Gå til innhold

Alarm i bolig - lønner det seg??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp flyttet i rekkehus og har overtatt avtale som tidligere eier hadde med alarmselskapet Verisure. Noe under tvil - er ikke helt komfortabel med å ha kamera i stua som tar bilder bare ved alarmutløsning. Også på grunn av utgift og skepsis til behov. Så spør her. Jeg har ikke gjort en undersøkelse om pris mot andre selskap, det gikk litt fort i flytteprosess. 

Er alarmselskap verdt kostnaden på ca 450 pr måned? Jeg har ikke mange verdisaker som man kan ta med ut over tv og mac - ingen av nyeste dato. Hva er deres erfaringer/råd? Er alarm nødvendig i et rekkehus i et borettslag? Mitt hus ligger skjermetr til uten innsyn fra ene siden. 

Skrevet

Jeg har ikke alarm. Har ingenting som er verdt å stjele heller. Argumentene til selgere som er på døra jevnlig  er at det uansett er ubehagelig at andre har rotet i tingene, selv om ingenting av reel verdi faktisk har blitt tatt. Og de presser på med brannfare, ulmebrann osv.

I fjor sommer var det innbrudd i to hus på byggefelt vårt. Begge hadde alarm... ser ingen grunn til å ha alarm. Skulle jeg hatt hadde jeg valgt brannvesenets egen. Koblet direkte til brannstasjon og politi.

Anonymkode: 1d92d...427

Skrevet

Med lite verdigjenstander skjønner jeg lite vitsen med alarm. Du har vel innboforsikring antar jeg. Det bør holde i massevis.

Anonymkode: d9fac...8bb

Skrevet

Nei. Økonomisk er det et tapsprosjekt.
Venter forøvrig spent på første skandalen der noen hacker de alarm-kameraene og legger filmene ut på nett.

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, Stjerneku skrev:

Jeg har nettopp flyttet i rekkehus og har overtatt avtale som tidligere eier hadde med alarmselskapet Verisure. Noe under tvil - er ikke helt komfortabel med å ha kamera i stua som tar bilder bare ved alarmutløsning. Også på grunn av utgift og skepsis til behov. Så spør her. Jeg har ikke gjort en undersøkelse om pris mot andre selskap, det gikk litt fort i flytteprosess. 

Er alarmselskap verdt kostnaden på ca 450 pr måned? Jeg har ikke mange verdisaker som man kan ta med ut over tv og mac - ingen av nyeste dato. Hva er deres erfaringer/råd? Er alarm nødvendig i et rekkehus i et borettslag? Mitt hus ligger skjermetr til uten innsyn fra ene siden. 

Det ble gjort en test på hvor lang tid det tok før en vekter var på plass når alarmen ble utløst, og det gikk lang tid, før selv den kjappeste var på plass. Og de som er ute etter noe er kjappere enn det😝

Skrevet
1 time siden, tdm900 skrev:

Det ble gjort en test på hvor lang tid det tok før en vekter var på plass når alarmen ble utløst, og det gikk lang tid, før selv den kjappeste var på plass. Og de som er ute etter noe er kjappere enn det😝

Derfor gjelder det å heller velge små, lokale vaktselskaper som har langt mindre radius å rykke ut til, og dermed langt kortere utrykningstid!

Vi har alarm gjennom et selskap som så og si kun tilbyr vakttjenester til vår bydel. De garanterer at de er på plass innen maks 15 minutter hvor som helst i bydelen- og de gangene vi har vært nødt til å tilkalle dem (falske alarmutløsninger pga glemt å låse terrassedør, sønn glemt nøkkel o.l) har de aldri brukt mer enn 5-10 minutter før de var på plass.

Vi har heller ingenting av veldig stor verdi, men vi synes likevel det er en stor trygghet i å ha alarm. Både fordi det flere ganer hvert år skjer at folk er hjemme når det blir gjort innbrudd i huset- og den faren og skrekken ønsker vi verken å utsette oss selv eller barna for. Og for det andre fordi vi bor i et velstående område hvor mer eller mindre alle naboene har alarm. Det er selvsagt attraktivt å gjøre innbrudd i boligene i vårt område, siden man kan anta at det befinner seg mye verdier hos oss som bor der. Det å da skulle være mer eller mindre eneste hus uten alarm, anser vi som det glade vanvidd!

