Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvis man begynner på grunnskolelærerutdanning nå til høsten(altså året 17/18 da), får man da tittelen lektor når man er ferdig? den blir jo endret fra 4-årig til 5-åring og de innfører dette nå til høsten

og dersom man tar denne 5-årige grunnskolelærerutdanningen og finner ut man vil jobbe på videregående, hvordan kan må gjøre det? tar man PPU også er man good to go eller kreves noe mer? takker for alle svar :)

Anonymkode: 08966...422

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor ikke bare ta lektorstudiet? :D

Anonymkode: 7041f...549

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke bare ta lektorstudiet? :D

Anonymkode: 7041f...549

TS her. har vurdert det, men dersom jeg skal ta lektorstudiet må jeg flytte 2/3 timer unna her jeg bor foreløbig(+ferje o.l), + begge de nærmeste universitetene ligger i store byer, og det orker jeg rett og slett ikke(hverken hvor langt borte det er og at det er storbyer). GLU-utdanningen som jeg skal tas tilbys ved en høyskole som ikke er så langt unna her, kun rett over en time, så det er mye gunstigere

Skrevet

TS igjen. Det med videregående skole er bare fordi jeg lurer hva man evt. måtte tatt etter selve utdanningen. Har lyst å jobbe i ungdomsskolen(derfor jeg velger GLU 5-10), men det er bare til et eventuelt tilfelle hvor jeg finner ut at jeg heller vil jobbe på vgs!

Skrevet

Det er vel fortsatt ikke offisielt masterkrav for å jobbe på vgs,men mange praktisere allikevel dette.

Anonymkode: cf100...013

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel fortsatt ikke offisielt masterkrav for å jobbe på vgs,men mange praktisere allikevel dette.

Anonymkode: cf100...013

TS. Nei, tror ikke det er det, da mange har vel bachelor+PPU, men med tanke på at GLU blir 5-årig(og masterutdanning) blir det dette som er aktuelt i dette tilfellet.

Skrevet (endret)

Kommer an på hvilket fag du vil undervise i. Generelt har jeg forstått det slik at du må ha minst 60 studiepoeng i hvert enkelt fag du vil undervise i (gjelder norsk, engelsk og realfagene på grunnskolen og alle fag på vgs). Hvis det gjelder realfaga må du ta ekstra utdanning (dvs. på høyere nivå) for å tilfredsstille rektorene på vgs. Det er noen vgs som kan gjøre unntak, men det ville ikke jeg satset på. Det er veeeldig stor forskjell på matten på universitetet og matten du får på grunnskolelærerutdanningen. De humanistiske fagene skal vel kunne gå an (ikke siter meg på dette her). Jeg har ikke sett på om det er store forskjeller i pensumet.

Det tryggeste er å bare sende en mail til den ansvarlige avdelingen til høyskolen/univ. du søker på og spørre.

Tror også at det snart blir krav om master for å kunne ta PPU

Endret av Edalokojs
Gjest Annetnavn_
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

hvis man begynner på grunnskolelærerutdanning nå til høsten(altså året 17/18 da), får man da tittelen lektor når man er ferdig? den blir jo endret fra 4-årig til 5-åring og de innfører dette nå til høsten

og dersom man tar denne 5-årige grunnskolelærerutdanningen og finner ut man vil jobbe på videregående, hvordan kan må gjøre det? tar man PPU også er man good to go eller kreves noe mer? takker for alle svar :)

Du får lektortittel. Det blir to ulike masterstudier. En fra 1-7 og en fra 5-10. Om du er i tvil om du vil undervise på VGS, er det i det minste lurt å ta 5-10. Da får du flest årsenheter  og mer spesialisering. Om du får tilsetting i VGS er noe helt annet. Kommer an på spesielaiseringa di og den aktuelle videregående skole.

5 minutter siden, Edalokojs skrev:

Kommer an på hvilket fag du vil undervise i. Generelt har jeg forstått det slik at du må ha minst 60 studiepoeng i hvert enkelt fag du vil undervise i (gjelder norsk, engelsk og realfagene på grunnskolen og alle fag på vgs). Hvis det gjelder realfaga må du ta ekstra utdanning (dvs. på høyere nivå) for å tilfredsstille rektorene på vgs. Det er noen vgs som kan gjøre unntak, men det ville ikke jeg satset på. Det er veeeldig stor forskjell på matten på universitetet og matten du får på grunnskolelærerutdanningen. De humanistiske fagene skal vel kunne gå an. Jeg har ikke sett på om det er store forskjeller i pensumet.

Det tryggeste er å bare sende en mail til den ansvarlige avdelingen til høyskolen/univ. du søker på og spørre.

