Gå til innhold

Veldig problemorientert kollega

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en kollega som jeg egentlig liker godt, men som dessverre har en dårlig egenskap. Nemlig at hun er veldig problemorientert. Hun har en tendens til å få selv små ting til å bli veldig store og problematiske. Noen av de tingene hun blåser opp, har jeg forståelse for at hun ser problemer med, men selv mener jeg at det ikke er verdt å bruke masse energi på å irritere seg over alt hver eneste dag. Da blir jo arbeidshverdagen ganske slitsom. Er det ting du enkelt kan se en bedre løsning på, så foreslå løsningen, hvis ikke så løs det etter beste evne. Jeg har etter hvert forstått at denne holdningen til ting ikke bare gjelder jobb, men også privat, og at en del av årsaken kanskje er at hun er usikker og redd for å gjøre feil.

Eksempler på ting hun kan "blåse opp" til store problemer:

- Vi må manuelt slette en del dokumenter elektronisk. Dette kan være en stor jobb og ta litt tid, og det er viktig at vi sletter riktig dokument da mappen også inneholder dokumenter som ikke skal slettes. Da klager hun både over selve løsningen (at alt må slettes manuelt) i tillegg til at hun er livredd for å gjøre noe feil, og derfor bruker mye tid på å både klage, grue seg til å gjøre det, samt ha masse nerver mens hun gjør det.

- Vi får en kundeforespørsel som innebærer at hun må lete frem noen dokumenter og sende til kunden. Jeg hjelper henne å finne riktig mappe for dokumentene, og sier "husk at det ikke holder å bare sende dokument A, men at kunden også trenger vedlegg B, C og D". Da får hun helt hetta, og blir stresset over at det er mer enn et dokument hun må sende, selv om det å putte dokumentene i e-posten bare er en veldig liten handling i seg selv. Og hvis hun skulle glemme et dokument, er det ikke verre enn at kunden må si ifra, hvilket er uheldig for kunden, men ut over det får det ingen store konsekvenser.

- Vi må behandle et officedokument (Word/Excel) før vi sender det videre til kollegaer som skal bruke dokumentet i sitt arbeide. Skulle man gjøre feil underveis så er det bare å rette opp feilen og fortsette. Likevel er hver eneste lille endring som må gjøres, et digert problem som hun uffer seg for, og hvor hun er superstresset for å gjøre noe feil. Hun er også hysterisk for å sende fra seg et dokument som er feil, videre til kollegaene for bruk. Jobben vår innebærer ikke fare for liv og helse for våre kunder, og hvis det skulle være en feil i dokumentet hun sender, så vil kollegaen raskt oppdage feilen, og det vil være enkelt å rette opp denne og sende på nytt. Likevel blir hun kjempestresset for å sende fra seg et dokument med feil, og bruker mye tid på både å bekymre seg, og å uttrykke sin bekymring for alle rundt.

- Eksempel fra privatlivet: Noe hjemme hos henne (dørhåndtak, list, hengelås etc.) blir ødelagt. Da gruer hun seg voldsomt til å måtte dra i butikken (f.eks jernvare, faghandel) for å kjøpe produktet hun trenger, selv om dette helt klart er noe som de ansatte i butikken enkelt vil kunne hjelpe henne med. Dette dreier seg om såpass enkle ting at dersom hun forklarer hva som har skjedd, så vil de ansatte raskt forstå hva hun trenger og hvilket produkt som er riktig. Likevel blir prosessen med å skulle gå i butikken og be om hjelp til et kjempeproblem.

Jeg tenker at det må være utrolig slitsomt å ha det sånn hele tiden, samtidig som det selvfølgelig tar mye energi fra oss andre her på jobben, når hun stadig lager store problemer ut av det jeg mener er bittesmå bagateller. Samtidig blir jeg oppriktig bekymret over at dette kanskje er en form for angst eller liknende psykisk utfordring, som gjør seg synlig på denne måten?

Så: noen som har noen forslag på hvordan jeg kan hjelpe kollegaen min med å bli litt mindre stresset/bekymret? Noen som har erfaring fra liknende tilfeller, eller som kanskje kjenner seg igjen og har gode råd til hvordan jeg kan håndtere denne kollegaen på en måte som kan gjøre arbeidshverdagen bedre både for meg og henne?  

Anonymkode: cc202...0d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si "Er det så farlig?" Ikke bygg opp under problematiseringen hennes. Har også en kollega som fort blir hysterisk for ingenting. Jeg gidder ikke å forholde meg til hysteriet hennes og spør hva i all verden hun stresser sånn for.

Anonymkode: 7cedb...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som noe i retning generalisert angstlidelse eller tvangslidelse. Evt så er hun bare veldig problemorientert. Høres slitsomt ut.

Anonymkode: 9a3bc...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som noe i retning generalisert angstlidelse eller tvangslidelse. Evt så er hun bare veldig problemorientert. Høres slitsomt ut.

Leste faktisk litt om generalisert angstlidelse nå, og kjenner absolutt igjen kollegaen min i dette. Jeg har ikke tenkt i retning angst før nå, men det kan absolutt forklare mye, uten at jeg kan eller skal begynne å stille noen diagnose.

Men da blir jeg i grunnen enda mer bekymret, og lurer på hva jeg kan gjøre for å hjelpe henne. Føler meg på en måte ikke nær nok til å kunne ta opp et slikt tema med henne. Samtidig så tror jeg absolutt hun kunne ha godt av litt hjelp til å sortere disse tankene. Men for alt jeg vet så er hun kanskje fullstendig klar over det selv, og går allerede til behandling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leste faktisk litt om generalisert angstlidelse nå, og kjenner absolutt igjen kollegaen min i dette. Jeg har ikke tenkt i retning angst før nå, men det kan absolutt forklare mye, uten at jeg kan eller skal begynne å stille noen diagnose.

Men da blir jeg i grunnen enda mer bekymret, og lurer på hva jeg kan gjøre for å hjelpe henne. Føler meg på en måte ikke nær nok til å kunne ta opp et slikt tema med henne. Samtidig så tror jeg absolutt hun kunne ha godt av litt hjelp til å sortere disse tankene. Men for alt jeg vet så er hun kanskje fullstendig klar over det selv, og går allerede til behandling...

Vanskelig å gi råd om hvordan du skal ta dette opp med henne, men om hun har generalisert angstlidelse anbefaler jeg behandling hos en psykolog som er god på akkurat denne lidelsen. Det er ikke så lett å hjelpe folk med generalisert angstlidelse uten profesjonell hjelp fordi trygging og forsikringer om at alt går bra bare varer en kort stund, og dersom du ber de slappe av og slutte å bekymre seg vet de ikke vet hvordan de skal gjøre dette og blir bare mer stresset over at de ikke får det til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...