AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #1 Skrevet 10. januar 2017 Det har seg sånn at vi har leid ut en bolig, og hatt leietakere som tydeligvis ikke gidder å betale det de skylder oss. Vi har gitt flere påminnelser nå, men møter bare en vegg. Har derfor søkt litt rundt, og kommet frem til at det kan være en ide å sende det inn til inkasso. Er det noen som har erfaring med dette? Vil man komme noen vei overhodet? Finnes det eventuelt andre måter å gjøre det på? Vi snakker summer opp mot nesten 20.000 kr, så er liksom ikke bare-bare å se bort fra det heller. Vi har nå en kredittkortgjeld på samme sum, da utgiftene på boligen tross alt må betales til tross for at de ikke betaler, og det er GRUSOMT irriterende. De har flyttet ut, og rett og slett blokkert oss for all mulig kontakt nå, så begynner å bli ganske fortvila og rådvill.... Anonymkode: e030d...5ae
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #2 Skrevet 10. januar 2017 Nå har dere lært til neste gang. Man kan ikke leie ut en bolig hvis man ikke har råd til å tape en leie eller to. Det er slikt som skjer når man leier ut. Er man uheldig så får man leietakere som gir faen i å betale for seg. Hva har dere gjort med depositumet? Har dere bevis på at dere har sendt påminnelser? 20000 er jo ingenting i det store og det hele så det koster dere kanskje mer å få de tilbakebetalt enn å bare gi faen. Men jeg ville kontaktet Anonymkode: 1a0c4...c11 5
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #3 Skrevet 10. januar 2017 Kontakt Forliksrådet der du bor. Det er veien å gå for å inndrive kravet. Spørsmålet er vel om skyldneren har midler å betale med? Anonymkode: f8c1d...a10 1
*Emma* Skrevet 12. januar 2017 #4 Skrevet 12. januar 2017 Ja, du kan sende kravet til inkasso. Det er flust av folk som driter i påminnelser fra "deg og meg" som reagerer når det blir sendt videre. Eventuelt kan du ta det videre til namsmannen for eksempel. Litt info her: https://www.politi.no/agder/tjenester/tvangsfullbyrdelse/utlegg/ 3
prt90 Skrevet 12. januar 2017 #5 Skrevet 12. januar 2017 Oi. Hvis dere har så skrøpelig økonomi at dere ikke tåler et par måneder uten leieinntekter burde dere ikke drive med utleie. Her er det mye som kan ta tid. Bare det å kaste vedkommende ut og få inn nye leietakere kan ta mange måneder om leietakeren setter seg på bakbeina. Dere kan kreve inn pengene for manglende leie, men det forutsetter at leietaker faktisk har penger som kan kreves inn..
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #6 Skrevet 13. januar 2017 Ta kontakt med firmaer av denne typen og se om de er interessert? https://www.debet.no/selge_krav Ellers bør dere ha en litt større buffer for dette når dere leier ut. For dette er ikke ekstremt unormalt dessverre. Anonymkode: 55d87...dac 1
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2017 #7 Skrevet 18. januar 2017 Leietakerne bor ikke i boligen lengre, og vi har fått inn nye, så akkurat det er ikke et problem i dette tilfellet. Det var aldri sånn at vi ønsket å drive med utleie, vi hadde simpelt hen ikke noe valg. Ikke alle situasjoner er like perfekte. Vi har jo råd til å tape de pengene i den forstand, men vi havner en del bakpå, noe som er sykt irriterende. Depositum fikk vi aldri inn, til tross for flere påminnelser her også. Og vel, det er en grunn til at de ikke bor der lengre, for å si det på en kort og enkel måte. Uansett så var det ikke hvorvidt det var dumt å ikke ha en buffer eller lignende jeg spurte om her, eller trenger hjelp til heller. Jeg lurer på om vi kommer noen vei i forhold til å sende inkasso, eller om det er mer effektivt å ta det gjennom politiet og evt anmelde? Vi har alt skriftlig, og alt vi trenger av dokumentasjon på at dette skal betales, så vi har alt på det tørre her. Til dere som har kommet med konkrete råd; tusen takk, jeg skal sjekke opp dette! TS Anonymkode: e030d...5ae
frøkna Skrevet 18. januar 2017 #8 Skrevet 18. januar 2017 Det er i slike tilfeller det er viktig å ha depositum. Det er helt vanlig å ikke gi ut nøkler før depositumet er på plass på en sperret depositumskonto. Dersom leietakere ikke betaler, men bor i boligen kan saken sendes til namsmannen. Jeg ville kanskje forhørt meg med leieboerforeningen om de kanskje kan bistå dere med råd og veiledning nå? Mest sannsynlig ser dere aldri de penga igjen. Det er jo en utrolig kjip situasjon å være i da, sannsynligvis blir det en dyr lærdom. 2
*Emma* Skrevet 19. januar 2017 #9 Skrevet 19. januar 2017 Om det kommer noe ut av det hvis du sender til inkasso er umulig å vite når man ikke vet noe om de tidligere leietakerens økonomi. Inkassoselskapene kan påvirke folk vilje til å betale - men ikke folka evne. Har de ikke penger er det ingen som får dem til å betale. Men er problemet at de bare gir f*** vil inkassoselskapet kunne få det inn. Enten ved at leietakerne betaler etter brev/telefoner - eller om selskapet sender kravet videre til rettsapparatet for å få trekk i lønn feks. Men igjen- for å få trekk i lønn må de ha god nok økonomi til at det er rom for trekk. Om du velger å bruke ett inkassoselskap- les vilkårene nøye. En del av selskapene tar ingen sum for å ta selve oppdraget - men de tar x antall % av kravet ditt om de får det inn. I tillegg må du regne med å måtte legge ut for rettsgebyret dersom det blir aktuelt å sende det inn for å prøve å få ett utlegg. Rettsgebyret for utleggsforretning er vel akkurat satt opp til 1742kr tror jeg. I tillegg tar gjerne selskapet +/-1000kr for å ta jobben med å sende inn klagen og følge opp saken. Jeg tror jeg ville forsøkt å finne ett selskap med gode vilkår og håpet på at de fikk inn pengene, uten å måtte gå rettslig.
