AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #1 Skrevet 11. januar 2017 Hei, det ser ut som at jeg muligens vil få store problemer med å holde på en jobb i lengden (schizofreni) og lege, psykolog m.m mener at det er best å søke uføretrygd! Jeg er i jobb og har klart meg greit i noen år! men nå smalt det veldig hardt, så er sykmeldt, for ikke så lenge forhåpentligvis. jobbet bare 50%, med noe ekstravakter og tjener ganske greit til den lave stillingen (får utbetalt 19000 i mnd) Men så bare sjekket jeg raskt at man får 1 g som er 7700 i mnd!!!! Hvordan i all verden kan man overleve med det? Det er sikkert mulig, og det kan hende at jeg har misforstått! (det håper jeg.) Skal fortsette å jobbe så lenge jeg kan, men blir skremt av summen hvis det er det jeg kommer til å tjene om jeg blir helt ufør! Men som sagt så vil jeg jobbe så hardt og lenge jeg klarer, gir meg ikke... kan ikke gi meg, for min selvfølelse vil gå rett i kjelleren hvis jeg ender opp ufør, i hvert fall nå! Håpløst hvis jeg må flytte og greier, og Nav-tanken gir meg panikk. skal evt forsøke å omskolere meg om denne jobben går til helvete. Anonymkode: 75a39...473
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #2 Skrevet 11. januar 2017 Uføretrygd blir beregnet etter hvor mye du har tjent det siste året eller et gjennomsnitt av de tre siste årene (NAV tar utgangspunkt i det av de to nevnte alternativene som gir høyest sum). Uføretrygden for deg vil bli mye høyere enn 7700,- pr mnd hvis du gjennomsnittlig tjener 19000,- pr mnd. Anonymkode: 31a8d...089 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #3 Skrevet 11. januar 2017 Du får ikke 1G! Det er ingen ytelse på Nav som gis på den størrelsen. Du har vel noen år foran deg i arbeidsavklaringspenger før du får uføretrygd, men diagnosen din tyder på at du vil kunne få det ganske lett ift mange andre. Det du skal få er 66% av gjennomsnittsinntekten din de tre siste årene (eller de tre beste av de fem siste årene, nå husker jeg ikke helt). Er dette under en viss sum så får du minstesats. Den varierer ut fra om du blir vanlig ufør, med eller uten ung ufør-tillegg, og om du er singel eller bor sammen med noen. Ingen av de er under 2G, tror den minste er 2,29G, men dette kan du sjekke opp selv. Største problemet ditt er at du bare jobber 50%, slik at du blir beregnet etter det. Anonymkode: a67ac...76f 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #4 Skrevet 11. januar 2017 Ok, takk for svar. Holdte på å få helt hetta😵 Men da vet jeg at livet mitt ikke går helt under. Ja, hørt noe om det at det hadde vært bedre å jobbe 100 også vært sykmeldt om behov, men det noe med skammen. Så har endt opp med å ta ut feriene når det blir for ille, og byttet jobber fort om jeg ikke klarer mer... i håp om at en ny arb tilværelse vil hjelpe litt. Og det har hjulpet litt noen ganger. vil ikke lyve for arbeidsgiver heller, å si ja til 100% når jeg vet at det er uaktuelt for hodet mitt:/ tusen takk for svar og da trenger jeg ikke å bekymre meg for å bli eldre og "gærn" ... Nå er jeg 32, og hva med når jeg blir 45! vet jo aldri. Men det vet jo igjen 😊 livet er uforutsigbart 👍🏻 Anonymkode: 75a39...473 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #5 Skrevet 11. januar 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, takk for svar. Holdte på å få helt hetta😵 Men da vet jeg at livet mitt ikke går helt under. Ja, hørt noe om det at det hadde vært bedre å jobbe 100 også vært sykmeldt om behov, men det noe med skammen. Så har endt opp med å ta ut feriene når det blir for ille, og byttet jobber fort om jeg ikke klarer mer... i håp om at en ny arb tilværelse vil hjelpe litt. Og det har hjulpet litt noen ganger. vil ikke lyve for arbeidsgiver heller, å si ja til 100% når jeg vet at det er uaktuelt for hodet mitt:/ tusen takk for svar og da trenger jeg ikke å bekymre meg for å bli eldre og "gærn" ... Nå er jeg 32, og hva med når jeg blir 45! vet jo aldri. Men det vet jo igjen 😊 livet er uforutsigbart 👍🏻 Anonymkode: 75a39...473 Hvis du skal søke ufør etterhvert, burde du søke før fylte 36 år, slik at du har muligheten til å søke om ung ufør-tillegget. Grensen på 36 år gjelder hvis du har jobbet mer enn 50% etter fylte 26. Jeg regner med at du fikk diagnosen som ganske ung? Det utgjør noen tusenlapper i måneden, så det er absolutt noe du bør ta med i vurderingen. Anonymkode: a67ac...76f 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #6 Skrevet 11. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du får ikke 1G! Det er ingen ytelse på Nav som gis på den størrelsen. Du har vel noen år foran deg i arbeidsavklaringspenger før du får uføretrygd, men diagnosen din tyder på at du vil kunne få det ganske lett ift mange andre. Det du skal få er 66% av gjennomsnittsinntekten din de tre siste årene (eller de tre beste av de fem siste årene, nå husker jeg ikke helt). Er dette under en viss sum så får du minstesats. Den varierer ut fra om du blir vanlig ufør, med eller uten ung ufør-tillegg, og om du er singel eller bor sammen med noen. Ingen av de er under 2G, tror den minste er 2,29G, men dette kan du sjekke opp selv. Største problemet ditt er at du bare jobber 50%, slik at du blir beregnet etter det. Anonymkode: a67ac...76f Det er slett ikke det verste, snarere omvendt. Om en da blir 100% ufør, skal uføretrygden justeres etter hva man ville hatt i full stilling, altså 38000 i mnd i TS sitt tilfelle. 38000 x 12 = 456000 x 0,66 = 300960 i uføretrygd på TS. Anonymkode: 55bf4...55b 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #7 Skrevet 11. januar 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er slett ikke det verste, snarere omvendt. Om en da blir 100% ufør, skal uføretrygden justeres etter hva man ville hatt i full stilling, altså 38000 i mnd i TS sitt tilfelle. 38000 x 12 = 456000 x 0,66 = 300960 i uføretrygd på TS. Anonymkode: 55bf4...55b Dessverre regnes det ikke på den måten. Uføretrygd kommer av nedgang i inntektsevnen. Man må minst ha 50% nedsatt inntektsevne (av tidligere inntektsevne), for TS sin del er inntektsevnen 19000 i måneden, dvs 50% arbeid. Når den må senkes minst 50% blir det 25% i TS sitt tilfelle. TS sin eneste sjanse til å få full uføretrygd er om hun klarer å overbevise Nav om at hun har jobbet deltid pga helsen. Noe som er svært lite sannsynlig da de fleste er sykemeldt de resterende 50%, fordi de en gang har vært i full jobb. Anonymkode: a67ac...76f
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #8 Skrevet 11. januar 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du skal søke ufør etterhvert, burde du søke før fylte 36 år, slik at du har muligheten til å søke om ung ufør-tillegget. Grensen på 36 år gjelder hvis du har jobbet mer enn 50% etter fylte 26. Jeg regner med at du fikk diagnosen som ganske ung? Det utgjør noen tusenlapper i måneden, så det er absolutt noe du bør ta med i vurderingen. Anonymkode: a67ac...76f Jo, fikk diagnosen når jeg var 23, men er godt dokumenterte plager siden jeg var 18 ... Og ble medisinert allerede da. Og har fungert i jobb den gang, så vi avventet litt, fikk ikke offisielt diagnosen før rundt 24 års alderen. Da ble det også dokumentert at pas. har selv valgt å redusere stillingen til 50% for å unngå sykmelding, som følge av psykisk sykdom (eller noe sånt)... I dokumentet skrev hun at hun anbefaler at pas søker uføretrygd-siden hun vurderer meg som minst 50 % ufør, husker ikke helt ordrett. Også skrv hun at pas har sagt opp jobben (50%) fordi den var for krevdende og har nå fått jobb som... som pas tenker at kan passe bedre med mindre stress. Så har en del dokumentasjon, Fått også utredning nr 2 ett år etter som bekrefter det hele, med kognitive tester i tillegg. takk for hjelpen 👍🏻 Anonymkode: 75a39...473
