AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #1 Skrevet 11. januar 2017 Skal på et 3 dagerskurs, som er såpass langt borte at jeg må bo der. Er det kun kurset/reise som regnes som arbeidstid, eller også etter kurset, altså fritiden? Jeg tenker på siden man er "tvunget" til å være borte. Anonymkode: d5bba...09d
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #2 Skrevet 11. januar 2017 Nei. Men arbeidsgiver skal dekke reisekostnader, kost og losji. Anonymkode: 3ddd9...26e
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #3 Skrevet 11. januar 2017 Du må nesten høre med jobben din. Hvordan det praktiserer varierer fra sted til sted. Men jeg har aldri noensinne hørt om noen som dekker også fritiden etter kurset. De eneste ordningene jeg har vært borti er at enten dekkes kun den faktisk kurstiden (er kurset kl 08-16 i to dager dekkes kun de 16 timene), eller så får man dekket både kurstiden + reisetid/deler av reisetid (som i den tiden det tar å reise til stedet, ikke den fritiden du har der). Du jobber jo ikke når du er på kursstedet, du har jo fri, så jeg synes det er litt rart å forvente å få betalt for det. Anonymkode: 7cfcd...216
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #4 Skrevet 11. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du jobber jo ikke når du er på kursstedet, du har jo fri, så jeg synes det er litt rart å forvente å få betalt for det. Anonymkode: 7cfcd...216 Ja, man har fri, men likevel er det en tvungen fritid, som man ikke kan styre selv, i prinsippet. Om man blir pålagt å gå på et kurs, og må være borte, stiller man seg jo på en måte til disposisjon for arbeidsgiver. ts Anonymkode: d5bba...09d
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #5 Skrevet 11. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, man har fri, men likevel er det en tvungen fritid, som man ikke kan styre selv, i prinsippet. Om man blir pålagt å gå på et kurs, og må være borte, stiller man seg jo på en måte til disposisjon for arbeidsgiver. ts Anonymkode: d5bba...09d Hva tenker du at du skal ha da? Overtidsbetalt? Anonymkode: 116da...ba3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #6 Skrevet 11. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, man har fri, men likevel er det en tvungen fritid, som man ikke kan styre selv, i prinsippet. Om man blir pålagt å gå på et kurs, og må være borte, stiller man seg jo på en måte til disposisjon for arbeidsgiver. ts Anonymkode: d5bba...09d Nei, du er da ikke til disposisjon for arbeidsgiver? Du er fritt til å lese, gå deg en tur, trene, se på tv, gå på "sightseeing" på stedet, gjøre hva du nå enn har lyst til, akkurat som når du har fri til vanlig? Med mindre det er tvangssosialisering som en del av kurset (men da er det jo en del av kursopplegget..). Anonymkode: 7cfcd...216
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #7 Skrevet 11. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, du er da ikke til disposisjon for arbeidsgiver? Du er fritt til å lese, gå deg en tur, trene, se på tv, gå på "sightseeing" på stedet, gjøre hva du nå enn har lyst til, akkurat som når du har fri til vanlig? Med mindre det er tvangssosialisering som en del av kurset (men da er det jo en del av kursopplegget..). Anonymkode: 7cfcd...216 Men jeg vil jo ikke være der, jeg er ikke der av egen fri vilje. Og jeg er ikke fritt til å gjøre det jeg vil, når jeg egentlig har trening to av de dagene, f.eks, som jeg må droppe. Jeg gjør meg vanskeligere enn jeg er nå, men det er bare det at jeg har inntrykk av at all den tid man i noen grad er i "arbeidsgivers vold" , så kompenseres det for dette. Og synes faktisk, logisk sett, at man ikke kompenseres for slikt. Kanskje ikke timelønn eller overtid. Men noe slikt som et "tvungentillegg" e.l. Man har jo eks rett på 430 kr/natta for overnatting utenom hotell, selv om man kanskje ikke har noen utgifter til overnatting (eks. privat). Hvorfor det? For å gi en kompensasjon for det at man er tvunget til å være borte fra hjemmet, ikke sant? ts Anonymkode: d5bba...09d
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #8 Skrevet 11. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Rettelse: "Og synes faktisk, logisk sett, at *det er rart* man ikke kompenseres for slikt. ts Anonymkode: d5bba...09d ts Anonymkode: d5bba...09d
perplexed Skrevet 11. januar 2017 #9 Skrevet 11. januar 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg vil jo ikke være der, jeg er ikke der av egen fri vilje. Og jeg er ikke fritt til å gjøre det jeg vil, når jeg egentlig har trening to av de dagene, f.eks, som jeg må droppe. Jeg gjør meg vanskeligere enn jeg er nå, men det er bare det at jeg har inntrykk av at all den tid man i noen grad er i "arbeidsgivers vold" , så kompenseres det for dette. Og synes faktisk, logisk sett, at man ikke kompenseres for slikt. Kanskje ikke timelønn eller overtid. Men noe slikt som et "tvungentillegg" e.l. Man har jo eks rett på 430 kr/natta for overnatting utenom hotell, selv om man kanskje ikke har noen utgifter til overnatting (eks. privat). Hvorfor det? For å gi en kompensasjon for det at man er tvunget til å være borte fra hjemmet, ikke sant? ts Anonymkode: d5bba...09d Kompasasjonen man får er at arbeidsgiver dekker kost og losji. De betaler for at du skal bo gratis, og du slipper å betale for maten din, så sånn sett sparer du penger. Du står fritt til å gjøre akkurat det du vil, bare ikke hjemme i sofaen. Du kan skru av telefonen og dra på party om du vil. Om du reiser MYE i jobb så får man jo ofte noen ordninger på det - men det er opp til arbeidsgiver. Om du reiser en sjelden gang for kurs så synes jeg man er litt vanskelig om man krever kompensasjon for at man ikke får sitte i sin egen sofa på kvelden. Kompasasjonen man får hvis man sover privat er gitt fordi arbeidsgiver uansett sparer penger på dette, og det vil gjøre at folk kanskje velger dette om det er mulig. Det er en "takk for at du er så ålreit at du gjør det billigere for oss". 2
Serafina. Skrevet 11. januar 2017 #10 Skrevet 11. januar 2017 Du må høre med arbeidsgiveren din, men de fleste dekker ikke fritiden til arbeidstakerne selv om de er borte fra hjemmet i noen dager. Din eneste forpliktelse mens du er på kurs er å møte opp på kurset og lære noe nyttig for deg selv og arbeidsgiver og kanskje en eller flere fellesmiddager med de andre. Ellers er du fri til å gjøre som du vil, f.eks trene på egenhånd. Det er nyttig for deg selv også og ikke bare for arbeidsgiver at du går på kurs, og dette får du gratis.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #11 Skrevet 11. januar 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg vil jo ikke være der, jeg er ikke der av egen fri vilje. Og jeg er ikke fritt til å gjøre det jeg vil, når jeg egentlig har trening to av de dagene, f.eks, som jeg må droppe. Jeg gjør meg vanskeligere enn jeg er nå, men det er bare det at jeg har inntrykk av at all den tid man i noen grad er i "arbeidsgivers vold" , så kompenseres det for dette. Og synes faktisk, logisk sett, at man ikke kompenseres for slikt. Kanskje ikke timelønn eller overtid. Men noe slikt som et "tvungentillegg" e.l. Man har jo eks rett på 430 kr/natta for overnatting utenom hotell, selv om man kanskje ikke har noen utgifter til overnatting (eks. privat). Hvorfor det? For å gi en kompensasjon for det at man er tvunget til å være borte fra hjemmet, ikke sant? ts Anonymkode: d5bba...09d Om du snur på det: til vanlig, midt i en vanlig arbeidsuke, når du er hjemme og ikke på kurs, kan du jo heller ikke gjøre helt fritt som du vil, nettopp fordi du "må" være i byn for å rekke å komme på jobb dagen etterpå. Du kan ikke dra på et treningsarrangement på andre siden av landet fordi du jobber i den byen du nå jobber i. Jeg synes også det er kjipt å gå glipp av ting hjemme når jeg er på kurs, men samtidig går jeg også glipp av å feire nevøen min sin bursdag i heimbygden fordi jeg ikke kan reise så langt pga jeg må innfinne meg på jobb i jobbe-byen dagen etter. Du har fri selv om du må være et annet sted. Som du selv sier, du får jo kompensasjon for at du må være vekke hjemmefra i form av de 430 kroner natta. Så da får du jo kompensasjon for at du må være vekke, da? Anonymkode: 7cfcd...216 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #12 Skrevet 11. januar 2017 Hos oss dekkes, reise, kost og losji samt et lite daglig tillegg for ulempen med å være vekk fra hjemmet. Men det tillegget tilsvarer ikke full lønn da reise ikke er definert som arbeidstid. Likevel syntes jeg den totale kompensasjonen er grei nok og kommer som regel ut i pluss likevel, siden jeg ikke spiser opp alle kostpengene. Anonymkode: f54d1...6e6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #13 Skrevet 11. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Om du snur på det: til vanlig, midt i en vanlig arbeidsuke, når du er hjemme og ikke på kurs, kan du jo heller ikke gjøre helt fritt som du vil, nettopp fordi du "må" være i byn for å rekke å komme på jobb dagen etterpå. Du kan ikke dra på et treningsarrangement på andre siden av landet fordi du jobber i den byen du nå jobber i. Jeg synes også det er kjipt å gå glipp av ting hjemme når jeg er på kurs, men samtidig går jeg også glipp av å feire nevøen min sin bursdag i heimbygden fordi jeg ikke kan reise så langt pga jeg må innfinne meg på jobb i jobbe-byen dagen etter. Du har fri selv om du må være et annet sted. Som du selv sier, du får jo kompensasjon for at du må være vekke hjemmefra i form av de 430 kroner natta. Så da får du jo kompensasjon for at du må være vekke, da? Anonymkode: 7cfcd...216 At man ikke kan gjøre nøyaktig som man vil når man er hjemme heller er jo ikke en naturlig sammenligning. Poenget er at man ved kurs/seminar/møter/annet langt vekk fra arbeids- og hjemstedet trekkes ut fra sin normale fritidsrutiner, hvilket for mange kan oppleves som et tap, både med tanke på praktiske gjøre mål og det å kunne slappe mer av. Man kan jo faktisk ikke gjøre sine normale sysler når man bor på hotell når man er på seminar i utlandet eller langt vekk innenlands. At du ikke arbeider på hjemstedet ditt forandrer jo ikke det faktum, du har jo selv valgt å finne et annet arbeidssted enn der du opprinnelig kommer fra. Det betyr likevel ikke at du frarøves noen fritid, for jeg antar du har bolig og derfor et hjem også i nærheten av der du jobber? Når det er sagt, så blir det litt spesielt å reagere på kurs/seminar/etc. en gang i blant. De fleste må jo på det innimellom. Så lenge det ikke er noe som gjøres veldig ofte, så har man liten grunn til å reagere på tapt fritid. Anonymkode: f54d1...6e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå