 3-4 ganger i året. Tror jeg gikk med det i 5-6 år. Til slutt var galleblæra betent, og de måtte bare ta den ut. Har ikke hatt plager med gallestein siden det En sjelden gang kan gallestein oppløses i galleblæra og forsvinne, men dette er harde steiner altså (jeg fikk mine med meg hjem de er utrolig harde). Ofte så ligger de bare i galleblæra, det er når de passerer ut gallegangen du får vondt. Dette var i tenårene hos meg, så hadde nok ikke verdens beste kosthold. Prøvde å kutte og ditt og datt, men fikk smerteanfall gang på gang uansett. Du får etterlyse mer informasjon fra legen din hvis du er usikker og bekymra! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken M Skrevet 11. januar 2017 Forfatter #3 Del Skrevet 11. januar 2017 18 minutter siden, drue skrev: Jeg hadde vel ca 8 steiner som ble tatt ut da jeg fjerna galleblæren min, husker ikke nøyaktig størrelse. Kanskje 1-2 cm? Store nok til å gi meg et smertehelvete. Hos meg tok det årevis før de fant utav det, fikk anfall 3-4 ganger i året. Tror jeg gikk med det i 5-6 år. Til slutt var galleblæra betent, og de måtte bare ta den ut. Har ikke hatt plager med gallestein siden det En sjelden gang kan gallestein oppløses i galleblæra og forsvinne, men dette er harde steiner altså (jeg fikk mine med meg hjem de er utrolig harde). Ofte så ligger de bare i galleblæra, det er når de passerer ut gallegangen du får vondt. Dette var i tenårene hos meg, så hadde nok ikke verdens beste kosthold. Prøvde å kutte og ditt og datt, men fikk smerteanfall gang på gang uansett. Du får etterlyse mer informasjon fra legen din hvis du er usikker og bekymra! Oi, er det så harde? Haha! Merket du noe selv til at det var betent før de tok den ut? Jeg vil helst unngå operasjon. Så snakka med legen min tidligere idag, om å se det an. Om jeg får anfall 1 gang i året så klarer jeg å leve med den smerten. Var lørdag som var jeg begynte å få vondt. Først 1 gang , så en gang til også siste gangen var sinnsykt vondt at jeg ikke viste hvor jeg skulle gjøre av meg. Også fikk jeg ett til på søndag. Ingenting på mandag, men hadde litt i går på morgnen. Ingenting senere på kvelden og ingenting idag heldigvis! 👌 Men siden jeg hadde så mye vondt kan det ha vært fler som har passert da ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drue Skrevet 12. januar 2017 #4 Del Skrevet 12. januar 2017 10 timer siden, Frøken M skrev: Oi, er det så harde? Haha! Merket du noe selv til at det var betent før de tok den ut? Jeg vil helst unngå operasjon. Så snakka med legen min tidligere idag, om å se det an. Om jeg får anfall 1 gang i året så klarer jeg å leve med den smerten. Var lørdag som var jeg begynte å få vondt. Først 1 gang , så en gang til også siste gangen var sinnsykt vondt at jeg ikke viste hvor jeg skulle gjøre av meg. Også fikk jeg ett til på søndag. Ingenting på mandag, men hadde litt i går på morgnen. Ingenting senere på kvelden og ingenting idag heldigvis! 👌 Men siden jeg hadde så mye vondt kan det ha vært fler som har passert da ? Ja, det siste gallesteinsanfallet jeg hadde varte i over 24 timer, jeg hadde feber og var generelt dårlig. Det var da de fant utav det, og en eller to uker senere fjerna de galleblæren. Jeg hadde heller hatt operasjon enn å ha de smertene en gang i året, jeg trodde seriøst jeg skulle dø hver eneste gang. Men det får du jo kjenne på selv. Operasjonen er helt rutine og ikke farlig, og de aller fleste kan spise helt normalt i ettertid (man bør kanskje ikke pøse nedpå med ribbesvor i begynnelsen, men hvem gjør det uansett?). Operasjon er det vel uansett legen som skal råde deg til, så du får høre hva h*n sier framover. Vanskelig å si om det er flere som har passert, eller om det er én som har gitt deg plager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #5 Del Skrevet 12. januar 2017 Hmm.. vet ikke.. men jeg har ikke fullt så mange, har 3-4 og de er på 2 cm noen av dem. Ikke vært særlig plaget, annet enn milde/moderate smerter. F.eks i går så kjente jeg "noe" der, men er bedre idag. Min mor sliter med det samme, bare at hun får smerteanfall med oppkast der hun kaver rundt på gulvet av smerte osv. Huff... høres så grusomt ut Anonymkode: 324d5...496 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #6 Del Skrevet 12. januar 2017 Jeg aner ikke hvor store mine var eller hvor mange, men fjernet galleblæra da anfallene ble hyppigere og verre. Det beste for kroppen er å beholde galleblære, men ikke på bekostning av anfall og store smerter. Nå finnes det prosedyrer for å fjerne bare steinene slik at du kan beholde galleblæra. Jeg aner ikke hvor mange sykehus som gjør det på denne måten, men det går an å sjekke ut. Det er jo fritt sykehusvalg. Anonymkode: 28bf1...74a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #7 Del Skrevet 12. januar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hmm.. vet ikke.. men jeg har ikke fullt så mange, har 3-4 og de er på 2 cm noen av dem. Ikke vært særlig plaget, annet enn milde/moderate smerter. F.eks i går så kjente jeg "noe" der, men er bedre idag. Min mor sliter med det samme, bare at hun får smerteanfall med oppkast der hun kaver rundt på gulvet av smerte osv. Huff... høres så grusomt ut Anonymkode: 324d5...496 Sånn hadde jeg det også. Helt grusomt. Anonymkode: 28bf1...74a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #8 Del Skrevet 12. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg aner ikke hvor store mine var eller hvor mange, men fjernet galleblæra da anfallene ble hyppigere og verre. Det beste for kroppen er å beholde galleblære, men ikke på bekostning av anfall og store smerter. Nå finnes det prosedyrer for å fjerne bare steinene slik at du kan beholde galleblæra. Jeg aner ikke hvor mange sykehus som gjør det på denne måten, men det går an å sjekke ut. Det er jo fritt sykehusvalg. Anonymkode: 28bf1...74a Smart men vil det ikke komme nye steiner, bare? Anonymkode: 324d5...496 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken M Skrevet 13. januar 2017 Forfatter #9 Del Skrevet 13. januar 2017 Men er det sånn at steinene kan bli borte også? Altså at man bæsjer dem ut? Hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fresia Skrevet 13. januar 2017 #10 Del Skrevet 13. januar 2017 6 timer siden, Frøken M skrev: Men er det sånn at steinene kan bli borte også? Altså at man bæsjer dem ut? Hehe det stemmer jeg har hatt symptomer på gallestein lenge, men det var først på den tredje ultralyden de så gallestein hos meg. galleblæra mi er ødelagt. trolig på grunn av gallestein og betennelse. jeg har slitt med dette i flere år, men nå er det over ett år sida jeg hadde et skikkelig ille gallesteinsanfall med uutholdelige smerter, feber og oppkast. har dog fortsatt en del smerter i magen - særlig i forbindelse med måltider. rømme må jeg være forsiktig med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #11 Del Skrevet 13. januar 2017 Jeg ble innlagt på sykehus etter en natt med voldsomme magesmerter, oppkast og diare. De nevnte ikke gallestein eller undersøkte for det i det hele tatt. Mørk urin om morgenen på sykehuset, og da mente de at det hadde vært en kraftig blærebetennelse. Hadde høy senkning. Ble sendt hjem med en heftig antibiotikakur, og ble bra etterhvert. Slike anfall gjentok seg flere ganger, men ble gradvis mildere. Hver gang fikk jeg antibiotikakur (da senkningen var høy) og måtte sjekke senkningen på legesenteret hver dag. Dette er noen år siden nå, men jeg syntes det var merkelig at ingen tenkte på gallestein? Når jeg har lest om gallesteinsanfall så beskriver de på en prikk hvordan jeg opplevde det. Det ble ikke tatt ultralyd eller noe som helst. Tror de var redd for at det var blindtarmbetennelse den første gangen da jeg ble lagt inn på sykehuset. Jeg mistenker at jeg hadde gallesteinsanfall, har litt smerter nå og da der galleblæren sitter. Anonymkode: fbd50...f84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken M Skrevet 13. januar 2017 Forfatter #12 Del Skrevet 13. januar 2017 Men om de faktisk kan bli borte , kjenner man at de forsvinner eller gir det ikke smerter? Jeg vet at den ene jeg har er 1 cm , mens de andre er mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøken M Skrevet 13. januar 2017 Forfatter #13 Del Skrevet 13. januar 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble innlagt på sykehus etter en natt med voldsomme magesmerter, oppkast og diare. De nevnte ikke gallestein eller undersøkte for det i det hele tatt. Mørk urin om morgenen på sykehuset, og da mente de at det hadde vært en kraftig blærebetennelse. Hadde høy senkning. Ble sendt hjem med en heftig antibiotikakur, og ble bra etterhvert. Slike anfall gjentok seg flere ganger, men ble gradvis mildere. Hver gang fikk jeg antibiotikakur (da senkningen var høy) og måtte sjekke senkningen på legesenteret hver dag. Dette er noen år siden nå, men jeg syntes det var merkelig at ingen tenkte på gallestein? Når jeg har lest om gallesteinsanfall så beskriver de på en prikk hvordan jeg opplevde det. Det ble ikke tatt ultralyd eller noe som helst. Tror de var redd for at det var blindtarmbetennelse den første gangen da jeg ble lagt inn på sykehuset. Jeg mistenker at jeg hadde gallesteinsanfall, har litt smerter nå og da der galleblæren sitter. Anonymkode: fbd50...f84 Jeg syns det er veldig skummelt med leger , virker som de antar at det er det og det som feiler en person uten å faktisk sjekke det opp. Kan godt hende det er det du har hatt da ja Er jo ekstremt vondt når man får anfall. Kanskje du kan sjekke det opp med ultralyd nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LittleBabyBlue Skrevet 13. januar 2017 #14 Del Skrevet 13. januar 2017 Det finnes ingen gode kostholdsråd for gallestein. Noen reagerer på rå paprika, noen på sjokolade, alkohol, ost osv osv. Man må nesten prøve seg frem. Start med å tenke tilbake på hva du åt ved siste anfall. Problemet med gallestein er ikke bare steinene du har, men at du har en galleblære som produserer steiner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moroklompen Skrevet 13. januar 2017 #15 Del Skrevet 13. januar 2017 De opererte ut 58 steiner av meg, de var små da, som grus og like harde som Stein. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #16 Del Skrevet 13. januar 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er noen år siden nå, men jeg syntes det var merkelig at ingen tenkte på gallestein? Anonymkode: fbd50...f84 Det tok meg 10 år og bytte av fastlege før jeg ble diagnosert. Gamle legen min var overbevist om at jeg hadde "stress-relatert smertesyndrom", og at det kom til å gå over av seg selv med tran og nakkebøy. Når jeg fikk ny fastlege (yngre lege, nærmest nyutdannet) forklarte jeg symptomene, hvorpå hun utbrøt "I all verden, dette må jo være gallestein!" Så nå får jeg endelig hjelp. Enkelte leger er bare ubrukelige. Anonymkode: f0950...434 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drue Skrevet 13. januar 2017 #17 Del Skrevet 13. januar 2017 På 1/12/2017 den 10.00, AnonymBruker skrev: Hmm.. vet ikke.. men jeg har ikke fullt så mange, har 3-4 og de er på 2 cm noen av dem. Ikke vært særlig plaget, annet enn milde/moderate smerter. F.eks i går så kjente jeg "noe" der, men er bedre idag. Min mor sliter med det samme, bare at hun får smerteanfall med oppkast der hun kaver rundt på gulvet av smerte osv. Huff... høres så grusomt ut Anonymkode: 324d5...496 Stakkars! Akkurat sånn hadde jeg det også. Det er skikkelig fælt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #18 Del Skrevet 13. januar 2017 Akkurat nå, Frøken M skrev: Jeg syns det er veldig skummelt med leger , virker som de antar at det er det og det som feiler en person uten å faktisk sjekke det opp. Kan godt hende det er det du har hatt da ja Er jo ekstremt vondt når man får anfall. Kanskje du kan sjekke det opp med ultralyd nå? Ja, tror kanskje det hadde vært lurt. Anonymkode: fbd50...f84 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #19 Del Skrevet 13. januar 2017 Jeg fikk beskjed om at de fjerner steinene ved å gå ned med en slags slange via munnen og henter de opp. Jeg spurte om de ikke kunne operere istedet, men nei det kunne de ikke. Heldigvis slapp jeg, da steinene mest sannsynlig kom ut av seg selv Anonymkode: b8ce8...3a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drue Skrevet 13. januar 2017 #20 Del Skrevet 13. januar 2017 11 minutter siden, Frøken M skrev: Jeg syns det er veldig skummelt med leger , virker som de antar at det er det og det som feiler en person uten å faktisk sjekke det opp. Kan godt hende det er det du har hatt da ja Er jo ekstremt vondt når man får anfall. Kanskje du kan sjekke det opp med ultralyd nå? Ja, skummelt med leger som bare antar. Tok 6 år før jeg fikk diagnosen. Jeg var ganske ung, og fastlegen min sa ordrett første gangen jeg var innom "Det kan høres ut som gallestein, men du er for ung". Så, da gikk årene da. Ble vel sendt til ultralyd én gang i løpet av de årene (de fant ingenting da), og legevakten sendte meg hjem mange ganger med smertestillende. Dette ga meg store problemer med psyken i tenårene, og jeg ble helt hypokonder. Dette har heldigvis roa seg. Skifta fastlege ganske kjapt etter at jeg fikk diagnosen på sykehuset 6 minutter siden, moroklompen skrev: De opererte ut 58 steiner av meg, de var små da, som grus og like harde som Stein. Oi, det var voldsomt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå