AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #1 Skrevet 11. januar 2017 Jeg har du høyrentekonto i sparebank1 og avtalen går ut i juli. Nå viser det seg at jeg må bruke noe av pengene på bilen og har ingen andre muligheter. Får jeg disse pengene ut mange måneder før tiden? Er student så jeg har ingen andre muligheter. Det er snakk om 100.000 som jeg har bindt i et år for å få 1.5 % i rente. Men nå må bilen repareres for nærmest 20.000 og og det er penger jeg ikke har. Anonymkode: 51c8e...ec7
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #2 Skrevet 11. januar 2017 Betingelsene for å bryte en fastrenteavtale er en del av avtalen. Den avtalen kjenner bare du og banken. Du vil nok tape en del på å bryte avtalen. Les avtalevilkårene dine og prat med banken. Hvorfor i alle dager går du inn på en dårlig avtale og binder pengene i den dårlige banken, når du kan få langt bedre rente og ha pengene disponibel i andre banker som for eksempel Santander? Sett deg inn i hvilke avtaler du kan inngå for å unngå denne typen dårlige løsninger i fremtiden. Anonymkode: 57eb4...e1e 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #3 Skrevet 11. januar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betingelsene for å bryte en fastrenteavtale er en del av avtalen. Den avtalen kjenner bare du og banken. Du vil nok tape en del på å bryte avtalen. Les avtalevilkårene dine og prat med banken. Hvorfor i alle dager går du inn på en dårlig avtale og binder pengene i den dårlige banken, når du kan få langt bedre rente og ha pengene disponibel i andre banker som for eksempel Santander? Sett deg inn i hvilke avtaler du kan inngå for å unngå denne typen dårlige løsninger i fremtiden. Anonymkode: 57eb4...e1e Det visste jeg ikke. Dette er min første "investering ". Håper ikke jeg mister mye da. Er liksom det eneste jeg har av sikkerhet.. kastet dessverre arket jeg fikk for lengst og syns det er flaut å gå til banken og bryte avtalen Anonymkode: 51c8e...ec7
_popcorn_ Skrevet 11. januar 2017 #4 Skrevet 11. januar 2017 hvorfor går du ikke bare på nett å finner vilkårene? 99% av bankene har jo vilkår liggende tilgjengelig på nett. Du må betale brudd, men om det er spesifisert sum, eller om det er prosent av beløpet du skal ha ut, er opp til vilkårene du har godtatt.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #5 Skrevet 11. januar 2017 Et kjapt søk viser at fastrenteinnskudd hos Sparebank 1 har som betingelse at dersom du gjør uttak før bindingstiden er utløpt vil kontoen bli avsluttet og du må betale et gebyr. Du får heller ikke utbetalt noen renter for tiden frem til uttaket. Kan se ut som dette gebyret er i størrelsesorden 2% noe som kan bety gebyr på inntil 2000 kroner. Anonymkode: c5587...100
MorTil2 Skrevet 11. januar 2017 #6 Skrevet 11. januar 2017 Du får ta dette som en lærepenge : ikke bind opp alt du har av buffer , og undersøk før du i det hele tatt "investerer". Finansportalen.no er et lurt sted å søke både kunnskap og undersøke f eks hvilke renter som er mulige å få. En viktig ting til : jeg ville ikke anbefale å binde til fastrentekonto nå. Rentene utenfor Norges grenser er på vei opp, norske banker setter opp sine flytende renter på lån og innskudd, og fastrente nå kan bety tapte penger 6 måneder frem i tid. Som sagt tidligere i tråden, Santander Bank, Komplett Bank og Bluestep er mye bedre alternativer enn det du har nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå