Gå til innhold

GLU utdannelsen og VGS

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er igang med en GLU 5-10 utdanning men har på veien funnet ut at jeg ønsker å undervise på VGS istedenfor ungdomsskolen. Jeg er litt usikker på hvordan jeg best kan få den kompetansen som ønskes på VGS. Jeg vurderer å ta en master i fagdidaktikk, men masterne her er jo rettet mot 5-10 kl og ser ikke at det skal hjelpe noe voldsomt utenom at jeg får betegnelsen lektor?

Derfor vurderer jeg å ta en bachelor i tillegg i et skolerelevant fag (får noe innpass fra tidligere fag så kan ta den på 2 år) og så en master innen dette faget (da i tillegg til en 4årig GLU utdannelse, så en veldig lang vei å gå). PPU er jo innbakt i GLU utdannelsen- jeg trenger ikke noe mer PPU rettet mot eldre elever?

Er det noen enklere veier å gå? Noen som har en GLU utdannelse som jobber på VGS? Føler jeg har nesten gitt fra meg sjansen til å undervise på VGS da jeg valgte GLU-løpet.. :cry3:

Blir veldig takknemmelig hvis noen har noen gode tips her :) 

Anonymkode: 1fe2f...266

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik GLU-utdanningen er nå, er det ikke mulig å bygge på til en master i et av de fagene du har? Fortrinnsvis et fag med mange undervisningstimer. Da får du jo også lektortittel, og relevant fordypning i et undervisningsfag.

Endret av Kruset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kruset skrev:

Slik GLU-utdanningen er nå, er det ikke mulig å bygge på til en master i et av de fagene du har? Fortrinnsvis et fag med mange undervisningstimer. Da får du jo også lektortittel, og relevant fordypning i et undervisningsfag.

Jo jeg kan ta en master i fagdidaktikk feks matematikk/norsk didaktikk.. og da får jeg stillingstittel lektor. Men den masteren fokuserer på matematikk/norsk som er relevant for ungdomsskolenivå så vet ikke hvor attraktiv en slik master egentlig er i forhold til ansettelse på VGS? Du får de "formelle" kravene, men ikke de "ønskede" kan jeg tenke meg. :klo: Tar man en vanlig master i matte/norsk så er det på et helt annet faglig nivå (men uten didaktikk/pedagogikk, men det har jeg jo allerede fra GLU utdannelsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo jeg kan ta en master i fagdidaktikk feks matematikk/norsk didaktikk.. og da får jeg stillingstittel lektor. Men den masteren fokuserer på matematikk/norsk som er relevant for ungdomsskolenivå så vet ikke hvor attraktiv en slik master egentlig er i forhold til ansettelse på VGS? Du får de "formelle" kravene, men ikke de "ønskede" kan jeg tenke meg. :klo: Tar man en vanlig master i matte/norsk så er det på et helt annet faglig nivå (men uten didaktikk/pedagogikk, men det har jeg jo allerede fra GLU utdannelsen)

Nei, hvor attraktiv utdanningen er vet jeg ingenting om, men den inneholder jo også noe faglig fordypning. Kan tenke meg at det er enklere med et stort fag, som sagt. Mye avhenger vel sikkert også av hvor du kan tenke deg å søke jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4.1 Hvilke krav stilles

For alle fag i den videregående skolen, bortsett fra faget prosjekt til fordypning, kreves det relevant kompetanse for å undervise i faget. Dette kravet kommer i tillegg til tilsettingskravene. Relevant kompetanse skal som hovedregel bestå i 60 studiepoeng som er relevante for det aktuelle faget.

Unntaket er de yrkesfaglærerne som er tilsatt på bakgrunn av forskrift til opplæringsloven § 14-4 andre ledd bokstav d (fagbrev/svennebrev/annen yrkesfaglig utdannelse i videregående opplæring, to års yrkesteoretisk utdannelse utover videregående skole og fire års yrkespraksis etter videregående opplæring). For denne gruppen kreves ikke 60 relevante studiepoeng, men minst ett av de to årene med yrkesteoretisk utdannelse utover videregående skole må være relevant for å undervise i faget.

Kravet om 60 relevante studiepoeng gjelder også dersom opplæringen i det aktuelle faget gis som spesialundervisning, med mindre kravet kan fravikes med hjemmel i opplæringsloven § 5-5 tredje ledd.

i Bergen vet jeg at du kan ta master i samfunnsfag, du får da 180 studiepoeng i samfunnsfag og kan underivse i vgs. Jeg har ei vennine som bare har 60 studiepoeng i naturfag fra en GLU-utdanning, hun underviser i naturfag, men kan ikke undervise i Kjemi, biologi osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matematikken jeg skal ta på GLU 5-10 ligger de 30 siste studiepoengene på nivå med R1 og noe fra R2. Masteren i Stavanger har matematikk som er aktuelt for vgs, men den i Bergen som er fagdidaktikk er mer generell om matematikk som fag og spesielt på 5-10 trinn. Vet ikke hvordan det er på østlandet og Nord-Norge 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, johanan skrev:

Matematikken jeg skal ta på GLU 5-10 ligger de 30 siste studiepoengene på nivå med R1 og noe fra R2. Masteren i Stavanger har matematikk som er aktuelt for vgs, men den i Bergen som er fagdidaktikk er mer generell om matematikk som fag og spesielt på 5-10 trinn. Vet ikke hvordan det er på østlandet og Nord-Norge 

Tenker du at du kan undervise i 1T og 1P med GLU 5-10 matte? Regner med at du må ha en bachelor for å undervise i R1 og R2..? Skal sjekke ut masteren i stavanger også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker du at du kan undervise i 1T og 1P med GLU 5-10 matte? Regner med at du må ha en bachelor for å undervise i R1 og R2..? Skal sjekke ut masteren i stavanger også :) 

Har du matematikk som fag? du må ha 60 studiepoeng i matematikk fra GLU for å komme inn på masteren

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, johanan skrev:

Har du matematikk som fag? du må ha 60 studiepoeng i matematikk fra GLU for å komme inn på masteren

Selvfølgelig, er jo fullt klar over at jeg ikke kan komme inn på master i matematikk (didaktikk) uten å ha matematikk som fag :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ønskelig med større faglig fordypning for å undervise ved vg enn hva man får ved GLU, så selv om man har minimumskompetanse så stiller man bak i køen når søknadene vurderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ArtyFarty skrev:

Det er ønskelig med større faglig fordypning for å undervise ved vg enn hva man får ved GLU, så selv om man har minimumskompetanse så stiller man bak i køen når søknadene vurderes.

Så du ville heller ha gått for en vanlig master (i feks matte) enn å ta master i fagdidaktikk? (se hovedinnlegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du ville heller ha gått for en vanlig master (i feks matte) enn å ta master i fagdidaktikk? (se hovedinnlegg)

Om målet er å undervise på vg - helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, ArtyFarty skrev:

Det var det jeg trodde. Takk for svar- fint å få det bekreftet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, ArtyFarty skrev:

Problemet med å komme inn på andre mastere er at de krever 180 studiepoeng i et relevant fag, svært ofte rekker ikke en GLU-utdannelse til å komme inn på disse masterene desverre. Er i samme situasjon som trådstarter, har snakket med studieleder og det er ikke mye å gjøre. Det er ikke så lett å skrifte. Jeg ble anbefalt å bytte til lektorutdanning 8-13 ved UiB, fordi det var lettest og sikrest. 

Du stiller sist når du ikke har så mye fagligfordypning altså bachelor eller master i et fag + PPU, derfor er det kanskje best å bytte med en gang. Litt kjedelig, men du mister jo ikke det du har fullført på GLU-utdanningen, men får det nok ikke inn i en grad. 

Endret av johanan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...