Gå til innhold

Tilbake på skatten - overgangsstønad halve året, vanlig inntekt resten av året

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg fullfører denne våren utdanningen min, og skal forhåpentligvis begynne å jobbe etter dette.

Jeg vet at man vanligvis får tilbake alt man har betalt i skatt på overgangsstønaden. Men hvordan blir dette for meg ved skatteoppgjøret for 2017? Vil jeg få tilbake alt jeg har skattet mens jeg fikk full overgangsstønad  (dvs 6 mnd av året), og så vil resten av året være "normalt"?

Setter stor pris på svar!

Anonymkode: bfa4c...e42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor får man igjen den skatten man har blitt trukket av Overgangsstønad?  

Det har ikke jeg fått i hvertfall! 

Anonymkode: 2cc35...0d9

Skrevet

Jeg fikk ikke tilbake alt da jeg hadde OS. 

Anonymkode: 1ecab...101

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor får man igjen den skatten man har blitt trukket av Overgangsstønad?  

Det har ikke jeg fått i hvertfall! 

Anonymkode: 2cc35...0d9

Alle får da det. Jeg er ikke noe spesialtilfelle i hvert fall. Dette skal gå av seg selv.

Men jeg får da full overgangsstønad, så jeg vet ikke om det kan ha noe å si (hvis du får redusert mener jeg).

Noen som har noe svar på spørsmålet i hovedinnlegget? 

Ts

Skrevet

Inntekten i hele året blir lignet sammen.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk ikke tilbake alt da jeg hadde OS. 

Anonymkode: 1ecab...101

Men dette er jo helt merkelig. Jeg har alltid fått det (og jeg har fått os i snart 5 år siden jeg tar en integrert mastergrad). Kjenner ett par venninner som også har fått dette tilbake på skatten. For øvrig står det flere steder på nettet også, mener å huske det var slik jeg fant ut av det første gang.

Har dere som har svart fått full os??

Ts

Skrevet
20 minutter siden, Kamomille skrev:

Inntekten i hele året blir lignet sammen.

Ok,

Da vil det jo si at jeg ikke får det igjen slik jeg pleier.

Takk for svar!

Skrevet

Overgangsstønad skattlegges som arbeidsinntekt. Dersom du har fradrag som overstiger utbetalt overgangsstønad, vil du slippe å betale skatt. 

Dermed må du legge sammen summen du har fått i overgangsstønad og arbeidsinntekten din for å beregne den samlede inntekten for året. Deretter korrigerer du for evt. fradrag. Skatteetatens kalkulatir er et godt hjelpemiddel: https://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/skatteberegning/

Anonymkode: 70cd7...fc3

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Overgangsstønad skattlegges som arbeidsinntekt. Dersom du har fradrag som overstiger utbetalt overgangsstønad, vil du slippe å betale skatt. 

Dermed må du legge sammen summen du har fått i overgangsstønad og arbeidsinntekten din for å beregne den samlede inntekten for året. Deretter korrigerer du for evt. fradrag. Skatteetatens kalkulatir er et godt hjelpemiddel: https://www.skatteetaten.no/no/Person/Skattekort-og-forskuddsskatt/skatteberegning/

Anonymkode: 70cd7...fc3

Tusen takk for oppklarende svar! 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...