Gå til innhold

Erfaring med p-stav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg skal flytte utenlands i flere år med kjæresten min, og vurderer derfor å sette inn en p-stav slik at prevensjon er en ting mindre å tenke på. En annen grunn er også prisen på prevensjon der jeg skal flytte (USA) da jeg ikke er sikker på om jeg kommer til å skaffe med helseforsikring det første året. 

Jeg har hørt så mye fælt om p-staven! Opp i vekt, depresjoner, store blødninger over veldig lang tid, leger som setter den for dypt, leger som ikke klarer å ta den ut og lager arr osv.. 

Det hørtes så uendelig deilig ut å slippe å tenke på piller eller andre ting i 3/5 år, men jeg har jo ikke lyst til å kaste bort pengene ved å måtte ta den ut etter en stund. Jeg har gått på ppiller i snart 5 år, både microgynon og nå Loette. Jeg har ikke hatt noen problemer ved verken av disse bortsett fra å utsette mens med Loette (men dette er normalt). 

Hva er dine erfaringer med p-staven? Positive? Negative? Anbefaler du den til andre? 

Setter stor pris på svar!

- Jente (20)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

legen fikk den nesten ikke ut igjen på meg, legen  jeg snakket med ønsket ikke å sette p-stav på folk egentlig pga alle  problemene med det.

Anonymkode: 73fab...7f7

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

legen fikk den nesten ikke ut igjen på meg, legen  jeg snakket med ønsket ikke å sette p-stav på folk egentlig pga alle  problemene med det.

Ja jeg har hørt om dette, og det er visst fordi leger ikke trenger å få opplæring i å sette inn og ta ut p-staver. Jeg har sendt en mail til legen min hvor jeg spør om han har erfaring med p-staven og at om ikke så ønsker jeg å bli anbefalt til en gynekolog.

Var det noen andre grunner til at han ikke anbefalte det? Er du fornøyd med p-staven din? :)

Skrevet (endret)

Har bare positiv erfaring. Den har satt seg fint, slipper menstruasjon (dette er veldig individuelt), og har ingen bivirkninger i det hele tatt. 

Endret av Moonwalker
  • Liker 1
Skrevet

Har utelukkende positiv erfaring. Ingen blødning, ingen vektoppgang, god sexlyst (i motsetning til pillen), ingen bivirkninger generelt. Legen min fikk den ut uten problem da jeg skifta stav for en stund siden. Jeg skal allefall ha stav for alltid ;) 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok min ut etter 4 måneder, bortkasta penger. Men da hadde jeg blødd i 4 måneder i strekk.. 

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, boblevann skrev:

Har utelukkende positiv erfaring. Ingen blødning, ingen vektoppgang, god sexlyst (i motsetning til pillen), ingen bivirkninger generelt. Legen min fikk den ut uten problem da jeg skifta stav for en stund siden. Jeg skal allefall ha stav for alltid ;) 

For en lettelse å høre dette! Etter å ha snakket med flere, så ser det ut som om dette blir en bra løsning for meg (forhåpentligvis!). Skal bestille time hos fastlege nå snart :) Krysser fingrene! Så utrolig deilig det hadde vært å slutte å tenke på piller.. 

• Liker 1
Skrevet
På 11.1.2017 den 8.23, LotteLing skrev:

Ja jeg har hørt om dette, og det er visst fordi leger ikke trenger å få opplæring i å sette inn og ta ut p-staver. Jeg har sendt en mail til legen min hvor jeg spør om han har erfaring med p-staven og at om ikke så ønsker jeg å bli anbefalt til en gynekolog.

Var det noen andre grunner til at han ikke anbefalte det? Er du fornøyd med p-staven din? :)

Jeg tok min ut igjen, men fikk ikke no symptomer egentlig :)

Skrevet

Null problem å sette inn og ta ut. Fikk bedøvelse og kjente ingenting selv om turnuslegen hadde store vansker med å få den ut. Verst for henne tror jeg 😉 Keg tok ut min etter et år, fungerte fint første tre mnd, men så hadde jeg mens mer eller mindre konstant.. Bra for prevensjon, men dårlig for sexlivet.. Så mitt tips er å sette inn en stund før du reiser slik at du vet hvordan den fungerer for deg! 

Har slitt litt med angst/depresjon etter tiden med p-stav. Tror ikke det er en sammenheng, men kjenner likevel jeg er litt redd det er det.. 

Lykke til uansett hva du bestemmer deg for 😄😄

Anonymkode: 0a953...37b

Skrevet

jeg ble anbefalt å gå på cerazette eller hva de pillene nå heter. er ca samme som er i p-stav. for å se om jeg var fornøyd med dem. gikk på dem 3 måneder. etter 2 brette sluttet mensen :) så når 3 brettet var over satte jeg inn p-stav. har kun hatt 1 vanlig mensen blødning etter jeg satte den inn begynnelsen av desember. 

Anonymkode: 2673d...edd

Skrevet

Hatt den to ganger. 

Første gang var jeg uten mens i alle 3 årene. Hadde ingen vektoppgang. Økt sexlyst. Alt var egentlig topp. 

Andre gang var 2 år etter den første ble tatt ut. Den tok jeg ut etter 6 mnd. Ingen sexlyst omtrent. Blødning så og si i strekk i alle 6 mnd. Hadde omvendt mens på en måte, mens i 3 uker så 1 uke uten før det gjentok seg. Noe som var veldig slitsomt både pga blødningene, men også fordi jeg har lav blodprosent fra før.

Hadde jeg kunne blitt garantert at det blir som første gangen hadde jeg uten tvil satt inn en ny nå, men etter erfaringene fra andre gang holder jeg meg til pilla for nå.

Mener at man kan få lov til å kjøpe alle pillene man trenger på en gang når man flytter til utlandet. Ganske sikker på at ei venninne av meg gjorde det når hun skulle studere utenlands et år.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, LotteLing skrev:

For en lettelse å høre dette! Etter å ha snakket med flere, så ser det ut som om dette blir en bra løsning for meg (forhåpentligvis!). Skal bestille time hos fastlege nå snart :) Krysser fingrene! Så utrolig deilig det hadde vært å slutte å tenke på piller.. 

Ja, det er utrolig deilig å slippe å ta den pillen! Få et panisk øyeblikk på skolen, på bussen, på butikken etc. hvor jeg plutselig ikke husker om jeg har tatt den. Å bekymre seg for at den kom i retur etter en litt (for) fuktig kveld, bekymre seg for magesjau.. I tillegg til at jeg hadde masse bivirkninger på dem... Jeg elsker stav :bolledeig:

• Liker 1
Skrevet

Jeg var -ikke- fornøyd; blødde uregelmessig i lang tid, magekramper osv.

Tok den ut etter hvert og kommer ikke til å prøves igjen. 

Anonymkode: d0612...f9d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har utelukkende kun positive erfaringer med p-staven. Den var lett å sette inn, og det var lett å bytte til ny. Pluss at jeg mistet mensen :) Ingen blødninger, vektoppgang eller depresjon her.

• Liker 1
Skrevet

Har god erfaring med p-stav. Har hatt den i snart 2 år. Blødde i 3 veker i strekk rett etter eg fekk den satt inn, og har ikkje hatt mensen sia. Verd det for min del. Sexlysta er det heller ikkje noko å seie på, så alt i alt er eg meir nøgd med p-staven enn med noko anna prevensjonsmiddel. Slepp å tenkje på det i det heile. 

Dog lurt å ta ein graviditetstest 1-2 gonger i året, sånn for sikkerhets skuld. ;) 

Skrevet
2 minutter siden, Amantheia skrev:

Har god erfaring med p-stav. Har hatt den i snart 2 år. Blødde i 3 veker i strekk rett etter eg fekk den satt inn, og har ikkje hatt mensen sia. Verd det for min del. Sexlysta er det heller ikkje noko å seie på, så alt i alt er eg meir nøgd med p-staven enn med noko anna prevensjonsmiddel. Slepp å tenkje på det i det heile. 

Dog lurt å ta ein graviditetstest 1-2 gonger i året, sånn for sikkerhets skuld. ;) 

Tar en test en gang i mnd jeg, bare for sikkerhetsskyld :fnise: 

Skrevet
21 timer siden, Inwe skrev:

Hatt den to ganger. 

Første gang var jeg uten mens i alle 3 årene. Hadde ingen vektoppgang. Økt sexlyst. Alt var egentlig topp. 

Andre gang var 2 år etter den første ble tatt ut. Den tok jeg ut etter 6 mnd. Ingen sexlyst omtrent. Blødning så og si i strekk i alle 6 mnd. Hadde omvendt mens på en måte, mens i 3 uker så 1 uke uten før det gjentok seg. Noe som var veldig slitsomt både pga blødningene, men også fordi jeg har lav blodprosent fra før.

Hadde jeg kunne blitt garantert at det blir som første gangen hadde jeg uten tvil satt inn en ny nå, men etter erfaringene fra andre gang holder jeg meg til pilla for nå.

Mener at man kan få lov til å kjøpe alle pillene man trenger på en gang når man flytter til utlandet. Ganske sikker på at ei venninne av meg gjorde det når hun skulle studere utenlands et år.

Jeg lurer på hva som gjør at man får en dårlig reaksjon andre gangen man setter p-stav, har nemlig hørt om dette før.. Kan tenkes at kroppen forandrer seg når man blir eldre(?) Kjedelig for deg da :( Men heldigvis lett for oss i Norge å få tak i ppiller til en grei pris. 

Jeg mener jeg leste noe om at man kan ta ut 1 års bruk av ppiller om gangen, dersom man skulle til utlandet eller lignende? Det hadde jo vært en god nødløsning, men jeg er statsborger i både Norge og USA og skal dermed ta hele bacheloren min i USA (4 år). 

Jeg tenker at jeg setter staven i april, jeg reiser nemlig ikke før slutten av August. Da tenker jeg at jeg får prøvet den ut og at den forhåpentligvis får forbli når jeg reiser :) Tusen takk for svar! 

Skrevet
19 timer siden, boblevann skrev:

Ja, det er utrolig deilig å slippe å ta den pillen! Få et panisk øyeblikk på skolen, på bussen, på butikken etc. hvor jeg plutselig ikke husker om jeg har tatt den. Å bekymre seg for at den kom i retur etter en litt (for) fuktig kveld, bekymre seg for magesjau.. I tillegg til at jeg hadde masse bivirkninger på dem... Jeg elsker stav :bolledeig:

Hehehe, kjenner meg igjen der! Spesielt med Loette, fordi det står 1-2-3-4 osv på pakken.. Mens Microgynon hadde man-tirs-ons.. Jeg satser på staven :nori:Tusen takk for hjelp! Kjøper meg nok noen billige graviditetstest 'stripser' så jeg kan teste innimellom når paranoiditeten slår inn :fnise: 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var -ikke- fornøyd; blødde uregelmessig i lang tid, magekramper osv.

Tok den ut etter hvert og kommer ikke til å prøves igjen. 

Anonymkode: d0612...f9d

Huff så kjedelig :( Er du kanskje litt 'sensitiv' for prevensjonsmidler? Eller er det bare p-staven du har hatt slike problemer med? 

Skrevet

Det absolutt mest behagelige med p-staven var å bli kvitt faenskapet og endelig kunne gå mer enn 5 dager uten blødninger igjen! 
Kjempemoro med 16 dagers sydenferie med konstant blødninger...

Anonymkode: 21d59...2b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...