Gå til innhold

Hvor dum var du som 18-19-åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker tilbake, og ser på valgene jeg tok. Hvor dum var du? Var du smart, eller dro du på masse fester og drakk deg full? Var du svært umoden, sånn i ettertid? 

Jeg synes dagens unge mennesker fremstår så uvitende, og dumme, og de tar så mange dumme valg. Jeg husker også at jeg kjente endel "dumme" mennesker da jeg gikk på vgs. Noen var smarte og modne, mens andre var umodne og mindre smarte. Hva er vanligst? Og hvordan var du? 

Anonymkode: d1b59...20c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lureste jeg gjorde som 19 åring var å dumpe den ekle typen jeg var sammen med å satset på utdanning istedenfor, reiste mye og levde bra. Fikk meg god jobb som 22 åring bodde i et fint strøk og visste ikke hvor godt jeg hadde det. Inntil jeg var så DUM som 28 åring og mente jeg måtte finne mann og få barn og endte i desperasjon opp med den største kronidioten ever, dumpa han etter 6 mnd heldigvis, men da hadde jeg sagt opp god jobb flyttet fra flott leilighet og satt da igjen med skole igjen og hybel. 

Så ikke alle er dumme som 19 åringer men dumme valg kan man være ute for i alle aldrer alt etter fokuset man har. !

Anonymkode: 63867...a46

• Liker 3
Skrevet

Moden faktisk, veldig sårbar men så det ikke selv. Sterk personlighet blant andre men ikke dominerende, ikke redd for å si meningen min. Ferdig med festing. Oppslukt i egne problemer, gråt hver dag.

Anonymkode: 000eb...a33

Gjest ClickB4it
Skrevet

Når jeg ser tilbake var jeg veldig usikker, sårbar og ensom. Selv om jeg hadde gode karakterer, en omgangskrets og gjorde masse spennende utenom skolen.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Moden faktisk, veldig sårbar men så det ikke selv. Sterk personlighet blant andre men ikke dominerende, ikke redd for å si meningen min. Ferdig med festing. Oppslukt i egne problemer, gråt hver dag.

Men er det å være moden? Jeg kritiserer deg ikke, og jeg tenker på det som normalt. Det kan være mange ting som gjør at vi handler som vi gjør, og føler som vi gjør. Vi erfarer og lærer. Kanskje lærte du nettopp mye ved å gå gjennom tøffe ting.

Jeg var uerfaren og egentlig skuffet over at livet ikke var bedre.

Jeg tror at livet går litt i bølgedaler. Som barn blir man overrasket og glad for å oppleve nye spennende ting i livet.

Som ungdom holder man forventningen om gleden oppe. Man blir skuffet over at livet ikke bare var glede. Man hadde forventninger som viste seg å ikke være så gode som man trodde.

Sakte, men sikkert oppdager man at livet er litt det man selv gjør det til. 

Som eldre begynner man igjen å se gleden og verdien i de små tingene. Blant annet fordi de holder opp med å ha høye forventninger.

Skrevet

Vet ikke om jeg var moden eller veldig umoden. Hadde gått på 2-3 fester, men likte det ikke. Istedenfor satt jeg hjemme med foreldrene mine og spilte kunnskapsspill på fredagskvelden og la meg tidlig :) 

Anonymkode: e9082...000

Skrevet

Tror ikke jeg var hverken spesielt moden eller umoden for alderen. Jeg gjorde noen gode valg som å velge en praktisk og riktig utdannelse og flyttet hjemmefra og klarte meg fint selv økonomisk og praktisk. Men var også naiv og sårbar og tok noen dårlige valg når det gjelder forhold da jeg var 19/20.

Jeg var ikke den verste på festinga i den alderen, men synes likevel at formuleringen "Var du smart, eller dro du på masse fester og drakk deg full?" blir dømmende og feil. Kjenner mange som var smarte og likevel drakk seg full flere ganger i uka, både på videregående og på universitetet. Ser ikke på dem som mindre smarte for det. Jeg synes også at det var et lurt valg av meg å bli mer med på festing etterhvert. Som student i en ny by der jeg ikke kjente noen tror jeg det ville vært lite smart å IKKE bli med på noen fester.

Og jeg er også uenig i at dagens unge " fremstår så uvitende, og dumme, og de tar så mange dumme valg". Hvis du tar utgangspunkt i Paradise Hotel skjønner jeg at du sitter igjen med det inntrykket, men jeg synes at dagens unge er generelt sett er veldig oppegående, kunnskapsrike og bevisste på fremtiden osv. Det støttes også av studier som f.eks. kartlegger alkohol- og narkotikabruk, kriminalitet osv blant unge, samt hvor mange som fullfører VGS/høyere utdannelse. Sammenlignet med tidligere generasjoner er dagens unge veldig ansvarsfulle og pliktoppfyllende, så mye at flere og flere unge sliter med f.eks. prestasjonsangst og angst for å ikke leve opp til forventningene, depresjoner osv. 

Hvor er det du egentlig har det negative inntrykket fra? Husk at nesten alle generasjoner har syntes at "ungdommene nå til dags" er helt håpløse, til og med Sokrates var meget oppgitt over "hans" ungdommer. Med mindre man er i den aktuelle ungdomskulturen får man et litt forvrengt syn på det, fordi det vil alltid være de mest ekstreme som skiller seg ut, mens de normale sklir inn i mengden og blir ikke lagt like mye merke til av de utenfra. Pluss at man kanskje ser på sin egen ungdomstid med litt fargede briller, tenker "det var annerledes da" selv om mye egentlig er veldig likt.

• Liker 1
Gjest canacas
Skrevet

19 år - flyttet utenlands og hadde en fantastisk flott start på voksenlivet. Et av de smarteste valgene jeg har gjort! :) 

Skrevet
40 minutter siden, exictence skrev:

Men er det å være moden? Jeg kritiserer deg ikke, og jeg tenker på det som normalt. Det kan være mange ting som gjør at vi handler som vi gjør, og føler som vi gjør. Vi erfarer og lærer. Kanskje lærte du nettopp mye ved å gå gjennom tøffe ting.

Jeg var uerfaren og egentlig skuffet over at livet ikke var bedre.

Jeg tror at livet går litt i bølgedaler. Som barn blir man overrasket og glad for å oppleve nye spennende ting i livet.

Som ungdom holder man forventningen om gleden oppe. Man blir skuffet over at livet ikke bare var glede. Man hadde forventninger som viste seg å ikke være så gode som man trodde.

Sakte, men sikkert oppdager man at livet er litt det man selv gjør det til. 

Som eldre begynner man igjen å se gleden og verdien i de små tingene. Blant annet fordi de holder opp med å ha høye forventninger.

En sorg handler ikke om du er moden eller ikke.

Skrevet

Jeg trodde jeg var voksen, men i ettertid er jeg veldig glad for at snap, face og resten av internett ikke var oppfunnet da jeg var 18-19! 

:nordvesta:

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En sorg handler ikke om du er moden eller ikke.

Nei, nettopp. Du sa du var moden. Det kan være.

Du har rett. Jeg så det i en sammenheng at du gråt mye. Men ser nå at du mente ikke det hang sammen med at du var moden.

Gjest canacas
Skrevet
11 minutter siden, Cirkelin skrev:

Jeg trodde jeg var voksen, men i ettertid er jeg veldig glad for at snap, face og resten av internett ikke var oppfunnet da jeg var 18-19! 

:nordvesta:

Haha, jeg og! :fnise:

Gjest Orophin Súrion
Skrevet

Jeg var ikke dum som 18-19 åring. Jeg hadde bare mindre erfaring en det jeg har nå. 

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet

Hadde et forhold til en på 36, som hadde ei gravid samboer, ja jeg skammer meg.

Anonymkode: 824d3...f05

Skrevet

Stooor forskjell på meg da jeg var 18-19 og nå i dag, 25 år. Jeg var veldig usikker på meg selv, brydde meg om å bli likt av alle og hva de tenkte om meg, og hadde lite peiling på det meste. Politikk, økonomi, hva som skjer i verden og sånne ting. Jeg var ikke helt håpløs altså, men ja, usikker og litt uviten. Festet som regel hver helg, ofte to dagers.

I dag gir jeg beng i hva folk tenker om meg og ofrer det ikke en tanke. Er mye mer oppdatert, selvstendig, og sitter med mer kunnskap. Har lært veldig mye i løpet av de årene. Fester i ny og ne, gøy å gå ut av og til, men det er ikke så gøy at det er noe jeg gidder å gjøre hver helg. 

Skrevet

Jeg var kjempedum..

Gikk fint på skolen, gjorde det bra i fagene jeg likte. I fagene jeg ikke likte kunne jeg skulke litt og gi faen i lekser. Jeg var fks drittdårlig i naturfag (selv om jeg syns naturfag er dødsspennende nå :p), og leverte kanskje 1/10 forsøk. Skjønte ingenting og orket ikke prøve. Jukset på en prøve og ble tatt og. 

Festet ca hver helg, hang med tvilsomme folk, det fløyt med narkotika på festene men jeg var heldigvis ikke sååå dum at jeg prøvde noe selv. Røyket hasj og marihuana da. Vi holdt på med litt hærverk og en del stjeling fra butikker. 

Hadde sex med alle som ville. Både gutter og jenter. Noen trekanter ble det og.

Farget håret, masse piercinger, ekstremt spesielle klær..

Nå er jeg så pliktoppfyllende at det er kjedelig. Men litt eventyrlysten enda. Bare på det lovlige viset :)

Jeg var stokk dum og burde ha vært låst inne til jeg fylte 25. Men når jeg tenker tilbake på det så hadde vi jo det fryktelig moro. Likevel noe jeg ikke vil holde på med lenger.

Anonymkode: 942a8...507

Skrevet

Jeg var den som aldri gjorde noe galt. jeg var rettere sagt englebarnet og angrer litt på det i dag, men allikevel så var det bra gjort. Jeg gjorde lekser og var drømmebarnet. Er bare snakk om 1-2 år siden. Er 20 år nå. Jeg har alltid vært pliktoppfyllende 

Skrevet

Jeg var vel egentlig mer moden da enn nå :fnise:

Det er 13-14 år siden, som 18-åring satt jeg med eget hus, samboer, to biler og full jobb. Som 19-åring var babyen født, og jeg bakte kaker hver uke, holdt huset i orden og gikk i permisjon. 

Nå derimot, etter jeg har runda 30, og er singel, student som leier hus, vel. Jeg hadde sikkert vært flau over meg selv hvis 19-årige meg hadde sett 32-årige meg :laugh:

Anonymkode: d14d8...4e3

Skrevet

Jeg gjorde ikke så mange dumme valg, men jeg var naiv og hadde en dårligere forståelse av alt rundt meg. Etterhvert som jeg ble eldre fikk jeg dypere innsikt i det meste, og er langtfra naiv lenger

Anonymkode: c1963...c93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...