Gå til innhold

kjøpe og bruker dere høne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så en artikkel på facebook om at det blir gasset ihjel tusenvis av gamle verpehøns som går til sementprodkusjon i stedet for mat. 

Da blir mitt spørsmål, bruker dere høns i matlaging? Jeg gjorde det før når vi var studenter med dårlig råd. Nå er det sjelden jeg ser det i frysedisken på min lokale butikk.  Vi kjøpte gjerne tre-fire høner i slengen og kokte dem og brukte kraften til bl.a supper, kjøttet plukket vi av beina frøs ned i porsjoner og brukte vi i ulike retter og noe ble snop til katten.   

Leste artikkelen i morges og fant ikke linken igjen i farten.

Anonymkode: 16517...1b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dessverre..

Finner aldri høne i butikken, og jeg vet heller ikke hva jeg skal gjøre med den. Kunne nok laget en frikasse eller en gryte, men ikke kommet så langt.

Husker vi spiste høne nr jeg var liten. Mamma Lagde en slags gryte eller noe.

Anonymkode: 5d194...e51

Skrevet

Prøvde å finne høne i butikkene her borte, men fant ikke. Kunne sikkert spurt om de kunne bestille inn. Hadde lyst å lage hønsefrikasse og buljong.

Skrevet

Høne er godt. Mamma pleide lage gryte når jeg var liten. Jeg hadde laget det om det var tilgjengelig i butikkene.

Anonymkode: f1a81...538

Skrevet

Kommer an på. Egentlig bare hvis jeg finner verpehøne, de der gullhønsene til prior er ikke helt det samme. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Nei, har aldri sett det i noen butikker.

Skrevet

Jeg synes det er for dyrt.
Når jeg får fersk kyllingfilét til 100,- kiloen, så kjøper jeg ikke en kilo fryst høne til 60,-.

Hadde gladelig kjøpt høns om de hadde koset mindre. Fantastisk produkt, og jeg lager mye mat fra bunnen.

Anonymkode: ea7e6...d8e

Skrevet

Men det samme skjer jo også med kylling? De blir riktignok sluppet ned i en kvern, ikke gasset 

Anonymkode: a256d...218

Skrevet

De fleste har plass til et hønsebur i hagen (men husk de må ha et sted å være om vinteren der det ikke trekker og der de kan ha varmelampe), så kjøp det. De klarer seg jo kjempegodt selv med fôrautomat og drikkeautomat, og så kan dere hente egg daglig og så har dere høner i hagen som fjerner flått og bladlus om sommeren, og så kan dere slakte høna når den er gammel. 

Kjempegreier. 

Anonymkode: ce5f7...8c2

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dessverre..

Finner aldri høne i butikken, og jeg vet heller ikke hva jeg skal gjøre med den. Kunne nok laget en frikasse eller en gryte, men ikke kommet så langt.

Husker vi spiste høne nr jeg var liten. Mamma Lagde en slags gryte eller noe.

Anonymkode: 5d194...e51

Husker min farmor kokte høne. Det tok hele dagen å få den mør.

Hun lagde hønsefrikasse.

Skrevet (endret)

Nei, jeg har aldri kjøpt og brukt en hel, frossen høne i noen matlaging. Det går i kyllingfilet her. Kjøper jeg hel høne / kylling, er det av typen ferdiggrillet og krydret, varm.

Endret av Million
Skrevet (endret)

Jeg kjøper gjerne en kasse når jeg finner høner til en OK pris! Koker kraft og plukker dem rene for kjøtt etterpå. Veldig god og sunn mat! De fleste butikker har dem, men de fører gjerne en bortgjemt tilværelse med dårlig merking i den minst eksponerte frysedisken. Og så er de alt for ofte uforholdsmessig dyre dessverre.

Dette er f.eks. en nydelig suppe laget på nettopp høne:

http://www.aperitif.no/oppskrifter/oppskrift/honsesuppe-som-i-provence/34871

Endret av Leo
Skrevet

Jeg kjøper høns når jeg får tak i det.
Da snakker jeg ordentlige verpehøns og ikke de begredelige broilerne som veier tre kilo. Totalt forskjellig smak.

Lager hønsefrikassé og kraft.

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste har plass til et hønsebur i hagen (men husk de må ha et sted å være om vinteren der det ikke trekker og der de kan ha varmelampe), så kjøp det. De klarer seg jo kjempegodt selv med fôrautomat og drikkeautomat, og så kan dere hente egg daglig og så har dere høner i hagen som fjerner flått og bladlus om sommeren, og så kan dere slakte høna når den er gammel. 

Kjempegreier. 

Anonymkode: ce5f7...8c2

Det skulle jeg gjerne gjort, hadde jeg hatt hage. :)

• Liker 1
Skrevet

Bruker mye høns. Kjøper inn en del når obs har på tilbud til 20 kr stykket. Veier ca 800 g. 

Skrevet

Flott at flere her bruker høns, som sagt i start innlegget har vi ikke brukt det på lange tider. Skal jammen se etter det når jeg handler til helga og koke og lage en gryterett. 

Skrevet

Men, dere som bruker høns? Hva annet enn frikasse bruker dere det til? Noen som har gode oppskrifter? :)

Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Hvis jeg fant økologisk høne hadde jeg kjøpt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...