AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #1 Del Skrevet 11. januar 2017 Noen som har eller har hatt papegøye her? Er ufør og vurdere skaffe en, har mye tid å lese meg opp før jeg eventuelt skaffer en. Har familie i nærheten som kan passe den om jeg skulle reise noe sted. Men jeg er for det meste hjemme. Har mann (nerde-arten). Kan ha fuglen i mange år. Har ingen andre dyr. Jeg foretekker også å lese mye om fuglen slik at jeg velger en som er bra match. Jeg vil helst ikke ha en "nybegynner-papegøye" som jeg ikke liker så godt. Som sagt har jeg mye tid til å lese om de, og jeg er også god på å forstå dyrs kroppspråk og humører. Noen som har tips om bøker som går i dybden og forklarer alt man må tenke på? Hvordan er det å ta dem med ut? Finnes det arter som kan flyve fritt eller bruker man bånd? Eller hvordan fungerer det? Har plass til å bygge ute-netting Må de være mye i bur? Liker ikke så godt å sperre dyr inne i små bur... Ellers lurer jeg litt på hvilke arter jeg burde se på. Vil ikke ha undulat og mindre, foretrekker litt større. Helst noe som bruker ha godt gemytt og som ikke er høylytt ofte. Anonymkode: 0b475...c26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gia_ Skrevet 11. januar 2017 #2 Del Skrevet 11. januar 2017 Ta deg en tur på biblioteket og lån masse fuglebøker, spiller ingen rolle om de er gamle, for det som står om arten er som regel slik enda. Har du plass ute til å lage ett utevoliere med innedel, kan du ha fuglen for det meste ute og Danville jeg selv valgt kakadue!! Galah kakadue eller en av de mindre hvite kakaduene, feks gultoppet. De har utrolig mye og finmalt støv som legger seg overalt, og særlig i luftventiler så ofte skummelt å ha de boende innendørs 24/7, men etter det jeg har forstått er de helt herlige i gemytt sålenge de får det de trenger, men de er frimerkefugler da, så du må jo evt ha den inne selvom den skal ha "basen" sin ute, evt ha skikkelig hjemmelaget bur med plexiglass osv for at ikke støvet skal spre seg. Elsker kos og er sjeldent skeptisk for nye folk sålenge de er tamme. Jevnt over en renslig fugl som spiser oppi skåla si, men er somsagt dette hvite finmalte støvet man skal være obs på! Blir også for selvplukkere om de ikke får det stellet og oppmerksomheten en slik fugl krever. Selv har jeg og samboeren en blåpanna amazon, en gutt. Stabeist uten like, og skikkelig enmannsfugl for mannen. Er overhodet ikke så begeistret for meg, men er bedre når han er borte fra buret sitt, da han ikke er på sitt territorium. Kunne sikkert blitt trent opp bedre når han var liten, men fugleinteressen har vokst på meg. En dag når boforholdene tillater det skal jeg ha galah kakadue Blåpanna amazonen elsker sang og bråk, blander seg titt og stadig inn i samtaler og plukker raskt opp nye sanger og ord! Selvom vår ikke vil komme til meg osv elsker han når vi synger sammen og har en "kranglete" samtale . Ganske tydelig kroppsspråk og er ikke en fugl som lar seg presse til ting den ikke vil Har med vår på tur i sele når været tillater det, og han har vært med på flere toppturer, strandturer og Prekestolen Har ikke det støvet som kakaduen har og forsåvidt grå jacko og har i mindre grad, men han duner. Skikkelig grisefugl, spiser utfor skåla, og jo mer på vegger og gulv jo bedre! Ellers har man jo fugler som millitærara, grå jacko, flere typer amazoner, halsbåndparakitt, edelpapegøye, conure. Lista er lang, og spørs helt hva du er ute etter i en fugl. Vil du ha ett frimerke eller en litt mer selvstendig fugl? Har du tid til en som krever en hel del aktivisering? Har du interessen for å jobbe med en skrikefugl om du skulle vært uheldig? Hvilket kosthold krever de forskjellige? Vil du ha en fugl som er flink til å snakke? Er så mye man kan skrive ang papegøyehold, men det er slit om man får atferdsproblemer(vår kan skrike litt og bite etter meg, men hjemmelagde nye leker og ignorering hjelper på skrikingen!), men samtidig hadde det vært uaktuelt å solgt vår videre <3 da hadde livet vårt blitt tomt tiltross for at vi har 2 hunder også Det er ett stort og langvarig ansvar en tar på seg, og man skal være innstilt på å jobbe seg gjennom atferdsproblemer i fuglens tenår, hormonperioder og sånn generelt. Men legger man ned mye arbeid de første årene så har man investert godt for de neste årene. Ingen fugl fortjener å bli kasteball. Blir langt det her, men værsåsnill, les deg GODT opp på de forskjellige fuglene, på nett og i bøker, på facebook er det flere grupper for oss med papegøyer, bli medlem der, da kan du også få flere erfaringer fra fugleeiere med den arten du ønsker deg lykke til TS! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En dråpe i havet Skrevet 11. januar 2017 #3 Del Skrevet 11. januar 2017 Jeg vil anbefale deg å være knallsikker på at du vil ha en papegøye i livet ditt, resten av livet før du skaffer deg en. Dette siden de kan fort leve 70-90 år. Ellers så er det vanskelig å pottetrene papegøyer og du må belage deg på å tørke/vaske mye dritt fra golv og møbler. Og de lager mye og høye lyder (plystring/snakking) når de kjeder seg og vil ha oppmerksomhet. Angående å ha papegøyer ute så varierer det, noen har vingeklippet (trimmet de lengste fjerne), slik at de ikke skal fly vekk når de er ute. Andre har de i store ute bur, samt at noen har skaffet seg en type bånd. Men papegøye er absolutt et fantastisk kjæledyr ^^, jeg har selv en Gråjaco, og har nesten alltid buret åpen slik at han kan vandre ut og inn av buret når det passer han. Det er bare å spørre meg på PM viss du vil vite noe mer om "Gråjaco" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gia_ Skrevet 11. januar 2017 #4 Del Skrevet 11. januar 2017 (endret) 18 minutter siden, Kong Triton skrev: Ellers så er det vanskelig å pottetrene papegøyer og du må belage deg på å tørke/vaske mye dritt fra golv og møbler. Og de lager mye og høye lyder (plystring/snakking) når de kjeder seg og vil ha oppmerksomhet. Angående å ha papegøyer ute så varierer det, noen har vingeklippet (trimmet de lengste fjerne), slik at de ikke skal fly vekk når de er ute. Andre har de i store ute bur, samt at noen har skaffet seg en type bånd. Absolutt mulig å pottetrene en fugl, særlig en smarting som jackoene er Var noe vår blåpanna lærte som unge youtube og treningsvideoene der er gull verdt. En vingeklippet fugl, semi eller trimmet kan LETT fly avgårde om vinden tar den. Veldig viktig å ikke feil lære på akkurat det. Sele bør en ha på fuglen sin uansett sålenge dyr og eier ikke er trent på friflygning. For vindkast gir fart! Hvordan bånd forresten? Endret 11. januar 2017 av Gia_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest En dråpe i havet Skrevet 11. januar 2017 #5 Del Skrevet 11. januar 2017 (endret) 5 minutter siden, Gia_ skrev: Absolutt mulig å pottetrene en fugl, særlig en smarting som jackoene er Var noe vår blåpanna lærte som unge youtube og treningsvideoene der er gull verdt. En vingeklippet fugl, semi eller trimmet kan LETT fly avgårde om vinden tar den. Veldig viktig å ikke feil lære på akkurat det. Sele bør en ha på fuglen sin uansett sålenge dyr og eier ikke er trent på friflygning. For vindkast gir fart! Ja du har nok rett, men har lært han at å drite når den er på skulderen og fanget til folk er fyfy så den gjør ikke det . Men den har fremdeles et stykke igjen når det kommer til møbler. Hvordan bånd forresten? Jeg har sett noen som har brukt en type drakt rundt papegøyen med feste til bånd. Bruker det ikke selv. Endret 11. januar 2017 av En dråpe i havet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gia_ Skrevet 11. januar 2017 #6 Del Skrevet 11. januar 2017 (endret) Hahah, det er bra! Papegøyebæsj er ikke akkurat så digg Har du satt en kommando på bæsj? Vår lærte at bæsj betyr poppoooo, sa det hveeer gang han skulle til å bæsje, eller rett etter han hadde bæsja. Deretter begynte vi å sette han på buret når vi så han var trengende (ser det tydelig på vår fordi vi kan kroppsspråket hans), så sa vi "gå hjem og poppoo" og etterhvert/ganske kjapt forstod han det og sa "poppooo gå hjem". Nå etter 4år går han automatisk hjem for å poppoooe lille klovnen vår Hmm, ikke sett de du mener. Vår har bare en basic sele, som går under vingene med feste til bånd på brystet. Du mener ikke en såkalt flight suit nå da? For den er jo ment for at fuglene ikke skal drite overalt. Hvor sunt og hygienisk det er for fuglen å bruke er en annen ting. Endret 11. januar 2017 av Gia_ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #7 Del Skrevet 12. januar 2017 Hvor mye har dere dem i bur? Må de være i bur hver gang dere er ute av huset? Vingeklipper dere? Ser det er mye delte meninger. Sånn umiddelbart virker det ganske kjipt å vingeklippe dem Anonymkode: 0b475...c26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gia_ Skrevet 12. januar 2017 #8 Del Skrevet 12. januar 2017 Vår har stort bur i stua, som han har masse leker han kan aktivisere seg med. Slipper han kun ut når vi kan holde oppsyn med han, for hans egen trygghet. Ledninger, blomster osv er meget spennende, men kan også være farlig for han å spise på så da må han være i bur om vi ikke er der for å holde orden på han! Men siden stua (og kjøkken i ett) er der hvor vi oppholder oss mest så får døra til buret stå åpent ganske mye også velger han selv, ofte vil han være inni buret og leke eller oppå toppen av buret NB; viktig å holde fuglen i bur under matlaging når platetoppen står på, lite kult om fuglen lander på en varm plate. Hvor mye spørs helt, men har døra oppe så mye som mulig såklart. Ingen skal stå mer i buret med tvang enn den får være løs. Masse delte meninger om vingeklipping ja, i USA klipper de vingene på de fleste, men så ser man også fort hvor mange ulykkelige fugler det er. Jacoer og kakaduer spesielt er kjappe med å begynne å plukke seg selv, da disse krever endel. Vi semi-vingeklipper våres blåpanna amazon på vårparten, rett og slett for å kunne håndtere han. Da er han superhormonell, og veldig høy på seg selv. Stupbomber meg og hundene uten noen som helst grunn, kun for han er en bølle med masse hormoner i kroppen. Semi vil si at han fortsatt klarer å fly, men klarer ikke å fly likegodt opp i høyden, fordi vi har tatt bort kun noen av de ytterste. Og det blir gjort på en skikkelig måte med en god kloklipper til hund. Aldri finn på å vingeklippe en fugl uten å ha lært det av noen som kan vise første gangen, og hvertfall ikke med en sløv kjøkkensaks. Passet en ara maracana for noen hvor tidligere eier hadde vingeklippet alle fjærene med en kjøkkensaks, og de grodde dårlig ut igjen, pinnene på fjæra var meget ubehagelige for den og den sto mye å skrek, ikke kunne han fly heller for det ble mest sannsynlig gjort før den hadde lært seg å fly OG ikke minst bygget opp skikkelige muskler i brystkassen. Oppdrettere vingeklipper også ofte kun ene vingen(slik at det skal bli vanskelige å styre) under parringsesongen, slik at de ikke skal ødelegge hua. Så i min mening kan vingeklipping være greit dersom det er for det bedre for dyret. For oss jekker det fuglen litt ned og gjør han håndterbar når han er på sitt mest hormonelle (ellers måtte han jo bare stått låst inni ett bur). Det er ikke greit å gjøre det hvis det kun er til eiers fordel, for har man skaffet seg en fugl med vinger så sier det seg selv at den må få fly Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2017 #9 Del Skrevet 17. januar 2017 På 11.1.2017 den 8.08, Kong Triton skrev: Ja du har nok rett, men har lært han at å drite når den er på skulderen og fanget til folk er fyfy så den gjør ikke det . Men den har fremdeles et stykke igjen når det kommer til møbler. Hvordan bånd forresten? Jeg har sett noen som har brukt en type drakt rundt papegøyen med feste til bånd. Bruker det ikke selv. Har du prøvd denne metoden? Anonymkode: 0b475...c26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå