Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker å begynne å søke jobb etter å ha vært psykisk syk i to lengre perioder. Jeg har gått på skole og jobbet sammenhengende i en del år, men så ble jeg uventet psykisk syk og var syk i rundt 6 måneder der jeg ikke gjorde noen ting. Etter dette fikk jeg en jobb igjennom NAV og jeg jobbet i noen måneder før jeg etter dette ble syk igjen i 8 måneder der jeg var innlagt på psykiatrisk sykehus. Har nå gått på skole i 1/2 år. Dette ser jo så klart ikke særlig bra ut på CV'en og jeg er redd for at jeg kommer til å få spørsmål rundt dette. Hva svarer jeg? Burde jeg være ærlig og si det som det er eller finne på en hvit løyn?

Anonymkode: 027bc...136

Videoannonse
Annonse
Gjest Annetnavn_
Skrevet

Vær ærlig uten å utbrodere. Si noe om hvordan du er i dag. En løgn bli raskt avslørt.

Skrevet

Det kan bli brukt mot deg ved en senere  anledning

• Liker 2
Skrevet

Tror det er mange som pynter på cven i slike tilfeller, hva en gjør og bestemmer seg for er opp til en selv.

Hvis jeg var arbeidsgiver så hadde jeg satt pris på slik ærlighet,men ikke alle gjør det-i dagens samfunn skal jo alle være perfekte ;)

Anonymkode: 506ed...d69

Gjest Annetnavn_
Skrevet
1 time siden, runi skrev:

Det kan bli brukt mot deg ved en senere  anledning

Det kan det, men å lyve kan også bli brukt mot en. Jeg ansetter folk. Om en er friskmeldt etter å ha vært syk en periode, vil jeg heller ansette den enn en løgner. 

Skrevet
7 minutter siden, Strixa skrev:

Det kan det, men å lyve kan også bli brukt mot en. Jeg ansetter folk. Om en er friskmeldt etter å ha vært syk en periode, vil jeg heller ansette den enn en løgner. 

Der er jeg enig med deg.

Men da er du en av de gode.

Gjest Annetnavn_
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Der er jeg enig med deg.

Men da er du en av de gode.

Jeg er fair. Det finnes et regelverk å forholde seg til når man ansetter.

Skrevet

Kommer kanskje an på bransjen? Og den som intervjuer selvsagt, men det kan man jo ikke vite. Jeg tror kanskje jeg bare ville sagt at jeg hadde hatt helseplager, men at jeg nå er frisk igjen. Du trenger jo ikke fortelle at det er snakk om psykisk sykdom, samtidig som det ikke er en løgn. Psykisk sykdom er dessverre ganske stigmatiserende enda. Men tenk litt på hva stillingen innebærer, er det noe som kan utløse sykdom hos deg, eller kan du bruke dine personlige opplevelser som noe positivt i stillingen?

Anonymkode: 3bbce...97b

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville heller ha brukt ordet "sykdom" og ikke utbrodert noe mer utover det nødvendige. Arbeidsgiver skal ikke legge seg opp i din helsetilstand utover eventuelle tilpasninger på arbeidsplassen. Selv om psykiske lidelser er langt mer normalisert enn hva det har vært, er det fortsatt ganske stigmatisert, og det særlig i yrkessammenheng. 

Anonymkode: 68271...fa2

• Liker 1
Skrevet
39 minutter siden, Strixa skrev:

Jeg er fair. Det finnes et regelverk å forholde seg til når man ansetter.

Det er godt nok, vi er alle mennesker.

Skrevet

Si at du var syk, men er frisk nå. Sier du psykisk sykdom vil de aller fleste luke deg ut med mindre du gjør et eksepsjonelt bra intervju.

7 timer siden, Strixa skrev:

Hvem velger du av en som ikke har vært syk, en som har hatt fysisk sykdom ala skadet fot/ kne og en som har vært borte grunnet fysisk sykdom?

Den mest ustabile av de tre er den psykisk syke for det kan komme tilbake

Anonymkode: 4367d...969

Gjest Annetnavn_
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Si at du var syk, men er frisk nå. Sier du psykisk sykdom vil de aller fleste luke deg ut med mindre du gjør et eksepsjonelt bra intervju.

Hvem velger du av en som ikke har vært syk, en som har hatt fysisk sykdom ala skadet fot/ kne og en som har vært borte grunnet fysisk sykdom?

Den mest ustabile av de tre er den psykisk syke for det kan komme tilbake

Det er ikke lov å spørre om helsetilstand i et intervju.

Skrevet
25 minutter siden, Strixa skrev:

Arbeidsgiver vil naturlig nok stille spørsmål om tomrommet i CV'en. Det er hva TS svarer til dette som er tema for tråden. 

Skrevet
34 minutter siden, Strixa skrev:

Men du spør om tomrommet i CV og 3 personer gir et av de svarene. Eller de 3 personene gir informasjonen frivillig

Gjest Annetnavn_
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver vil naturlig nok stille spørsmål om tomrommet i CV'en. Det er hva TS svarer til dette som er tema for tråden. 

Det vet jeg. Men arbeidsgiver vil ikke kunne vite noe om de andre kandidatenes helsetilstand. Derfor er det vanskelig å sammenligne kandidater ut fra helse. Poenget mitt er at det er i alle fall ikke noe sjakktrekk å lyve om hullene i CVn. Får man spørsmålet, må man finne et svar som er ærlig, uten at man trenger utbrodere. At man nå er frisk, er en viktig sak å få med.

Skrevet

Hadde løyet. Folk er helt vilt stigmatiserende når det gjelder psykisk sykdom stadig vekk, og åpenhet får nesten uten unntak bare tilbakevirkende negativ kraft og utvikler seg fort til en heksejakt. Hadde sagt jeg hadde vært syk. Men ikke gått i detalj. 

Anonymkode: 23d10...aef

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Strixa skrev:

Det vet jeg. Men arbeidsgiver vil ikke kunne vite noe om de andre kandidatenes helsetilstand. Derfor er det vanskelig å sammenligne kandidater ut fra helse. Poenget mitt er at det er i alle fall ikke noe sjakktrekk å lyve om hullene i CVn. Får man spørsmålet, må man finne et svar som er ærlig, uten at man trenger utbrodere. At man nå er frisk, er en viktig sak å få med.

Det var vel et hypotetisk spørsmål regner jeg med. Poenget er at et av svaralternativene skiller seg vesentli mer negativt ut enn de andre. Å oppgi "sykdom" som årsak er ikke løgn selv om kan ikke inkluderer "psykisk". 

Er TS helt frisk nå da? 

Skrevet
6 minutter siden, Strixa skrev:

Så med andre ord, du er som alle andre sjefer som legger personer med psykisk sykdom nederst på rangstigen og du burde da ikke oppfordre TS til å fortelle om sin psykiske sykdom

Det er lett å sitte her og si at hun burde gjøre det som er "riktig og ærlig", men du viser jo selv at du ikke ville belønnet den oppførselen i din jobb. Du ville ansatt den andre kandidaten

Jeg derimot snakker av egen erfaring og vet det beste man kan gjøre er å si man var syk og håpe at intervjueren respekterer andres privatliv til at han ikke spør mer om sykdommen. Personer som deg har det jævla lett og dere har så enkelt for å ta den moraliserende tonen der alt liksom ordner seg om man er ærlig og redelig. Sjefer er mest interessert i seg selv og egen bedrift/ stilling og ansetter ikke noen fordi de er ærlige

Skrevet
2 timer siden, Strixa skrev:

En ting er hva som er lov, en annen ting er hva som er praktisert. Jeg har vært på mange intervju, jeg har også sittet i ansettelsesutvalg. Både i offentlig og i privat sektor. Kandidatens helse er et tema. Man kan like eller ikke like det.

Gjest Annetnavn_
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så med andre ord, du er som alle andre sjefer som legger personer med psykisk sykdom nederst på rangstigen og du burde da ikke oppfordre TS til å fortelle om sin psykiske sykdom

Det er lett å sitte her og si at hun burde gjøre det som er "riktig og ærlig", men du viser jo selv at du ikke ville belønnet den oppførselen i din jobb. Du ville ansatt den andre kandidaten

Jeg derimot snakker av egen erfaring og vet det beste man kan gjøre er å si man var syk og håpe at intervjueren respekterer andres privatliv til at han ikke spør mer om sykdommen. Personer som deg har det jævla lett og dere har så enkelt for å ta den moraliserende tonen der alt liksom ordner seg om man er ærlig og redelig. Sjefer er mest interessert i seg selv og egen bedrift/ stilling og ansetter ikke noen fordi de er ærlige

1. Jeg har aldri sagt jeg er sjef, jeg driver med ansettelser.

2. Om en person er frisk, ser jeg ingen grunn til å ikke ansette han eller henne.

3. Å lyve er det dummeste man kan gjøre.

4.Utifra diskusjonen her skjønner jeg ikke hvordan du kunne trekke den konklusjonen som du gjør i første avsnitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...