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #9 Skrevet 11. januar 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, fikk diagnosen når jeg var 23, men er godt dokumenterte plager siden jeg var 18 ... Og ble medisinert allerede da. Og har fungert i jobb den gang, så vi avventet litt, fikk ikke offisielt diagnosen før rundt 24 års alderen. Da ble det også dokumentert at pas. har selv valgt å redusere stillingen til 50% for å unngå sykmelding, som følge av psykisk sykdom (eller noe sånt)... I dokumentet skrev hun at hun anbefaler at pas søker uføretrygd-siden hun vurderer meg som minst 50 % ufør, husker ikke helt ordrett. Også skrv hun at pas har sagt opp jobben (50%) fordi den var for krevdende og har nå fått jobb som... som pas tenker at kan passe bedre med mindre stress. Så har en del dokumentasjon, Fått også utredning nr 2 ett år etter som bekrefter det hele, med kognitive tester i tillegg. takk for hjelpen 👍🏻 Anonymkode: 75a39...473 Det er bra, da skal du ikke bekymre deg Jeg tror beregningen av inntekten din vil overstige minstesats for ung ufør-tillegget, dvs du vil få mer enn det uansett når de regner opp. Anonymkode: a67ac...76f
QueenOfTheSidewalk Skrevet 11. januar 2017 #10 Skrevet 11. januar 2017 Hva er det dere rabler om i denne tråden? Alt er feil! Man trenger ikke ha jobbet i det hele tatt for å få 100% ung uføre. Du får 66% av lønna du får nå eller minstesats om det er under det beløpet. Minstesatsen på uføre er 2.28 ganger grunnbeløpet Ung uføre er 2.91 ganger grunnbeløpet Grunnbeløpet er 92 576 kr i dag. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #11 Skrevet 11. januar 2017 42 minutter siden, Evilposelos skrev: Hva er det dere rabler om i denne tråden? Alt er feil! Man trenger ikke ha jobbet i det hele tatt for å få 100% ung uføre. Du får 66% av lønna du får nå eller minstesats om det er under det beløpet. Minstesatsen på uføre er 2.28 ganger grunnbeløpet Ung uføre er 2.91 ganger grunnbeløpet Grunnbeløpet er 92 576 kr i dag. ? Jeg lurte på om det stemmer at 7700,- er det man får i mnd, fordi jeg ble litt desperat og frustrert i natt, og klarte ikke å lese meg frem selv. Så her har gode folk forklart litt hvordan det fungerer. er uansett veldig betrygget og glad for at det ikke er så skrekkelig lite, om jeg ikke skulle klare mer når den tid kommer. Dette står på nav; Vilkårene for å få innvilget rettighet som ung ufør er at: du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk sykdommen er klart dokumentert av lege/spesialist du søker om uføretrygd før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt,+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/ung-ufør--348909 Anonymkode: 75a39...473
QueenOfTheSidewalk Skrevet 11. januar 2017 #12 Skrevet 11. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: ? Jeg lurte på om det stemmer at 7700,- er det man får i mnd, fordi jeg ble litt desperat og frustrert i natt, og klarte ikke å lese meg frem selv. Så her har gode folk forklart litt hvordan det fungerer. er uansett veldig betrygget og glad for at det ikke er så skrekkelig lite, om jeg ikke skulle klare mer når den tid kommer. Dette står på nav; Vilkårene for å få innvilget rettighet som ung ufør er at: du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk sykdommen er klart dokumentert av lege/spesialist du søker om uføretrygd før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt,+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/ung-ufør--348909 Anonymkode: 75a39...473 Du får minst 17590 før skatt i måneden.
Gjest Lykke_ Skrevet 11. januar 2017 #13 Skrevet 11. januar 2017 Hei! Jeg har ei venninne som er ung ufør og hun har utbetalt nesten 18.000 i mnd ( med bostøtte ). Hun har ikke vært i noen jobb før. Hun har også mulighet til å jobbe ved siden av, men vet ikke hvor mye hun kan tjene før det går "utover" uføretrygden. Håper alt ordner seg for deg! Du virker veldig flink og står på!
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #14 Skrevet 11. januar 2017 Du taper ingenting på å spørre Nav om det du lurer på, ts. Les mer HER eller ring Nav og spør, tlf 55 55 33 33, evt be om et møte med en saksbehandler. I og med at du er sykmeldt har du en saksbehandler, men du kan også spørre om du kan komme på et informasjonsmøte. Du blir ikke mistenkt for å være trygdesnylter fordi om du bekymrer deg for fremtiden og ønsker å kartlegge hvordan den vil bli dersom du rett og slett blir for syk til å klare en fast stilling. Usikkehet for fremtiden gir jo i seg selv er et press som ikke akkurat bidrar til sterkere psyke og bedre helse. Lykke til! Anonymkode: 3dbd7...df7
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #15 Skrevet 11. januar 2017 1 time siden, Evilposelos skrev: Hva er det dere rabler om i denne tråden? Alt er feil! Man trenger ikke ha jobbet i det hele tatt for å få 100% ung uføre. Du får 66% av lønna du får nå eller minstesats om det er under det beløpet. Minstesatsen på uføre er 2.28 ganger grunnbeløpet Ung uføre er 2.91 ganger grunnbeløpet Grunnbeløpet er 92 576 kr i dag. Selvfølgelig trenger man ikke å ha jobbet, hvem har skrevet det? Hvis man jobber mer enn 50% må man søke innen fylte 36 år. Hva mener du er feil? Anonymkode: a67ac...76f
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #16 Skrevet 11. januar 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: ? Jeg lurte på om det stemmer at 7700,- er det man får i mnd, fordi jeg ble litt desperat og frustrert i natt, og klarte ikke å lese meg frem selv. Så her har gode folk forklart litt hvordan det fungerer. er uansett veldig betrygget og glad for at det ikke er så skrekkelig lite, om jeg ikke skulle klare mer når den tid kommer. Dette står på nav; Vilkårene for å få innvilget rettighet som ung ufør er at: du var under 26 år da du ble alvorlig og varig syk sykdommen er klart dokumentert av lege/spesialist du søker om uføretrygd før fylte 36 år hvis du har vært mer enn 50 prosent yrkesaktiv etter fylte 26 år https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt,+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/Relatert+informasjon/ung-ufør--348909 Anonymkode: 75a39...473 Kan dette stemme? Jeg fikk innvilget ung ufør i fjor. Da var jeg 41... Anonymkode: 5d5f5...fb5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #17 Skrevet 11. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kan dette stemme? Jeg fikk innvilget ung ufør i fjor. Da var jeg 41... Anonymkode: 5d5f5...fb5 Hvis du har jobbet mer enn 50% etter fylte 26 så må du søke før fylte 36 ja. Har du jobbet mer enn halv stilling? Anonymkode: a67ac...76f
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #18 Skrevet 11. januar 2017 Jeg har rundt 20 000 før skatt med minstesats og ung ufør tillegget. Jeg har en diagnose i schizofrenispekteret og er 100% ufør. Jeg har prøvd meg i flere jobber, tiltak og behandling men fungerer ikke i arbeidslivet med sykdommen min. Anonymkode: 12784...5c2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #19 Skrevet 11. januar 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har jobbet mer enn 50% etter fylte 26 så må du søke før fylte 36 ja. Har du jobbet mer enn halv stilling? Anonymkode: a67ac...76f Jobbet 100%. Begynte på aap når jeg var 38, ble ufør når jeg var 41. Fikk innvilget ung ufør uten å spørre engang. Jeg var tidsbegrenset ufør fra jeg var 28-30. Kan det ha noe å si? Anonymkode: 5d5f5...fb5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #20 Skrevet 11. januar 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobbet 100%. Begynte på aap når jeg var 38, ble ufør når jeg var 41. Fikk innvilget ung ufør uten å spørre engang. Jeg var tidsbegrenset ufør fra jeg var 28-30. Kan det ha noe å si? Anonymkode: 5d5f5...fb5 Merkelig, den grensa er egentlig absolutt. Noen Nav-kontor "lurer" tilogmed klienter til å tro regelen også gjelder hvis du ikke har jobbet noe. (En feiloppfatning blant mange at det er umulig å få uu etter 36 år, men grensen på 36 er jo egentlig kun hvis man har jobbet mer enn halv tid) Mulig de klassifiserte årene dine i arbeid som forsøk på arbeid? Da finnes det unntak. Kan jeg spørre hvilken diagnose du har? Beklager om det er frekt, helt i orden hvis du ikke vil svare Anonymkode: a67ac...76f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå