Gjest gotthard Skrevet 4. desember 2004 #1 Skrevet 4. desember 2004 er avdelingsleder i en barnehage, der har jeg ei vi sliter veldi med (en anssat). vi andre må gå etter hu hele dagen og passe på hu, hu gjør stor forkjell på barna,ber vi barna sette seg ned for att vi skal male så setter hun seg ned, om hun leker med to barn og to andre begynner og sloss ved siden av henne så leker hun bare videre osv. vi begynner og bli slitne av hu, vi må gjøre hennes jobb , vi kan ikke føle oss trygge når hun er alene med barna og har nå fått den andre avdelingen til og følge med når hun har sein vakt. prøvde og fortelle hu at hun må følge med på de andre barna også og ikke låse seg i noen få barn, da begynner hun med barnslig stemme og si slikt som "åååå lest mange bøker og er såååååå flink",eller "er her for ungen e og ikke for deg jeg ". lista er lang over ting som er irreterende så jeg ba om enda et møte med styret (3 møte hitil siden august ang henne). styret hører , nikker og sier at dette er ille, og det er det som blir gjort. -bhg har ikke råd til en eventuel retssak om hun sies opp (hun er organisert) -når styret spørr de andre i bhg om dette så pynter de på alt så de har bare min forklaring og støtte seg på. -når de prater med hu så gråter hun bare og sier hun blir mobbet på arbeidsplassen. pga de andre som synes syndt på henne og da pynter på forklaringene lit så føler jeg nå at jeg er den som blir uglesett. hun andre på avdelingen kom og sa hun var så sliten nå att hun vurderte og si opp snart om ikke hu vi sliter med forandra seg eller slutta , jeg sa også dette på styremøte , når de spør hun om dette sier hun nei. listen er lang over ting som på de fleste plasser ville gitt hu sparken , men her skal hun beholdes for en vær pris. den forige pedlederen sa faktisk opp pga henne( var noe av grunnen ). styret også ser at ting fungerer dårlig og at mye av dette er pga henne, de ser at barna ikke trives like godt siden hun blei flyttet ut til min avdeling og at foreldrene ikke stoler på henne. må bare få ut lit frustrasjon, blir ikke gjort noe og jeg veit ikke om noe kan gjøres heller, men jeg klarer ikke få avdelingen til og fungere og mye av grunnen er henne. må bare få det ut liksom
Gjest Devil's Spawn Skrevet 4. desember 2004 #2 Skrevet 4. desember 2004 Mulig jeg er hard, men ser bare to muligheter: 1. Hun skjerper seg 2. Hun må slutte.
Gjest Valhalla Skrevet 4. desember 2004 #3 Skrevet 4. desember 2004 Sånn blir det med overfokus på arbeidstakers såkalte rettigheter.
Gjest Anonymous Skrevet 4. desember 2004 #4 Skrevet 4. desember 2004 Sånn blir det med overfokus på arbeidstakers såkalte rettigheter. Jeg pleier å være uenig med deg - men det er et paradoks at det i noen sammenhenger er umulig å bli kvitt en håpløs ansatt. Her kunne offentlig sektor kanskje forandret seg litt... Rettigheter er fint - for da tvinges bedriften til å prøve å løse problemer framfor å velge "billigste" utvei, men noen ganger føler man jo at hensynet og rettighetene til de andre ansatte, for ikke å snakke om barna i dette tilfellet, ikke er beskyttet av noen lov. Men kan man ikke si opp noen hvis man kan begrunne hvorfor...?
Gjest hmmmm Skrevet 4. desember 2004 #5 Skrevet 4. desember 2004 Tror ikke det hjelper at de andre ansatte klager, for da går det mere på synsing..... blir tolket som.... Men kommer det derimot mange klager fra foreldrene vil nok saken stille seg annerledes.
Gjest MrsL Skrevet 4. desember 2004 #6 Skrevet 4. desember 2004 Har styrer hatt medarbeidersamtale med denne ansatte?
Gjest ^fie^ Skrevet 5. desember 2004 #7 Skrevet 5. desember 2004 Hvor lenge har hun jobbet der? Og har hun jobbet med barn før? Det kan jo hende hun bare ikke vet helt hvordan hun skal gjøre jobben forskrivsmessig.
Gjest gotthard Skrevet 5. desember 2004 #8 Skrevet 5. desember 2004 hun har jobbet i barnehagen i 4 år nå og de har sliti med det samme hele tiden,hun blei ansat av ei veninde som var styrer, styreren sa opp men da var hun andre fast anssat og de var uten mulighet til og sparke hu. etter det har alle sliti med henne , folk sier opp og bruker henne som noe av begrunelsen og vi føler vi må gjøre jobben hennes hele tiden. grunnen til at hun er vanskelig og bli kvitt er at hun da går til fagforeninga si.blir det da retssak må vi stenge barnehagen siden vi ikke har råd til det.........
Gjest MrsL Skrevet 5. desember 2004 #9 Skrevet 5. desember 2004 Men det er vel mulig å si opp folk også? Man må vel bare kunne dokumentere at personen ikke gjør jobben sin over lengre tid? Hva mener hun selv da? Synes hun det er greit å jobbe på en plass hvor ingen liker henne?
Gjest Gjesten Skrevet 6. desember 2004 #10 Skrevet 6. desember 2004 Eg tykkjer nesten det merkelegaste her er at folk kjem til deg og sutrar og så benektar dei ting når dei får spørsmål frå styret. Slikt er illojalt, og dersom du får fleire klager får du berre sei som sant er: Du kan ikkje gjer noko så lenge du ikkje får støtte frå dei andre. Det som er vanleg med udugelege offentleg ansatte er at dei får ei anna stilling med same lønn.Og nokre gonger blir dei "tvangsflytta" til ein annan arbeidsplass.
Gjest MrsL Skrevet 6. desember 2004 #11 Skrevet 6. desember 2004 Det som er vanleg med udugelege offentleg ansatte er at dei får ei anna stilling med same lønn.Og nokre gonger blir dei "tvangsflytta" til ein annan arbeidsplass. Man trenger ikke være udugelig for å bli flyttet. Man kan også bli flyttet for å bevare vettet - flyttet vekk fra den udugelige. Og flytter man hele tiden bare den udugelige, så flytter man jo bare problemet over på andre
Superlammet Skrevet 6. desember 2004 #12 Skrevet 6. desember 2004 Om noen klager til deg igjen DOKUMENTER det! Få det ned skriftlig med både din og personen som klager sin underskrift. Si ifra om at dette kan bli brukt i en evnt. personalsak. Hør gjerne med foreldre om barna har uttrykkt noe som kan virke bekymrende, få også det ned på papir. Kommer det saklige klager som er dokumenterte på bordet har hun nok lite å stille opp med. Samma søren om hun er med i fagforening eller ei. Hun kan evnt. ha med seg en tillitsvalgt eller representant fra organisasjonen, men dersom det ligger klare brudd fremme vil neppe det hjelpe. Hun kan da enten få en advarsel om å skjerpe seg eller bli sagt opp (noe som er mest sannsynlig), eller forsøkt sagt opp der og da.
Gjest gotthard Skrevet 6. desember 2004 #13 Skrevet 6. desember 2004 noe av problemet her er som tidligere nevnt at ingen tørr og åpne munnen ovenfor styret. før forige møte satt hu ene hele dagen og prata om hva hun skulle si, under møtet gjentokk jeg noe av det hun og andre hadde sakt de skulle si om tingenes tillstand (handlet ikke om hu "udugelige" og var et åpent møte om hvordan ting kan forbedres)hun nektet da på alt, etter møtet var hun stolt over att hun hadde fåt sakt det hum skulle på det møte. lit vanskelig får meg og stole på støtte når de er slik, jeg kan ikke påstå alt mulig får og bli kvitt hu "udugelige" når jeg vet att i en eventuel sak så står jeg alene om det. men, snart ikke mit problem da jeg er på jakt etter ny jobb nå , kan ikke stå inne for det som blir gjenomført i bhg og som pedagogisk leder er det faktisk min jobb og gjøre det så jeg har innformert styrer i dag om at jeg er på jakt etter noe annet. vil så klart savne ungene og jeg vil så klart vite att de fortener et bedre tilbud en det som blir gitt nå men jeg har gjort mye for at det skal fungere bare synd lover og regler er til for de udugelige og ikke beskytter de som ønsker og få til noe.
Superlammet Skrevet 6. desember 2004 #14 Skrevet 6. desember 2004 Skidrow, sett det litt inn i lovene og reglene. Selv om hun er organisert finnes det smutthull.
Gjest Anonymous Skrevet 7. desember 2004 #15 Skrevet 7. desember 2004 Det er ikke så enkelt å si opp en ansatt. Da måtte det i såfall skjedd i prøvetiden, for prøvetiden er den tiden arbeidsgiver kan bruke på å se om vedkommende arbeidstaker er dugende i jobben. At vedkommende fyller de kvalifikasjoner som kreves, men arbeidstakeren må også få den opplæring som kreves for å kunne utføre jobben. Hvis det er noe ureglementert ved arbeidstakerens måte å fylle jobben på så må det gis en advarsel slik at h*n har mulighet til å forbedre seg. Hvis da arbeidtakeren etter gjentatte advarsler ikke forbedrer seg så er sjansen større for at man kan si opp personen. Men allikevel kan man risikere å gå en runde med tillitsvalgte osv. Men hvis det går bare på synsing fra kolleger, og det blir kun snakket bak ryggen på kollegaen uten at h*n har mulighet til å forsvare seg, så kommer man ikke langt. Kolleger har forskjellige måter de mener er riktig å gjøre jobben på, og det at de ikke støtter deg overfor styret er vel kanskje en måte å si at de er i tvil om grunnlaget for uoverensstemmelsen. En annen sak er at hvis det er en person som forsurer jobbmiljøet , så er det ofte slik at den personen anser de andre som å være problemet. Og da er den eneste måten å komme vekk fra dette på, å søke seg jobb et annet sted.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå