Gå til innhold

Gjør vondt i hele kroppen - hvordan opprettholde motivasjon til snusslutt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på 7 dager, 15 timer og 34 min inn i min snusslutt, og i dag har jeg aldri hatt SÅ lyst på snus... Jeg har vært på butikken to ganger, snudd og gått ut. Jeg har til og med stått på apoteket med Nikotintyggis i hånda, for så å legge den fra meg og gå ut. 

Jeg er stolt og fornøyd med det jeg har prestert til nå, etter 10 år med kontinuerlig snusing. Likevel, sliter jeg skikkelig nå med å finne videre motivasjon til å fortsette avholdet. Har noen noen gode råd/tips/solskinnshistorier som kan hjelpe meg til å vedlikeholde motivasjonen for snusslutt?

Det hjelper meg skikkelig å lese andre som er i samme situasjon, eller andre som har vært i samme situasjon :-)

Æææh, blir gal... Stakkars samboeren min som holder ut med turbulente meg akkurat nå - han har vært helt SUPER i dette. Liten digresjon og utblåsning (igjen...)

Anonymkode: 07d98...644

Skrevet

Jeg er nesten i samme situasjon, men jeg bruker nå nikotin plaster. Har prøvd å slutte før uten hjelpemidler, men sprakk gang på gang(etter en måneds tid). Så planen denne gang er å først gå noen uker på de sterkeste, deretter de svake også kutte helt. 

Men, du kan helt sikkert klare deg uten hjelpemidler! Hva med å gi deg selv noen belønninger-feks etter 1 mnd, 3 mnd, 6 mnd osv? Det kan være en genser, en bedre middag ute, hårklipp? Når jeg får lyst på snus/røyk (røykte før jeg begynte med snus) så minner jeg meg på hvor lite jeg har lyst til å begynne igjen. Det er virkelig ikke verdt å ta den turen til butikken for å ødelegge for seg selv. Eller om du sitter på sofaen og suget etter nikotin kommer, kom deg opp og gjør noe annet. Jeg kjenner ikke suget når jeg er opptatt med noe iværtfall (f.eks når jeg er travel på jobb glemmer jeg det helt, men når jeg kommer hjem og spesielt etter middag, DA kommer suget). 

Masse lykke til!

Anonymkode: de90a...06b

Skrevet

Eier dere ikke viljestyrke?

Anonymkode: a9882...4be

• Liker 1
Skrevet

Finn deg en taktikk når du merker at du higer etter snus. Det er flere som velger mat, men det er nok ikke det lureste man kan gjøre mtp. vektoppgang (med mindre du velger sunne alternativer). 

Anonymkode: 06909...42a

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kaldsvettet, fikk hodepine, aggresjon og besvimte(!) da jeg prøvde å slutte med snus. Det sammenlignes med å slutte med heroin, så bare ti still ;) noen er mer tilbøyelig for å klare det en andre. 

Anonymkode: dd698...e6f

• Liker 4
Skrevet

Da jeg var gravid snuste jeg onico nikotinfri, syns det gav litt trøst, og den sviende følelsen hjalp på suget. 

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nesten i samme situasjon, men jeg bruker nå nikotin plaster. Har prøvd å slutte før uten hjelpemidler, men sprakk gang på gang(etter en måneds tid). Så planen denne gang er å først gå noen uker på de sterkeste, deretter de svake også kutte helt. 

Men, du kan helt sikkert klare deg uten hjelpemidler! Hva med å gi deg selv noen belønninger-feks etter 1 mnd, 3 mnd, 6 mnd osv? Det kan være en genser, en bedre middag ute, hårklipp? Når jeg får lyst på snus/røyk (røykte før jeg begynte med snus) så minner jeg meg på hvor lite jeg har lyst til å begynne igjen. Det er virkelig ikke verdt å ta den turen til butikken for å ødelegge for seg selv. Eller om du sitter på sofaen og suget etter nikotin kommer, kom deg opp og gjør noe annet. Jeg kjenner ikke suget når jeg er opptatt med noe iværtfall (f.eks når jeg er travel på jobb glemmer jeg det helt, men når jeg kommer hjem og spesielt etter middag, DA kommer suget). 

Masse lykke til!

Tusen takk for gode og kloke ord! Det var lurt med belønning, så det skal jeg teste ut. Jeg har kommet dit at jeg har glemt årsaken til at jeg vil slutte. Før jeg slutter er jeg veldig positiv, bestemt, og har mange grunner til snusslutt. Nå kommer jeg ikke på en eneste en 😮 

Men jeg holder ut for samboeren min sin del, tror ikke vi kan gå gjennom de første dagene uten nikotin så veldig mange ganger til... 

Tusen takk! Jeg har tross alt aldri kommet så langt før, uten å tatt en snus litt her og litt der.. Snakk om å lure seg selv 🙊

Masse lykke til selv også. Du fremstår som veldig sterk - så du må ha like stor tro på deg selv! 💪

Ts

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du sluttet selv? Fasinerende hvorfor det er så enkelt for noen, og så vanskelig for andre.. Tankens kraft muligens?

Uansett en veldig provoserende og smålig kommentar under en snussluttetråd. Finn deg en annen hobby, si ;) 

• Liker 2
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finn deg en taktikk når du merker at du higer etter snus. Det er flere som velger mat, men det er nok ikke det lureste man kan gjøre mtp. vektoppgang (med mindre du velger sunne alternativer). 

Anonymkode: 06909...42a

Smart - tusen takk! Jeg har gått opp 2 kg på 8 dager 🙊 Nå er all sjokoladen kastet, men jeg har virkelig unnet meg det.. Har du forslag til andre taktikker bortsett fra trening? Jeg er aktiv, og det hjelper der og da, men det er etter treningen det blir ille.. Kan ikke ta en øl for hver gang suget blir for ille heller, da er det bedre å være en snuser enn alkoholiker.. 😌

Ts

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var gravid snuste jeg onico nikotinfri, syns det gav litt trøst, og den sviende følelsen hjalp på suget. 

Det hjelper en god del med Onico. Nå er det bare dalende motivasjon og grunner til å opprettholde snusslutten som er vanskelig 😔 

Så bra du sluttet - gratulerer så mye 😊 

Ts

Skrevet

Slutter selv akkurat nå. Hittil klart meg nesten på prikken like lenge som deg! :fnise:

Når lysten melder seg går jeg en tur, bruker tannpirker eller drikker er glass vann. Har dessuten kjøpt Kickup på Sunkost, disse har masse mineraler og vitaminer. Er egentlig litt juks da, men har hatt en boks i tre dager nå. 

Lykke til til oss alle! Dette klarer vi!! 

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke ca 10 dager de sier er det magiske da? Etter 10 dager er du ikke fysisk avhengig lenger, da er det kun det psykiske igjen... 7 dager, dette greier du!

Skrevet
1 time siden, Nappetass1 skrev:

Slutter selv akkurat nå. Hittil klart meg nesten på prikken like lenge som deg! :fnise:

Når lysten melder seg går jeg en tur, bruker tannpirker eller drikker er glass vann. Har dessuten kjøpt Kickup på Sunkost, disse har masse mineraler og vitaminer. Er egentlig litt juks da, men har hatt en boks i tre dager nå. 

Lykke til til oss alle! Dette klarer vi!! 

Så bra!! Du er flink og viljesterk 🙏 Hva er Kickup? Noe av det samme som Onico eller? Jeg bruker det nå i starten i allefall, juks eller ikke, så er det bedre enn å gå på smellen og begynne å snuse igjen.. Hvordan er humøret ditt? Jeg er som en berg og dalbane... 🙊 

Ts

Skrevet
1 time siden, Puny skrev:

Er det ikke ca 10 dager de sier er det magiske da? Etter 10 dager er du ikke fysisk avhengig lenger, da er det kun det psykiske igjen... 7 dager, dette greier du!

Takk for motivasjonen 🙏 Nå har jeg vært snusfri i 8 dager, 5 timer og 16 minutter - så da er det ikke lenge til 10 dager! Ikke så rart avhengigheten slår og sparker litt i fra seg når jeg har brukt snus hver dag i ca 10 år.. Så kan hende jeg må gi det litt mer tid enn 10 dager også 😮

Takk for oppmuntrende og motiverende ord - setter stor pris på de 😊

Ts

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kaldsvettet, fikk hodepine, aggresjon og besvimte(!) da jeg prøvde å slutte med snus. Det sammenlignes med å slutte med heroin, så bare ti still ;) noen er mer tilbøyelig for å klare det en andre. 

Men at det sammenlignes med å slutte med heroin er bare fordi det er vanskelig å slutte. Hvis man slutter på heroin sånn uten videre så risikerer man å dø. Kaldsvetting, hodepine, aggresjon og besvimelse (jeg er usikker på om besvimelsen din har noe med snusslutten å gjøre, men det får så være) er ikke like alvorlig som de som slutter med f.eks heroin. Jeg har selv hatt alvorlige abstinenser pga medisiner jeg glemte å ta (jeg går ikke på disse medisinene lengre altså, men når man skal slutte på dem må man trappe ned) en hel dag, og det skal jeg love deg er mye verre. Da ligger man bare og rister i senga. Hodepine og aggresjon legger man ikke engang merke til, fordi man har mer enn nok med å riste og å kaste opp om hverandre. Det får man ikke av snusslutt. 

Anonymkode: 897f2...63a

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for tulle-innlegg.

Frk.K, mod.

Skrevet

Puss tennene dine hver gang du kjenner suget. Bestill time hos tannpleier og få renset tennene dine, det koster litt og det kjennes som penger ut av vinduet om du skulle sprekke, slik at det blir en ekstra motivasjon. 

Anonymkode: d758d...c63

• Liker 1
Skrevet

Har selv sluttet å snuse flere ganger, og selvfølgelig begynt på igjen. Dumme meg. Var på det lengste uten i 4 måneder, men begynte da å finne unnskyldninger for hvorfor jeg måtte snuse igjen. F. eks at jeg måtte gå ned et par kg, og helsen var utrolig viktig, og snusen ville hjelpem meg så jeg ikke fikk lyst på sjokolade. Eller at jeg hadde en forferelig stressende periode på studiene, så da kunne snus hjelpe osv. Veldig tullete, for det hjalp ikke for noen av delene. Synes i utgangspunktet det å slutte med snus ikke er så forferdelig vanskelig, dog er de fyisske symptomene veldig plagsomme. 

Hos meg har det variert hvor enkelt eller tungt det har vært å slutte, da jeg var uten i fire måneder var jeg så motivert at det gikk greit. Jeg hadde fri en fredag, og sov hele helgen ca. Etter tre dager synes jeg det fysiske smertene gir seg, selv om jeg fremdeles har lyst på. Gått til innkjøp av nikotinfri snus hver gang, dette har hjulpet mye. Etter to uker slutter jeg med denne.

Konklusjon er at slutten ikke er så ille, men å bevare motivasjonen til å ikke starte igjen er mitt problem, selv om abstinensene gir seg. Er ingen hemmelighet at snus styrker livskvaliteten til en viss grad. Jeg har gitt meg selv dette året på å slutte for godt. For etterhvert skal jeg prøve å bli gravid, og da er nok motivasjonen på topp! 

Finn en god motivasjon, skriv ned alle på et ark, også hvorfor du sluttet. Ta opp arket hver gang du får lyst på snus. Kjøp nikotinfri snus, snus dette en uke eller to. Til slutt gir lysten på snus seg neesten helt! Lykke til :)

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for motivasjonen 🙏 Nå har jeg vært snusfri i 8 dager, 5 timer og 16 minutter - så da er det ikke lenge til 10 dager! Ikke så rart avhengigheten slår og sparker litt i fra seg når jeg har brukt snus hver dag i ca 10 år.. Så kan hende jeg må gi det litt mer tid enn 10 dager også 😮

Takk for oppmuntrende og motiverende ord - setter stor pris på de 😊

Ts

Det ER drithardt å slutte! Men for meg hjalp det når jeg bikket 10 dager, for da visste jeg at det 'bare' var psykisk, og jeg skulle da greie å være sterkere enn min egen psyke. Det tok lang tid før jeg virkelig ikke kunne tenke meg en snus igjen, men det gikk til slutt...

• Liker 1
Skrevet

Det som er værst for meg er at jeg blir ordentlig trist! Jeg har lyst til å grine hele tia og føler meg deprimert.... Er dette virkelig vanlig? 

Og til dere som bruker onix, dette høres sikkert veldig rart ut. MEN, istede for å bruke penger på onix har jeg når nikotinsuget står på som værst: brettet en papirbit og puttet under leppa... Og det fungerer faktisk! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...