Gå til innhold

Når snudde dere bilsetet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på 3,5 år som tidvis protesterer vilt på å sitte bakover. Hadde i utgangspunktet tenkt at hun skulle sitte bakovervendt til i hvert fall 4 år på grunn av trafikksikkerhet. Hun har alltid vært veldig enkel i bil. Nå har hun tidvis begynt å protestere heftig på nokså korte turer på 10-15 minutter. Hun sier (brøler) at hun har vondt i beina. Hun sitter jo veldig bøyd med beina. Jeg antar de sovner, og at hun kanskje blir litt revet med hvis hun er sliten og i et leit humør. Gjelder ikke alle turer. Er opptatt av bilsikkerhet, men er ganske ubehagelig å kjøre når ungen din sitter bak og roper at hun har vondt.

Når snudde dere setet og hvorfor?

Anonymkode: 9dcec...c3f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å bytte sete? Husk å ta av barnet skoene. Og gi beskjed om at det må ikke klage sånn. 

Anonymkode: de40e...550

• Liker 3
Skrevet

Snudde da hun var akkurat tre år. Hun hadde aldri vært bilsyk før, men ble det da...

Ideelt sett skulle vi sikkert ha ventet, men samtidig satt hun bakovervendt mye lenger enn nesten alle jevnaldrende i barnehagen, så jeg... Var litt ukomfortabel med valget et par dager, men så ble det bare behagelig.... Selvfølgelig ville jeg sagt noe annet om vi hadde havnet i en ulykke hvor kjøreretningen hadde spilt en rolle for henne, men det gjorde vi jo heldigvis ikke... Hadde venner som snudde ungene før de var året som syntes JEG var overhysterisk, men jeg føler vi ihvertfall fulgte anbefalingene en god stund... Det påstås at det ikke "gjør noe" at ungene sitter med krøllete bein, men jeg vet at jeg ikke hadde syntes det var behagelig selv, og lurer på hvorfor det er mer behagelig for unger....

• Liker 1
Skrevet

Gutta mine sitter bakovervendt enda, eldste blei 4 i oktober.  Han sier ingenting på at han sitter bakovervendt, men det hjelper sikkert at han har en lillebror på snart 2 som sitter bakovervendt. Og så har de tv-skjermer, det hjelper nok også!

Skrevet

Ikke snudd enda. 2 år og 3 år og et lite spedbarn snart. Venter til 4 år. 

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å bytte sete? Husk å ta av barnet skoene. Og gi beskjed om at det må ikke klage sånn. 

Anonymkode: de40e...550

Ta av skoene kunne jeg nok vært flinkere til. Gir beskjed - blir aktivt ignorert. Bare en av de mange grunnene til at jeg ikke mammablogger.

Anonymkode: 9dcec...c3f

• Liker 3
Skrevet (endret)

3 år og noen mnd. Vi hadde også tenkt til å vente til 4 men så prata vi med noen venner som hadde fått beskjed av trygg trafikk (?)  på no stand greier at hun kunne fint snus da pga størrelsen hennes, siden jentungen vår var litt lenger så valgte vi også å gjøre det da.

Nå er begge disse barna lange for alderen.

Endret av Forundret..
Skrevet (endret)

Guttene satt bakovervendt så lenge de passet stolen. De byttet til beltestol rundt 5 års alder. Særlig eldste er lang for alderen og det er helt uproblematisk å sitte bakovervendt lenge selv om man er lang. Det er tryggest for absolutt alle, også voksne, å sitte bakovervendt.

Lillesøster som blir 4 neste uke sitter fremdeles bakovervendt og skal gjøre det i minst ett år til, helst til hun ikke passer stolen lenger. Jeg ville ikke byttet på en 3,5-åring. Våre får rett og slett ikke velge hvordan de vil være sikret i bilen (på lik linje med at de ikke får velge selv om de skal pusse tennene eller spise godteri hver dag, viktige ting bestemmer vi) og vi hadde glatt ignorert evt protester og gjort det veldig klart at vi ønsker det som er best for dem og det er bakovervendt. 

Endret av Arkana
  • Liker 12
Skrevet
1 time siden, Ulrikke skrev:

Det påstås at det ikke "gjør noe" at ungene sitter med krøllete bein, men jeg vet at jeg ikke hadde syntes det var behagelig selv, og lurer på hvorfor det er mer behagelig for unger....

Barn er mye mykere enn voksne. Har du sett barn sitte på gulvet og leke noen gang? De sitter i alle slags stillinger som de fleste voksne hadde syntes var ubehagelige. 

• Liker 7
Skrevet

Ble snudd når hun var 5 i min bil. Var i kræsj og måtte bytte både bil og sete, valgte da en skikkelig fremovervendt beltestol fremfor er bakovervendt siden hun var stor nok. I fars bil fikk hun fremovervendt sete rett etter at hun var 5,5 da hun vokste ut av setet han hadde. 

Ville om jeg var deg prøvd et annet sete, det holder ofte til både 5 og 6 år. Min klager over vondt i bena nå når hun sitter fremover, siden hun ikke har noe sted å støtte bena, og de sovner pga det. (Husk at det skal være lenger avstand mellom bena og setet foran enn man tror på fremovervendte seter, så de skal ikke kunne støtte seg på setet foran.) 

Anonymkode: d77c9...c3b

• Liker 3
Skrevet

Vår 5,5-åring har nettopp fått framovervendt sete (beltestol). Hun er også lang for alderen, men har hatt plass i Britax max way helt til nå. Ville aldri snudd en treåring.

• Liker 4
Skrevet

Gutten vår var 6,5 og snart ferdig i 1.klasse når han ble snudd. Kunne sikkert fortsatt vært bakovervendt, men faren synes det var på tide å snu han. Var ikke helt enig, men han sitter utrolig bra i det forovervendte setet sitt, så jeg sa meg fornøyd med 6,5 år bakover.

• Liker 5
Skrevet

Når jeg ser på svarene her, så ser jeg at de aller fleste skriver at de har barna bakovervendt lenge. Er det representativt?

For min sønn,  som ble 4 i oktober, er den eneste sitt kull som sitter bakovervendt enda...ser mange som snur barna fra de er 2,5 til 3 år.

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, Susa skrev:

Når jeg ser på svarene her, så ser jeg at de aller fleste skriver at de har barna bakovervendt lenge. Er det representativt?

For min sønn,  som ble 4 i oktober, er den eneste sitt kull som sitter bakovervendt enda...ser mange som snur barna fra de er 2,5 til 3 år.

Det er vel naturlig at de som er opptatt av bilsikkerhet og har satt seg inn i det svarer i slike tråder. Det er dessverre veldig vanlig å snu barn framover altfor tidlig. Da jeg skulle se på beltestol til min 5-åring ble dama på butikken tydelig overrasket over at det var snakk om første framovervendte sete for henne. Men hun sa at det var veldig bra.

• Liker 3
Skrevet (endret)
38 minutter siden, Sushi skrev:

Det er vel naturlig at de som er opptatt av bilsikkerhet og har satt seg inn i det svarer i slike tråder. Det er dessverre veldig vanlig å snu barn framover altfor tidlig. Da jeg skulle se på beltestol til min 5-åring ble dama på butikken tydelig overrasket over at det var snakk om første framovervendte sete for henne. Men hun sa at det var veldig bra.

Ja, det er nok sånn det er. Jeg ser også at mine er blandt de få som sitter bakovervendt lenge. Og jeg ser at mange slutter med beltestol/pute det øyeblikket barnet har passert 135 cm selv om det er klart best å fortsette med det lenge (minst 150 cm, og har man utstyret i bilen er det faktisk påbudt å sikre barn over 135 cm også). En ting er at folk som bruker internett og forum aktivt og får informasjon derfra nok er mer opplyst enn folk som ikke gjør det. En annen ting er at mange vet nok veldig godt hva som er anbefalt, men velger likevel annerledes og de er ikke rart at disse ikke svarer i slike tråder slik at man dermed får et skjevt inntrykk av hvordan folk flest sikrer barna sine.

Endret av Arkana
Skrevet

Min fyller tre år i år, og vi må nok snu barnet i løpet av sommeren. Det er kjempetrangt nå, og ikke bare for beinplassen, men han sitter med skuldrene litt "sammen" og er en stor gutt på 97cm og 16,2 kg tross at han ennå ikke har fylt tre år. Vi tar av sko, og har beltet nesten maks på lengde for å få plass til ytterjakken. Dersom barnet har på hel parkdress, så får vi ikke beltet igjen. 

Vi kunne nok ha klart å hatt ham bakovervendt i et år til, men da må vi trolig til med både ny bil og nytt bilsete og det tåler ikke økonomien vår :(  Jeg hadde egentlig bastant mål om at han skulle sitte bakover til 4 år, som anbefalingene fra trygg trafikk. Men nå er målet å holde ut så lenge som mulig etter treårsdagen. Sommeren bringer tynnere klær, så da skal vi slite på dette setet en stund til.

Anonymkode: 92a42...ec7

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min fyller tre år i år, og vi må nok snu barnet i løpet av sommeren. Det er kjempetrangt nå, og ikke bare for beinplassen, men han sitter med skuldrene litt "sammen" og er en stor gutt på 97cm og 16,2 kg tross at han ennå ikke har fylt tre år. Vi tar av sko, og har beltet nesten maks på lengde for å få plass til ytterjakken. Dersom barnet har på hel parkdress, så får vi ikke beltet igjen. 

Vi kunne nok ha klart å hatt ham bakovervendt i et år til, men da må vi trolig til med både ny bil og nytt bilsete og det tåler ikke økonomien vår :(  Jeg hadde egentlig bastant mål om at han skulle sitte bakover til 4 år, som anbefalingene fra trygg trafikk. Men nå er målet å holde ut så lenge som mulig etter treårsdagen. Sommeren bringer tynnere klær, så da skal vi slite på dette setet en stund til.

Skal man ikke ta av ytterklær når de sitter i bilstol? 

Anonymkode: 76fbe...fd5

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal man ikke ta av ytterklær når de sitter i bilstol? 

Anonymkode: 76fbe...fd5

De sitter tryggere uten ytterklær i bilstol, men på vinterstid er det ikke alltid helt forsvarlig å kle av ungene heller. 

Det er vel derfor bilstolposer anbefales til de yngre. Må innrømme at jeg har aldri sett folk kle av barna jakker og yttertøy før de putter dem i bilen utenfor barnehagen, men det er kanskje vanlig? 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva salgs sete har dere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...