Anonymkode: e6a6d...f5c

Skrevet

Vi har alarm, selv om vi kanskje ikke akkurat har så masse verdisaker.
Derimot så er det en egen trygghet for ungene når de kommer hjem til tomt hus. Tidligere var datteren vår litt redd for å gå hjem alene, for hun var redd for at det var noen der. Nå vet hun at huset er tomt fordi alarmen står på. I tillegg så går det en SMS til min telefon hver gang alarmen blir aktivert/deaktivert, så jeg har kontroll på at hun har kommet trygt hjem fra skolen.

Vi fikk også en god rabatt på husforsikringen ved å installere alarm, så det blir ikke så dyrt totalt sett. Vi betaler for øvrig ikke så mye som 450,- pr mnd, tror det er rett i overkant av 300,-
Alarmen inneholder også brannvarsling, så det er en ekstra trygghet med direkte varsling til brannvesenet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er oppvokst med alarm og synes at det er behagelig. Selvsagt vil det ta lang tid for at vekter kommer dersom innbrudd, men selve lyden når alarmen går av er er nok til å vekke alle som sover i huset. Hadde synes det var grusomt å være hjemme alene i stort hus uten alarm. 

Anonymkode: c1a43...654

• Liker 1
Skrevet

Jeg har alarmsensor på dør og vinduer, men de er ikke tilknyttet vaktselskap. De sørger imidlertid for mye lyd, og jeg får tilleggsvarsel på sms hvis noen knuser ruta eller bryter opp verandadøra.

For meg som er student men bor i første etasje, var dette en veldig grei løsning. Det koster lite penger, og det er primært lyden på alarmen jeg er ute etter. Jeg bor i borettslagsleilighet, og regner med at lyden varsler naboene hvis jeg ikke er tilstede, eller vekker meg hvis jeg sover når innbruddet finner sted.

Har sett undersøkelsene over vekterselskapenes utrykningstid, og det imponerte meg ikke nevneverdig.Jeg er ikke villig til å betale for utrykning fra vekterselskapet, det er sjelden mye de får gjort uansett.

Hvis folk vil prioritere å bruke penger på vektertilknyttet alarm er det selvsagt OK, men jeg kommer nok til å holde på budsjett-løsningen min når jeg er ute i heltidsjobb også. Jeg ser rett og slett ikke hvorfor jeg skal betale mange hundre kroner i måneden for vekterutrykning.

Anonymkode: 3f384...2cd

Skrevet

Det er penger ut av vinduet

• Liker 1
Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med å ha alarm, men vi bor i 1. Rtf. Sentralt i Oslo. 

Innhent for all del priser fra andre selskaper og press de på pris. Sett de opp mot hverandre og tru med å bytte. 

Skrevet

Vi betaler 380 kr/mnd for innbrudd- og brannalarm. Får i tillegg rabatt på innboforsikring. Om man teller i kroner og øre, så nei, rabatten på innbo svarer ikke til utgiften med alarm, men det er heller ikke derfor vi har det. Vi bor i første etasje og det føles tryggere. Jeg er mye alene hjemme, og spesielt om natten føler jeg meg tryggere med skallsikringen på

• Hjerte 1
Skrevet

Vi har ikke alarm, og synes ikke det er nødvendig her vi  bor. Men kommer vel an på hvor man bor.

Vi bodde en gang i et rekkehus. Der så jeg heller ikke nødvendigheten. Det er jo folk og hus på alle kanter. Men kommer nok aan på hvor og mulighetene for innbrudd.

Skrevet

Jeg er litt i samme situasjon som TS. De som hadde huset før hadde barn og en nervevrak av en mor og skrøt alarmen opp i skyene. Jeg flytter inn med en stor hund og eier ikke noe av verdi egentlig. Bor også i et tettsted...

Tror jeg ikke skal ha alarm, sånn når jeg tenker på det.

Skrevet

I gata vår har alle husstander alarm, bortsett fra ett hus. De mente at det ikke var nødvendig da vi bor i et fint nabolag. De andre husene er godt skjult fra veien av tujahekker, men det ene huset er godt synlig fra alle kanter. Likevel hadde de innbrudd 2 ganger. Første gangen mente de var tilfeldig innbrudd. Etter andre gangen skaffet de seg alarm og det har ikke vært innbrudd siden. 

Anonymkode: 1fb6e...636

• Hjerte 1
Annonse
Skrevet

Egentlig bare en dyr utgiftspost. Et egetmontert anlegg som ringer opp en selv samt nabo er bedre.

Dessverre må jeg ha oppkoblet mot vekter.

Anonymkode: 009ca...311

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...