AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #1 Skrevet 11. januar 2017 Har en kattunge på litt over 6 måneder som biter hele tiden, er ikke en dag hvor hun ikke biter meg og det begynner å gjøre veldig vondt også nå. Katten er kastrert er kastrert så jeg skulle tro at det verste var over nå. Noen som har en idè om hva jeg kan gjøre for å få han til å stoppe med bitingen, for det begynner å irritere meg nå, jeg vet at det er en kattunge og alt det der men nå er han blitt så pass i alderen at jeg skulle tro dette roet seg? Tenkte meg en tur til veterinær for å sjekke tannhelsen til katten, men jeg bare lurte på om deres katt var veldig å bite for slik han er nå så er det veldig vanskelig å løfte eller kose når han er gira noe som han er svært så ofte og selv etter 1 time med lek og moro. Er jo selvfølgelig noen timer med kos også, ikke biting hele tiden da. Noen tips? Anonymkode: 8aaa3...9f3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #2 Skrevet 11. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har en kattunge på litt over 6 måneder som biter hele tiden, er ikke en dag hvor hun ikke biter meg og det begynner å gjøre veldig vondt også nå. Katten er kastrert er kastrert så jeg skulle tro at det verste var over nå. Noen som har en idè om hva jeg kan gjøre for å få han til å stoppe med bitingen, for det begynner å irritere meg nå, jeg vet at det er en kattunge og alt det der men nå er han blitt så pass i alderen at jeg skulle tro dette roet seg? Tenkte meg en tur til veterinær for å sjekke tannhelsen til katten, men jeg bare lurte på om deres katt var veldig å bite for slik han er nå så er det veldig vanskelig å løfte eller kose når han er gira noe som han er svært så ofte og selv etter 1 time med lek og moro. Er jo selvfølgelig noen timer med kos også, ikke biting hele tiden da. Noen tips? Anonymkode: 8aaa3...9f3 Har du brukt hånda for å leke med katten når den var liten? Isåfall er dette somregel grunnen til hvorfor katten biter. Anonymkode: d06da...ee9 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #3 Skrevet 11. januar 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du brukt hånda for å leke med katten når den var liten? Isåfall er dette somregel grunnen til hvorfor katten biter. Anonymkode: d06da...ee9 Aldri tillat katten å bite meg på verken føtter eller hender, alle gangene katten har prøvd seg har jeg løftet han vekk eller funnet en leke som han kunne tygge på i stedet. Anonymkode: 8aaa3...9f3
Kontormus Skrevet 11. januar 2017 #4 Skrevet 11. januar 2017 Det er sikkert et resultat av at du har latt den få bite i hånda under lek når den var mindre. Og kattunger er kattunger, og rimelig bajas frem til de er året. 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #5 Skrevet 11. januar 2017 Akkurat nå, Kontormus skrev: Det er sikkert et resultat av at du har latt den få bite i hånda under lek når den var mindre. Og kattunger er kattunger, og rimelig bajas frem til de er året. Aldri tillatt katten å bite meg, skrev ovenfor at jeg har løftet den vekk eller funnet en leke den kan tygge på. Anonymkode: 8aaa3...9f3
Gjest Dacini Skrevet 11. januar 2017 #6 Skrevet 11. januar 2017 Dersom dyrlege ikke finner noe galt med katten ville jeg bare fortsatt som du gjør. Om katten biter, løft den vekk. Hadde en kattunge som "angrep" føtter i senga til den var godt over året. Jeg løftet den ned på gulvet og sa nei, hver gang, og til slutt var den vokst fra det. Ofte hjelper det litt på når de begynner å være ute og får brukt mer energi. -dacini-
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #7 Skrevet 11. januar 2017 Tannfellinga går vanligvis fra 4 til 8 måneders alder, nå kan det være at han holder på med noen av de bakerste tennene, og da vil han klø uten å nødvendig komme til så langt bak. Det kan intensivere litt, før det gir seg helt. Anonymkode: 423d0...192 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #8 Skrevet 11. januar 2017 Det er typisk om det har blitt brukt hender i lek. Jeg lar de bare leke med leker som mus og snor fra pinne. Hender er ikke leketøy. De er til kos. Passer nå en katt som muligens har blitt lekt med hender, for han kan finne på å hugge eller bite helt plutselig. Men det har blitt bedre. Jeg er rolig i alle bevegelser rundt han og hir han kos. Biter/hugger han sier jeg nei og slutter å gi han mer kos. Anonymkode: 6c148...755
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #9 Skrevet 11. januar 2017 Takk for svar, er bare frustrerende når ditt elskede dyr biter en når man føler man ikke gir annet en kos og kjærlighet. Tenker meg en tur til veterinær for å se tannhelsen bare for å få bekreftet at det ikke er noe som er unormalt men at tennene vokser osv. Anonymkode: 8aaa3...9f3
Derpderp Skrevet 11. januar 2017 #10 Skrevet 11. januar 2017 Klikka inn her i håpe om en bisarr historie om en guttunge som biter hele tida, men neida..
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #11 Skrevet 11. januar 2017 1 time siden, Derpderp skrev: Klikka inn her i håpe om en bisarr historie om en guttunge som biter hele tida, men neida.. Gattunge kan forvirres med guttunge så jeg forstår deg godt Anonymkode: 8aaa3...9f3 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #12 Skrevet 11. januar 2017 Mente Kattunge kan forvirres med Anonymkode: 8aaa3...9f3 1
Minya Skrevet 12. januar 2017 #13 Skrevet 12. januar 2017 Kattunger lærer at det gjør vondt å bli bitt når de leker med søsknene, dette kan ta noe lenger tid når de blir separert etter tolv uker, slik at noen av dem ikke helt har skjønt greia enda. Beste måten å lære kattungen din at det ikke er noe ålreit å bli bitt, er å si AU! høyt eller komme med en lyd som indikerer at det gjør skikkelig vondt (Jeg freste da vår yngste beit som liten), og så fjerne deg selv eller katten fra situasjonen. Sitter dere i sofaen, dytter du ham feks ned. (ikke dytte som i kaste katten avgårde, bare dytt ham ned fra over kanten) 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #14 Skrevet 12. januar 2017 Som sagt over må du lage au-lyder når han biter. Katten forstår sannsynligvis ikke at du får vondt og at det er ubehagelig når du ikke gir signaler om det. Dersom katten din forstår det, så er han sannsynligvis sint på deg fordi du behandler han på en måte han ikke liker, har smerter eller er på andre misfornøyd med noe i livet sitt. Om det er en innekatt kan det være tegn på mistrivsel mtp kjedsomhet. Anonymkode: 90e8f...353
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #15 Skrevet 12. januar 2017 11 timer siden, Minya skrev: Kattunger lærer at det gjør vondt å bli bitt når de leker med søsknene, dette kan ta noe lenger tid når de blir separert etter tolv uker, slik at noen av dem ikke helt har skjønt greia enda. Beste måten å lære kattungen din at det ikke er noe ålreit å bli bitt, er å si AU! høyt eller komme med en lyd som indikerer at det gjør skikkelig vondt (Jeg freste da vår yngste beit som liten), og så fjerne deg selv eller katten fra situasjonen. Sitter dere i sofaen, dytter du ham feks ned. (ikke dytte som i kaste katten avgårde, bare dytt ham ned fra over kanten) Dette er et godt råd, TS! Vår yngstepus kom til oss når han var 7 dager, og ble oppfostret på flaske. Uansett hvor godt vi prøvde å være katteforeldre, var vi nok ikke så flinke som det en kattemamma ville ha vært. Og han ble en liten "bitepus". Veldig plagsomt, og vondt. Og også fordi vi tror at han egentlig ikke ville oss noe vondt. Så jeg begynte å skrike og frese når han bet. Høyt og tydelig. Det har hjulpet. Nå er det bare "kosebiting", altså helt smertefritt. Anonymkode: 9a38d...454
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #16 Skrevet 13. januar 2017 Det som gjør meg ekstra bekymret med bitingen er at dette ikke vil stoppe, men jeg tror det har noe med det dere skriver at tennene vokser og jeg ser jo nå at kattens fremste hjørne tenner vokser fordi jeg ser en søt liten tann :). Så jeg håper når katten er nådd året at dette med bitingen fordufter totalt, har jo nå i det siste hatt mange gode stunder i lag i sofaen hvor han kun har sovet og slappet av med null biting involvert :D så dette er meget positivt, Katten er jo 7 måneder så dette med bitingen tror jeg begynner å nærme seg slutten Anonymkode: 8aaa3...9f3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå