Gå til innhold

Gir besteforeldre dere klær og utstyr til smårollingene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gikk i butikken å skulle kjøpe noe til minsten på ett år.  Overhørte en samtale mellom en gravid dame og mammaen hennes. Hun som skulle bli bestemor betalte for dyrt ull sett, voksipose, luer, bodyer og mye mer. Kurven deres var full og de hadde en lang liste. 

Kjente et stikk av misunnelse.  Vi får aldri noe. Kun ved bursdag eller barsel og dåpsgave. Har skjedd noen få ganger at bestemoren her har kjøpt klær til barna. Sist fikk eldste som er gutt , rosa joggedress som var på tilbud. 

Skulle ønske vi en gang kunne få noe ekstra, eller at de ringte å spurte om de kunne kjøpe noe. Feks på høsten når det skal handles inn nytt av vinterklær osv. Veldig dyrt. Alle besteforeldrene har god råd så det er ikke det. Vi har derimot dårlig råd. Med lån og små barn osv. 

Hadde vært så deilig å bli skjemt bort som hun i butikken. Men kanskje det ikke er så vanlig? Selv om besteforeldrene har god råd?

Anonymkode: a458a...416

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Loffeliten
Skrevet

Vi ønsker oss ofte større ting (som f.eks regntøy, vintersko, skalljakke etc) til jul og bursdag, men ungene får en god del utenom også. Alle besteforeldrene her liker å kjøpe klær og utstyr til barnebarna, vi er heldige. 

Skrevet

Kjøpte alt selv og stolt av det:) Utover dette ble det ikke mer fra slekten utenom bursdag, jul og slikt..

Tipper hun og moren du forteller om, lever veldig tett på hverandre. Og eller at hun jenta er avhengig av moren. Kunne aldri tenke meg til å være avhengig av mor eller svigermor:laugh: Vil klare meg selv;)

Anonymkode: efa98...bad

• Liker 8
Skrevet

Tror ikke dette er spesielt vanlig.. Ingen av mine venner har det slik hvertfall. Vi får gaver til jul bursdag. En gang eller to i året strikker mamma en kjole eller noe :-)

Synes ikke man skal forvente at besteforeldre skal betale for klær og utstyr til barna..

• Liker 10
Skrevet

Vi kjøper det meste selv, men begge bestemødre har bidratt med utstyr, klær og hjemmestrikk. Vi fikk vogn av svigermor og voksipose, pluss at hun av og til setter over penger slik at jeg kan kjøpe klær han trenger. Mamma betalte seng bla. Det er utrolig snilt og vi setter selvsagt pris på det da jeg har litt redusert inntekt. Min mor har ikke så god råd, men hun er veldig flink til å finne brukt utstyr og klær til feks barnehagebruk, så hun bidrar masse på den måten :) 

Anonymkode: 80149...488

• Liker 5
Gjest Runforit
Skrevet

De har ikke kjøpe så mye, men Mini fikk en temmelig feit konto før han i det hele tatt var født. Så vi har fått mye penger. Bare startpakken på 50.000 betalte de pluss at de i ettertid har gitt oss rundt 50.000 til i kontanter til bursdag, jul, ekstra.

Så vi har vært innmari heldig og vi er utrolig takknemlig :) 

Skrevet

Vi kjøper i utgangspunktet alt selv, men besteforeldrene her kjøper også en del - uten at vi har spurt, hintet eller noe. Vi synes det er hyggelig. :)

Skrevet

Vet ikke hva som er vanlig. har ei venninne som er som hun i butikken. De kommer ofte innom med klær, spesielt i sesongbytter. Mine svigers kjøper aldri noe! Verken klær eller leker. Gaver i bursdag og jul er alltid fornuftige (aldri leker ). Vi klarer oss, men syns det er litt kjedelig for barnas del. De kjøper heller ikke noe når de er på ferier. kanskje derfor de har råd til å dra til spania 4ganger i året.. 😂 Folk prioriterer forskjellig. Man kan ikke regne med å få gaver og ting heller.. 

Anonymkode: 4a88d...fa3

Skrevet

Mamma strikker en del til vesla, både votter, bukse/genser i ull, kjoler osv. Hun er pensjonist og er nylig bitt av strikkebasillen, så hun synes hun har sånt å gjøre. Ellers dukker det opp noen kjoler eller overdeler i løpet av året, men ikke mye.

Mine foreldre kjøpte vogn da hun var født (brukt), og veslas farmor setter inn 'en kjøretime' på konto til jul og bursdag. 

Foreldrene mine skjemmer oss rikelig bort med hjelp, oppmerksomhet og snoperier når vi treffes, for meg er det mye mer verdifullt, alt det andre er egentlig enklest om jeg fikser selv til frøken 'sær i klærne' 😊

Anonymkode: 481f0...735

• Liker 3
Skrevet

Min svigermor kjøper utrolig mye. Jeg foretrekker å betale for ting selv, men jeg lar henne holde på da hun hadde nok blitt veldig lei seg om jeg nektet. 

Anonymkode: 74fed...837

• Liker 2
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gikk i butikken å skulle kjøpe noe til minsten på ett år.  Overhørte en samtale mellom en gravid dame og mammaen hennes. Hun som skulle bli bestemor betalte for dyrt ull sett, voksipose, luer, bodyer og mye mer. Kurven deres var full og de hadde en lang liste. 

Kjente et stikk av misunnelse.  Vi får aldri noe. Kun ved bursdag eller barsel og dåpsgave. Har skjedd noen få ganger at bestemoren her har kjøpt klær til barna. Sist fikk eldste som er gutt , rosa joggedress som var på tilbud. 

Skulle ønske vi en gang kunne få noe ekstra, eller at de ringte å spurte om de kunne kjøpe noe. Feks på høsten når det skal handles inn nytt av vinterklær osv. Veldig dyrt. Alle besteforeldrene har god råd så det er ikke det. Vi har derimot dårlig råd. Med lån og små barn osv. 

Hadde vært så deilig å bli skjemt bort som hun i butikken. Men kanskje det ikke er så vanlig? Selv om besteforeldrene har god råd?

Men dette var jo barselgaver?

Anonymkode: 4fd33...d24

Skrevet

Vi har vært super heldig å ha svigerforeldre som veldig gjerne vil hjelpe med ting.  De kjøpte barnevognen (og 15 år siden var de gigantisk bagvogner!) og barneseng osv...og MASSE klær.   Når de ble 1 år er de alltid den som kjøpe når de trengte en ny sykkel (til bursdag) og sportsutstyr som ski osv.  Ja, vi ble litt bortskjemte av de! :)  

Anonymkode: 8efb6...724

• Liker 1
Skrevet

Foreldrene min kjøpte en del utstyr i gave før datteren vår ble født. Vi hadde nok hatt råd til å kjøpe mye av det selv. Men vi satte veldig stor pris på at vi fikk barnevogn i gave. 

Også pleier moren min å spørre om hun trenger noe spesielt av klær. Spesielt nå som det er salg pleier hun å handle litt klær i ulike størrelser fremover. Men ellers kjøper vi klær som hun trenger ellers og til barnehagen selv.

• Liker 3
Skrevet

Mine foreldre betalte vogn til førstefødte til mine søsken. Vi kjøpte brukt, mor ville da kjøpe seng, madrass, sengetøy osv. I tillegg fikk vi tøy til kanskje tusen før fødsel og litt småting. Mannens foreldre tilbudte også vogn, eller at vi sier fra når vi trenger noe annet, men i praksis spør vi ikke, kjøper selv. De ga dyrere dåpsgabe enn mine foreldre. Jeg kjøper veldig nøkternt, gode ullklær men ikke så mange plagg, har arvet vognpose og betaler ikke masse ekstra for å få de rette merkene og allslags pyntetøy. Jeg tror mine foreldre innimellom har sponset mine søskens barn med et skopar til høsten eller en dress, men ikke hvert år. Svigermor kjøper også av og til et lite plagg utenom anledninger, som en ullbody eller en strømpebukse.

Vi har ikke problemer med å betale selv, men søsken har vært mer nyetablerte da de fikk barn og hatt det trangere.

Anonymkode: f49f7...218

Skrevet

Da vi fikk eldstemann betalte mamma for bilstolen. Denne gangen betalte hun for stellebordet. Farmor betalte for stellekommode forrige gang. Ellers får ungene gaver til jul og bursdag, og så tror jeg mamma har kjøpt én ullbody og én ullstilongs utenom. De andre besteforeldrene har aldri kjøpt klær til ungene, men jr fikk en brannbil av pappa en gang. Har aldri tenkt over at det er lite. Det viktigste er jo at de har en god relasjon til ungene, det får man ikke gjennom å kjøpe ting. Mulig vi hadde syntes det var rart om vi hadde dårlig råd, men selv om vi har et kjempelån klarer vi oss godt økonomisk. Handler også f.eks vinterdress på salg, den jr har nå betalte jeg halv pris for. Trenger ikke bli så veldig dyrt om man er litt bevisst på salg

• Liker 1
Skrevet

Her har bestefar gitt utrolig mye penger fra jeg ble gravid til utstyr og klær. 🤗 Har vært veldig takknemlig for det.

• Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, Runforit skrev:

De har ikke kjøpe så mye, men Mini fikk en temmelig feit konto før han i det hele tatt var født. Så vi har fått mye penger. Bare startpakken på 50.000 betalte de pluss at de i ettertid har gitt oss rundt 50.000 til i kontanter til bursdag, jul, ekstra.

Så vi har vært innmari heldig og vi er utrolig takknemlig :) 

Tror de har gjort dette fordi de er fornøyde med sin svigerdatter, og at du er pen :)

Anonymkode: efa98...bad

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Litt off topic, men hvis dere har dårlig råd, hvorfor i all verden kjøper dere nye barneklær? Enkleste i verden er jo å skaffe brukte barneklær til billig penge. Barn vokser jo ut av alt så fort, så lite slitasje. Loppis/finn. no/arveklær må jo være perfekt for dere. 

Ellers, her er besteforeldre på begge sider villige til å kjøpe nesten alt til barnebarnet, nesten så de maser om det ikke er noe hen trenger.

• Liker 7
Skrevet

Nei, vi har verken fått eller forventet å få noe som helst utenom til bursdager/jul. Det ville ikke falt meg inn engang å forvente at besteforeldrene skulle kjøpe inn klær og utstyr. Hvorfor i alle dager skulle de da det? Det er da ikke normalt? Samme hvor god råd de har? Vi er voksne, og det er vår jobb å forsørge vår egen baby. Har man ikke råd til babyting, lar man være å skaffe seg en baby... 

Anonymkode: d24f1...437

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vi har verken fått eller forventet å få noe som helst utenom til bursdager/jul. Det ville ikke falt meg inn engang å forvente at besteforeldrene skulle kjøpe inn klær og utstyr. Hvorfor i alle dager skulle de da det? Det er da ikke normalt? Samme hvor god råd de har? Vi er voksne, og det er vår jobb å forsørge vår egen baby. Har man ikke råd til babyting, lar man være å skaffe seg en baby... 

Anonymkode: d24f1...437

Men herlighet, det handler da ikke nødvendigvis om at man ikke har råd selv. Noen besteforeldre vil kjøpe (noen lar seg ikke stoppe heller), tror det er like normalt at besteforeldre vil bidra med utstyr og klær som at de ikke gjør det. Jeg kjenner besteforeldre som synes det er vannvittig stas å handle litt til barnebarnet, det må da være greit det om de ønsker det selv uten at man skal spekulere i at foreldrene ikke har råd til å ha baby 

Anonymkode: 80149...488

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...