I 2018 må man ha en master for å få starte PPU

Endret av Annetnavn_
Skrevet
6 minutter siden, Edalokojs skrev:

Kommer an på hvilket fag du vil undervise i. Generelt har jeg forstått det slik at du må ha minst 60 studiepoeng i hvert enkelt fag du vil undervise i (gjelder norsk, engelsk og realfagene på grunnskolen og alle fag på vgs). Hvis det gjelder realfaga må du ta ekstra utdanning (dvs. på høyere nivå) for å tilfredsstille rektorene på vgs. Det er noen vgs som kan gjøre unntak, men det ville ikke jeg satset på. Det er veeeldig stor forskjell på matten på universitetet og matten du får på grunnskolelærerutdanningen. De humanistiske fagene skal vel kunne gå an (ikke siter meg på dette her). Jeg har ikke sett på om det er store forskjeller i pensumet.

TS. Vil egentlig hovedsakelig matte, norsk, samfunnsfag(historie) og evt. religion eller noe sånn. Vet at dersom jeg skal ha matte på vgs så må jeg ha realfag som jeg ikke har valgt på vgs(går SSØ), og at jeg derfor bare evt. kutter ut matten og underviser i de andre fagene dersom jeg skulle finne ut jeg vil på vgs. Vurderer å sende en mail ja, jeg får se det an! Tror ikke PPU blir noe problem, for GLU blir jo 5-årig til høsten og dermed en master. Takk for svar!

4 minutter siden, Strixa skrev:

Du får lektortittel. Det blir to ulike masterstudier. En fra 1-7 og en fra 5-10. Om du er i tvil om du vil undervise på VGS, er det i det minste lurt å ta 5-10. Da får du flest årsenheter  og mer spesialisering. Om du får tilsetting i VGS er noe helt annet. Kommer an på spesielaiseringa di og den aktuelle videregående skole.

I 2018 må man ha en master for å få starte PPU

Ja, skal ta 5-10 uansett, det er jeg sikker på. Takk for svar!

Skrevet

Prøver å finne ut av samme problemstilling som du har- er virkelig ikke så lett å få noen gode svar på dette her.. Skriv gjerne i tråden hvis du får noen gode råd annensteds fra :) (

Anonymkode: 1a823...ef8

Skrevet

Skal man undervise på vg så er veien via universitet mer hensiktsmessig enn GLU. Det foretrekkes større faglig fordypning for lærere på vg enn hva man får via GLU, og man stiller bak i køen når søknadene vurderes (selv om man har oppnådd minimumskompetanse).

Skrevet

Jeg er ferdig i år med grunnskolelærerutdanningen 1-7 trinn og blir da lektor. Det er denne utdannelsen du vurderer å ta nå, bare for 5-10 trinn. I Tromsø er det allerede gått ut to (fire) kull med denne utdannelsen (to fra 1-7 trinn og to fra 5-10). De to første årene har man norsk, matte og profesjonsfag (ped). Tredje året har man ett valgfag i tillegg til profesjonsfaget. Siden klassene har vært veldig små har det fungert slik at flertallet bestemmer hvilke valgfag det blir. Fjerde året er det ett annet valgfag i tillegg til profesjonsfaget. Siste året har du fordypning i enten norsk, matte eller engelsk (dersom du har hatt engelsk som valgfag). Du får 30 studiepoeng i alle fagene du tar med unntak av fordypningsfaget hvor du får 60 og profesjonsfaget. Du har da de studiepoengene du trenger etter de nye reglene.  

Jeg er forresten meget fornøyd med valg av studie. Litt rot har det vært, men da studiet er nokså nytt er det nok vanlig at det blir slik. Hvis du googler litt vil du se at jobbutsiktene er gode. Av de som har fullført utdannelsen tror jeg absolutt alle har fått jobb uten særlig store problemer. Siden UIT har kjørt denne utdannelsen i flere år allerede vil du sikkert finne en god del mer informasjon på sidene deres :) 

Hva du må gjøre for å få jobb på VGS vet jeg ikke. Virker logisk at du må faglig fordypning av noe slag da vårt pensum i hovedsak er rettet mot grunnskolen. En i klassen min hadde litt lyst til å jobbe på ungdomsskole når han var ferdig. Mener han spurte hva han måtte gjøre for at det skulle gå uten at han fikk noe klart svar.

Anonymkode: 4d4ed...798

Skrevet

Mulig jeg bommet litt når jeg skrev at du får de studiepoengene du trenger. Jeg får det siden jeg skal jobbe på barneskolen, men usikker på ungdomsskolen. Men skal det stilles krav om 60 studiepoeng for å kunne undervise i norsk, matte og engelsk på ungdomsskolen regner jeg med at dette er noe det tas hensyn til i utdannelsen. Da UIT tok opp de første lektorstudentene for på 5-10 for snart 7 år siden var de jo ikke kjent med de nye reglene. Så dette regner jeg med at de gjør noe med. 

Anonymkode: 4d4ed...798

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...