Gå til innhold

Jeg tror ikke kvinner bryr seg så mye om mannens utdannelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inntrykket mitt er at utdannelse ikke er så viktig som mange skal ha det til. Det gjelder helt sikkert for mange, men langt ifra alle og ei heller majoriteten.

Jeg vet om mange karer helt uten utdannelse, og som heller ikke er blant de kjekkeste, som drar de fineste damene som selv tar høy utdannelse. Til og med en i min nære familie var sammen med en nett og utrolig flott brunette, selv om han var uten utdannelse og ei heller fullført videregående. Han hadde riktignok en ufaglært jobb som ga middels-pluss gode inntekter.

Jeg tror absolutt at kvinner totalt sett bryr seg mer om partnerens utdannelse enn hva menn gjør, men det er nok ikke så ille som alle skal ha det til.

Selv er jeg mann, så jeg svarer jo ikke for damene her. Men det er altså inntrykket mitt. Samtidig vil ikke enkeltpersoner som mener det motsatte her på KG bevise at det ikke er tilfelle; det betyr bare at enkelte kvinner bryr seg om det.

Anonymkode: 6c7f6...483

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men du har jo bestemt deg på forhånd, så hvilke svar vil du egentlig ha? Du poster på et diskusjonsforum og kan dermed ikke skrive "men jeg vet at det er sånn så ingen kan motbevise det uansett!" som er nesten det du skriver nederst her. De fleste kvinner med høyere utdanning (som jeg kjenner) har en mann med utdanning. Jeg også ønsker en mann med minimum en bachelorgrad. Det er ikke noe problem i dagens Norge, og alle i min omgangskrets har også en bachelor eller mer. Det er ikke det at jeg misliker at noen velger å bli elektriker, fint for dem, men jeg er svært interessert i mitt yrke, og det er jo derfor fint å ha noen som deler mine interesser. 

Anonymkode: 7c0c9...4da

• Liker 4
Skrevet

Men det er jo fordelen med at i dagens samfunn så er kvinnen uavhengig av mannen når det gjelder økonmi. Vi er mer likestilte en tidligere, og kvinner kan velge sine partnere ut fra andre kvaliterer og kan sette sine interesser, som vi menn gjør på samme høyde. Noe som jeg synes er veldig positivt! :)

Selvfølgelig vil det være noen kvinner som fortsatt verdsetter og synes yrke er viktig i valg av partner, men det gjelder jo også for menn også. Men vi alle har forskjellige verdier og preferanser vi verdsetter mest i livet, men utviklingen går i riktig retning alt alt ;) 

Anonymkode: 8aed9...4bc

• Liker 3
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Inntrykket mitt er at utdannelse ikke er så viktig som mange skal ha det til. Det gjelder helt sikkert for mange, men langt ifra alle og ei heller majoriteten.

Jeg vet om mange karer helt uten utdannelse, og som heller ikke er blant de kjekkeste, som drar de fineste damene som selv tar høy utdannelse. Til og med en i min nære familie var sammen med en nett og utrolig flott brunette, selv om han var uten utdannelse og ei heller fullført videregående. Han hadde riktignok en ufaglært jobb som ga middels-pluss gode inntekter.

Jeg tror absolutt at kvinner totalt sett bryr seg mer om partnerens utdannelse enn hva menn gjør, men det er nok ikke så ille som alle skal ha det til.

Selv er jeg mann, så jeg svarer jo ikke for damene her. Men det er altså inntrykket mitt. Samtidig vil ikke enkeltpersoner som mener det motsatte her på KG bevise at det ikke er tilfelle; det betyr bare at enkelte kvinner bryr seg om det.

Inntrykket ditt er ganske korrekt, TS.

Når enkelte kvinner teoretiserer om sine ønsker knyttet til å fortsette de faglige diskusjoner på hjemmebane etter en 10 timers arbeidsdag så er det min tese at de baserer seg på tro og forestillinger.

Livet består av så mye mer enn å diskutere teorier over middagsbordet fordi man er så brennende opptatt av sitt fag at man glemmer at definisjonen på et par er to.

Mennesker er så mye mer enn sine eksamenspapirer og sitt visittkort. Mye mer enn de faglige utfordringer de har på planen akkurat den uken. Det er samarbeid med kolleger, å finne de gyldne middelveier for å få med seg en gruppe. Å evne å selge et budskap til dem som ikke er utdannet innen samme fagfelt. Det er å kunne forstå andre menneskers synspunkt, se sin egen sak fra en annen side. Innse at det finnes oftest flere svar på alle spørsmål, balansere risiko og gevinst.

Mentalt fellesskap, interesser, å åpne dører til nye rom sammen og med hverandre er mye viktigere enn å lage en "konkurranse" hvor den med flest studiepoeng skal kåres til vinner. I vennskap og fellesskap utfyller man hverandre og deler et fellesskap man skaper sammen fordi man finner felles grunn.

Et teoretiskpraktisk spørsmål til slutt: Hvordan får de som mener de aldri kunne leve sammen med noen som ikke minimum innehat en bachelorgrad  aksept og anerkjennelse blant sine folk med yrkesutdannelse? Blant sine interne og eksterne kunder som ikke deler deres akademiske utdannelse og teoretiske bakgrunn?

Anonymkode: 3b663...4e4

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du har jo bestemt deg på forhånd, så hvilke svar vil du egentlig ha? Du poster på et diskusjonsforum og kan dermed ikke skrive "men jeg vet at det er sånn så ingen kan motbevise det uansett!" som er nesten det du skriver nederst her. De fleste kvinner med høyere utdanning (som jeg kjenner) har en mann med utdanning. Jeg også ønsker en mann med minimum en bachelorgrad. Det er ikke noe problem i dagens Norge, og alle i min omgangskrets har også en bachelor eller mer. Det er ikke det at jeg misliker at noen velger å bli elektriker, fint for dem, men jeg er svært interessert i mitt yrke, og det er jo derfor fint å ha noen som deler mine interesser. 

Så du MÅ ha noen som har akkurat samme yrke som deg, da? Man kan ha bachelorgrad i masse forskjellig, en bachelorgrad er ikke et yrke.

Tenker du at de som ikke har bachelorgrad eller høyere ikke kan være smarte mennesker, som kan utfordre deg intellektuelt?

Du skal jo så klart få ha dine preferanser, men er du sikker på at drømmemannen ikke kan være en elektriker, rørlegger, tømrer eller noe annet som er lav utdannelse? Jeg syns personlig det er temmelig sprøtt å sette en grensen for hva slags utdanning en partner skal ha. Jeg tror en barnehageansatt kan være smartere enn en advokat f.eks.

Jeg syns det er temmelig mange udugelige folk som har tatt høyere utdannelse, fordi det ofte bare er å lese seg opp og bestå. Når man kommer ut i yrkeslivet husker man ingenting fra det man studerte og har ingenting å bidra med. Jeg har sett det på lærere, byråkrater og mange jobber hvor det viktigste er å drikke kaffe.

Jeg mener at det er mer ved et menneske enn utdanningen de har.

• Liker 12
Skrevet

En jeg holdt på med for et par år siden, er utdannet siv.økonom fra et av Europas beste øk.studier - og jeg synes bare det i seg selv var dritsexy. Min nåværende er frilanser, og jeg merker det plager meg litt faktisk. Ustabil økonomi, men jeg elsker ham..

Anonymkode: a5608...e14

• Liker 1
Gjest Minesveiper
Skrevet (endret)

Jeg er helt enig med deg ts. Utdanning er nok viktig for en kvinne som tilhører overklassen og eller øvre middelklasse. Ca 1/3 av befolkningen over 16 år har høyere utdanning. Det etterlater 2/3 av befolkningen. Jeg har liten tro på at den andelen av kvinner uten utdanning (64,4%) krever at menn har det.

Mitt argument er at utdanning ikke er det som får en kvinne til å bli forelsket i en mann. Det er utseende, personlige egenskaper mannen har, sosial status osv. Hvor mange skuespillere, idrettsutøvere osv har utdanning? Utdanning er ikke viktig så lenge man er suksessfull. Man trenger ikke en utdanning for å bli grunder for eksempel.

Jeg mener at sosiale ferdigheter er den viktigste egenskapen en mann kan kultivere når det kommer til å bli mer populær hos damene. Det å kunne oppsøke mennesker, få dem til å føle seg vel, sjarmere osv er viktig fordi man har en kjønnsdynamikk hvor kvinner ønsker å bli oppsøkt av mennene de er interessert i. Det er grunn til at hyggelige utadvente menn er populær hos damene. 

Endret av Minesveiper
Gjest Jonasmann
Skrevet (endret)

Kvinner bryr seg om status. Utdanning, inntekt, sosiale relasjoner, hva slags arbeid en har, om en er med i politikken, er general i millitære osv. Alt som gir status er attraktivt blant kvinner. Generelt får kvinner større orgasmer av menn som er rike, og det beviser i seg selv hvor dypt inne i kvinners psykologi disse faktorene er. Kvinner generelt lyver om dette, fordi de ser på det som negative verdier (kvinner er selektert til å skulle ha gode verdier, eller i alle fall vise det utvendig), noe som igjen dessverre lurer enkelte menn til å tro det at status er uviktig.

Endret av Jonasmann
Skrevet (endret)

Personligheten (sosiale/empatiske ferdigheter) og integritet er viktigst for meg

Endret av Lithe.
  • Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Jonasmann skrev:

Kvinner bryr seg om status. Utdanning, inntekt, sosiale relasjoner, hva slags arbeid en har, om en er med i politikken, er general i millitære osv. Alt som gir status er attraktivt blant kvinner. Generelt får kvinner større orgasmer av menn som er rike, og det beviser i seg selv hvor dypt inne i kvinners psykologi disse faktorene er. Kvinner generelt lyver om dette, fordi de ser på det som negative verdier (kvinner er selektert til å skulle ha gode verdier), noe som igjen dessverre lurer enkelte menn til å tro det at status er uviktig.

Åja, hvis det var sant da har jeg løyet til alle jeg har vært sammen med, og kastet bort hele livet mitt sammen med menn jeg bare latet som jeg likte for å vise hvor politisk korrekt jeg er og ikke bryr meg om status. 

Anonymkode: 08efc...6af

• Liker 7
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du MÅ ha noen som har akkurat samme yrke som deg, da? Man kan ha bachelorgrad i masse forskjellig, en bachelorgrad er ikke et yrke.

Tenker du at de som ikke har bachelorgrad eller høyere ikke kan være smarte mennesker, som kan utfordre deg intellektuelt?

Du skal jo så klart få ha dine preferanser, men er du sikker på at drømmemannen ikke kan være en elektriker, rørlegger, tømrer eller noe annet som er lav utdannelse? Jeg syns personlig det er temmelig sprøtt å sette en grensen for hva slags utdanning en partner skal ha. Jeg tror en barnehageansatt kan være smartere enn en advokat f.eks.

Jeg syns det er temmelig mange udugelige folk som har tatt høyere utdannelse, fordi det ofte bare er å lese seg opp og bestå. Når man kommer ut i yrkeslivet husker man ingenting fra det man studerte og har ingenting å bidra med. Jeg har sett det på lærere, byråkrater og mange jobber hvor det viktigste er å drikke kaffe.

Det finnes flere yrker der man har samme kunnskaper som jeg sitter inne med. Tror ikke jeg har skrevet noe om at jeg ikke tror en med yrkesfaglig utdanning eller en uten utdanning kan være intelligent. Tror faktisk ikke at jeg har skrevet noe om intelligens i det hele tatt faktisk. Jeg har skrevet om like interesser. Du har ikke akkurat lite fordommer heller når du går innpå dette med intelligens når det ikke har vært et tema i mitt innlegg i det hele tatt, som om at jeg liksom mener jeg ikke kan ha en intellektuell samtale med noen som ikke har en høyere utdanning. Spar meg for slikt tull.

At du synes det er mange udugelige folk med høyere utdanning har heller ingenting med mitt innlegg å gjøre. For jeg har vel ikke skrevet at mitt eneste krav er at en mann skal ha en høyere utdanning, sant? Og siden det finnes så mange flotte mennesker med høyere utdanning og, så er det ikke akkurat et problem for meg å finne noen jeg liker. Jeg er bare for tiden ikke på utkikk, eller interessert i de mennene som kommer i min vei. Du må også huske at det finnes ikke èn drømmemann, eller én som er "den rette", disse finnes det mange av. Eller så kan man ofte tro at man har møtt den rette, og så finner man ut at det kanskje ikke er sånn likevel, sånn som jeg og min ekssamboer fant ut for 6 mnd siden. 

• Liker 1
Gjest Jonasmann
Skrevet (endret)
21 minutter siden, Minesveiper skrev:

Jeg er helt enig med deg ts. Utdanning er nok viktig for en kvinne som tilhører overklassen og eller øvre middelklasse. Det er ca 30% hos begge kjønnene som tar høyere utdanning. Det etterlater 70% av befolkningen. Jeg har liten tro på at den 70% andelen av kvinner som ikke har høyere utdanning krever en mann som har det.

Mitt argument er at utdanning ikke er det som får en kvinne til å bli forelsket i en mann. Det er utseende, personlige egenskaper mannen har, sosial status osv. Hvor mange skuespillere, idrettsutøvere osv har utdanning? Utdanning er ikke viktig så lenge man er suksessfull. Man trenger ikke en utdanning for å bli grunder for eksempel.

Jeg mener at sosiale ferdigheter er den viktigste egenskapen en mann kan kultivere når det kommer til å bli mer populær hos damene. Det å kunne oppsøke mennesker, få dem til å føle seg vel, sjarmere osv er viktig fordi man har en kjønnsdynamikk hvor kvinner ønsker å bli oppsøkt av mennene de er interessert i. Det er grunn til at hyggelige utadvente menn er populær hos damene. 

Nei, dette stemmer ikke i det hele tatt. 63,4% av de som går ut med en bachelorgrad er kvinner, omtrent 58% av personer som går ut med master er kvinner og omtrent 50% av de som går ut med ph.d er kvinner. 33,8% av menn mellom 20-24 år har kun grunnskole ca. 24,3% av kvinner i samme aldersgruppe har det samme. Menn har lavere utdanning enn kvinner, og jeg tror årsaken til dette i stor grad er at menn tror at utdanning har null betydning. Kvinner derimot blir seksuelt tiltrukket av menn med status, og tror selv at hun blir mer attraktiv. Faktum er at dette er helt marginalt. En mann derimot vil øke sin attraktivitet betydelig i forhold til det motsette kjønn.

Å ikke gjør det klart allerede for gutter at kvinner blir særdeles mindre tiltrukket av menn med lav sosioøkonomisk status (da grunnskole aller minst, yrkeskompetanse kan være ok) er direkte barnemishandling, at unge menn ikke forstår det, får vi kalle mannemishandling.

Edit: Jeg tror forresten å fullføre videregående (få fagbrev eller svennebrev, om du kun har studiekompetanse så må du nok ha en høyere utdanning) er helt ok selv for å bli i lag med de fleste kvinner, utenom de med aller høyest inntekt, utdanning.

Endret av Jonasmann
Gjest Minesveiper
Skrevet (endret)
16 minutter siden, Jonasmann skrev:

Nei, dette stemmer ikke i det hele tatt. 63,4% av de som går ut med en bachelorgrad er kvinner, omtrent 58% av personer som går ut med master er kvinner og omtrent 50% av de som går ut med ph.d er kvinner. 33,8% av menn mellom 20-24 år har kun grunnskole ca. 24,3% av kvinner i samme aldersgruppe har det samme. Menn har lavere utdanning enn kvinner, og jeg tror årsaken til dette i stor grad er at menn tror at utdanning har null betydning. Kvinner derimot blir seksuelt tiltrukket av menn med status, og tror selv at hun blir mer attraktiv. Faktum er at dette er helt marginalt. En mann derimot vil øke sin attraktivitet betydelig i forhold til det motsette kjønn.

Å ikke gjør det klart allerede for gutter at kvinner blir frastøtt av menn med lav sosioøkonomisk status er direkte barnemishandling, at unge menn ikke forstår det, får vi kalle mannemishandling.

https://www.ssb.no/utdanning/statistikker/utniv

Ja, litt feil. Det står faktisk at 1/3 tar høyere utdanning. Litt uklart hva de mener med kort og lang utdanning. 

Ellers uenig i det du skriver. Jeg tror ikke statusen du får av å ha høyere utdanning er høy nok til å være av betydning.

Endret av Minesveiper
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes flere yrker der man har samme kunnskaper som jeg sitter inne med. Tror ikke jeg har skrevet noe om at jeg ikke tror en med yrkesfaglig utdanning eller en uten utdanning kan være intelligent. Tror faktisk ikke at jeg har skrevet noe om intelligens i det hele tatt faktisk. Jeg har skrevet om like interesser. Du har ikke akkurat lite fordommer heller når du går innpå dette med intelligens når det ikke har vært et tema i mitt innlegg i det hele tatt, som om at jeg liksom mener jeg ikke kan ha en intellektuell samtale med noen som ikke har en høyere utdanning. Spar meg for slikt tull.

At du synes det er mange udugelige folk med høyere utdanning har heller ingenting med mitt innlegg å gjøre. For jeg har vel ikke skrevet at mitt eneste krav er at en mann skal ha en høyere utdanning, sant? Og siden det finnes så mange flotte mennesker med høyere utdanning og, så er det ikke akkurat et problem for meg å finne noen jeg liker. Jeg er bare for tiden ikke på utkikk, eller interessert i de mennene som kommer i min vei. Du må også huske at det finnes ikke èn drømmemann, eller én som er "den rette", disse finnes det mange av. Eller så kan man ofte tro at man har møtt den rette, og så finner man ut at det kanskje ikke er sånn likevel, sånn som jeg og min ekssamboer fant ut for 6 mnd siden. 

Felles interesser kan man ha på tross av utdanningsnivå. Hvis mannen er apotekteknikker og dama er farmasøyt har man samme yrke og derfor samme interesser, bare at mannen har videregående utdanning og dama høyere utdanning. Kunne du vært sammen med en som jobbet med det samme som deg, bare på et lavere nivå?

Du sier at du vil ha en mann med felles interesser, men han må ha høy utdanning? Hva da med en som er høyt utdannet på noe helt annet enn deg, hvor det ikke finnes noen like interesser? Vil han kunne være interessant for deg? For spørsmålet her er jo om du konsekvent ønsker de med samme interesser, eller bare at de har høyere utdanning. Det er to forskjellige ting.

For hvis det er graden av utdannelsen du mener er viktig, og ikke interessene, så tyder det jo på at det er statusen på yrket som er viktig.

• Liker 5
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er det en som ikke har utdannelse/lav utdannelse ser jeg. Spesielt med tanke på det jeg har uthevet. Hvorfor tror menn (ja, som regel menn) at det er av de grunner du har listet opp at kvinner med høyere utdannelse søker menn med høyere utdannelse? Det samme gjelder andre menn i denne tråden. Nei, det handler som oftest ikke om status eller penger...

For min del handler det om ambisjoner, interesser og intellekt. Jeg, som kvinne, føler jeg har mer til felles med menn som har høyere utdanning, enn de uten. Mannfolka med høyere utdanning er også oftere mer reflekterte. Jeg har kun vært sammen med menn med lav eller ingen utdanning. Det fungerte ikke.

Anonymkode: d204b...df4

Gjest Jonasmann
Skrevet
18 minutter siden, Minesveiper skrev:

https://www.ssb.no/utdanning/statistikker/utniv

Ja, litt feil. Det står faktisk at 1/3 tar høyere utdanning. Litt uklart hva de mener med kort og lang utdanning. 

Ellers uenig i det du skriver. Jeg tror ikke statusen du får av å ha høyere utdanning er høy nok til å være av betydning.

Er du dum? Jeg skal være enig at en mann med yrkesfaglig kompetanse, dvs fagbrev eller svennebrev, vil ha lik status som la oss si en vanlig økonom og sikkert tjene like mye. Men en kun med grunnskole, yrkesfag uten fag-/ svennebrev eller kun studiekompetanse, vil ha store problemer i dag med å få en skikkelig jobb. Disse kan jeg garantere deg vil slite med damer, selv de som greier å få arbeid som ufaglært vil slite.

Skrevet

Jeg kan jo bare svare for meg selv. Har han en anstendig, ærlig jobb og ikke roter med økonomien så er det nok for meg. Det spiller ingen rolle hva han driver med. Eksene mine har hatt helt forskjellige yrkesvalg og kjæresten har en vanlig jobb som ikke er det han gikk høyskole for.

• Liker 2
Skrevet

Mannens dannelse er langt viktigere en utdannelsen....

Anonymkode: 019c7...8a1

• Liker 3
Gjest Minesveiper
Skrevet (endret)
15 minutter siden, Jonasmann skrev:

Er du dum? Jeg skal være enig at en mann med yrkesfaglig kompetanse, dvs fagbrev eller svennebrev, vil ha lik status som la oss si en vanlig økonom og sikkert tjene like mye. Men en kun med grunnskole, yrkesfag uten fag-/ svennebrev eller kun studiekompetanse, vil ha store problemer i dag med å få en skikkelig jobb. Disse kan jeg garantere deg vil slite med damer, selv de som greier å få arbeid som ufaglært vil slite.

Nei, jeg er ikke dum. Jeg har bare tilfeldigvis vært rundt menn som tar høyere utdanning i snart 7 år, og sett hvor dårlige de generelt er med damer. Samtidig har jeg vært rundt menn som jobber i klesbutikk blant annet som klarer seg langt bedre.

Ta en titt på hvilke menn som vender seg mot selvhjelpsindustrien. Det kryr av menn med høy utdanning som tror at penger, bil og hus skal sikre dem damer. Det er ikke slik det virker. 

Endret av Minesveiper
Skrevet

Noen kvinner synes at det har mye å si, ja. Også har du saueflokken som henger etter for å forhøye sin egen status fordi de kvinnene tror at det forhøyer deres status. Også har du dem som vil ha alt penger og en slik livsstil innebærer. Men den livsstilen er rett og slett ikke tiltrekkende for oss alle! For min del er det helt andre ting som er viktig. 

Så ja, det KAN ha noe å si for noen. Men at det betyr såpass mye at det er "mannemishandling" å si at det ikke er det som teller høyest er å overvurdere det til de grader.

Cecilie Skog har ikke akkurat "mannens utdanning" som første prio når hun velger partner. Man kan si hva man vil om valg av eksempel, men så nettopp program med henne på TV og for min del er det et godt eksempel, for hun har mer "drømmelivsstil" for min del, enn kakselivet på Oslos vestkant.

Anonymkode: 46045...7ac

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...