holhel11 Skrevet 11. januar 2017 #1 Skrevet 11. januar 2017 http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=88662688&ref=conversation&fks=88662688 Hva tror dere? Noe dere hadde turt å satse på som førstegangseier? De er jo ekstremt søte og jeg har god erfaring med andre Collie mixer men litt skummelt at man ikke vet noe om mammaens rase? Og er ikke 8000 kr litt mye for en blandingshund?
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #2 Skrevet 11. januar 2017 Nei, hadde ikke kjøpt en av disse. Anonymkode: f418a...ef4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #3 Skrevet 11. januar 2017 Jeg tenker at når du likevel er skeptisk er det lurt å la være, selv om de er aldri så søte. Jeg hadde kanskje heller vurdert renraset collie i så fall. Da vet du litt mer om hva du får. Jeg har selv planer om å skaffe meg hund etter studiene. Jeg har enda ikke bestemt meg helt for rase, men har et par tre jeg har snevret meg ned til. For min del prøvde jeg å finne ut hvilke raser som passet til meg og min livsstil. Av og til besøker jeg utstillinger for å se rasene "live" og snakker litt med oppdrettere. Det er viktig for meg at oppdretteren er seriøs og at jeg vet helse og gemytt til foreldrene samt at valpen vil ha alle de viktige papirer i orden. Anonymkode: aca6b...69a
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 11. januar 2017 #4 Skrevet 11. januar 2017 Flotte hunder! Syns oppdretter virker ok, og når de har både faren og farens mor, vet de jo godt hvilket lynne det er på disse, og det hjelper jo om det skulle være noen "interessante" gener i moren. Hadde ikke latt det at de er blandinger stått i veien for å kjøpe dem, hadde heller sett mere på oppvekstmiljøet deres. Syns det ser ut som det kan være rottweiler og husky i moren, men det blir jo bare gjetning... Enig i at det kan være litt skummelt å ikke vite, men det hjelper om de blir godt sosialiserte som valper, så håper oppdretterne tenker på det.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #5 Skrevet 11. januar 2017 Det er jo åpenbart mer enn noen % terveuren i moren. Hun er i hvert fall ikke mer enn 50% collie, så det var litt fjåsete skrevet. Brukscollie med gjeterinstinkter hadde jeg ikke kjøpt noen blanding av uansett. Gjeterhund instinktet er krevende i ren form, men blir ofte veldig komplisert i blanding med andre sterke instinkter. Terveuren er jo også en fårehund opprinnelig, men min erfaring med rasen i Norge i dag er at de ofte er nervøse. Ikke en god kombinasjon med gjeting, spør du meg. Trenger ikke være rottweiler i disse, black and tan kan komme fra terveuren, men det må jo være noe korthårsrase i moren. (Iom at hun er valp av romaniahunder er jo hennes opphav helt ukjent.) Anonymkode: ce1be...429
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #6 Skrevet 11. januar 2017 "Friske foreldre" jaha, hva vil det si? Hva slags helsesjekker har blitt gjennomført? Noen meritter å vise til? Dette er grunnen til at jeg er skeptisk til blandingshunder, ettersom mange sier de er "friske" uten at de har noen som helst undersøkelser å vise til. En blandingshund er ikke immun mot allergier, HD, epilepsi og arvelige sykdommer. Jeg ville definitivt ringt og gravd så mye som mulig, og hilst på foreldre før jeg bestemte meg. Anonymkode: 11308...176 1
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #7 Skrevet 15. januar 2017 Nei. Ikke gjør det, fordi slike blandinger er veldig krevende. Har en collie og rottis mix, og instinktene hennes har blitt veldig sterke og man merker gjeter og vakt mixen. Hun er veldig voktende og dominerende. Og de fleste har en tendens til å jage/stikke av i transemodus- ish. Hun er veldig intelligent, klarer åpne tunge dører, lærer fort og klarer å få et stort ben igjennom den smale åpningen på buret sitt. Og løser hjerneoppgaver jeg har gitt til henne kjapt også flink i agility. Det er myyyye jobb. En hund strekker seg veldig langt for deg. Prøver å bli klokere på henne hver dag. Anonymkode: 3f97c...add
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå