AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #1 Skrevet 10. januar 2017 Hei, Jeg fullfører denne våren utdanningen min, og skal forhåpentligvis begynne å jobbe etter dette. Jeg vet at man vanligvis får tilbake alt man har betalt i skatt på overgangsstønaden. Men hvordan blir dette for meg ved skatteoppgjøret for 2017? Vil jeg få tilbake alt jeg har skattet mens jeg fikk full overgangsstønad (dvs 6 mnd av året), og så vil resten av året være "normalt"? Setter stor pris på svar! Anonymkode: bfa4c...e42
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #2 Skrevet 10. januar 2017 Hvorfor får man igjen den skatten man har blitt trukket av Overgangsstønad? Det har ikke jeg fått i hvertfall! Anonymkode: 2cc35...0d9
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #3 Skrevet 10. januar 2017 Jeg fikk ikke tilbake alt da jeg hadde OS. Anonymkode: 1ecab...101
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #4 Skrevet 10. januar 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor får man igjen den skatten man har blitt trukket av Overgangsstønad? Det har ikke jeg fått i hvertfall! Anonymkode: 2cc35...0d9 Alle får da det. Jeg er ikke noe spesialtilfelle i hvert fall. Dette skal gå av seg selv. Men jeg får da full overgangsstønad, så jeg vet ikke om det kan ha noe å si (hvis du får redusert mener jeg). Noen som har noe svar på spørsmålet i hovedinnlegget? Ts Anonymkode: bfa4c...e42
Kamomille Skrevet 10. januar 2017 #5 Skrevet 10. januar 2017 Inntekten i hele året blir lignet sammen.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #6 Skrevet 10. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk ikke tilbake alt da jeg hadde OS. Anonymkode: 1ecab...101 Men dette er jo helt merkelig. Jeg har alltid fått det (og jeg har fått os i snart 5 år siden jeg tar en integrert mastergrad). Kjenner ett par venninner som også har fått dette tilbake på skatten. For øvrig står det flere steder på nettet også, mener å huske det var slik jeg fant ut av det første gang. Har dere som har svart fått full os?? Ts Anonymkode: bfa4c...e42
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #7 Skrevet 10. januar 2017 20 minutter siden, Kamomille skrev: Inntekten i hele året blir lignet sammen. Ok, Da vil det jo si at jeg ikke får det igjen slik jeg pleier. Takk for svar! Anonymkode: bfa4c...e42
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #8 Skrevet 10. januar 2017 Overgangsstønad skattlegges som arbeidsinntekt. Dersom du har fradrag som overstiger utbetalt overgangsstønad, vil du slippe å betale skatt. Dermed må du legge sammen summen du har fått i overgangsstønad og arbeidsinntekten din for å beregne den samlede inntekten for året. Deretter korrigerer du for evt. fradrag. Skatteetatens kalkulatir er et godt hjelpemiddel: https://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/skatteberegning/ Anonymkode: 70cd7...fc3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #9 Skrevet 11. januar 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Overgangsstønad skattlegges som arbeidsinntekt. Dersom du har fradrag som overstiger utbetalt overgangsstønad, vil du slippe å betale skatt. Dermed må du legge sammen summen du har fått i overgangsstønad og arbeidsinntekten din for å beregne den samlede inntekten for året. Deretter korrigerer du for evt. fradrag. Skatteetatens kalkulatir er et godt hjelpemiddel: https://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/skatteberegning/ Anonymkode: 70cd7...fc3 Tusen takk for oppklarende svar! Ts Anonymkode: bfa4c...e42
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå