Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en relativt godt betalt jobb i staten, men jeg trives ikke noe særlig. Det går helt greit, men det er mye stress og jeg drømmer ofte om å bytte jobb. Nå er det en stilling i kommunen som jeg har lyst til å søke på. Jeg er sikker på at jeg vil trives bedre der, men vil gå kraftig ned i lønn. Type fra 450 000 til 320 000....

I tillegg mister jeg alle de gode ordningene og tryggheten i staten. Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 6deb9...a1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skader ikke å søke på jobben tenker jeg da, du har jo fortsatt tid til å tenke på om du virkelig vil ha jobben fram til du evt blir tilbudt, samt vil jeg anbefale at du fører opp et budsjett og se om du kan forberede deg på lavere lønn for at hverdagen kan gå rundt. Jeg har selv vært i en godt betalt jobb men som jeg fikk helt angst av å gå til, og unner ingen den følelsen. 

Anonymkode: 7c4e2...d9e

• Liker 2
Skrevet

Vel - veldig stor lønnsnedgang, er det muligheter for å forhandle seg til en høyere lønn? Hvordan er økonomien din ellers, har du "råd" til å gå såpass mye ned i lønn? 

Du kan jo uansett bare søke og se hvordan det går? :) 

Anonymkode: b0368...203

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel - veldig stor lønnsnedgang, er det muligheter for å forhandle seg til en høyere lønn? Hvordan er økonomien din ellers, har du "råd" til å gå såpass mye ned i lønn? 

Du kan jo uansett bare søke og se hvordan det går? :) 

Tror jeg hadde klart meg på den lønna, men måtte nok kutte litt i reising 😣

Jeg har et veldig godt forhold til sjefen der jeg er nå... er det grunn nok til å be om unntak fra å offentliggjøres i søkerlisten? Er kun denne jobben jeg kommer til å søke på, og jeg vil ikke skuffe sjefen unødig dersom jeg ikke får den andre....

Skrevet

Hmm, tror ikke det vil være grunn til unntak. Men er det ikke slik at bare de som søker kan få innsyn i søkerlisten? 

Uansett, din nåværende sjef trenger ikke å vite at du søker? Dersom du blir innkalt til intervju , har du mulighet til å bruke fleksitid eller avspasering til å dra på intervjuet? 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hmm, tror ikke det vil være grunn til unntak. Men er det ikke slik at bare de som søker kan få innsyn i søkerlisten? 

Uansett, din nåværende sjef trenger ikke å vite at du søker? Dersom du blir innkalt til intervju , har du mulighet til å bruke fleksitid eller avspasering til å dra på intervjuet? 

Ja, intervjuet skal gå fint, det er bare det at vi har flere vikarer her på jobb som sikkert søker på alt som ligger ute.... Så blir jeg redd for at det "ryktes" at jeg driver og søker ut. Men mulig at jeg er en smule paranoid nå 😅

Skrevet

Åå skjønner! Nei, men jeg tror du bare må søke og tenke på deg selv - det er det alle andre gjør. Om noen konfronterer deg med det - så sier du at du liker å holde deg oppdatert på hva slags muligheter som er der ute og tenkte at stillingen virket interessant , så hvorfor ikke? 

det er stress det der med å søke ny jobb og skjule det så lenge man kan fra nåværende arb.giver hehe. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åå skjønner! Nei, men jeg tror du bare må søke og tenke på deg selv - det er det alle andre gjør. Om noen konfronterer deg med det - så sier du at du liker å holde deg oppdatert på hva slags muligheter som er der ute og tenkte at stillingen virket interessant , så hvorfor ikke? 

det er stress det der med å søke ny jobb og skjule det så lenge man kan fra nåværende arb.giver hehe. 

Det er helt sant!

Tusen takk for svar 😊

Gjest Annetnavn_
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Helt rett. Det er ikke grunn nok til unntak fra offentliggjøring. Det er ikke bare søkere som kan få innsyn i lista. Er det en stilling av allmenn interesse, kan til og med media få tilgang på søkerlista. 

Å søke på ei stilling uten nåværende sjef som referanse, kan slå negativt ut. Det kan tolkes som at du har valgt hun eller han bort av en grunn, for eksempel en personalkonflikt.

Skrevet

^ mente ikke å søke uten nåværende sjef som referanse. Mente at man ikke trenger å si noe til sjefen før det evt. er slik at man kommer så langt i søknadsprosessen at de vil be om referanser. De sjekker jo kun referanser dersom du faktisk er aktuell for stillingen. Når jeg byttet jobb så sa jeg at jeg ønsket at de sjekket referanser kun dersom jeg var høyst aktuell for stillingen. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg mister jeg alle de gode ordningene og tryggheten i staten. Hva ville dere gjort?

Hva er det du mister som statsansatt, altså noe du ikke får som kommunalt ansatt? SPK-lån er jo verdiløst for tiden, så kan ikke være det. Pensjonsrettighetene er de samme.

Skrevet

Stress vil alltid være på nesten alle slags jobber. Det kan du ikke unngå. 

Lager du en god plan og jobbe utifra det har du kommet deg i god struktur og jobber fint uten å stresse. 

Jeg ville IKKE valgt å gå så mye ned i lønn. Spørs også om hvor gammel er du. For er du rundt 30-40 år og avhengig av fast lønn for faste utgifter, er det fint med å ha god lønn slik at du sparer og har langt liv foran deg.

Skrevet
3 timer siden, cmd skrev:

Stress vil alltid være på nesten alle slags jobber. Det kan du ikke unngå. 

Lager du en god plan og jobbe utifra det har du kommet deg i god struktur og jobber fint uten å stresse. 

Jeg ville IKKE valgt å gå så mye ned i lønn. Spørs også om hvor gammel er du. For er du rundt 30-40 år og avhengig av fast lønn for faste utgifter, er det fint med å ha god lønn slik at du sparer og har langt liv foran deg.

Jeg er 30 år, og er enig i at det sitter langt inne å gå såpass ned i lønn. Men nå er det egentlig ikke vanlig stress det er snakk om (det takler jeg helt fint), det er heller aspekter ved jobben min som skaper dårlige følelser. Jeg må skuffe folk, og jobben min innebærer mye negativ energi. Nå gjør jeg bare jobben min, og jeg er rettferdig og god i jobben, men jeg merker at folk ikke er så flinke til å skille mellom jobb og person, og i en liten by blir det en påkjenning til tider.

Jeg kommer ofte hjem og tenker på de situasjonene som har oppstått på jobb, og det er til tider vanskelig å "skru av" når jeg stempler ut for dagen.

Til tider går det helt greit og jeg trives, men så kan det bli ugreit i en periode, og sånn går det - opp og ned. Jeg som alltid har vært frisk og sunn, begynner å oppleve stresslignende symptomer: sover dårlig, magetrøbbel osv.

Så tenker jeg jo at selv om jeg har fast jobb, god lønn og gode ordninger, så lever man bare en gang, og man skal jo prøve å være lykkelig.

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer ofte hjem og tenker på de situasjonene som har oppstått på jobb, og det er til tider vanskelig å "skru av" når jeg stempler ut for dagen.

Sant det. Det blir vanskelig å koble av. Det kan fort gå over kjæreste, barn. 

og som du sier man lever bare en gang og være lykkelig. Bor du i større byer, koster alt mye å leve. Da er man avhengig av å ha en lønn til (kjæreste).

Skrevet

Jeg ville nok beholdt jobben, for jeg tror jeg uansett hadde angret på å gå ned så mye lønn. Hadde heller eventuelt sett om noen andre stillinger med omtrent samme lønnsnivå ble ledige. Men så er det ditt liv, så du må velge det som blir riktig for deg. Det som ville vært riktig avgjørelse for meg behøver ikke å være det for deg. 

Skrevet

Trivsel er veldig viktig. Jeg ville ikke hatt noe problem med å gå litt ned i lønn om det ga økt trivsel. Men et stort lønnshopp, det ville sittet lenger inne. En ting er at det gir meg mindre penger NÅ, men det vil jo også påvirke hva du får utbetalt som pensjonist.. 

Jeg mistrivdes forferdelig i min forrige jobb. Da jeg søkte etter ny fikk jeg tilbud om 3 ulike jobber, hvorav 2 innebar å gå ned i lønn, den ene mye (100 000+), den andre litt (20 000). Den første slo jeg fra meg med en gang. Den andre slo jeg fra meg av andre grunner (likte ikke helt sjefen eller miljøet der, og å gå fra et sted jeg mistrivdes til et annet sted jeg heller ikke syntes så trivelig ut var lite vits i). 

Om det ikker Drømmejobben, som er det mest perfekte du noensinne kunne håpt på å få, ville jeg kanskje sittet på gjerdet og heller sett meg om etter en annen jobb, som ikke innebærer så stort lønnskutt. Det kommer alltids flere jobber du kan søke på, tenker jeg (med mindre du bor på et lite sted, eller er i en veldig vanskelig bransje, da..). 

Anonymkode: 57805...305

Skrevet

Jeg syns det hørtes drøyt ut å måtte gå ned over kr 10.000 i bruttolønn pr måned. Ville tenkt meg om mange ganger. Kanskje vil livskvaliteten få et hopp med at du får en jobb der du klarer å skru av når du kommer hjem, samt at du "ikke er jobben din" i fritiden overfor andre, men samtidig vil jeg tror at det blir et minus å ikke kunne bruke penger på reise.

Dersom det er mulig å forhandle seg noe opp i lønn ville det vært til vurdering for min del. Så er det jo uunngåelig omtrent at sjefen får vite at man har søkt annen jobb. Blir du spurt omkring det av sjefen, kan du jo oppgi som grunn at det ikke alltid føles så greit at du blir identifisert med jobben din i fritiden også på et så lite sted. Da er det jo ikke arbeidsmiljøet eller oppgavene i seg selv du kritiserer.

Kommunalt ansatt er fremdeles i det offentlige, tror ikke ordningene er så ulike. Gode pensjonsordninger også i KLP.

Hva med å ta aktive grep for å dempe stresset du har ifbm jobben nå; evt coachingtimer eller hva som kan hjelpe? Samtidig lover du deg selv å holde øynene åpne for andre jobbmuligheter som ikke betyr drastisk kutt i lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...