AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #1 Skrevet 11. januar 2017 Hei! Lurer på hva jeg skal spise for å gå ned i vekt uten trening.. Ser folk snakker om at man skal spise lavkarbo, men ser også at sånn et lavkarbo måltid fort blir 800/1000 kcal? Er ikke det dårlig? Har en app som heter lifesum som er en kalori teller, prøver samtidig og ikke oversrige mitt anbefalte kalori inntak. Er ny og dum som et brød når det gjelder dette og sykt forvirra.. Lavkarbo eller lite kcal med lite fett?? hkguhyjkurtgiktyk..... Finner mest artikler om hva man skal spise mens man trener hehe. Skjønner jo sånn ca hva man skal spise og ikke da men Anonymkode: 32990...69f
Pringle Skrevet 11. januar 2017 #2 Skrevet 11. januar 2017 For å gå ned i vekt, må du bare sørge for at du har et kaloriunderskudd. Det betyr å innta færre kalorier enn du forbrenner. Du forbrenner energi hele døgnet. Hvor mange måltider et gitt måltid gir, avhenger av mengden. Størrelse på enkeltmåltider har ikke mye å si, det er totalinntaket pr dag, uke, måned som betyr noe. Akkurat hvordan du skal sette sammen kosten din, må du finne ut av selv. Du trenger hver dag en viss mengde protein, fett, vitaminer, mineraler, fiber og vann - ikke noen eksakt mengde av hvert næringsstoff, men det bør være innenfor visse rammer, som du kan slå opp hvis du vil, men en normal, grei, balansert, variert diett med vanlig mat gir deg alle næringsstoffene i de mengdene du trenger. Du får ikke "ekstrapoeng" for å spise mer eller mindre av noe, eller å avstå totalt fra noe du liker eller spise ting du hater; derimot blir det vanskelig å holde seg til antallet kalorier som du trenger å holde deg til for å gå ned i vekt. Det er derfor fornuftig å ikke velge en veldig ubalansert diett eller et opplegg som er altfor langt fra sånn du vanligvis spiser/lever. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #3 Skrevet 11. januar 2017 E godt råd er å slutte med brus, godteri, sjokolade osv. Genrelt alt som har et stort sukkerinnold. Kan jo være at dette varier etter person til person, men jeg gikk ned 5 kilo eter jeg sluttet med det Man bør være mer ops på sukker en fett. Anonymkode: a0ff8...dfb
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #4 Skrevet 11. januar 2017 Vi har et basalt behov som vi kaller for sult. Å gå imot dette basale behovet krever enorm viljestyrke. Så å si at du må spise mindre enn du forbrenner er forsåvidt riktig, men det er langt fra enkelt. Det kan sammenlignes med å si at hvis du vil ha mer ut av dagen, så må du bare sove mindre enn kroppen sier at den vil. Søvn er også et basalt behov. I stedet vil jeg anbefale deg om å prøve lavkarbo, ja. Lavkarbo er en samleparaply med kosthold under 150g karbohydrater o dagen. Jeg vil anbefale deg å starte med LCHF. Selv har jeg akkurat begynt på nullkarbo (hvis du er nysgjerrig på det kan du lese mer på FB-gruppa Zero Carb Norge og FB-gruppa Zeroing in on Health), som betyr at jeg kun spiser produkter fra dyreriket. Kjøtt, fisk, skalldyr, egg, fløte, ost. Men det er en stor forandring fra norsk husmannskost, så jeg anbefaler deg heller å begynne med LCHF. Her er en kjapp og fin innføring i LCHF. Hvor mye du spiser i ett måltid kommer da helt an på mengdene. Ett måltid er ikke automatisk 800-1000 kcal. Jeg spiser én gang om dagen og spiser derfor ca 2000 kcal i ett måltid. Måltidsfrekvens er bare en smakssak. Jeg foretrekker å lage skikkelig mat og heller spise sjeldnere. Noen liker å spise lite og ofte. Som sagt, smak og behag. Forbrenningen går ikke opp eller ned av den grunn. Man må spise for lite over flere dager før forbrenningen begynner å gå ned. Og jepp, enig med siste utsagnet til AB over meg. Man bør være mer obs på sukker enn fett. Sukker for kroppen er dessverre mer enn det som klassifiseres som sukker utenfor kroppen. Alle karbohydrater består av sukkermolekyler. Det varierer bare hvilke enkle sukkerarter de består av og hvor mange. Monosakkarider og disakkarider (ett og to sukkermolekyler) klassifiseres som sukker. Polysakkarider (stivelse og fiber) består av flere enn to. Stivelse og fiber er lange kjeder med sukkermolekyler. I kroppen blir de brutt ned til sukker og øker blodsukkeret vårt. Høyt blodsukker er giftig for kroppen, så da trenger vi insulin til å senke blodsukkeret. Noen fiber klarer vi ikke å bryte ned (cellulose for eksempel) og går ufordøyd gjennom tarmen. Jo mer karbohydrater du spiser, jo mer insulin må kroppen produsere. Jo mer insulin kroppen produserer, jo mer vil kroppen LAGRE fett. Insulin er vårt fettlagringshormon. Fettlagring! Så skal man ta knekken på fettlagerene, så bør man kutte kraftig ned på karbohydrater. Kroppen har mange hormoner som kan øke blodsukkeret når det trengs, men kun ett som kan senke det når det trengs. Det høres jo unektelig ut som at vi har hatt mer bruk for å øke blodsukkeret enn å senke det... Altså at vi ikke er laget for å spise mye karbohydrater hele tiden. Og det er veldig ugunstig for vektnedgang. Man setter kroppen i fettlagringsmodus og så prøver man å forbrenne fett... Det kan sammenlignes med å sette på håndbrekket på bilen når man kjører. Det er jo mulig å komme fremover, men det er ikke særlig smart... Bedre å ta av håndbrekket (spise lavkarbo). Anonymkode: 0432d...d38 1
Wiggins Skrevet 11. januar 2017 #5 Skrevet 11. januar 2017 Hvorfor vil du ikke trene? Har du noen sykdom eller skader, ellrr bare gidder du ikke? Utsagnet om at "trening tar gram, kostholdet kg" er en sannhet med store modifikasjoner. Hvis det er snakk om trening to ganger i uka er jeg enig, hvis man trener 3-4 ganger samt mosjonerer hver dag, f eks sykler til jobb/skole, da kan man lett gå ned i vekt uten å endre kostholdet så veldig.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #6 Skrevet 12. januar 2017 Jeg brukte kun lifesum for å gå ned i vekt, ingen annen trening enn hverdagsaktivitet slik som å gå av bussen et stopp for tidlig og velge trapp fremfor heis. Har til nå tatt av 15% av kroppsvekta. Jeg gikk for lavkalori, siden jeg da kan spise litt av alt. Brukte flere av oppskriftene i lifesum for å lære noen nye retter som kan tas med videre. Oppskriftene angir jo også antall kalorier, noe som er kjekt. Anonymkode: ab42b...9c6 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #7 Skrevet 12. januar 2017 Jeg har inntrykk av at med lavkarbo så kutter du ut ting "for resten av livet" hvis du vil holde vekta, og for meg som elsker pasta, brød, poteter og den slags så høres det veldig dramatisk ut. Lavkarbo funker sikkert som bare det, men jeg tenker sånn at hvis man vil kunne spise som man ønsker så er det kaloritelling som er best. Så TS, bruk Lifesum - det er en kjempe god app! Hvis du kan spise ca 1600 kcal om dagen (som da mest sannsynlig gir vektnedgang på 0,5 kg i uka) så får du spist en del hver dag uten å gå på kompromiss med hva som er "godt". Hvis du nå trener litt i tillegg kan du unne deg litt mer i f.eks helgene Jeg skjønner at enkelte dietter funker, altså, men personlig er jeg ikke spesielt glad i å kutte ut masse (næringsrik) mat. Melk er det mange som kutter ut, men jeg elsker melk så jeg drikker mye av det og går fortsatt ned i vekt. Spiser et variert kosthold, med mye mager mat også. TS, du må nesten bare prøve deg fram Jeg anbefaler deg å søke på youtube, for der er det veldig mange gode videoer om vektnedgang. Anonymkode: 35bd3...264 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #8 Skrevet 12. januar 2017 Jeg bruker også Lifesum. Jeg spiser meg god og mett på mine 1600 kalorier om dagen, selv om jeg er langt unna lavkarbo. Jeg tror kanskje det viktigste Lifesum har gjort meg oppmerksom på, er at jeg skal drikke mer vann. Når jeg har hatt lyst på noe tidligere, har det nok ofte egentlig skyldtes at jeg har drukket altfor lite vann, rett og slett. Nå har jeg justert ned målet på vann litt i appen til 1,5 liter uten trening, men det er fortsatt ca. 1 liter mer rent vann enn det jeg drakk før. Anonymkode: 96155...f9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå