Gå til innhold

Den horrible sannheten bak dyrefor

Anbefalte innlegg

Skrevet

De driver med dyreforsøk. Noen med grufulle dyreforsøk der de skjærer bort muskler på levende dyr eller tvangsmater dem. Du kan for eks google iams og animal testing.

I 2007 ble over 100 (inkludert store merker som Iams, Eukanuba og Hills) merker tilbakekalt fordi tusenvis av kjæledyr fikk akutt nyresvikt og døde. De fant to ulovlige stoffer i foret. Dette viser at selv store produsenter som hevder bedre kvalitet driver med juks og bedrag

Misledende reklame. Dårlig standard på ingrediensene i foret

Co-pakking der andre firma gir ut for under andre merker sine navn. Så det er ikke nødvendigvis Eukanuba som lager Eukanubafor. Det betyr at kvaliteten kan være mye dårligere enn det Eukanuba er kjent for. (Om det er riktig at det er høy kvalitet til å begynne med kan diskuteres)

Flere helseplager ved bruk av tørrfor

http://www.hunde-sport.no/Customers/allprod/documents/pdf/Hva_er_det_egentlig_i_hunde.pdf

Denne industrien støtter vi når vi kjøpe for fra dem.

Anonymkode: 66b3d...c07

Videoannonse
Annonse
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De driver med dyreforsøk. Noen med grufulle dyreforsøk der de skjærer bort muskler på levende dyr eller tvangsmater dem. Du kan for eks google iams og animal testing.

Wtf? Dette visste ikke jeg engang! :tristbla:  http://www.crueltyfreekitty.com/pets/cruelty-free-pet-food/

Gir heller dyra mine MAT som man slipper å teste for å finne ut om det er trygt!

Skrevet

Har hørt rykter tidligere om at det er en del dårlige for ute å går. Sikkert best å satse på norske for, selv bruker jeg Appetitt til min hund. Flere gode landbruksutdanninger her i Norge som produserer dyktige landbruksrådgivere og kommende forprodusenter.

Anonymkode: 6bc67...528

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor vi har kommet til et punkt hvor vi tror at det er normalt og greit å fore små kjøttspisere med tørrfor. Både hunder og katter lever bedre på kjøttbasert for. Og i disse dager, hvor man får kjøpt frossent fullfor som Vom og Hundemat er dette enklere enn noen gang.

Jeg har også foret med såkalt kvalitetstørrfor i mange år, og trodde det var bra, fordi jeg så forskjellen fra det kjipe billigforet, men nå som jeg har sett hva en rå diett gjør med hunder og katter, både i forhold til helse og eksteriør vil jeg aldri gå tilbake til 100% tørrfor. Å råfore to ganger daglig gjør det også lettere å kontrollere vekta deres, og det er ikke naturlig for hverken hunder eller katter og gå å småspise karbohydrater hele dagen.

For min del kommer også prisen på ca det samme, selv om jeg kjøper det minste kvantaene av råforet, for å gjøre det så praktisk som mulig. Har man god  tid og stor fryser kan man komme mye billigere ut ved å kjøpe de største blokkene og dele opp disse hjemme. 

Anonymkode: 16ebf...71c

• Liker 1
Skrevet

Det du refererer er en gammel vandrehistorie TS.

Av all tilgjengelig info på nettet så er det nesten utrolig at folk bare klarer å finne de tingene som forteller minimalt av sannhet.

Ryktene du viderefører er tilbakevist i snart 10 år.

Anonymkode: ebbaa...3b4

• Liker 1
Skrevet

For aaalt som står på nett er sant 🙄

Anonymkode: d2f59...3cf

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For aaalt som står på nett er sant 🙄

Anonymkode: d2f59...3cf

Nei, men når noen kommer med en påstand så kan man selv velge å ta muligheten til å lese seg opp på temaet :) Hadde jeg hatt dyr så ville jeg nok lest litt for å forsikre meg om at merket jeg brukte var bærekraftig 

Anonymkode: 86372...bbe

Skrevet

Jaja.. aldri pleid å gi noen av nevnte merker uansett. Gir Orijen. 

• Liker 2
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Det er uendelig mange flere problemer med tørrfor enn at det blir testet på dyr:

- Hvordan vet man hvor kjøttet og de andre råvarene kommer fra når det er så ugjenkjennelig?

- Hvordan bevares næringsstoffene når det er så mye bearbeidet?

- Hvordan kan kjæledyrprodusentene vite hva som er den optimale sammensetningen på maten til hund og katt?

- Katter er ikke skapt for å drikke så mye som de må når de spiser tørrfor, da de opprinnelig er ørkendyr og skal få alt vannet gjennom maten de spiser, så det å spise tørr mat sliter på nyrene deres. Skal man gi tørrfor bør man iallefall bløte det opp til dem.

- Tenk å spise bare èn smak og èn konsistens hele livet. For dyr er jo maten viktig, og for mange hunder og innekatter er det kanskje dagens høydepunkt, og så får de bare disse tørre knortene, fordi det er "fullfor".

- Endel typer for har hovedingredienser som er unaturlige å spise, som maisstivelse og fjær (Royal Canine). Man kan også lurer på om kjøtt som har gått gjennom denne "rendering"-prosessen er spesielt naturlig. https://www.dogfoodadvisor.com/dog-food-industry-exposed/shocking-truth-about-dog-food/

- Det har vært flere oppslag om hvordan oppmalte kjæledyr, syke produksjonsdyr og utgått mat som fortsatt er innpakket i plast har blitt brukt i kjæledyrmat. Syke produksjonsdyr tror jeg er ganske vanlig, mange av disse dyra vil inneholde mye antibiotika.

- Det skjer stadig at mat blir tilbakekalt pga mugg og bakterier, plastbiter, feil nivåer av vitaminer og mineraler etc.
http://www.petful.com/recall-lists/dog-food-recalls/

- Det inneholder ofte mye tilsetningsstoffer, blant annet MSG, som i tillegg til å være omdiskutert, får all mat til å smake "fantastisk" og kamuflerer dårlige råvarer, og dyra blir ofte så vant med denne smaks-boosteren at de ikke vil ha annen mat. 

- All mais og soya som blir brukt i dyrefòr er mest sannsynlig genmanipulert. http://www.dogingtonpost.com/the-dangers-of-genetically-modified-ingredients-in-dog-food/

- Økende dårlig helse på hunder og katter. Dyra har aldri vært så syke som etter vi begynte med kommersielt kjæledyrfor, og med katter kan man ikke skylde på avl.

- Matrester blir kastet istedenfor at man gir det til dyra (pga at forprodusentene advarer mot å gi det), noe som er ikke er særlig miljøvennlig, samtidig som at dyra går glipp av mange næringsstoffer og spennende smaker. Synd fordi maten vår holder som regel bedre kvalitet enn tørrfor.

Bloggen til Kim Rio om kommersielt kjæledyrfor, her er mye interessant: https://kimrio.blog/category/hundefor/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...