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #10 Skrevet 19. januar 2017 Kan jeg aldri tro. Det er pga slike ting som dette at man betaler depositum. For å sende til inkassobyrå mener jeg det må stå spesifisert i leieavtalen. Er jo dere som utleiere som er mest bakpå her i denne situasjonen. Sånt blir utnyttet. Anonymkode: 9c841...b6d
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2017 #11 Skrevet 19. januar 2017 På 1/18/2017 den 20.25, AnonymBruker skrev: Leietakerne bor ikke i boligen lengre, og vi har fått inn nye, så akkurat det er ikke et problem i dette tilfellet. Det var aldri sånn at vi ønsket å drive med utleie, vi hadde simpelt hen ikke noe valg. Ikke alle situasjoner er like perfekte. Vi har jo råd til å tape de pengene i den forstand, men vi havner en del bakpå, noe som er sykt irriterende. Depositum fikk vi aldri inn, til tross for flere påminnelser her også. Og vel, det er en grunn til at de ikke bor der lengre, for å si det på en kort og enkel måte. Uansett så var det ikke hvorvidt det var dumt å ikke ha en buffer eller lignende jeg spurte om her, eller trenger hjelp til heller. Jeg lurer på om vi kommer noen vei i forhold til å sende inkasso, eller om det er mer effektivt å ta det gjennom politiet og evt anmelde? Vi har alt skriftlig, og alt vi trenger av dokumentasjon på at dette skal betales, så vi har alt på det tørre her. Til dere som har kommet med konkrete råd; tusen takk, jeg skal sjekke opp dette! TS Anonymkode: e030d...5ae Herregud så idiotisk. ALDRI gi ut nøkler før depositum er i orden. Mulig forliksrådet kan hjelpe, men dette er vel strengt talt en sak for HTU dersom dere har det der dere bor. Anonymkode: 716b9...e73 3
*Emma* Skrevet 20. januar 2017 #12 Skrevet 20. januar 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg aldri tro. Det er pga slike ting som dette at man betaler depositum. For å sende til inkassobyrå mener jeg det må stå spesifisert i leieavtalen. Er jo dere som utleiere som er mest bakpå her i denne situasjonen. Sånt blir utnyttet. Anonymkode: 9c841...b6d Ganske sikker på at det ikke er nødvendig. Det må stå i kontrakten dersom man skal ha mulighet til å benytte namsmannens hjelp til utkastelse. Men leietaker har jo flyttet så det er jo ikke nødvendig her.
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2017 #13 Skrevet 20. januar 2017 2 timer siden, *Emma* skrev: Ganske sikker på at det ikke er nødvendig. Det må stå i kontrakten dersom man skal ha mulighet til å benytte namsmannens hjelp til utkastelse. Men leietaker har jo flyttet så det er jo ikke nødvendig her. Jeg baserer mitt svar på noen som drev firma og som fant ut at de ikke kunne sende krav for uoppgjorte tjenester til inkasso med mindre dette stod spesifisert på regningen i første omgang. De måtte legge om betalingsrutinene sine for å ha lov til å sende til inkasso. (Det de valgte å gjøre i stedet var å velge kunder med større omhu. Fungerte bedre.) Anonymkode: 9c841...b6d
*Emma* Skrevet 20. januar 2017 #14 Skrevet 20. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg baserer mitt svar på noen som drev firma og som fant ut at de ikke kunne sende krav for uoppgjorte tjenester til inkasso med mindre dette stod spesifisert på regningen i første omgang. De måtte legge om betalingsrutinene sine for å ha lov til å sende til inkasso. (Det de valgte å gjøre i stedet var å velge kunder med større omhu. Fungerte bedre.) Anonymkode: 9c841...b6d Da tror jeg det har vært en misforståelse, eller så må da ha vært ett veldig spesielt krav. Det finnes så klart visse regler man må følge, men for at kravet skal skulle sendes inkasso må man: 1. Sende en faktura (kan gå på mail eller i posten). 2. 14 dager etter forfall på fakturaen sende ett inkassovarsel - der man varsler om at kravet blir sendt til inkasso om det ikke blir betalt. Inkassovarselet MÅ sendes pr post. (Varselet kan sendes mindre enn 14 dager etter forfall, om man ikke legger på gebyr).Inkassovarselet må ha 14 dagers forfall. Etter dette kan kravet sendes inkasso.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå