Gå til innhold

kristen kulturarv - fysj!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Nå er jeg så møkka lei av at politikere, og andre, som skjelver i buksene hver gang de kristnes urettmessige privilegier trues, forsøker å gjemme seg bak begrepet "kristen kulturarv"!

Å forsvare noe med at det er "en kristen kulturarv", er bare et feigt og uredelig propaganda-triks for å slippe å innrømme hva det egentlig er man mener; at de kristne skal ha privilegier, og at man ønsker å tvinge sin kristne tro ned over huet på alle og enhver!

De seneste eksemplene er ønsket om å fjerne den kristne formålsparagrafen i barnehagene, endre KRL-faget i skolen, og om at alle som ønsker å gifte seg må gjøre det borgerlig, som har fått f.eks. Høybråten og Hagen til å skrike opp om "trussel mot den kristne kulturarv" og mot verdier som f.eks. likhet, rettferdighet og toleranse. For noe j...a pølsevev!!!

Begreper som likhet, rettferdighet og toleranse er neppe særlig kompatible med kristendommen. Både opp gjennom historien og i samtiden står kristendommen heller som representanter for en intoleranse, fordomsfullhet, diskriminering og undertrykking som ingen burde være stolt over eller ønske å videreføre.

Dagens kristne formålsparagraf og KRL-faget er tragiske eksempler på de kristnes maktarroganse og intoleranse overfor annerledes tenkende. I stedet for å selv ta ansvar for å lære sine egne barn opp i den tro de måtte ønske, så krever de at staten skal ta det ansvaret, og samtidig trykke kristen trosopplæringen ned over huet på alle andre barn også.

Det er ikke slik at all kulturarv er positiv ene og alene fordi den er en kulturarv. Den kan likså gjerne være negativ. Det er heller ikke slik at en fjerning av kristne formålsparagrafer, kristendomsfavorisering i livssynsundervisning, fjerning av statskirken og alle andre privilegier som de kristne i dag nyter godt av på andres bekostning, vil rasere samfunnet og få det til å kolapse av mangel på moral og verdier, slik enkelte kristne synes å ville innbille folk. Det vil rett og slett bare fjerne de kristnes privilegier og mulighet til å forsøke å tvinge sine forestillinger ned over huet på alle, og skape et samfunn hvor alle er likeverdig og selvstendig ansvarlig for sin trosutøvelse.

Viser ikke kanskje historien at Norge har blitt er mer og mer tolerant, demokratisk, rettferdig og menneskerettighetsvennlig samfunn i takt med at de kristnes makt og innflytelse har blitt redusert, og at utviklingen har blitt drevet frem av ikke-kristne krefter mens kristne krefter har fungert som en bremsekloss på utviklingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Dagens kristne formålsparagraf og KRL-faget er tragiske eksempler på de kristnes maktarroganse og intoleranse overfor annerledes tenkende. I stedet for å selv ta ansvar for å lære sine egne barn opp i den tro de måtte ønske, så krever de at staten skal ta det ansvaret, og samtidig trykke kristen trosopplæringen ned over huet på alle andre barn også.

quote]

KRL-farget er allerede endret fra før. Tidligere het det kristendom og handlet om; kristendommen. Nettopp pga at det ikke skulle være ensidig religionsundervisning ble det endret til KRL (kristendom, religion og livssyn).

Jeg er ikke spesielt religiøs av meg verken på den ene eller andre måte og jeg synes heller ikke at kristendommen blir tredd ned over hodet på meg.

Barna mine har KRL-undervisning på skolen. Da de var mindre leste vi fra barnebibelen og snakket om jul og påske ut fra et religiøst syn. Vi har alltid snakket om at noen mener slikt og andre slikt og de har etter hvert tatt sine egne standpunkt. For å ta et slikt standpunkt synes jeg det er viktig at de vet hva de tar et standpunkt til.

I Norge har vi statskirken som er frivillig å være medlem av. Ettersom staten gir støtte utfra antall medlemmer er det jo bare å melde seg ut dersom du er imot. Selv synes jeg at kirken som "kristen kulturarv" er viktig å holde på. Jeg har konfirmert meg i kirken, giftet meg i kirken, døpt barna mine der (og nå velger de borgelig konfirmasjon),og går i kirken på konserter og til jul. Det er en spesiell stemning i kirken som ikke bare kommer av det religiøse men også går på et historisk plan.

Kulturarv og tradisjoner er viktige holdepunkter for mennesket. Noe man merker mer av jo eldre man blir - har jeg merket etterhvert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:roll:

Slank sexy dame.

"Etter som staten gir støtte utfra antall medlemmer" sier du.

Ja., det var vel derfor Kirken satte en foreløbig uslåelig rekord i medlemsjuks for en tid tilbake.

Folk som forlengst var utmeldt eller ikke engang døpt hadde denne fromme institusjonen ført opp i sitt register.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Etter som staten gir støtte utfra antall medlemmer" sier du.

Ja., det var vel derfor Kirken satte en foreløbig uslåelig rekord i medlemsjuks for en tid tilbake.

Folk som forlengst var utmeldt eller ikke engang døpt hadde denne fromme institusjonen ført opp i sitt register.

Nemlig. Jeg har meldt meg ut av statskirken for mange år siden. Men så ble det noe kluss med datasystemet til stats-kirken. De mistet medlemmene sine. Derfor meldte de likegodt alle inn. Så var de sikre på at de ikke mistet noen.

Tror nok ikke de hadde hatt så mange medlemmer hvis de som ville være medlem meldte seg inn selv etter klusset. Jeg har hvertfall ikke giddi å melde meg ut igjen ennå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke er spesielt kristen selv synes jeg det er viktig å holde på en del av vår kulturarv. Vi snakker her tross alt om vår egen historie. Hvis vi fortsetter å uthule kulturarven vår i årene (århundrene) som kommer vil vi til slutt miste vår identitet. Dette alene vil selvfølgelig ikke djøre det men det er en av av mange ting som tilsammen kan føre til at vi til slutt mister vår identitet. Nesten litt merkelig at de partiene som er mest for dette er de samme som er mot EU.

Selvfølgelig har også uting blitt gjort i kristendommens navn i tidlige tider men kristendommen står også for evnen til mellommenneskelig forståelse, gjensidig respekt og nestekjærlighet. Man skal huske på at Norge ble kristnet og samlet til ett rike for 1000 år siden og da var vi et krigersk folkeslag allerede, uten at kristendommen hadde noe med det å gjøre. Etter kritendommens inntog har det vært langt mindre kriging i Norge og vi har ikke hatt noen innbyrdes kriging i Norge etter dette.

Det er også et faktum at det ikke lenger føres kriger eller utøves terror i kristendommens navn mens dette skjer rett som det er i Islam's navn fortsatt. Selv om dette er ytterliggående islamister så er det påfallende at nesten alle terroraksjoner utføres av personer med denne religiøse bakgrunnen.

En annen ting er at menneskerettighetene blir i langt større grad fulgt i den kristne delen av verden enn i verden forøvrig. Det er også den kristne delen av verden som har hatt størst framgang på det økonomiske og teknologiske plan.(Uten at dette nødvendigvis har noen sammenheng, men det er påfallende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KRL-farget er allerede endret fra før. Tidligere het det kristendom og handlet om; kristendommen. Nettopp pga at det ikke skulle være ensidig religionsundervisning ble det endret til KRL (kristendom, religion og livssyn).

Vel og bra at det er endret, men IKKE BRA NOK når det fremdeles er et fag som favoriserer kristendommen. At dette er et fag som det gis mulighet for fritak fra, et fritak som en del benytter seg av og som en del også mener ikke er tilstrekkelig, og som FNs menneskerettighetsdomstol sier bryter med menneskerettighetene, sier mye om hvor diskriminerende dette faget er!

Jeg er ikke spesielt religiøs av meg verken på den ene eller andre måte og jeg synes heller ikke at kristendommen blir tredd ned over hodet på meg.

Vel og bra det, men du kan vel likevel greie å se at der er andre som føler at kristendommen blir forsøkt tredd ned over huet på dem og deres barn, og vise sympati med dem? "Du skal ikke så inderlig vel tåle den urett som ikke rammer deg selv."

Vi har alltid snakket om at noen mener slikt og andre slikt og de har etter hvert tatt sine egne standpunkt. For å ta et slikt standpunkt synes jeg det er viktig at de vet hva de tar et standpunkt til.

Ja, men er det bare kristendommen man skal ta standpunkt til, da? Man skal ta standpunkt til alle forskjellige religioner og ikke-religiøse livssyn. Jo mer man vet om mangfoldet, og jo mindre man blir ensidig opplært i ett bestemt livssyn, jo bedre grunnlag har man for å gjøre seg opp sin egen mening om hvilket livssyn som er best for en.

Selv om jeg ikke er spesielt kristen selv synes jeg det er viktig å holde på en del av vår kulturarv. Vi snakker her tross alt om vår egen historie. Hvis vi fortsetter å uthule kulturarven vår i årene (århundrene) som kommer vil vi til slutt miste vår identitet.

Tull!!! Kultur og identitet forandres konstant, sakte men sikkert. Den kulturen og identiteten som vi har i dag er ikke den samme som for 1000 år siden. Det er ikke snakk om å miste sin kultur og identitet, men om å forbedre den, om å kvitte seg med de kulturelle elementene som er negative. I noen kulturer er f.eks. omskjæring av jentunger og tvangsekteskap sterke elementer, mener du at denne kulturen bare skal fortsette, bare fordi det er en kultur? Du må da kunne se at noen kulturelle elementer er positive og bør videreføres, mens andre er negative og bør fjernes. Å lære om historien, om hvordan f.eks. kristendommen har påvirket samfunnet opp gjennom tidene,er selvfølgelig viktig, men dette er kunnskap som hører hjemme i historieundervisningen, ikke i livssynsundervisningen.

men kristendommen står også for evnen til mellommenneskelig forståelse, gjensidig respekt og nestekjærlighet.

Dette er evner som er særdeles begrensede og selektive. Spør de homofile f.eks. hvor mye forståelse, respekt og nestekjærlighet de møter hos kristne.

Det er også et faktum at det ikke lenger føres kriger eller utøves terror i kristendommens navn

Feil! Også kristne utøver vold og terror i dagens verden. Riktignok ikke i like stor grad som muslimer, men dog. Og undertrykkelse, diskriminering, og brudd på menneskerettighetene i kristendommens navn er ikke sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valhalla

Det der er en av grunnene til at menneskerettighetene er tull. De bør oppdateres til kun å inneholde virkelige overtramp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er en av grunnene til at menneskerettighetene er tull. De bør oppdateres til kun å inneholde virkelige overtramp.

Jeg mener nå at ånds- og livssynsfrihet er av de aller mest grunnleggende menneskerettighetene, og opplever diskriminering av disse som virkelige overtramp som på ingen måte kan rettferdiggjøres/bagateliseres av at der finnes verre overgrep på menneskerettighetene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...