Gå til innhold

Kan jeg bli kastet ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student og var riktig uheldig våren 2016. Da studerte jeg uten stippend og lån. Samtidig mistet jeg jobben min og ble dermed uten inntekt. Men fra høsten av fikk jeg igjen stipend og har hatt en liten jobb ved siden av. 

Men pga den perioden uten jobb og stipend betalte jeg ikke husleien på ca 3 mnd. Siden høsten har jeg betalt hver mnd fast. Men pga det som jeg skylder, har jeg fått brev om tvangsgrunnlag. 

Jeg er alene med barn og kontaktet NAV for ca 4 mnd siden og forklarte min situasjon. Den gang fikk jeg avslag på husleie pga at jeg er student. Da jeg fikk ut kastelses orden søkte jeg hos dem igjen. Men nå har det gått 6 uker uten noen som helst svar.

Jeg trenger ikke høre kommentarer om hvor uansvarlig osv jeg er. Jeg bare ønsker å vite om NAV er pliktige til å hjelpe meg med de ganle husleien, for at jeg ikke skal bli kastet ut med barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nav er ikke pliktig til noe son helst og som student får man ikke støtte fra nav. Du må ringe dem som krever inn husleien og få en nedbetalingsplan. Det skulle du ha gjort for lenge siden. 

Anonymkode: b183d...d5d

• Liker 11
Skrevet

Det er bedre at du betaler den gamle, enn ny løpende husleie. Dvs, når du skal betale for februar, så ikke gjør det. Betal inn på den gamle gjelden. Og deretter søker du Nav støtte til husleie for februar. 

Hva sier utleier om situasjonen? Har du ringt de og spurt om en løsning? Foreslå at du betaler 1,5 husleier fremover. 

Anonymkode: 2f6a8...b65

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bedre at du betaler den gamle, enn ny løpende husleie. Dvs, når du skal betale for februar, så ikke gjør det. Betal inn på den gamle gjelden. Og deretter søker du Nav støtte til husleie for februar. 

Hva sier utleier om situasjonen? Har du ringt de og spurt om en løsning? Foreslå at du betaler 1,5 husleier fremover. 

Anonymkode: 2f6a8...b65

Takk for svar :)

Utleiere er studentskipnaden og de er greie og veldig tålmodige. Men de vil at jeg skal betale ca 3000 ekstra hver mnd i tillegg til fast husleie. Og de tre tusen ekstra har jeg ikke hver mnd. Derfor har det blitt slik.

Anonymkode: b26a6...67f

Skrevet

Snakk om å skyve ungen forran seg som unnskyldning for å ikke betale, typisk alenemødre. Ta opp lån i banken og betsl det du skylder.

Anonymkode: 05518...e9a

• Liker 8
Skrevet

Legg ut budsjettet ditt her, så kan sikkert noen gi deg gode sparetips.

Anonymkode: d3b5d...fcb

• Liker 1
Skrevet

Dersom ikke du kan komme til enighet med studentskipsnaden så må du få ett lån i en bank. Hvis du ikke betaler leia så er det klart du kan bli kasta ut. De driver ikke med veldedighet.

Anonymkode: f2724...1ba

• Liker 7
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snakk om å skyve ungen forran seg som unnskyldning for å ikke betale, typisk alenemødre. Ta opp lån i banken og betsl det du skylder.

? Hvorfor er det lurt liksom? Dekke gjeld med lån må jo verre bare det dummeste hun kan gjøre?

Anonymkode: 29d3d...43f

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke får i stand en nedbetalingsplan kan de kaste deg ut, ja. Det er ikke sånn at fordi du har barn så gjelder ikke lovverket for deg eller du kan kreve spesialbehandling. Men hvis det stemmer at det er samskipnaden som er utleier (hvis det er du som også har skrevet som AB?), og du har fått tilbud om en avtale hvor du betaler ned gammel leie gjennom en økning på 3000 i mnd over en periode, så har allerede utleier strukket seg ganske langt for deg - noe de ikke er lovpålagt å gjøre. Nå i januar har du jo fått et lån på 20 000 kroner hvis du får støtte fra Lånekassen, og da bør du prioritere å betale ned det du skylder på husleie med dette lånet. Eventuelt får du låne penger i banken og dekke inn det du skylder. Forbrukslån er selvfølgelig ikke ønskelig, men det er bedre enn å stå husløs.

NAV er IKKE pliktige til å hjelpe deg med husleien. Når du er student har ikke de noe ansvar for hvordan du har brukt pengene dine.

• Liker 6
Skrevet

Alternativet er jo å bli kaster ut. Når de mente at du skulle betale 3000 hver måned hva sa du da? Eller har du ikke svart og i tillegg ikke betalt?

Anonymkode: b183d...d5d

Skrevet

Mulig du kan få et lån på nav?

Anonymkode: afaa5...103

Skrevet
26 minutter siden, Kjærringen_mot_str skrev:

Jeg er student og var riktig uheldig våren 2016. Da studerte jeg uten stippend og lån. Samtidig mistet jeg jobben min og ble dermed uten inntekt. Men fra høsten av fikk jeg igjen stipend og har hatt en liten jobb ved siden av. 

Men pga den perioden uten jobb og stipend betalte jeg ikke husleien på ca 3 mnd. Siden høsten har jeg betalt hver mnd fast. Men pga det som jeg skylder, har jeg fått brev om tvangsgrunnlag. 

Jeg er alene med barn og kontaktet NAV for ca 4 mnd siden og forklarte min situasjon. Den gang fikk jeg avslag på husleie pga at jeg er student. Da jeg fikk ut kastelses orden søkte jeg hos dem igjen. Men nå har det gått 6 uker uten noen som helst svar.

Jeg trenger ikke høre kommentarer om hvor uansvarlig osv jeg er. Jeg bare ønsker å vite om NAV er pliktige til å hjelpe meg med de ganle husleien, for at jeg ikke skal bli kastet ut med barn?

Du må purre på Nav. Og ja, du kan bli kastet ut fordi du ikke har betalt. Her må du kontakte den du skylder penger og forklare situasjonen. Men har du ventet 6 uker på svar fra Nav så er vel Namnsmannen rett rundt hjørnet for å skifte lås på døra di. 

Anonymkode: 5a54d...001

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

? Hvorfor er det lurt liksom? Dekke gjeld med lån må jo verre bare det dummeste hun kan gjøre?

Anonymkode: 29d3d...43f

Nei det er det ikke, ved å låne i banken kan hun betale inn det hun skylder utleier, og dermed være a jour med husleie og være sikret ett sted å bo. En liten glipp fra ts nå så er det bytte av lås og inkasso i postkassen. I banken kan hun få bedre rente og lengre nedbetaling, og dessuten mulighet for betalingsutsettelse dersom hun igjen får trøbbel. Å forvente at nav/det offentlige skal betale fordi ts ikke gidder er latterlig, her må hun ta ansvar. 

• Liker 4
Skrevet

Du skriver du får stipend fra i høst, men har du tatt opp lån hos lånekassen også? 

Anonymkode: d3b5d...fcb

Skrevet

Har du foreslått en annen sum til utleier? Hva var ditt svar da de krevde 3000 ekstra? 

Anonymkode: caeb6...fd3

Skrevet

Hos oss hadde du nok blitt satt på dør. Du kan ikke la være å betale husleien fordi du har dårlig råd. Er det måneder du sliter, tar du kontakt med Nav og hører om de kan hjelpe deg. At du har barn er ingen formildende omstendighet.

Når du ikke betaler husleie, er det brudd på leiekontrakt.

Anonymkode: 657e0...b6d

• Liker 4
Skrevet

Tror du at du er skjerma fra å bli kasta ut fordi at du har barn? 

Du skal være glad for at du ikke leier privat og setter en familie i økonomisk knipe fordi at du ikke har betalt leia. 

Anonymkode: 56357...a70

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...